CV leidingen wegwerken of volledig weghalen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik ben in dubio bij een kamer wat ik met de verwarmingsbuizen ga doen. Dit zijn nu hele dikke buizen en die dienen maar voor 1 verwarming. Het lijkt er op alsof de buizen vroeger doorliepen, maar daar zijn afgedopt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JN9tarQ4h_AYx-aiLlduoTOJD-E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z9GQ69gHAUquZ2577mmHgsI9.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet ook dat het behoorlijk dikke buizen zijn, want de buizen die naar de verwarming zelf lopen zijn een stuk kleiner qua diameter.

Nu zit ik na te denken over drie opties:
  1. In de nabije toekomst wil ik een airco plaatsen in deze kamer. Optie 1 zou zijn de buizen en verwarming volledig weghalen en met de airco de kamer te gaan verwarmen. Als ik voor deze optie kies, kan ik dan op de plek waar de buizen uit de muur komen een stukje uit de muur kappen en daar de buizen afdoppen en dan de muur dicht smeren? Of moeten de aanvoer en retour dan met elkaar verbonden worden?
  2. De tweede optie is om de buizen in de muur of vloer te laten frezen, maar denk dat dit al snel vrij prijzig zal worden.
  3. De derde optie is om de buizen compleet te vervangen door dunnere buizen en via de bovenkant van de muur naar de radiator te laten lopen in plaats van de onderkant (zodat we meubels tegen de muur aan kunnen schuiven)
Hieronder zie je waar de buizen uit de muur komen en een totaal overzicht van de buizen die naar de radiator lopen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjYwPH6LPlH3RaDq8tLG2cTxl8k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Sab30lBwmQfZvz4xoLBi9rA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c6xGNu6HWMVD4hx4dCpECgQQjPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tm24mFrkMNL9linygq98gCwh.jpg?f=fotoalbum_large

Hopelijk kan iemand me hier antwoord geven op welke optie het beste is en op de vragen bij optie 1.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:18

pistole

Frutter

Als je de radiator laat hangen dan zou ik de derde optie nemen. Weghalen en afdoppen kan ook; of je wel of niet moet doorlussen hangt sterk af van de rest van je CV-systeem. Je zou een bypass met een kraan kunnen overwegen, maar dan moet je er wel bij kunnen.

Ik frut, dus ik epibreer

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:59
Weghalen voor een airco zou ik niet doen.

Heb je een gips plafond? Zo ja, kun je de leidingen niet via plafond laten lopen en laatste stuk een verticale sleuf in de muur frezen

En anders boven langs in een koofje. Hoef maar klein te zijn

[ Voor 15% gewijzigd door pentaw1nz op 03-07-2026 22:45 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-07 22:50
4e optie: alles weghalen en een verticale radiator ophangen op het punt waar ze nu de muur uit komen?

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Denk eerlijk gezegd ook dat puur en alleen met een airco verwarmen niet echt verstandig is, alhoewel als het een slaapkamer is zou het nog wel te doen zijn. Maar ik vind eigenlijk dat idee van @Rowwan geeneens zo gek. Of wat nog een optie zou kunnen zijn is om de radiator om te hangen aan de andere muur, dat scheelt alweer een heel stuk aan leidingen.

[ Voor 23% gewijzigd door Roel1966 op 03-07-2026 23:04 ]

• miicker
  • Niet online
Thanks voor de reacties. Mijn voorkeur heeft eigenlijk wel alles weghalen, die radiator is ook lelijk en het is een kleine kamer (iets van 9 á 10m2), dus verwarmen met een airco moet prima kunnen.

Een radiator tegen de muur had ik nog niet echt over nagedacht, maar werkt dat een beetje efficient? Meestal wordt een radiator onder een raam geplaatst zodat de koude lucht van het raam de warme lucht de kamer in duwt toch?

Een verlaagd plafond zou nog kunnen, alleen zit er wel tijdsdruk achter. Het wordt namelijk een babykamer en die wil ik over een week of 2 wel af hebben.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:25
Als die baby zich volgende al laat verwelkomen heb je dus te weinig tijd. Gewoon die leidingen weghalen, dat is het minste werk. Een kleine kamer warmt overigens sneller op en houdt de warmte langer vast dan een grotere, dus een airco lijkt me in dat geval geen luxe.

• miicker
  • Niet online
pman63 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 23:16:
Als die baby zich volgende al laat verwelkomen heb je dus te weinig tijd. Gewoon die leidingen weghalen, dat is het minste werk. Een kleine kamer warmt overigens sneller op en houdt de warmte langer vast dan een grotere, dus een airco lijkt me in dat geval geen luxe.
Maar hoe kom ik erachter of ik de leidingen aan elkaar moet verbinden of gewoon kan afdoppen?

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:51

paQ

miicker schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 23:04:

Een radiator tegen de muur had ik nog niet echt over nagedacht, maar werkt dat een beetje efficient? Meestal wordt een radiator onder een raam geplaatst zodat de koude lucht van het raam de warme lucht de kamer in duwt toch?
Nah, het is ook tegelijkertijd de plek waar de warmte het eerst ontsnapt.

Onder een raam is meestal de meest logische plek omdat je daar geen kast oid neerzet doorgaans.
Minste sta in de weg dus kwa meubels.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ

paQ

miicker schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 23:50:
[...]

Maar hoe kom ik erachter of ik de leidingen aan elkaar moet verbinden of gewoon kan afdoppen?
Als je ze doorlust maak je "kortsluiting".

• miicker
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 00:19:
[...]

Als je ze doorlust maak je "kortsluiting".
Hmm @pistole zegt "of je wel of niet moet doorlussen hangt sterk af van de rest van je CV-systeem. Je zou een bypass met een kraan kunnen overwegen, maar dan moet je er wel bij kunnen."

Maar dat is volgens jou dus niet nodig?

• paQ

paQ

Ligt er een beetje aan waar in je systeem dit zit en waar die leidingen vandaan komen.
Op het eerste zicht lijkt het een eindpunt met een kleine radiator eraan. Als de radiator dicht staat heb je hetzelfde.

• pkt88
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 06:41
Tjonge, ik snap wel dat je die leidingen weg wilt hebben. Erg lelijk zoals dit aangelegd is.

Ik zou ook de hele boel weghalen, verwarmen met airco kan echt prima.

Ipv de leidingen in de muur af te doppen, zou je ze ook kunnen afdoppen in de naastgelegen ruimte. Dan kun je gewoon met knelstopjes werken. Die mogen nl niet in de muur omdat je er niet meer bij kan en zo heb je geen speciaal gereedschap nodig, zoals een perstang. Tevens minder schade aan de muur wat weer hersteld moet worden

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:15

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou ook alles weghalen. Als je de radiator nu dicht hebt, werkt je CV dan verder naar behoren? Zo ja, dan kan je de boel prima afsoppen.

Kijk wel een beetje uit met een airco en een baby qua ventilatiestandje. Zeker in een kleine kamer is het al snel voelbaar voor een kind. Je zou eventueel ook eerst even een elektrische convector kachel kunnen plaaten (als dat überhaupt nodig is qua temperatuur).

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:20

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Bij een tweepijpssysteem kan je afdoppen, bij een eenpijpssysteem moet je doorlussen.
Ik zie onder de radiator geen 50% voetventiel, dus ik denk dat je een tweepijpssysteem hebt.

Wise enough to play the fool

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik had zelf iets soortgelijks. Bij de installatie van airco heb ik de radiatoren in de slaapkamers weggehaald. Als de airco de ruimtes kan koelen kan hij ze ook verwarmen (qua capaciteit). Wij hebben de voorkeur voor koude slaapkamers dus verwarmen in de winter weinig. Als je dan echter tijdelijk de kamers warmer wilt hebben voelt het al snel warm met een airco.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:59
Verwarmen met airco's is wel echt anders dan met cv/warmtepomp. Wees je dasr bewust van.
Ik heb 2 jaar alles met airco gedaan, en ben toch wel erg blij dat ik nu een warmtepomp heb en weer vloerverwarming en radiatoren gebruik.

Ook zetten mensen een airco vaker uit/aan waar cv 24/7 draait (vooral bij warmtepomp). Je krijgt ook eerder last van condens.

Voordat je zomaar ergens de slijpschijf in zet....

Verticale radiator snelle optie.
Leiding vis verlaagd plafond bedoelde ik niet als in helenkamer verlaagd plafond maken, maar als je nu al een gips plafond hebt (en dus geen kanaalplaat oid), sloop er dan 1 strook gips uit en leg flex leiding via plafond.

[ Voor 11% gewijzigd door pentaw1nz op 04-07-2026 07:59 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:27
Rowwan schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:50:
4e optie: alles weghalen en een verticale radiator ophangen op het punt waar ze nu de muur uit komen?
Je hangt radiatoren bij voorkeur ONDER een raam om koudeval tegen te gaan, ergens tegen de muur is lang niet zo efficient

• HubD1
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:03
Slaapkamer? Weghalen! Veel strakker.

Verwarmen doe je in de praktijk niet vaak. Verwarmen met een infrarood paneel onder het raam, werkt prima of airco voor verwarmen/koelen hangen.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:14
Lees veel (prima!) advies, maar ik lees ook baby.

Let dan even op: advies met baby's is niet op de tocht leggen. Verwarmen met een airco kan prima, maar bied ten opzichte van een radiator minder comfort omdat hij warmen/koude lucht blaast. Als "verse" vader (mijn eerste is nu bijna 11 maand oud) is dit wellicht iets om ook rekening mee te houden. Al blijft het natuurlijk advies kwa tocht ligging, en is er eventueel ook vast wat op te verzinnen.

Ik lees ook "haast" en 2 weken wil ik het klaar hebben. Airco (split unit) kan/mag je niet zelf installeren, en succes met vinden van een (degelijke!) installateur die je dit nu nog even snel fixt voor een degelijke prijs...

Verder: leidingen infrezen is zelf ook wel te doen met wat (geleend/gehuurd) gereedschap. Kan je kwa kosten ook aardig drukken natuurlijk.

Specs!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:40
pentaw1nz schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 07:58:
Verwarmen met airco's is wel echt anders dan met cv/warmtepomp. Wees je dasr bewust van.
Ik heb 2 jaar alles met airco gedaan, en ben toch wel erg blij dat ik nu een warmtepomp heb en weer vloerverwarming en radiatoren gebruik.
Dat kan ik bevestigen. En wat hierboven gezegd wordt, dat een airco die genoeg capaciteit heeft om te koelen ook net zo makkelijk kan verwarmen, dat klopt pertinent niet. Met name de goedkopere airco's kunnen altijd wel prima koelen, maar hebben vaak moeite met verwarmen bij de combinatie van vocht en kou die we vaak hebben in dit land. Dat uit zich dan in veel defrosts, herrie en afkoelen van de ruimte. Als je toch al aan de airco gaat dan zou ik zeggen: ga ervoor, maar neem dan wel een exemplaar met minimaal een AA rating voor verwarming.

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

Hoe koud wordt die slaapkamer in de winter? Want dat bepaald of je moet verwarmen of niet.

Een radiator mee laten draaien is natuurlijk de meest efficiënte en praktische oplossing. Een airco heeft als voordeel dat je er ook mee kunt koelen. Verwarmen kan ook, maar is/voelt/klinkt net iets anders dan met een radiator. Ga je alleen die kamer verwarmen met een airco, pak dan een zo klein mogelijk vermogen, hij zal dan minder snel gaan pendelen. Een gerenommeerd merk is uiteraard stiller (Mitsubishi Heavy Industrie of Daikin). Een vloer model onder het raam op de plek van de radiator kan natuurlijk ook.

PS: in Zweden slapen baby's gewoon buiten. Uiteraard wel goed ingepakt.

Hier tekenen aub ......

• miicker
  • Niet online
Ja koelen is ook zeker de bedoeling. Het is de warmste kamer van het huis (het werd er afgelopen week iets van 33 graden). En met een baby (het is ons tweede kind) moet je zeker het eerste jaar de kamer wel op 17-18 graden kunnen houden. Het is in de winter dan weer de koudste kamer van het huis. We hebben doorgaans de verwarming daar altijd wel op 14 staan, anders koelt het af tot rond de 10.

Er komt sowieso wel een A-merk airco. Ik maak me geen zorgen of de airco het verwarmd krijgt. We hebben op zolder een LG airco die het ook met gemak 19 graden krijgt, en de zolder is een stuk groter.

Ik ben me er van bewust dat er niet binnen 2 weken een airco hangt. Dat is ook geen probleem, de eerste paar weken van een baby wordt een airco (om te koelen) in ieder geval afgeraden. Als er verwarmt moet worden en we hebben nog geen airco dan haal ik wel een elektrische kachel voor de time being.

Nu is vooral nog mijn vraag, hoe kom ik er met zekerheid achter wat voor soort systeem het is (tweepijpssysteem of eenpijpssysteem)?

• barnie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:43
Ik verwarm mn woonkamer met airco. Gaat prima. Alle cv op begane grond verwijderd.

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 10:34
Waar kopen die leidingen aan de andere kant van de muur heen?

• miicker
  • Niet online
Romborum schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:34:
Waar kopen die leidingen aan de andere kant van de muur heen?
Daar zitten ze in de muur, dat is dus helaas niet te zien. Ik gok dat ze daar naar boven lopen in de muur (dus naar zolder) want daar hangt de CV ketel. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

In NL is het zeer ongebruikelijk dat CV-leidingen in de muur lopen. Dus het is de vraag waar de andere kant van de leiding zit. Het lijkt dikwandig staal. Dan heb je passende afsluitdoppen nodig, die je bij Warmteservice moet kopen en niet het standaard bouwmarkt werk. Afsluitdop zeker niet wegwerken in de muur, dat geeft bij lekkage direct heel veel schade en extra werk. Dus even verder op onderzoek.

A'dam PVOutput

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 11:42
  1. In de nabije toekomst wil ik een airco plaatsen in deze kamer. Optie 1 zou zijn de buizen en verwarming volledig weghalen en met de airco de kamer te gaan verwarmen. Als ik voor deze optie kies, kan ik dan op de plek waar de buizen uit de muur komen een stukje uit de muur kappen en daar de buizen afdoppen en dan de muur dicht smeren? Of moeten de aanvoer en retour dan met elkaar verbonden worden?
  2. De tweede optie is om de buizen in de muur of vloer te laten frezen, maar denk dat dit al snel vrij prijzig zal worden.
  3. De derde optie is om de buizen compleet te vervangen door dunnere buizen en via de bovenkant van de muur naar de radiator te laten lopen in plaats van de onderkant (zodat we meubels tegen de muur aan kunnen schuiven)
Heel andere oplossing, leuker om te maken en geeft je meer tijd voor airco/vloerverwarming/andere oplossing zonder radiator:
Maak een meubel dat om de leidingen bij de vloer heen gaat en een leuke ombouw voor de radiator. Aankleedtafel met daarnaast een kledingkast die deels ook om de hoge leidingen gaat. Wieg/ledikant kan dan aan de andere kant van de kamer. In warme weken kun je een airco bijplaatsen, in de winter hou je het met de verwarming tochtvrij op goede temperatuur voor de baby.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Nu is vooral nog mijn vraag, hoe kom ik er met zekerheid achter wat voor soort systeem het is (tweepijpssysteem of eenpijpssysteem)?
Het is een 2-pijps systeem.

Dikwandig staal. Het lijkt of de aanvoer groter is dan de retour (3/4'' om 1/2'')

Hoe ziet het eruit bij de cv ketel? Als deze alleen naar deze ruimte gaan kan je ze daar eventueel afdoppen. (en in een later stadium nieuw maken)

[ Voor 36% gewijzigd door edsandje op 04-07-2026 11:54 ]

Please state the nature of the technical emergency

• miicker
  • Niet online
Heb nog meer onderzoek gedaan naar waar die leidingen vandaan komen, maar dat blijkt lastig. Zo te zien komen die leidingen van de badkamer, maar zitten daar vermoedelijk achter de wand van het toilet. Daar lopen ze zeer waarschijnlijk naar zolder, maar op zolder lopen alle leidingen achter niet verwijderbare schotten (gestuct gips).

Mijn denkrichting op dit moment is om ze dan maar een klein stukje uit de muur te laten steken en daar af te doppen. Gaat geen schoonheidsprijs winnen, maar een stuk beter dan hoe het er nu uit ziet

• duckmountain
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:14
Ik verwarm huiskamer 40m2 met 1 airco unit. Alleen bij vorst soms smorgens kort de cv aan. Voor een slaapkamer is airco ruim voldoende en met deze zomers lekker koel! Airco is sowieso goedkoper verwarmen dan cv.
Pagina: 1