Tesla en FSD zakelijk leasen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GigaHenk
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14-07 11:13
Heeft iemand ervaring met FSD en zakelijk lease?

Het lastige is, dat FSD gekoppeld is als abbo aan de berijder en niet aan de auto. Je kan dus elk moment als berijder het abbo beeindigen. Dat is de reden dat leasebedrijven dit niet willen aanbieden.

Nu had ik verwacht dat ik dit abbo kon declareren uit het leasebudget wat mijn werkgever beschikbaar stelt. Zij stellen dat als ik €99,- voor die maand declareer, dat die €99,- bij mijn loon opgeteld wordt..... Het zou namelijk gezien worden als loon. Wat mijn inziens raar is, daar het voor zakelijk leasen gebruikt wordt, en je het enkel voor die auto kan gebruiken. Wellicht zou het abbo op naam van het bedrijf gezet moeten worden, om dit te voorkomen?

Heb al navraag gedaan bij belastingtelefoon, maar die hadden het antwoord niet paraat en de belastingdienst zelf zou me terugbellen. Tot op heden heeft mijn telefoon niet gerinkeld.....

Wie weet meer?

Alvast bedankt,.

Alle reacties

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:42

Rico

Wie dit leest is gek....

Gewoon als prive uitgave declareren dan wordt het van je bijtelling afgehaald. Betaal je netto nog iets van 55 a 60euro

• GigaHenk
@Rico,

Thanks, dat had ik toch zelf uitgevonden. Ben juist opzoek naar methode dat het 100% gedeclareerd wordt, zoals gebruikelijk is bij accessoires

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Nu online
Rico schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:14:
Gewoon als prive uitgave declareren dan wordt het van je bijtelling afgehaald. Betaal je netto nog iets van 55 a 60euro
Medewerking werkgever is wel nodig. Heel veel bedrijven doen dat niet omdat het een nachtmerrie is met bonnetjes en administratie.

Ik heb het geprobeerd met mijn voorgaande auto’s waarbij je voor bepaalde diensten een abonnement nodig had. Echter kon de leasemaatschappij (Athlon en Alphabet) alleen een “pakket” mee leasen. Bijvoorbeeld een 3 jaar kaart update pakket, omdat er geen 5 jaar pakket bestaat. Je moet het dus in 1 keer kunnen afkopen.

[ Voor 31% gewijzigd door WargamingPlayer op 05-07-2026 20:07 ]

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

• GigaHenk
Spreek net iemand van de belastingdienst. Die meldt me dat enkel zaken die fiscale waarde betreffen van de zakelijke lease auto privé doorbelast kunnen worden. Dus niet accessoires.

Dit staat helaas niet vermeld in handboek loonheffing. Maar zoals de belastingmedewerker stelt, soms staat er iets omdat het er niet staat

Maar in geen geval mag dit als bijtelling worden gezien. De passages in handboek loonheffing die er overgaan.
  • 23.3 prive gebruik auto
  • 23.3.2 grondslag van bijtelling, staat niet dat je acccessoires of functionaliteiten moet bijtellen
Als dit speelde, dan had het er wel ingestaan, aldus de medewerker van de belastingdienst.

Dus het vergoeden van abbo op FSD, kan niet als loon worden gezien

[ Voor 5% gewijzigd door GigaHenk op 06-07-2026 15:54 ]

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:42

Rico

Wie dit leest is gek....

Ik kan premium connectivity elke maand als Prive bijdrage auto declareren. Ook wassen/poetsen etc kan ik op die manier declareren. Gaat niet via de leasemaatschappij maar gewoon via HR van mijn werk.

100% declareren via je leasebedrag kan bij ons alleen als het iets is wat vast aan de auto zit. Trekhaak bijvoorbeeld of een spoiler.

Ze hebben bij mij de zonneschermen van Tesla wel geaccepteerd ondanks dat die niet vast aan de auto zitten.

[ Voor 38% gewijzigd door Rico op 07-07-2026 17:48 ]

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
GigaHenk schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:47:
Spreek net iemand van de belastingdienst. Die meldt me dat enkel zaken die fiscale waarde betreffen van de zakelijke lease auto privé doorbelast kunnen worden. Dus niet accessoires.

Dit staat helaas niet vermeld in handboek loonheffing. Maar zoals de belastingmedewerker stelt, soms staat er iets omdat het er niet staat

Maar in geen geval mag dit als bijtelling worden gezien. De passages in handboek loonheffing die er overgaan.
  • 23.3 prive gebruik auto
  • 23.3.2 grondslag van bijtelling, staat niet dat je acccessoires of functionaliteiten moet bijtellen
Als dit speelde, dan had het er wel ingestaan, aldus de medewerker van de belastingdienst.

Dus het vergoeden van abbo op FSD, kan niet als loon worden gezien
Volgens mij worden twee zaken door elkaar gehaald.
  1. Als je bijtelling betaalt dan MAG een werkgever alle kosten die je voor de auto maakt belastingvrij vergoeden.
  2. Als je een eigen bijdrage voor privégebruik afgesproken en vastgelegd hebt met je werkgever dan mag deze met de bijtelling verrekend worden. Kosten voor extra opties, accessoires of overschreiding leasebudget vallen daar niet onder.
Dus een lieve werkgever vergoedt kosten onder noemer 1. En kosten voor FSD kunnen niet onder noemer twee vallen.

• GigaHenk
SirLenncelot schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:32:
[...]

Volgens mij worden twee zaken door elkaar gehaald.
  1. Als je bijtelling betaalt dan MAG een werkgever alle kosten die je voor de auto maakt belastingvrij vergoeden.
  2. Als je een eigen bijdrage voor privégebruik afgesproken en vastgelegd hebt met je werkgever dan mag deze met de bijtelling verrekend worden. Kosten voor extra opties, accessoires of overschreiding leasebudget vallen daar niet onder.
Dus een lieve werkgever vergoedt kosten onder noemer 1. En kosten voor FSD kunnen niet onder noemer twee vallen.
Was wellicht niet 100% duidelijk. Deze forumpost is gestart om een antwoord op de vraag te krijgen of je werkgever door wetgeving/belastingdienst gedwongen wordt, om accessoires, dus niet opties bij aangaan van zakelijke lease auto, bij declaratie, bij je salaris opgeteld (bijgeteld) moeten worden. Daar was medewerker van de belastingdienst duidelijk in. Dit wordt niet benoemd in handboek loonheffing, en dient daarom ook niet extra belast te worden. want het wordt niet gezien als (verkapt) loon

Het gaat in mijn verhaal niet om bijdrages die je werkgever eventueel van je verwacht, of dat er hogere leasekosten voor bedrijf zijn, dan overeengekomen/ afgesproken waren (lease categorie)

Aangaande 'Als je bijtelling betaalt dan MAG een werkgever alle kosten die je voor de auto maakt belastingvrij vergoeden.' Bijtelling heb je als je meer dan 500km/jaar privé rijdt met een zakelijke leaseauto. Dat is een regeling tussen belastingdienst en berijder van de auto.

[ Voor 15% gewijzigd door GigaHenk op 08-07-2026 14:45 ]

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:36
Ik kon helaas de € 99 voor FSD niet maandelijks in mindering laten brengen op de bijtelling. Premium Connectivity mag daarentegen wel.

• GigaHenk
turkeyhakan schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:42:
Ik kon helaas de € 99 voor FSD niet maandelijks in mindering laten brengen op de bijtelling. Premium Connectivity mag daarentegen wel.
Met bijtelling wordt meestal de extra heffing bedoelt die door belastingdienst wordt opgelegd voor privégebruik van een zakelijke leaseauto. En deze is een percentage van fiscale nieuwwaarde van een auto.

Bedoel je niet 'eigen bijdrage'?

Eigen bijdrage betalen: Betaal je maandelijks een eigen bijdrage voor het privégebruik aan je werkgever? Dit bedrag mag je rechtstreeks in mindering brengen op de fiscale bijtelling. De bijtelling kan hierdoor netto maximaal tot €0 dalen.

[ Voor 23% gewijzigd door GigaHenk op 08-07-2026 14:52 ]

• pdidi
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Hier het statement van mijn werkgever: "Het mogen aftrekken van de eigen bijdrage van de bijtelling is alleen mogelijk als de eigen bijdrage aan de werkgever een vergoeding betreft voor privé gebruik. Het Tesla Full Self-Driving (FSD) (Supervised) abonnement wordt door de Belastingdienst niet gezien als een bijdrage voor privé gebruik, maar als een vorm van luxe-uitgaven of persoonlijke voorkeur."
Waarbij vervolgens naar dit artikel van Dutchlease wordt verwezen, waarin staat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XZ6qhTZWUdA2Z7rfbmAdF7_h6SA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8pMNMMNmnjXG5kG2OsA8S9HZ.png?f=user_large

Wat de werkgever wel mag doen (volgens dat zelfde artikel) is die kosten vergoeden, maar dan kost het de werkgever dus geld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNFvf_qhJhHFnCttqku-kzVFFvA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wll1Of8S44NIn5SBDkbo91EI.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door pdidi op 08-07-2026 15:04 ]

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:36
GigaHenk schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:50:
[...]

Met bijtelling wordt meestal de extra heffing bedoelt die door belastingdienst wordt opgelegd voor privégebruik van een zakelijke leaseauto. En deze is een percentage van fiscale nieuwwaarde van een auto. Zou niet weten hoe je die bijtelling kan verlagen, anders dan minder dan 500km/jaar privé te rijden.... Ben erg benieuwd.
Is dit een AI reactie?

Je betaalt bijtelling als je meer dan 500 km/jaar privé rijdt inderdaad. En kosten die je maakt voor je leaseauto, kun je in mindering brengen op de bijtelling. Dit gebeurt (in mijn geval) op mijn salarisstrook.

• GigaHenk
pdidi schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:53:
Hier het statement van mijn werkgever: "Het mogen aftrekken van de eigen bijdrage van de bijtelling is alleen mogelijk als de eigen bijdrage aan de werkgever een vergoeding betreft voor privé gebruik. Het Tesla Full Self-Driving (FSD) (Supervised) abonnement wordt door de Belastingdienst niet gezien als een bijdrage voor privé gebruik, maar als een vorm van luxe-uitgaven of persoonlijke voorkeur."
Waarbij vervolgens naar dit artikel van Dutchlease wordt verwezen, waarin staat:
[Afbeelding]
Ik snap je antwoord.

Maar er worden hier zaken verwisseld. In mijn geval was er een lease budget, echter de leasemaatschappij wilde FSD niet bij de lease indoen. Dit daar het abbo enkel op persoon kan. Dus of op mijn werkgever, of op mijn naam. Dus er moest een constructie gevonden worden dat FSD uit het leasbudget van mijn werkgever betaald wordt, zoals normaal de bedoeling was.

Dan kun je het denk ik het abbo op naam het bedrijf zetten, of op mijn naam en dan maandelijks vergoeden. Privé gebruik speelt hier geen rol, omdat de situatie voor mij niet zo veranderen als ik minder dan 500km privé zou rijden. En dus 100% zakelijk. En geen fiscale bijtelling zou hebben

Dus FSB is in mijn geval geen schenking, of verkapt loon. Het is een accessoire op een lease auto. Ik mag namelijk ook niks anders declareren, anders dan de afgenomen FSD.

En ik wil ook nergens mijn fiscale bijtelling verminderen, en nogmaal in mijn situatie heb ik geen eigen bijdrage

• pdidi
  • Niet online
GigaHenk schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:07:
[...]

Ik snap je antwoord.

Maar er worden hier zaken verwisseld. In mijn geval was er een lease budget, echter de leasemaatschappij wilde FSD niet bij de lease indoen. Dit daar het abbo enkel op persoon kan. Dus of op mijn werkgever, of op mijn naam. Dus er moest een constructie gevonden worden dat FSD uit het leasbudget van mijn werkgever betaald wordt, zoals normaal de bedoeling was.

Dan kun je het denk ik het abbo op naam het bedrijf zetten, of op mijn naam en dan maandelijks vergoeden. Privé gebruik speelt hier geen rol, omdat de situatie voor mij niet zo veranderen als ik minder dan 500km privé zou rijden. En dus 100% zakelijk. En geen fiscale bijtelling zou hebben

Dus FSB is in mijn geval geen schenking, of verkapt loon. Het is een accessoire op een lease auto. Ik mag namelijk ook niks anders declareren, anders dan de afgenomen FSD.

En ik wil ook nergens mijn fiscale bijtelling verminderen, en nogmaal in mijn situatie heb ik geen eigen bijdrage
Ik denk dat je mijn update nog niet had gezien, want dat lijkt op jouw casus

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

pdidi schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:53:
[Afbeelding]

Wat de werkgever wel mag doen (volgens dat zelfde artikel) is die kosten vergoeden, maar dan kost het de werkgever dus geld:
[Afbeelding]
Het hoeft de werkgever geen geld te kosten en wat belastingtechnisch gewoon mag (en sla daar Handboek Loonheffingen: https://www.belastingdien...es/handboek-loonheffingen gewoon op na) is het volgende:
  • werkgever neemt het abonnement af bij Tesla
  • werkgever neemt de abonnementskosten als eigen bijdrage privégebruik op in een korte overeenkomst en/of totstandkoming per mail/schrift (als het maar ergens staat en duidelijk is overeengekomen tussen WG en WN)
  • werkgever verrekent (!) (dus geen 'aftrekken' dat doe je namelijk bij IB en dit is een verrekening door de WG) de eigen bijdrage met de bijtelling
  • het resultaat is dat werknemer bruto €99 aan werkgever betaalt wat verrekent wordt met de bijtelling welke netto ongeveer de helft is dus €48 minder netto bijtelling hoeft te betalen
Effectief betaal je dan netto de helft van die €99. Dit kan, maar is geen dagelijkse kost voor een HR-afdeling of medewerker bij een midden- of kleinbedrijf.
Die laatste €50 zou een werkgever nog kunnen uitbetalen als onbelaste kilometervergoeding met 25ct/km tot een maximum van gemiddeld €50/mnd dan moet je per jaar wel 2400 zakelijk kilometers per jaar maken, maar dat is natuurlijk niets. Dit kost de WG dan wel weer €50 en is geen extra loon. Dit zou bijv. in een overeenkomst in mindering gebracht kunnen worden op het standaard leasebudget.

Het grote probleem is m.i. hierin een HR-medewerker vinden die creatief wil zijn binnen de regels en verder durft te kijken dan 9-5 werkzaamheden die ze 47 wk/jr al uitvoeren.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• pdidi
  • Niet online
True schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:26:
[...]

• werkgever neemt de abonnementskosten als eigen bijdrage privégebruik op in een korte overeenkomst en/of totstandkoming per mail/schrift (als het maar ergens staat en duidelijk is overeengekomen tussen WG en WN)
Mag een werkgever dat doen indien: Het Tesla Full Self-Driving (FSD) (Supervised) abonnement wordt door de Belastingdienst niet gezien als een bijdrage voor privé gebruik, maar als een vorm van luxe-uitgaven of persoonlijke voorkeur (aldus mijn werkgever, geen idee waar dit statement van de Belastingdienst vandaan komt)?
Het grote probleem is m.i. hierin een HR-medewerker vinden die creatief wil zijn binnen de regels en verder durft te kijken dan 9-5 werkzaamheden die ze 47 wk/jr al uitvoeren.
Zeker voor grote (strikte) bedrijven zal dit wel het grootste probleem zijn

Maar omdat ik zomaar vermoed dat jij hier veel meer verstand van hebt: Mag een FSD Abonnement op naam van de werknemer wel als intermediaire kosten worden gezien?

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

pdidi schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:47:
[...]

Mag een werkgever dat doen indien: Het Tesla Full Self-Driving (FSD) (Supervised) abonnement wordt door de Belastingdienst niet gezien als een bijdrage voor privé gebruik, maar als een vorm van luxe-uitgaven of persoonlijke voorkeur (aldus mijn werkgever, geen idee waar dit statement van de Belastingdienst vandaan komt)?
Dat jouw werkgever dat denkt mag hij denken. Dit is ook een samenkomst van jou en je werkgever, als je werkgever daar een andere mening over heeft houdt het al snel op.
Zakelijk auto, is de auto ook mogelijk een verlengstuk van je werkplek? Dan kun je ook stellen dat jou een goede arbeidsplek te geven je effectiever inzetbaar bent en bijv. gemakkelijker een keer een telefoongesprek kunt voeren als je auto zelf rijdt.
Navigatiepakket wat 2 jaar in de lease stopt kan een werkgever ook prima betalen als hij dat wilt .. 'als'.
[...]

Zeker voor grote (strikte) bedrijven zal dit wel het grootste probleem zijn

Maar omdat ik zomaar vermoed dat jij hier veel meer verstand van hebt: Mag een FSD Abonnement op naam van de werknemer wel als intermediaire kosten worden gezien?
Niet gehinderd door enige vorm van kennis. Als het t.b.v. de door de WG beschikbaar gestelde leaseauto is, ja ik zou in eerste instantie denken van wel. Dit kan best wel ver gaan, er zijn WGs die parkeerkosten bij de woning betalen om de werknemer te voorzien in een auto. Wasstraat is er net zo'n een. Of wat vind je van de hedendaagse stoelverwarmingpakketten in een BMW bijv.?
Het probleem wat je hierin hebt is dat je dit soort kosten normaliter in de fiscale waarde hebt en dus de eigen bijdrage voor privé al in de bijtelling betaald en daar is wel wat van te zeggen. Aan de andere kant mogen we al decennia opties toevoegen aan auto's na het op kenteken zetten (zoals lederen bekleding achteraf, audio-installaties en natuurlijk de achteraf gemonteerde trekhaak) zonder dat de fiscus (of eigenlijk de wetgever) hier een andere mening over gevormd heeft.

• GigaHenk
turkeyhakan schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:54:
[...]

Is dit een AI reactie?

Je betaalt bijtelling als je meer dan 500 km/jaar privé rijdt inderdaad. En kosten die je maakt voor je leaseauto, kun je in mindering brengen op de bijtelling. Dit gebeurt (in mijn geval) op mijn salarisstrook.
Dit was geen AI reactie, uiteraard heb ik om aan mijn info te komen/of dubbel te checken, wel Google gebruikt. Maar niks cut 'n past

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 19:54

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

pdidi schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:47:
Dit is toch een onzin-argument? Ik ben IT-architect en heb nog nooit de trekhaak van mijn lease-auto zakelijk ingezet, en toch is hij gewoon meegenomen in de lease vanuit het leasebudget.

Wat wél meespeelt is hoe de werkgever een overschrijding van het leasebudget gedefinieerd heeft in het lease-regelement. Als het om een overschrijding gaat omdat je een grotere/luxere auto wilt dan je budget toestaat, dan mag dat deel standaard niet verrekend worden met de bijtelling voor privé-gebruik.

Daarom hebben de meeste werkgevers het ook in het lease-reglement opgenomen dat een extra door de werknemer te betalen bedrag door het overschrijden van het normbedrag opgenomen zal worden als "een eigen bijdrage voor privé gebruik". Dan maakt het nl. niks meer uit, waar dit bedrag aan gespendeerd is. De hele discussie rondom accesoires of optie, is een non-discussie in mijn ogen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• pdidi
  • Niet online
Question Mark schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:37:
[...]

Dit is toch een onzin-argument? Ik ben IT-architect en heb nog nooit de trekhaak van mijn lease-auto zakelijk ingezet, en toch is hij gewoon meegenomen in de lease vanuit het leasebudget.

Wat wél meespeelt is hoe de werkgever een overschrijding van het leasebudget gedefinieerd heeft in het lease-regelement. Als het om een overschrijding gaat omdat je een grotere/luxere auto wilt dan je budget toestaat, dan mag dat deel standaard niet verrekend worden met de bijtelling voor privé-gebruik.

Daarom hebben de meeste werkgevers het ook in het lease-reglement opgenomen dat een extra door de werknemer te betalen bedrag door het overschrijden van het normbedrag opgenomen zal worden als "een eigen bijdrage voor privé gebruik". Dan maakt het nl. niks meer uit, waar dit bedrag aan gespendeerd is. De hele discussie rondom accesoires of optie, is een non-discussie in mijn ogen.
Je bedoelt een onzin argument van de werkgever om het FSD abonnement als een vorm van luxe-uitgaven of persoonlijke voorkeur te beschouwen? Die trekhaak lijkt me obvious dat die wel als privé gebruik wordt geclassificeerd.
Een bijkomend verschil is (iig in mijn geval) dat de kosten van het abonnement niet aan de werkgever worden betaald. De eigen bijdrage voor privé gebruik wel

[ Voor 3% gewijzigd door pdidi op 09-07-2026 13:36 ]

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 19:54

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

pdidi schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:32:
[...]
Je bedoelt een onzin argument van de werkgever om het FSD abonnement als een vorm van luxe-uitgaven of persoonlijke voorkeur te beschouwen?
De topicstarter geeft aan dat het abo voor FSD uit zijn leasebudget bekostigd kan worden. De werkgever gebruikt een artikel van Dutchlease waarin gesproken wordt over een bijdrage om een zakelijke auto privé te mogen rijden. Dat zijn totaal verschillende zaken, en dat maakt het een onzinnig argument.

Het probleem zit hem in de geldstroom. Vanwege de opzet van Tesla landt de rekening eerst bij TS, die dit vervolgens bij zijn werkgever uit zijn leasebudget wil declareren. En dat blijkt lastig voor de werkgever...
Die trekhaak lijkt me obvious dat die wel als privé gebruik wordt geclassificeerd.
Nee hoor, die valt gewoon binnen mijn leasebudget. Er is niemand die kijkt of ik die trekhaak zakelijk of prive inzet. Net als een luxer navigatiesysteem, metallic lak, of Tesla's FSD. Zolang zaken binnen een leasebudget vallen is dat nooit een discussie. Het wordt pas een discussie als het buiten een leasebudget valt, maar dat is bij de topicstarter niet aan de orde. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• pdidi
  • Niet online
Question Mark schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:23:
[...]
De topicstarter geeft aan dat het abo voor FSD uit zijn leasebudget bekostigd kan worden.
Ik denk dat je de thread niet goed gelezen hebt, want dat "onzinnig argument" komt van mijn werkgever, niet de TS werkgever en is relevant in geval van declareren

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

pdidi schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 15:54:
[...]

Ik denk dat je de thread niet goed gelezen hebt, want dat "onzinnig argument" komt van mijn werkgever, niet de TS werkgever en is relevant in geval van declareren
offtopic:
NFI, maar misschien is het handig om voor jouw casus een apart topic te openen. Je reageert op inhoudelijke posts bedoelt voor TS met jouw ervaring en casus van jouw werkgever die niet helpen om TS zijn vraagstuk te beantwoorden (dit is immers een vraag topic en geen discussietopic). Plat gezegd is het enkel ruis.
Voel je vrij om mij een @ mention te doen ik lees en reageer graag.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-07 21:05
turkeyhakan schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 14:42:
Gek. Ik zie het verschil niet tussen abo Y en abo X. Prijsverschil, dat wel.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-07 21:05
Stijnd schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 19:45:
[...]

Gek. Ik zie het verschil niet tussen abo Y en abo X. Prijsverschil, dat wel. Bij mij gewoon gekoppeld aan de CC van de zaak.

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:50
True schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 15:26:
[...]

Het hoeft de werkgever geen geld te kosten en wat belastingtechnisch gewoon mag (en sla daar Handboek Loonheffingen: https://www.belastingdien...es/handboek-loonheffingen gewoon op na) is het volgende:
  • werkgever neemt het abonnement af bij Tesla
  • werkgever verrekent (!) (dus geen 'aftrekken' dat doe je namelijk bij IB en dit is een verrekening door de WG) de eigen bijdrage met de bijtelling
  • het resultaat is dat werknemer bruto €99 aan werkgever betaalt wat verrekent wordt met de bijtelling welke netto ongeveer de helft is dus €48 minder netto bijtelling hoeft te betalen
Effectief betaal je dan netto de helft van die €99. Dit kan, maar is geen dagelijkse kost voor een HR-afdeling of medewerker bij een midden- of kleinbedrijf.
Die laatste €50 zou een werkgever nog kunnen uitbetalen als onbelaste kilometervergoeding met 25ct/km tot een maximum van gemiddeld €50/mnd dan moet je per jaar wel 2400 zakelijk kilometers per jaar maken, maar dat is natuurlijk niets. Dit kost de WG dan wel weer €50 en is geen extra loon. Dit zou bijv. in een overeenkomst in mindering gebracht kunnen worden op het standaard leasebudget.

Hoezo combineer je een lease auto met een onbelaste kilometervergoeding? Dat is niet creatief, dat is niet toegestaan. De onbelaste km vergoeding is voor gebruik van eigen vervoer. En mi een beetje flauw om te sneren naar de HR medewerker.

Een lieve WG met de juiste middelen zou dit middels de WKR kunnen uitbetalen, maar daar is maar beperkte ruimte en wordt vaak ook gebruikt voor andere doeleinden.

Interessant topic in ieder geval, als je echt advies wil kun je je werkgever vragen of ze met de accountant willen checken welke mogelijkheden er zijn. Zeker als het om meerdere collega's gaat, kan dat de moeite waard zijn. Daar rijden ook genoeg mensen met Tesla, dus speelt daar mogelijk ook al :+

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Pagina: 1