Bovenste balk oude kozijn achtergebleven - Kunststof kozijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:19
Hallo allen,

Ik heb recent nieuwe kunststof kozijnen laten plaatsen. Helaas hebben ze bij de achtergevel besloten om de bovenste balk van het oude kozijn te laten zitten. Hier is zelfs onbeschermd hout te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LJ9yLGgPDrrEsgIbRHIfSZ2taw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgZW5hSUNc2ehPkvVQmCR0TP.jpg?f=fotoalbum_medium

In de offerte staat dat het oude kozijn verwijderd wordt. We hebben wel een gesprek gehad bij het inmeten. De man die kwam inmeten vroeg aan mij of ik wist of het kozijn dragend was. Ik weet dat niet want deze uitbouw is in 2002 gebouwd en ik woonde er toen nog niet. Naar mijn idee is er toen afgesproken om de kozijnen in 3 delen te plaatsen om in het midden een steun te plaatsen waar het kozijn tegenaan wordt gezet. Deze steun was er voor de zekerheid om te zorgen dat de constructie stevig blijft. De steun zou niet zichtbaar zijn omdat het kozijn er omheen valt. Ik kan mij niet herinneren dat er is verteld dat de bovenste balk zou blijven zitten. Het kozijnen bedrijf geeft aan dat dit wel verteld is. De balk moet blijven voor de stevigheid van de constructie. Ik kan me dit niet voorstellen omdat de balk geen dragende functie (meer) kan hebben. Hij loopt namelijk niet door in de muur aan de zijkant en de balk is ook gescheurd bij de demontage van het oude kozijn. Uiteindelijk is er ook geen steun geplaatst. Er zijn alleen stelkozijnen geplaatst die volgens het kozijnen bedrijf voldoen.

Ik zou graag willen dat deze balk verwijderd wordt en het kozijn netjes wordt aangesloten aan de bovenzijde van de gevel. Het kozijnen bedrijf wil de balk alleen afdekken met kunststof. Ik weet niet of dat problemen gaat geven in de toekomst. Daarnaast heb ik het idee dat ik verkeerd ben voorgelicht over de constructie. Een korte zoektocht geeft aan dat het niet aannemelijk is dat het kozijn dragend is, want dat wordt in de huidige tijd niet meer toegepast. Naar mijn idee had het kozijnenbedrijf mij hierop moeten wijzen, zodat ik onderzoek kon doen om het zeker te weten in plaats van direct een compromis te maken.

Nu wil ik eigenlijk een onafhankelijk adviseur inschakelen die kan vertellen of bovenstaand een logisch verhaal is. Welke actie kan ik het beste ondernemen? Is het beter om een controleur van het VKG Keurmerk in te schakelen of kan ik beter buiten het keurmerk om handelen en een onafhankelijke bouwkundige keurder inschakelen?

En natuurlijk, wat is jullie mening?

Oude situatie:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Foto scheur in houten balk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Par-gf-fTKICJId-j0GG_cdF518=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9Lk3RVcjypETKXYEv63rUqy.jpg?f=fotoalbum_medium

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:21
LongBowNL schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:23:
De man die kwam inmeten vroeg aan mij of ik wist of het kozijn dragend was. Ik weet dat niet want deze uitbouw is in 2002 gebouwd en ik woonde er toen nog niet.
[...]
Daarnaast heb ik het idee dat ik verkeerd ben voorgelicht over de constructie. Een korte zoektocht geeft aan dat het niet aannemelijk is dat het kozijn dragend is, want dat wordt in de huidige tijd niet meer toegepast. Naar mijn idee had het kozijnenbedrijf mij hierop moeten wijzen, zodat ik onderzoek kon doen om het zeker te weten in plaats van direct een compromis te maken.
Hoe kan je verkeerd zijn voorgelicht over de constructie als ze jou gevraagd hebben wat de constructie is?

Persoonlijk zou ik maandag eerst maar eens bellen naar de leverancier dat het anders is geworden dan jij voor ogen had en vragen waarom het hout is blijven zitten en wat ze nog gaan doen met het stukje onbehandelde hout. (Ongeacht of het terecht is dat het hout is blijven zitten, hadden ze imho wel een likje verf over dat hout kunnen doen.)

Spel en typfouten voorbehouden

• LongBowNL
Ik heb ze vandaag gesproken. Ze hebben voorgesteld om het hout af te dekken met kunststof. Het hout is volgens hen blijven zitten voor de stevigheid van de constructie.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:51
Waarom zou je dit stuk hout willen vervangen? Door wat dan? Een zetstuk? Dat laatste zal toch ook ergens aan bevestigd moeten worden.

Het netjes maken kun je wel verwachten. Of dat verf of een kunststof is zal weinig uitmaken. Direct naastgelegen is ook hout.

Dat die neppe houtverbindingen niet op gelijke hoogte staan lijkt me meer reden voor acute OCD.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 03-07-2026 20:46 ]

• LongBowNL
Onderaan dit hout begon het glas van het oude kozijn. Tuurlijk kunststof kozijnen hebben een breder profiel dan hout, maar nu ben ik nog een paar extra centimeters aan glasoppervlak kwijt.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:51
LongBowNL schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:53:
Onderaan dit hout begon het glas van het oude kozijn. Tuurlijk kunststof kozijnen hebben een breder profiel dan hout, maar nu ben ik nog een paar extra centimeters aan glasoppervlak kwijt.
Dat klopt, maar daar kun je sowieso niets meer aan doen.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:08
Ook al mogen kozijnen niet constructief dragen. Toch zie je vaak dat dit niet altijd goed gaat. Hout draagt meer dan kunstof kan. Wat ik gezien heb is dat er dan wordt gekozen om eerst zetwerk (Pvdf of plastisol) wordt gezet, en dan het kozijn daar tegenaan wordt getrokken (gebruik oude kader als stelkozijn voor nieuwe) of als dat niet gaat het stelkozijn er tegenaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Speeddragon op 03-07-2026 22:15 ]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Pagina: 1