Vraag

• TMADDNESS
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 22:05
Beste Tweakers,

Ik loop vast met hardnekkige crashes op mijn systeem en hoop dat jullie kunnen helpen.

Sinds ik recent mijn BIOS heb bijgewerkt naar de nieuwste versie, krijg ik tijdens het gamen direct herhaalbare time-out crashes.In de Betrouwbaarheidsgeschiedenis / Reliability Monitor zie ik vlak na de crashes de volgende kritieke hardwarefouten terugkomen:

LiveKernelEvent 141

LiveKernelEvent 1a8

LiveKernelEvent 1b8

Mijn Setup:Moederbord: MSI MPG X870E Carbon WiFi (recent BIOS geüpdatet) Processor: AMD Ryzen 9 9950X3DVideokaart: AMD Radeon RX 9070 XTVoeding: Corsair RM1000x (1000 Watt)Geheugen: 64 GB RAM (XMP/EXPO staat ingeschakeld)Montage: De videokaart zit rechtstreeks in het slot geklikt, ik gebruik geen riserkabel.Drivers: AMD Adrenalin 26.6.4 (Up to date via schone installatie / Factory Reset)Gedrag in praktijk (S.T.A.L.K.E.R. / Sons of the Forest):De crashes zijn consistent te reproduceren. In S.T.A.L.K.E.R. gebeurt drie keer achter elkaar exact hetzelfde: ik laad mijn savegame, loop een trap op, zet twee stappen vooruit, draai naar rechts en de game klapt er direct uit.Resultaten synthetische tests:OCCT (3D Adaptive): Draait ruim 32 minuten lang volledig foutloos (No errors detected).FurMark: Draait volledig foutloos door.3DMark: Behaalt uitstekende scores en doorloopt de benchmarks volledig foutloos.De hardware doorloopt de synthetische tests dus zonder problemen, maar in games klapt het systeem er met de bovenstaande foutcodes uit.Heeft iemand een idee in welke richting ik dit moet zoeken om het weer stabiel te krijgen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• TMADDNESS
excuses voor ontduidelijkhheid, mijn systeem leek voor de bios update ook al onstabiel

• TMADDNESS
  1. Beste Tweakers, Ik loop vast met hardnekkige crashes op mijn systeem en hoop dat jullie kunnen helpen. Ik krijg tijdens het gamen direct herhaalbare time-out crashes. In de Betrouwbaarheidsgeschiedenis zie ik vlak na de crashes de kritieke hardwarefouten LiveKernelEvent 141, LiveKernelEvent 1a8 en LiveKernelEvent 1b8 terugkomen. Ik heb recent mijn BIOS bijgewerkt naar de nieuwste versie in de hoop dit op te lossen, maar de crashes blijven helaas exact hetzelfde. Mijn setup bestaat uit een MSI MPG X870E Carbon WiFi moederbord, een AMD Ryzen 9 9950X3D processor, een AMD Radeon RX 9070 XT videokaart en een Corsair RM1000x voeding van 1000 Watt. Er zit 64 GB RAM in waarbij XMP/EXPO staat ingeschakeld. De videokaart zit rechtstreeks in het slot geklikt zonder riserkabel en de drivers zijn up-to-date via AMD Adrenalin 26.6.4 met een schone installatie via de Factory Reset-optie. De crashes in de praktijk met S.T.A.L.K.E.R. en Sons of the Forest zijn consistent te reproduceren. In S.T.A.L.K.E.R. gebeurt drie keer achter elkaar exact hetzelfde: ik laad mijn savegame, loop een trap op, zet twee stappen vooruit, draai naar rechts en de game klapt er direct uit. Resultaten synthetische tests:
    • OCCT 3D Adaptive draait ruim 32 minuten lang volledig foutloos (No errors detected).
    • FurMark draait volledig foutloos door.
    • 3DMark behaalt uitstekende scores en doorloopt de benchmarks zonder problemen.
    De hardware doorloopt de synthetische tests dus prima, maar in games klapt het systeem er met de genoemde foutcodes uit. Heeft iemand een idee in welke richting ik dit moet zoeken om het weer stabiel te krijgen? Alvast bedankt voor het meedenken!

less messy version ;p

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:22
141 is meestal instabiele stroomvoorziening, overclock, of corrupte drivers.

Gebruik eerst Display Driver Uninstaller eens voor een écht schone installatie van je stuurprogramma.

In de AMD Adrenaline software is de kans aanwezig dat in bepaalde games deze nog wel eens een extra "boost" clock wil aanslingeren. Limiteer deze "Max Frequency (MHz)" setting tot 3060MHz of daaronder en kijk of dat helpt.

Ook, welke voeding heb je precies? Er zijn meerder varianten van de RM1000x.

[ Voor 10% gewijzigd door Apart op 03-07-2026 22:14 ]

https://ko-fi.com/apart