Welk contract bij veel verbruik stroom in winter

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sandy8
  • Registratie: Maart 2023
  • Nu online
8.000 kWh opwek van zonnepanelen (2 growatt omvormers)

6.000 kWh stroomverbruik

Geen thuisbatterij (nog)

140 m³ gas per jaar (ketel vijf jaar oud)

Verwarmen vooral met airco’s (en koelen) beide ook s nachts.

Vooral heel veel verbruik in de winter door de airco's en maar weinig opwek in de winter

Provincie Groningen.

Contract bij Greenchoice loopt af 17/7/26 daarna wordt het variabel. Ik heb na twee x vragen nog geen verlengaanbod van hun gekregen.

Volgens mij letten op:

Lage stroomprijs

Weinig terugleverkosten

Hoge terugleververgoeding

Willen jullie mij helpen? Ik ben een alleenstaande moeder en ik heb er niet veel verstand van

Ik vind het lastig om elke dag het in de gaten te moeten houden en te moeten handelen

[ Voor 6% gewijzigd door Sandy8 op 04-07-2026 10:18 ]

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:37
Een dynamisch contract (ANWB, Zonneplan?) is geen optie en dan de airco's 1 of 2 uur uitzetten als het echt duur wordt is geen optie?

Dan zou ik voor een vast contract gaan: gaslicht.com gebruik ik om te vergelijken, volgens mij komen Eneco, Delta en Vattenfall 1 jaar dan wel goed uit de bus.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Sandy8
  • Nu online
Ja als op gas verwarmen goedkoper wordt dan de airco's dan moet dat maar. Maar ik ga liever voor zekerheid met een vast contract denk ik idd. Ik heb geen tijd om elk uur te kijken hoe duur de stroom is en of de stroom negatief is.

[ Voor 23% gewijzigd door Sandy8 op 04-07-2026 10:52 ]

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:09
Waar gebruik je nog gas voor? Lijkt verstandig om helemaal van het gas af te gaan met zulk laag verbruik, dan mis je de vaste kosten voor die aansluiting.

• Sandy8
  • Nu online
Voor warm water. Dat zou inderdaad ook met een boiler kunnen maar ik weet niet hoe snel ik dat er weer uit heb verdiend. Ik heb niet heel veel spaargeld over.

[ Voor 82% gewijzigd door Sandy8 op 04-07-2026 11:12 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:51

paQ

Sandy8 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:51:
Maar ik ga liever voor zekerheid met een vast contract denk ik idd. Ik heb geen tijd om elk uur te kijken hoe duur de stroom is en of de stroom negatief is.
... Dan heb je je antwoord toch? :)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Sandy8
  • Nu online
Dan heeft een batterij geen zin?

• Sandy8
  • Nu online
Het is erg jammer dat ik zoveel heb geïnvesteerd in zonnepanelen en airco's en dat het nu voor niks was

• paQ

paQ

Sandy8 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 11:32:
Dan heeft een batterij geen zin?
Kan, maar dan neem je ook weer een gok.
Dan zou je wel op dynamische tarieven relatief goedkoop kunnen laden, om op dure momenten te verbruiken. Met veel verbruik heb je ook meer capaciteit en soms vermogen nodig.

Alles wat je wil wijzigen naast de contractvorm kost investering.

• paQ

paQ

Sandy8 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 11:35:
Het is erg jammer dat ik zoveel heb geïnvesteerd in zonnepanelen en airco's en dat het nu voor niks was
Dat is te kort door de bocht.

DE winst zit in zoveel mogelijk direct verbruik van PV opwek. In de winter meestal geen enkel probleem.

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Nu online
Ik zou eerder aan een elektrische boiler denken dan aan een batterij, dan kan je van de laatste dure m3 gas af. Als je hem instelt om rond 1 uur -s'middags te verwarmen gebruik je een groot deel van het jaar je eigen zonnestroom.

De mensen hier weten vast welke je moet hebben.

gasweg.nl

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

DarkSide

theres no place like ::1

HIer sinds eind jan over op airco's als primaire verwarming en verkoeling.
Gebruik nu ook alleen gas voor warm water en douchen en heb ongeveer 6 tot 9 kuub per maand aan gas verbruik.

Verder ook zonnepanelen en een thuisbatterij (5,4kw).
En een vast contract (nog geen idee wat ik straks ga doen)

Voordeel van de zonnepanelen blijft gewoon.
Er zijn genoeg dagen waar ik de wasmachine, de vaatwasser, de droger gewoon direct vanaf de panelen kan voeden.
Of in het weekend gamen op de PS5 of de computer. Dit voordeel blijft.

Daarnaast is er genoeg opbrengst om de accu vol te krijgen op meer dan 200 dagen in het jaar.
Dat betekend dan ook savonds gratis TV kijken of gamen. Of gebruik van de oven etc.
Je ziet dan ook dat je vaak 50 tot 90% zelf opgewekte stroom verbruikt. (afhankelijk of ik thuis of op werk ben). Dit gaat ook helpen straks in 2027.

Met het weer zoals nu hoef ik de airco niet te draaien en kom ik de nacht makkelijk door op de accu's.
En krijg ik ze ook niet leeg.

Met het weer vorige week. Ja dan is het heet en draaien ze de hele dag.
Groot gedeelte direct op de PV. En dan later op de accu. Die haalt dan de nacht niet.
Maar heb ik toch een gedeelte gratis stroom gebruikt.

In de winter leveren de panelen niets tot weinig op. En worden de accu;s niet/nauwlijks gevuld.
Maar is een dag de airco aan om te verwarmen goedkoper dan een dag de CV aan om te verwarmen.
Maar heb wel zo'n 200 dagen voordeel van accu's en eigen verbruik

Straks ga ik nog de keuken doen en dan kan ik van het gas af. Nu is mijn vastrecht de grootste kostenpost voor gas.
Warmte pomp boiler plaatsen voor het douchen. Dat betaalt zich dan ook wel terug.
Dat lijkt me ook een prima idee voor jou.

De investering die je gedaan hebt is volgens mij nog steeds goed. Zomers ee lekker koel huis op zonnen energie. En in de winter per maand minder kwijt omdat je geen CV voor verwarmen gebruikt,
Qua contract kijk ik ook altijd op gaslicht. En vaak switch ik ook jaarlijks omdat er nu ook weer welkomst bonussen zijn.

Qua batterijen. Tja dat is wel een ander verhaal.
Dat is wel een investering die echt wel 10 jaar kan duren om ze terug te verdienen.
Ik vind het gewoon leuk om mee te spelen. En heb geluk dat ik voor duurzame dingen ook nog wat geld krijg van de werkgever.
Maar verwacht hier dus ongeveer 840kw te zelf te kunnen verbruiken. Wat ongeveer 200,- zal besparen.
Samen met aangepast gedrag om meer te doen tijdens de zon zal mijn volgende contract ook echt een stuk goedkoper zijn, helemaal als er geen gas meer is.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:09
Sandy8 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 11:11:
Voor warm water. Dat zou inderdaad ook met een boiler kunnen maar ik weet niet hoe snel ik dat er weer uit heb verdiend. Ik heb niet heel veel spaargeld over.
Van het gas af gaan bespaart je rond de 350 euro per jaar, dat zijn je netbeheerkosten en leveringskosten.

Heel ruw berekend, je gaat van 140m3 gas naar rond zon 1400kWh extra stroom per jaar.

Afhankelijk van je keuze op welke manier je opwarmt bespaar je meer of minder, daarnaast kost de installatie ook meer of minder. Alles wat je met je zonnepanelen direct gebruikt voor je boiler kost je niks.

Electrische boiler: goedkoop in aanschaf, 1kWh stroom is 1kWh warmte. 1400kWh per jaar.

Warmtepomp boiler: duurder in aanschaf(subsidie mogelijk) , 1kWh stroom is 3-4kWh warmte. 470-350 kWh per jaar.

Met je gas en stroomtatief en kun je zo je terugverdientijd betekenen. Een boiler installeren is niet heel spannend afhankelijk van waar, dus als je handig bent of handige kenissen hebt is zelf installeren mogelijk. Bij zelf installeren heb je geen subsidie.

Ik heb voor 1900,- (boiler + installatie materialen) zelf een 200liter warmtepompboiler geïnstalleerd op zolder, om je een idee te geven.
Pagina: 1