KPN. Gigabit glasvezel internet: 1 Gbit/s

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• timswets77
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 04-07 15:07
Ik heb pas KPN Gigabit glasvezel internet: 1 Gbit/s alles werkt. maar kan tot 293mb/s -315mb/s. Meterkast glasvezel apparaat: netwerk kabel (aansluiting) heb ik internet kabel cat 8 aangesloten kpn modem box. maar blijft 293-209 mb/s via wifi. en het internet kabel moet ik nog via pc. maar dat zal later.

- Meterkast: kpn glasvezelkastje en KPN box 12 (Internet kabel cat8)

[ Voor 10% gewijzigd door timswets77 op 04-07-2026 14:08 ]

Alle reacties

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Niets mis mee.... 1 gigabit haal je in principe enkel bekabeld, via wifi haal je alleen hoge snelheden als je niet te ver van het modem bent en je apparatuur moderne wifi standaarden ondersteunt (WiFi-5 en/of WiFi-6).

[ Voor 5% gewijzigd door Wildfire op 04-07-2026 00:17 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Misschien zit daar zelfs je probleem cat 8 kabel. Nieuwer hoger is niet altijd beter. pak eens een standaard patchkabeltje.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Frogmen schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:55:
Misschien zit daar zelfs je probleem cat 8 kabel. Nieuwer hoger is niet altijd beter. pak eens een standaard patchkabeltje.
Via kabel heeft hij nog niets getest zegt 'ie, het gaat hier over wifi.

Maar Cat. 8 UTP is complete onzin ja. Volgens mij moet je zelfs speciale connectors hebben daarvoor, maar het voegt niets toe voor thuisgebruik. Cat. 6 of 6A is voor thuisgebruik uitstekend terwijl je nog steeds goed toekomstvoorbereid bent.

Sowieso misschien toch wel de moeite waard om die kabel te vervangen, want zoals ik het lees wordt die Cat. 8 kabel gebruikt om vanaf de ONT ("meterkast glasvezel apparaat") naar de KPN modem te gaan. Om uit te sluiten dat daar issues zitten zou ik daar gewoon reguliere Cat. 6 of 6A netwerkkabel gebruiken.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:40
timswets77 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 23:24:
Ik heb pas KPN Gigabit glasvezel internet: 1 Gbit/s alles werkt. maar kan tot 293mb/s -315mb/s. Meterkast glasvezel apparaat: netwerk kabel (aansluiting) heb ik internet kabel cat 8 aangesloten kpn modem box. maar blijft 293-209 mb/s via wifi. en het internet kabel moet ik nog via pc. maar dat zal later.
Kan het apparaat waarmee je test wel 1gbps op wifi aan?

Spel en typfouten voorbehouden

• timswets77
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 04-07 15:07
FredvZ schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:11:
[...]

Kan het apparaat waarmee je test wel 1gbps op wifi aan?
De KPN modem box 12 is inbegrepen. is aangesloten internet kabel cat8 (1.50m). Ik heb ook eigen ASUS modem Router RT-AX58u V2 dat moet nog aangesloten.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:40
timswets77 schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:51:
De KPN modem box 12 is inbegrepen. is aangesloten internet kabel cat8 (1.50m). Ik heb ook eigen ASUS modem Router RT-AX58u V2 dat moet nog aangesloten.
Dat is nog geen antwoord op de vraag ;)

Kan het apparaat wat je in je hand hebt om de test via de wifi te doen wel een wifi snelheid van 1gbps aan?

Spel en typfouten voorbehouden

• Wildfire
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

FredvZ schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:53:
[...]

Dat is nog geen antwoord op de vraag ;)

Kan het apparaat wat je in je hand hebt om de test via de wifi te doen wel een wifi snelheid van 1gbps aan?
Ook al zou dat draadloze apparatuur 1 gigabit op wifi aankunnen, dat wil niet zeggen dat dat apparaat die snelheid kan halen. Hoe verder van het modem af, met ook nog obstakels als muren en vloeren er tussen, hoe trager de wifi zal worden.

Gezien de reacties van TS weet hij/zij er weinig van af en is de gedachte dat met een 1 gigabit abonnement je op alle apparaten 1 gigabit kunt halen, tenminste zo komt het op mij over. Helaas werkt dat zo niet in de praktijk, bedraad lukt dat vaak wel maar via wifi is het praktisch altijd lager.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:29
300Mbps is heel netjes via wifi

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-07 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Als je 1Gbps over WiFi wil halen gaat dat helaas niet lukken met een Experiabox tenzij je je apparaat ernaast legt en er geen andere stoorzenders zijn (dus ook geen buren met wifi enzo).

Of je Asus router dat wel kan is maar de vraag.

1Gbps is alleen te halen met 160MHz kanaalbreedte of meer op 5GHz band of 6GHz band of, alles daaronder kan het gewoon niet.

Je client apparaat moet het dan ook nog kunnen. Moderne Wifi 6/6E/7 apparaten kunnen het.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:00
Er valt geen touw aan vast te knopen. Nieuw account. Dag hoor :w

Roomba E5 te koop

Pagina: 1