Opzegboete bij beëindigen contract ipv opstappen ivm gasloos

Pagina: 1
Acties:

• renshulman
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-07 21:15
Edit: Typefout in de titel, ik bedoel natuurlijk: Opzegboete bij beëindigen contract ipv OVERSTAPPEN

Ik loop tegen een vreemde situatie aan bij het opzeggen van mijn contract voor gas bij United Consumers. Per 10 augustus heb ik geen gas meer nodig vanwege de installatie van een warmtepomp, en koken doen we al elektrisch. Ik wil dus mijn vaste contract, dat nog tot halverwege december loopt, opzeggen zodat ik geen onnodig vastrecht betaal. Volgens de calculator op de website van United Consumers is mijn verwachte overstapboete €0, maar dit wordt pas definitief berekend als mijn contract daadwerkelijk is gestopt.

Er geldt een opzegtermijn van 30 dagen, dus als ik 10 augustus van het gas af wil moet ik uiterlijk 10 juli mijn contract opzeggen. Ik hoor van United Consumers dan echter pas op 10 augustus mijn daadwerkelijke opzegboete, deze kán afwijken van het geschatte bedrag op de site. Nou verwacht ik ergens dat het wel goed komt, want momenteel is de kale gasprijs zo'n €0,45 en toen ik afsloot was dat €0,31, dus de leverancier kan 'mijn gas' momenteel duurder opnieuw verkopen en heeft dus geen verlies. En met de winter in aantocht zal de prijs eerder omhoog gaan dan flink dalen.

Toch vind ik dit een vreemde constructie, vooral omdat het lastig is op voorhand een berekening te maken of het rendabel is de opzegboete te betalen vs. het vastrecht onnodig door laten lopen. Uiteindelijk geldt hetzelfde bij het overstappen van energieleverancier, je hebt 14 dagen bedenktermijn, maar weet de daadwerkelijke uitkomst van de afkoopboete pas na 30 dagen.

Is dit een soort probleem in de regelgeving waar meer mensen tegenaan lopen, of maak ik me druk om niets?

[ Voor 5% gewijzigd door renshulman op 03-07-2026 21:15 ]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Dus; je hebt xxx kuub gas gereserveerd tegen een bepaald bedrag. Hoeveel kuub heb je opgegeven bij het aangaan van je contract? En hoeveel heb je momenteel binnen dat jaarcontract verbruikt?

Nu heb je geen gas nodig en wil je je contract beëindigen... En voor jouw gevoel zou dat iets anders zijn dan overstappen? Terwijl overstappen ook gewoon je contract beëindigen is en een contract met een ander bedrijf aangaan?

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:23
President schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 22:45:
Nu heb je geen gas nodig en wil je je contract beëindigen... En voor jouw gevoel zou dat iets anders zijn dan overstappen? Terwijl overstappen ook gewoon je contract beëindigen is en een contract met een ander bedrijf aangaan?
Ja, dat is anders. Veel leveranciers 'promoten' gasloos en heffen daarom sowieso geen boete bij het van het gas gaan, dus inderdaad anders dan overstappen.

@renshulman Je hebt gelijk dat je waarschijnlijk geen boete zult krijgen. Je kan ook nog even navragen of je die sowieso niet krijgt, omdat je gasloos wordt.
Verder zijn ze verplicht je vooraf de boete te laten weten, stel dat het dan goedkoper is om te blijven en je contract uit te zitten, moet dat mogelijk zijn.
Een en ander staat op ACM/Consuwijzer: https://consument.acm.nl/...ergoeding-en-opzegtermijn
Heeft de leverancier de opzegvergoeding voor u berekend? Deze berekening blijft dan 2 maanden geldig. Tip: voorkom verrassingen. Als de 2 maanden voorbij zijn, vraag opnieuw om een berekening voordat u overstapt. Uw nieuwe leverancier regelt de overstap. Uw huidige leverancier stuurt u de opzegvergoeding. Binnen de bedenktermijn kunt u altijd de overstap annuleren als u de opzegvergoeding te hoog vindt.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
In aanvulling wat @Truus01 hierboven schrijft is de opzegtermijn tegenwoordig 5 dagen. Echter, dit zijn nieuwe regels die dit jaar zijn ingegaan bij de leveranciers. We zitten nu in een overgangsperiode.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:47
Heb je ook nog een bonus bij dat contract? Vaak vervalt die dan ook. Ik zit bij Vattenfall, heb 395 euro bonus, ga komende maand mijn CV ketel wegslopen en een inductieplaat aanschaffen, dat gascontract blijft gewoon lekker doorlopen tot 1 november wanneer mijn contract afloopt.