• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:57

Input gezocht plaatsing L/L WP

Zoals eerder aangegeven overweeg ik een airco te installeren voor mijn bovenverdieping met twee slaapkamers. Voornaamste taak daarvan is koelen, sporadisch verwarmen.
De slaapkamers zijn 20m2 en 15m2, 2,45meter hoog en beide met een schuin dak. Mij lijkt per slaapkamer een 2,5kW binnenunit voldoende. Vanwege de schuine wanden zal dat een vloermodel moeten worden. Ik denk hierbij aan de onderstaande modellen:
  • Buitenunit: Mitsubishi Electric MXZ-2F53 VF4 (1,1 tot 5,3kW koelvermogen)
  • 1 binnenunit per slaapkamer: Mitsubishi Electric MFZ-KT25 VGK (2,5kW koelvermogen, 2 units in totaal)
De voornaamste reden voor mijn (voorlopige) keuze zijn dat ik (vloer) binnenunits wil die zo stil mogelijk zijn. De Mitsubishi Electric MFZ-KT25 VGK zou volgens specs op de laagste stand 19dB produceren wat voor zover ik gevonden heb de laagste waarde op de markt is.
De Mitsubishi Electric MXZ-2F53 buitenunit heeft genoeg vermogen voor beide binnenunits samen op de maximale stand. Een iets kleiner model kan wellicht ook omdat ik niet verwacht dat beide binnenunits tegelijkertijd op de max moeten werken. Maar behalve een wellicht iets lagere prijs heeft de kleinere broer (de MXZ-2F42) geen voordelen voor zover ik gezien heb.
Iemand op- of aanmerkingen wat betreft vermogen en keuze van de buiten- en binnenunits?

Volgens opgave mag de koelleiding van buiten- naar binnenunit max 20 meter zijn en 30 meter totaal voor beide binnenunits samen. De ene binnenunit zal op ca 10 meter afstand komen, de andere op ca 12 meter. Klopt het dat ik alleen de onderlinge afstand moet nemen en niet heen+weer om te zien of de afstanden binnen de opgave vallen?

De installatie denk ik grotendeels zelf te gaan doen (de inbedrijfstelling besteed ik uit). Daarbij zullen de binnenunits aan een knieschot gehangen worden. En de leidingen eerst grofweg horizontaal (afhankelijk van de binnenunit max ca 8 meter) over de vloer achter het knieschot lopen om vervolgens via het plafond beneden uit te komen en verder omlaag te gaan. Ter plaatse van de buitenunit (grondopstelling) wil ik de leidingen dan door de muur naar buiten brengen.

De onderstaande installatiematerialen heb ik uitgezocht:
  • Koelleidingen slaapkamer1 (1/4" - 3/8"): Aircotube koelleiding FS2310 1/4" x 3/8" - flare - rol 10 meter
  • Koelleidingen slaapkamer 2 (1/4" - 3/8"): Aircotube koelleiding FS2315 1/4" x 3/8" - flare - rol 15 meter
  • Condensafvoer slaapkamer 1 (16mm uitw): Condenswaterslang 16 mm Geribbeld - 10 meter
  • Condensafvoer slaapkamer 2 (16mm uitw): Condenswaterslang 16 mm Geribbeld - 15 meter
  • Communicatiekabel slaapkamer 1 (4x 1,5mm²): Stuurstroomkabel YSLY-JZ 4 x 1,5 mm² - 10 meter
  • Communicatiekabel slaapkamer 2 (4x 1,5mm²): Stuurstroomkabel YSLY-JZ 4 x 1,5 mm² - 15 meter
  • Stroomkabel buitenunit: YMvK kabel 3x2.5
  • Aardlekautomaat: N.t.b.
  • kWh meter tbv monitoring verbruik: SDM230 Modbus 1 fase kWh meter MID (2 module breed)
  • Dempers/voeten buitenunit: Aircofoot Warmtepomp Opstelbalken Voeten Set van 3 stuks 60cm
  • Muurdoorvoer: Iemand tips voor een specifiek model?
  • Manchet muurdoorvoor: Iemand tips voor een specifiek model?
Mis ik hier nog zaken?

T.b.v. de condensafvoer twijfel ik overigens nog hoe ik dat ga doen. Ik moet namelijk een meter of 7,5 horizontaal door een knieschot heen en weet niet of ik daar de afvoer onder voldoende afschot kan plaatsen. Er liggen ook al wtw slangen namelijk. Wellicht is een condesafvoerpomp (zoals de Bluediamond Microblue) nodig. Of ik moet de condensafvoer niet met de koelleidingen samen laten lopen maar vrijwel direct door het schuine dak naar buiten doen en omlaag brengen on der pannen richting de dakgoot. Nog een alternatief zou een muurdoorvoer zijn en het water daar naar beneden laten druppelen. Maar lijkt em minder fraai.
Als iemand ook hier op- of aanmerkinge over heeft hoor ik dat graag.

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online

Cbr

Franciesco schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:54:

De ene binnenunit zal op ca 10 meter afstand komen, de andere op ca 12 meter. Klopt het dat ik alleen de onderlinge afstand moet nemen en niet heen+weer om te zien of de afstanden binnen de opgave vallen?
Wat bedoel je hiermee te vragen?

Goed om aan te geven wat de afstand is vanaf de buitenunit naar elke binnenunit...

• Franciesco
Elac schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:12:
[...]

Ik dacht dat ook maar moet je wel teleurstellen, her doet niets want warme lucht stijgt op.
Onze airco hangt in de woonkamer maar boven wordt het daar echt niet kouder helaas. Wat wel helpt is de bypass op de wtw en dan de wtw op maximaal zetten als deze open is. Ik heb hiervoor wat Shelly’s in de wtw (Brink renovent) gehangen om de bypass zelf open te sturen en de fansnelheid te verhogen.
Voor de bovenverdieping de airco ook gewoon boven hangen.
Ik bedoelde dat andersom: bij airco op de bovenverdieping zal de warme opgestegen lucht van beneden afgekoeld worden. En door de wtw ook enigzins mengen door de woning. Als de wtw met een normaal debiet van zeg rond de 200m3/h werkt zal dat effect niet groot zijn, maar meer dan niks lijkt me.

• Franciesco
Cbr schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:12:
[...]

Wat bedoel je hiermee te vragen?

Goed om aan te geven wat de afstand is vanaf de buitenunit naar elke binnenunit...
Dat heb ik wellicht wat onduidelijk beschreven: de afstand tussen binnenunit slaapkamer 1 naar buitenunit is ca 10 meter. En ca 12 meter tussen binnenunit slaapkamer 2 en (dezelfde) buitenunit. Dat zijn dan de "enkele" reis afstanden. Dus retour (heen+weer) voor de ene binnenunit is 10+10=20 meter en 12+12=24 meter voor de andere. Maar ik geloof dat ik enkele reis moet nemen als ik het ga vergelijken met de specs van de fabrikant. Klopt dat?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12:27
Franciesco schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 14:20:
Ik bedoelde dat andersom: bij airco op de bovenverdieping zal de warme opgestegen lucht van beneden afgekoeld worden. En door de wtw ook enigzins mengen door de woning. Als de wtw met een normaal debiet van zeg rond de 200m3/h werkt zal dat effect niet groot zijn, maar meer dan niks lijkt me.
Het doet iets, een open trapgat doet véél meer. Wat een WTW sowieso wél doet is het elimineren van warme ventilatielucht die naar binnen komt (op de benedenverdieping).

[ Voor 11% gewijzigd door assje op 02-07-2026 15:40 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Franciesco
Oh ja, dat weet ik: ik heb ook een wtw. En nogmaals: ik gaf aan "werkt enigzins aanvullend verwacht ik". Onder het mom van alle beetjes helpen.

• Louwm
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 07:46
Franciesco schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:54:

Zoals eerder aangegeven overweeg ik een airco te installeren voor mijn bovenverdieping met twee slaapkamers. Voornaamste taak daarvan is koelen, sporadisch verwarmen.
De slaapkamers zijn 20m2 en 15m2, 2,45meter hoog en beide met een schuin dak. Mij lijkt per slaapkamer een 2,5kW binnenunit voldoende. Vanwege de schuine wanden zal dat een vloermodel moeten worden. Ik denk hierbij aan de onderstaande modellen:
  • Buitenunit: Mitsubishi Electric MXZ-2F53 VF4 (1,1 tot 5,3kW koelvermogen)
  • 1 binnenunit per slaapkamer: Mitsubishi Electric MFZ-KT25 VGK (2,5kW koelvermogen, 2 units in totaal)
De voornaamste reden voor mijn (voorlopige) keuze zijn dat ik (vloer) binnenunits wil die zo stil mogelijk zijn. De Mitsubishi Electric MFZ-KT25 VGK zou volgens specs op de laagste stand 19dB produceren wat voor zover ik gevonden heb de laagste waarde op de markt is.
De Mitsubishi Electric MXZ-2F53 buitenunit heeft genoeg vermogen voor beide binnenunits samen op de maximale stand. Een iets kleiner model kan wellicht ook omdat ik niet verwacht dat beide binnenunits tegelijkertijd op de max moeten werken. Maar behalve een wellicht iets lagere prijs heeft de kleinere broer (de MXZ-2F42) geen voordelen voor zover ik gezien heb.
Iemand op- of aanmerkingen wat betreft vermogen en keuze van de buiten- en binnenunits?

Volgens opgave mag de koelleiding van buiten- naar binnenunit max 20 meter zijn en 30 meter totaal voor beide binnenunits samen. De ene binnenunit zal op ca 10 meter afstand komen, de andere op ca 12 meter. Klopt het dat ik alleen de onderlinge afstand moet nemen en niet heen+weer om te zien of de afstanden binnen de opgave vallen?

De installatie denk ik grotendeels zelf te gaan doen (de inbedrijfstelling besteed ik uit). Daarbij zullen de binnenunits aan een knieschot gehangen worden. En de leidingen eerst grofweg horizontaal (afhankelijk van de binnenunit max ca 8 meter) over de vloer achter het knieschot lopen om vervolgens via het plafond beneden uit te komen en verder omlaag te gaan. Ter plaatse van de buitenunit (grondopstelling) wil ik de leidingen dan door de muur naar buiten brengen.

De onderstaande installatiematerialen heb ik uitgezocht:
  • Koelleidingen slaapkamer1 (1/4" - 3/8"): Aircotube koelleiding FS2310 1/4" x 3/8" - flare - rol 10 meter
  • Koelleidingen slaapkamer 2 (1/4" - 3/8"): Aircotube koelleiding FS2315 1/4" x 3/8" - flare - rol 15 meter
  • Condensafvoer slaapkamer 1 (16mm uitw): Condenswaterslang 16 mm Geribbeld - 10 meter
  • Condensafvoer slaapkamer 2 (16mm uitw): Condenswaterslang 16 mm Geribbeld - 15 meter
  • Communicatiekabel slaapkamer 1 (4x 1,5mm²): Stuurstroomkabel YSLY-JZ 4 x 1,5 mm² - 10 meter
  • Communicatiekabel slaapkamer 2 (4x 1,5mm²): Stuurstroomkabel YSLY-JZ 4 x 1,5 mm² - 15 meter
  • Stroomkabel buitenunit: YMvK kabel 3x2.5
  • Aardlekautomaat: N.t.b.
  • kWh meter tbv monitoring verbruik: SDM230 Modbus 1 fase kWh meter MID (2 module breed)
  • Dempers/voeten buitenunit: Aircofoot Warmtepomp Opstelbalken Voeten Set van 3 stuks 60cm
  • Muurdoorvoer: Iemand tips voor een specifiek model?
  • Manchet muurdoorvoor: Iemand tips voor een specifiek model?
Mis ik hier nog zaken?

T.b.v. de condensafvoer twijfel ik overigens nog hoe ik dat ga doen. Ik moet namelijk een meter of 7,5 horizontaal door een knieschot heen en weet niet of ik daar de afvoer onder voldoende afschot kan plaatsen. Er liggen ook al wtw slangen namelijk. Wellicht is een condesafvoerpomp (zoals de Bluediamond Microblue) nodig. Of ik moet de condensafvoer niet met de koelleidingen samen laten lopen maar vrijwel direct door het schuine dak naar buiten doen en omlaag brengen on der pannen richting de dakgoot. Nog een alternatief zou een muurdoorvoer zijn en het water daar naar beneden laten druppelen. Maar lijkt em minder fraai.
Als iemand ook hier op- of aanmerkinge over heeft hoor ik dat graag.
probeer de condens afvoer slang zo kort mogelijk horizontaal te plaatsen anders zal het water niet goed weg lopen en het vuil ophopen ,door het dak onder de pannen in de goot is de beste en mooiste oplossing

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:30
Franciesco schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:55:
[...]

Wat is hier het voordeel van?
Het zal uiteraard per installatie verschillen, maar als het minimum vermogen van 1 multi split laag genoeg is om per verdieping te koelen (of te verwarmen), waarom zou je dan losse buitenunits per verdieping nemen?
Meerdere buitenunits betekent ook meerdere keren standby verbruik en meerdere groepen in meterkast met bijhorende extra stroomkabels en automaten lijkt me.

Ik ben zelf ook in overweging om airco te nemen voor alleen de boven verdieping, maar zie meer heil in 1 multisplit buitenunit voor 2 binnenunits.
Het is vaak goedkoper.
Je hebt geen last van "bleeding" .

Extra groepen is niet nodig meerdere units kunnen prima op 1 groep.

Een multisplit is vaak onder bemeten als alle binnenunits aan staan en als er slechts 1 aanstaat vaak over bemeten. (Vaak is eigenlijk altijd).

Over het standby verbruik zou me niet al te veel zorgen maken, ja dat is er wel. Immers de IR ontvanger en wifi module staan continu aan.

• assje
Voor en nadelen van multisplit zijn ook verschillend tussen ad-hoc en continue koelen. Met continue koelen zijn er veel minder verschillen tussen koudevraag en veel minder piekbelasting of behoefte.

Mijn 4 binnenunits gaan simpelweg op een tijdschema allemaal tegegelijk aan en uit (de hele zomer iedere dag overdag). 4x2kW op een 6kW buitenunit is daarmee voldoende om een hele vrijstaande woning koel te houden; inclusief de benedenverdieping waar geen unit hangt. Ad hoc zal er nog eens een unit ingeschakeld worden buiten die tijden maar dar gaat dan altijd om laag vermogen.

Dat is een heel andere situatie dan een multisplit met een zware unit beneden en een lichte boven. Dan is de kans op nadelen van multisplit veel groter.

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 04-07-2026 08:37 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
hvwees schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 00:28:
Over het standby verbruik zou me niet al te veel zorgen maken, ja dat is er wel. Immers de IR ontvanger en wifi module staan continu aan.
Dit vind ik juist wel een heel relevant punt. Mijn 4 binnenunits hebben een stand-by verbruik 5W per stuk wat betekent 15kWh/maand. Dat is 25% van het jaarverbruik van de airco's alleen aand stand-by...

Maar, dat zijn dus de binnenunits, geen idee welk verschil een extra buitenunit maakt.

• Franciesco
Als er gekoeld gaat worden, dan zal ik dat waarschijnlijk ook meer “continue’ dan ad hoc doen. Overdag direct op PV overschot, gedurende de nacht via de thuisbatterij.

Het voordeel van continue lijkt me ook dat de units dan op zijn stilst zijn, met name gedurende de nacht prettig lijkt me.

Bij de modellen die ik op het oog heb is prijs geen argument om voor twee buitenunits te gaan. Dat is zelfs duurder wat ik tot nu toe gezien heb. Het minimale koelvermogen van de duosplit buitenunit is 1,1kW wat ook al best laag is. De single split set die Mitsubishi Electric aanbiedt icm de vloer binnenunit heeft zelfs een hoger minimaal vermogen…

De stroomvoorziening van de binnenunits gaat via de buitenunit, toch? Ik ben van plan om de groep van de buitenunit van een kWh meter in de groepenkast te voorzien zodat ik zijn gedrag en standby verbruik kan monitoren. Dat doe ik ook met de WP en is erg handig en geeft veel inzicht.

Zeker omdat ik voorzie de airco’s niet of nauwelijks in de ‘winternaanden’ te gebruiken vind ik standby verbruik belangrijk. In de ‘zomer’ interesseert me dat minder omdat ik dan toch een surplus aan PV overschot heb.

• Franciesco
PS: dank @teacher voor het creëren van mijn eigen topic.

• hvwees
assje schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 08:42:
[...]

Dit vind ik juist wel een heel relevant punt. Mijn 4 binnenunits hebben een stand-by verbruik 5W per stuk wat betekent 15kWh/maand. Dat is 25% van het jaarverbruik van de airco's alleen aand stand-by...

Maar, dat zijn dus de binnenunits, geen idee welk verschil een extra buitenunit maakt.
Ik heb het standby verbruik van de buitenunit nooit gemeten, maar verwacht dat het meeste, zo niet alles bij de binnen unit vandaan komt.

Dat gezegd hebbende, dan maakt het geen drol uit multisplit versus single split. Je hebt immers net zo veel binnenunits.

Maar als dat al 25% van het jaarverbruik is, dan gebruik je ze heel weinig vermoed ik.

Hier rapporteert de app (die is niet heel accuraat heb ik me laten vertellen) al 404 kWh verbruik afgelopen januari.

Juni staat op 62 kWh.

De bedoeling is dat hier een homewizard tussen meter nog geplaatst gaat worden, daarvoor moet er nog een weersbestendig kastje komen waar die inkomt, zodat die in de buurt van de buitenunit geplaatst kan worden.

Oh en als je zo echt zo heel weinig gebruikt, dan zou ik ze spanningsloos maken als je ze voor langere tijd niet gebruikt gezien het relatieve hoge sluipverbruik.

• hvwees
Franciesco schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 08:54:

Het voordeel van continue lijkt me ook dat de units dan op zijn stilst zijn, met name gedurende de nacht prettig lijkt me.
Eenmaal op temperatuur is een unit op z'n stilste.
Zeker omdat ik voorzie de airco’s niet of nauwelijks in de ‘winternaanden’ te gebruiken vind ik standby verbruik belangrijk. In de ‘zomer’ interesseert me dat minder omdat ik dan toch een surplus aan PV overschot heb.
In dat geval zou ik zelfs die groep of werkschakelaar uitzetten in de 'wintermaanden'.

• assje
hvwees schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 08:57:
Maar als dat al 25% van het jaarverbruik is, dan gebruik je ze heel weinig vermoed ik.

Hier rapporteert de app (die is niet heel accuraat heb ik me laten vertellen) al 404 kWh verbruik afgelopen januari.

Juni staat op 62 kWh.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wK_bAbZ1aipi5aH-8jEzWPUKGbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qu5V2uSGY6k8VZdTepwSkyk1.png?f=fotoalbum_large
715kWh in een jaar aan koeling (incl. 5x15kWh stand-by)
104kWh verwarming = stand by

180kWh stand by op 819kWh totaal verbruik = 22%

Dit is de enige verwarming op de slaapkamers maar wordt in de praktijk nauwelijks gebruikt (stand-by volstaat als ruimteverwarming :+ )

[ Voor 8% gewijzigd door assje op 04-07-2026 09:08 ]

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:03
Lager minimum vermogen van de 42 is wel een reden om daarvoor te gaan zeker als je wilt gaan koelen met maar 1 unit. De single split kan zelfs nog lager 0,6 minimum dus dat is ook nog het overwegen waard. Anders moet je de units altijd gelijktijdig aan hebben staan om pendelen te voorkomen.
edit:
zie idd dat de 42 en 53 zelfde minimum hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Djvdb op 04-07-2026 09:12 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Djvdb
Puur uit interesse gezien je ook een wtw en warmtepomp hebt. Heb je de comfoclime of comfopost ook overwogen?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Djvdb
Vergeet je ook niet de condensafvoer te isoleren? Bij ons staat er regelmatig vocht op omdat het codens water zo koud is.

Pagina: 1