Bovenste balk oude kozijn achtergebleven - Kunststof kozijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LongBowNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:50
Hallo allen,

Ik heb recent nieuwe kunststof kozijnen laten plaatsen. Helaas hebben ze bij de achtergevel besloten om de bovenste balk van het oude kozijn te laten zitten. Hier is zelfs onbeschermd hout te zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LJ9yLGgPDrrEsgIbRHIfSZ2taw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgZW5hSUNc2ehPkvVQmCR0TP.jpg?f=fotoalbum_medium

In de offerte staat dat het oude kozijn verwijderd wordt. We hebben wel een gesprek gehad bij het inmeten. De man die kwam inmeten vroeg aan mij of ik wist of het kozijn dragend was. Ik weet dat niet want deze uitbouw is in 2002 gebouwd en ik woonde er toen nog niet. Naar mijn idee is er toen afgesproken om de kozijnen in 3 delen te plaatsen om in het midden een steun te plaatsen waar het kozijn tegenaan wordt gezet. Deze steun was er voor de zekerheid om te zorgen dat de constructie stevig blijft. De steun zou niet zichtbaar zijn omdat het kozijn er omheen valt. Ik kan mij niet herinneren dat er is verteld dat de bovenste balk zou blijven zitten. Het kozijnen bedrijf geeft aan dat dit wel verteld is. De balk moet blijven voor de stevigheid van de constructie. Ik kan me dit niet voorstellen omdat de balk geen dragende functie (meer) kan hebben. Hij loopt namelijk niet door in de muur aan de zijkant en de balk is ook gescheurd bij de demontage van het oude kozijn. Uiteindelijk is er ook geen steun geplaatst. Er zijn alleen stelkozijnen geplaatst die volgens het kozijnen bedrijf voldoen.

Ik zou graag willen dat deze balk verwijderd wordt en het kozijn netjes wordt aangesloten aan de bovenzijde van de gevel. Het kozijnen bedrijf wil de balk alleen afdekken met kunststof. Ik weet niet of dat problemen gaat geven in de toekomst. Daarnaast heb ik het idee dat ik verkeerd ben voorgelicht over de constructie. Een korte zoektocht geeft aan dat het niet aannemelijk is dat het kozijn dragend is, want dat wordt in de huidige tijd niet meer toegepast. Naar mijn idee had het kozijnenbedrijf mij hierop moeten wijzen, zodat ik onderzoek kon doen om het zeker te weten in plaats van direct een compromis te maken.

Nu wil ik eigenlijk een onafhankelijk adviseur inschakelen die kan vertellen of bovenstaand een logisch verhaal is. Welke actie kan ik het beste ondernemen? Is het beter om een controleur van het VKG Keurmerk in te schakelen of kan ik beter buiten het keurmerk om handelen en een onafhankelijke bouwkundige keurder inschakelen?

En natuurlijk, wat is jullie mening?

Oude situatie:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Foto nieuwe situatie
Members only:
Foto scheur in houten balk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Par-gf-fTKICJId-j0GG_cdF518=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9Lk3RVcjypETKXYEv63rUqy.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 5% gewijzigd door LongBowNL op 04-07-2026 10:08 . Reden: Foto nieuwe situatie toegevoegd ]

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:55
LongBowNL schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:23:
De man die kwam inmeten vroeg aan mij of ik wist of het kozijn dragend was. Ik weet dat niet want deze uitbouw is in 2002 gebouwd en ik woonde er toen nog niet.
[...]
Daarnaast heb ik het idee dat ik verkeerd ben voorgelicht over de constructie. Een korte zoektocht geeft aan dat het niet aannemelijk is dat het kozijn dragend is, want dat wordt in de huidige tijd niet meer toegepast. Naar mijn idee had het kozijnenbedrijf mij hierop moeten wijzen, zodat ik onderzoek kon doen om het zeker te weten in plaats van direct een compromis te maken.
Hoe kan je verkeerd zijn voorgelicht over de constructie als ze jou gevraagd hebben wat de constructie is?

Persoonlijk zou ik maandag eerst maar eens bellen naar de leverancier dat het anders is geworden dan jij voor ogen had en vragen waarom het hout is blijven zitten en wat ze nog gaan doen met het stukje onbehandelde hout. (Ongeacht of het terecht is dat het hout is blijven zitten, hadden ze imho wel een likje verf over dat hout kunnen doen.)

Spel en typfouten voorbehouden

• LongBowNL
Ik heb ze vandaag gesproken. Ze hebben voorgesteld om het hout af te dekken met kunststof. Het hout is volgens hen blijven zitten voor de stevigheid van de constructie.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:29
Waarom zou je dit stuk hout willen vervangen? Door wat dan? Een zetstuk? Dat laatste zal toch ook ergens aan bevestigd moeten worden.

Het netjes maken kun je wel verwachten. Of dat verf of een kunststof is zal weinig uitmaken. Direct naastgelegen is ook hout.

Dat die neppe houtverbindingen niet op gelijke hoogte staan lijkt me meer reden voor acute OCD.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 03-07-2026 20:46 ]

• LongBowNL
Onderaan dit hout begon het glas van het oude kozijn. Tuurlijk kunststof kozijnen hebben een breder profiel dan hout, maar nu ben ik nog een paar extra centimeters aan glasoppervlak kwijt.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:29
LongBowNL schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:53:
Onderaan dit hout begon het glas van het oude kozijn. Tuurlijk kunststof kozijnen hebben een breder profiel dan hout, maar nu ben ik nog een paar extra centimeters aan glasoppervlak kwijt.
Dat klopt, maar daar kun je sowieso niets meer aan doen.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:42
Ook al mogen kozijnen niet constructief dragen. Toch zie je vaak dat dit niet altijd goed gaat. Hout draagt meer dan kunstof kan. Wat ik gezien heb is dat er dan wordt gekozen om eerst zetwerk (Pvdf of plastisol) wordt gezet, en dan het kozijn daar tegenaan wordt getrokken (gebruik oude kader als stelkozijn voor nieuwe) of als dat niet gaat het stelkozijn er tegenaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Speeddragon op 03-07-2026 22:15 ]

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• antont3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-07 15:01
Gezien de overspanning moet er een behoorlijk hoge balk boven je (oude)kozijn lopen >200mm, die kan ondersteund worden door het kozijn eronder. Desalnietemin gaat dat stukje kozijn wat is blijven zitten geen verschil maken. Ik zou in iedergeval niet beweren dat het oude houtenkozijn niet dragend zou zijn.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-07 22:15
Doe 's een overzichtsfoto van de nieuwe situatie.
Ik denk dat de houten balk bewust is blijven zitten, weghalen had waarschijnlijk meer 'lastigheidjes' met zich mee gebracht.
Die paar cm die je verliest gaan hoegenaamd niks uitmaken vwb de lichtinval.
Voordeel nu is wel dat je op die houten balk makkelijk gordijnrails kunt bevestigen en in de hete zomers aan de buitenkant gordijnen kunt hangen. Net zoals ze in bijv. Barcelona ook doen.
Elk nadeel heb z'n voordeel.....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• LongBowNL
Foto nieuwe situatie
Members only:
Je kan de houten balk niet zien op deze foto, omdat deze wordt afgedekt door het zonnescherm. Ik snap dan inderdaad de reactie "Wat is dan het probleem, als je het niet ziet?". Het gaat mij ook over onderhoud en aan de binnenkant is de afwerking naar de bovenkant veel breder geworden dan verwacht.

De balk is inderdaad bewust blijven zitten. Dat was volgens het kozijnen bedrijf van te voren besproken. Ik kan mij alleen een steun in het midden herinneren. Ik heb een zonnescherm, dus gordijnen ga ik niet zo snel aan de buitenkant ophangen. Ik kan wel andere leuke dingen ophangen. Bedankt voor de inspiratie. :)

Ik denk dat ik een opleveringskeuring ga regelen. Die kunnen mij hopelijk vertellen of dit zo kan en mag. Als het kozijn dragend is/was, dan wil ik zeker weten dat de huidige situatie veilig is.

PS. De onderdorpel onder de deuren gaat nog geplaatst worden. Deze hadden ze niet mee bij de plaatsing.

• epicrates86
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 26-07 12:19
Wat is dat toch tegenwoordig dat niemand meer normaal kan communiceren met hun aannemer? Alles wordt meteen maar online gegooid en uitgegaan van de ergste scenarios met rechtszaken, adviseurs etc. Je kunt toch gewoon je telefoon pakken, bellen en op een normale manier een paar vragen stellen. Kans is groot dat je een normaal antwoord terug krijgt en er dus niets aan de hand is.

Het is heel simpel, een aannemer moet constructief veilig werk opleveren. Als hij het vermoeden heeft dat dit dragend is en die balk moet daarvoor blijven zitten en hij dekt het netjes af met een kunststof lip. Wat is dan het probleem? Dan is dit toch een nette oplossing.

[ Voor 26% gewijzigd door epicrates86 op 04-07-2026 09:05 ]

• LongBowNL
@epicrates86 Ik heb gebeld. Hij zegt dat dit zo is afgesproken en dat de geplaatste stelkozijnen (2x 18mm) sterk genoeg zijn. Hij heeft aangeboden om de balk af te dekken met kunststof.

• epicrates86
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 26-07 12:19
LongBowNL schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:05:
@epicrates86 Ik heb gebeld. Hij zegt dat dit zo is afgesproken en dat de geplaatste stelkozijnen (2x 18mm) sterk genoeg zijn. Hij heeft aangeboden om de balk af te dekken met kunststof.
Dan is het toch netjes opgelost, hoezo moet er dan nog een keuring ingeschakeld worden? Ik kan zo al aan je dakje zien dat er niet heel veel gewicht op ligt. Dus als dat kozijn 60 tot 80cm breed is en daar een balkje ligt wat dat kleine stukjes dak moet dragen dan zie ik totaal geen probleem.

Dat het anders is dan je had gehoopt dat is wat anders. Maar dat is geen reden om een keuring in te schakelen. Dat is echt schieten met grof geschut op een vlieg.

[ Voor 12% gewijzigd door epicrates86 op 04-07-2026 09:17 ]

• LongBowNL
@epicrates86 Het kozijn is in 3 delen. Links is 226 cm, de deuren zijn 177,5 cm en het laatste kozijn is 79,5 cm. In totaal 483 cm.

• Yaksa
Ik zou mijn tijd en moeite gaan steken in het plaatsen van een mooie onderdorpel bij de openslaande deuren. En misschien 'ns kijken naar het linker deel van de muur onder de ramen, je lijkt last te hebben van optrekkend vocht.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 08:43
Bijna 5 meter aan kunststof kozijnen dus die het dak omhoog moet houden. Succes met zware sneeuwval, gelukkig hebben we die bijna nooit. Kunststof kozijnen zijn in verhouding tot hout ongelooflijk slappe dingen waar je amper kracht op kunt zetten. Het dak rust op deze kozijnen en dat er bij de openslaande deuren nog wat hout is blijven zitten is alleen maar gunstig voor de drukverdeling, anders had die deur na een paar jaar ook een ellende van klemmen en afhangen geworden.

Ik vind het geen geslaagde oplossing maar ik zou toch echt contact met een of je aannemer zoeken hierover of dit constructief stevig genoeg is.

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12:01
LongBowNL schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:53:
Eeh, hoe kun je extra centimeters aan glas kwijt zijn tov het moment van inmeten?
Toen is de maat bepaald, niet bij het plaatsen waar men de balk heeft laten zitten.

• LongBowNL
@Yaksa De onderdorpel gaat binnenkort geplaatst worden. Deze hadden ze niet bij zich bij het plaatsen van de kozijnen. De muren zien er zo uit omdat de regenpijp rechts verstopt is. Met hevige regen komt alles over de regengoot heen. Dit wordt geregeld met de buren.

@Frappuccino Ze hebben tot die balk gemeten omdat ze die gingen laten zitten. Dat was mij niet bekend. Ja, in theorie had ik het kunnen nameten.

• Yaksa
Je hebt niet minder lichtinval gekregen, maar juist meer omdat al je kleine bovenlichtjes nu weg zijn.
Is ook makkelijker qua ramen zemen......
Ik bedoel, bekijk het 'ns van de zonnige kant. Aannemer doet z'n best, levert geen slecht werk af. Achteraf is er nog van alles bespreekbaar en ik hoor niks over exorbitant hoge plaatsingskosten.

• LongBowNL
@Yaksa Bedankt voor deze positieve inzichten. Ik moet het allemaal even laten bezinken omdat het net iets anders is dan ik had verwacht.

Ik ben nu alleen nog benieuwd of het alleen afdekken van het hout geen problemen gaat geven in de toekomst mbt vocht. Ik zal het navragen bij het kozijnen bedrijf.

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Bvanham schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:27:
Bijna 5 meter aan kunststof kozijnen dus die het dak omhoog moet houden. Succes met zware sneeuwval, gelukkig hebben we die bijna nooit. Kunststof kozijnen zijn in verhouding tot hout ongelooflijk slappe dingen waar je amper kracht op kunt zetten. Het dak rust op deze kozijnen en dat er bij de openslaande deuren nog wat hout is blijven zitten is alleen maar gunstig voor de drukverdeling, anders had die deur na een paar jaar ook een ellende van klemmen en afhangen geworden.

Ik vind het geen geslaagde oplossing maar ik zou toch echt contact met een of je aannemer zoeken hierover of dit constructief stevig genoeg is.
Dat dus. Een dragend kunststof kozijn lijkt me inderdaad geen goede oplossing. Zijn er constructietekeningen van de uitbouw? Daarop zou te zien moeten zijn wat oorspronkelijk het idee was.

• LongBowNL
@D-e-n Ik heb geen tekeningen. Ik ga deze opvragen bij de buren (foto links) omdat deze uitbouw tegelijk is gedaan. En ja, dat had ik eerder kunnen doen. :-(

[ Voor 15% gewijzigd door LongBowNL op 04-07-2026 10:09 ]

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:14
LongBowNL schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:00:

De balk is inderdaad bewust blijven zitten. Dat was volgens het kozijnen bedrijf van te voren besproken. Ik kan mij alleen een steun in het midden herinneren.
Is het niet aannemelijk dat die steun dan die balk zou moeten ondersteunen. Dus dat dit wel zo gezegd/bedoeld is?

Of is dit niet aannemelijk en dacht je dat die direct de overspannende balk zou ondersteunen?

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• LongBowNL
@SalexSun Ik dacht dat ze een steun in het midden zouden plaatsen die tot de "stenen" bovenkant liep. Ik had niet verwacht dat ze de balk van het oude kozijn zouden laten zitten.

Uiteindelijk is de balk blijven zitten en de "steun" is het stelkozijn.

• D-e-n
  • Nu online
Heb je foto's genomen van de klus? Weet je bijvoorbeeld wat voor steun dat was? Want als je een constructieve steun weghaalt moet je een gelijkwaardige terugplaatsen

• antont3
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 30-07 15:01
LongBowNL schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:06:
@Yaksa Bedankt voor deze positieve inzichten. Ik moet het allemaal even laten bezinken omdat het net iets anders is dan ik had verwacht.

Ik ben nu alleen nog benieuwd of het alleen afdekken van het hout geen problemen gaat geven in de toekomst mbt vocht. Ik zal het navragen bij het kozijnen bedrijf.
Van dat stukje hout ga je geen last krijgen. Likje verf en klaar. Zaak is om te kijken of je dak voldoende ondersteund is. Als je een behoorlijke houten balk hebt dan zou ik mij niet zo druk maken. Het kunstofkozijn ondersteund dan iets (het doet niet niks). Ik zou mij nu even focussen op je onderdorpel. Kijk even of je nog een dun stukje hoogwaardige isolatie kan plaatsen. Normaal ligt er een schoonloopmat achter je deur, daaronder kan het condenseren indien je een koudebrug hebt. Succes met uitzoeken hoe je aanbouw is geplaatst ;)

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:33
Er zal een stalen balk boven de oude houten balk zitten. Het nieuwe kunststof kozijn kun je moeilijk tegen de stalen balk schroeven maar wel tegen de gebleven houten balk.

Hoewel er waarschijnlijk wel iets van rvs of alu. profiel In het kunstof kozijn zal zijn verwerkt, vanwege de stijfheid van de constructie, is dit niet dragend of er moet ergens een stevige verticale stalen buis in zijn verwerkt maar dat is onwaarschijnlijk.

Als het zichtbare hout wordt afgedekt door kunststof dan zou ik daar verder geen probleem mee hebben.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Volgens mij zit je kozijn zo hoog mogelijk, daarna komt de rand van het dak al.
Het lijkt erop dat er altijd iets van een passtuk nodig was geweest. Dit stuk kozijn is wel mooi stevig hout. Lijkt een vrij aardige oplossing.

Tenzij het raam echt te klein is, dan is het een meetfout.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

LongBowNL schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 10:06:
Mwah, positief is het niet. Het is primair bagatelliseren

*knip*

[ Voor 10% gewijzigd door tweakduke op 07-07-2026 15:00 . Reden: Persoonlijke sneer laten we. ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• D-e-n
  • Nu online
vogelmans schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 16:48:
Er zal een stalen balk boven de oude houten balk zitten.
Als dat zo is dan was de houten balk dus slechts een stelkozijn en is er constructief niks aan de hand. Maar TS zal dat dus moeten onderzoeken door de tekeningen van de buren op te vragen waar dan als het goed is de constructie op staat.

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 12:32
Bij ons toen ze de houten kozijnen gingen vervangen voor kunststof hebben ze overal stalen latijen geplaatst..immers kunststof mag niet dragen... Waarom hebben ze dat bij jou niet gedaan vraag ik mij af.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:43
Wij hebben dit jaar ook onze kozijnen laten vervangen en ook hier hebben ze voornamelijk in de dakkapel wat “oud” hout laten zitten voor de draagconstructie echter is dit zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant volledig binnen het kozijn/konstof afwerking geplaatst waardoor je er niets van ziet.

Cloud ☁️

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-07 22:20
Als ik zo de foto's bekijk was dit toch een mooi project geweest voor een schuifpui of harmonica deur.

Ik kan me overigens niet voorstellen dat me zo'n overspanning er geen degelijke draagbalk is geplaatst boven het kozijn. Waarom is dat niet gewoon uitgezocht alvorens een nieuwe kozijn te plaatsen?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:39
miena21 schreef op zondag 5 juli 2026 @ 08:29:
Als ik zo de foto's bekijk was dit toch een mooi project geweest voor een schuifpui of harmonica deur.

Ik kan me overigens niet voorstellen dat me zo'n overspanning er geen degelijke draagbalk is geplaatst boven het kozijn. Waarom is dat niet gewoon uitgezocht alvorens een nieuwe kozijn te plaatsen?
niet iedereen wil schuifdeuren of harmonica deuren.

waarom er verder niets is uitgezocht dat weten alleen TS en de kozijnenboer

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Costa del Solar
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 12-07 01:17
Kozijn zou niet dragend moeten zijn, rollaag of latei geven daarbij meer inzicht. Wanneer glasmaat al bekend was was de hoogte dus ook al bekend. Beslissing of fout is gemaakt ten tijde van schouw. Profilering onderkant oude kozijnhout is niet ontworpen als stellat, afwatering kan probleem worden, isolatie/ condens zijn dan een grote vraag. Ik zie geen lood oid. Lijkt op een grote stappen snel thuis klus. Maar, wanneer je akkoord hebt gegeven op de maten van het nieuwe raam dan weet ik niet of je juridisch een poot hebt om op te staan. Wellicht even de rechtsbijstand een belletje geven.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:13
Grote kans dat ze waar de kozijnen tegen elkaar zitten ook nog een stuk hout geklemd hebben, die ondersteunt ook de balk die ze hebben laten zitten.

Bekijk het van de zonnige kant: ze hadden die balk eruit kunnen slopen en dan vuren voor teruggezet met daaroverheen gevelbekleding. Nu heb je er hardhout zitten.
De bovenkant ziet bijna nooit vocht want hangt onder de dakgoot. Alleen met flinke buien en harde wind zal dat nat worden.

• 101Garfield
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-07 08:38
Een kozijn is nooit dragend. Als dat wel zo is, zit dat goed fout. Een hoek latei van staal of beton boven het kozijn zou weer wel kunnen. De houten balk lijkt ook niet door te lopen in de muur.

Ik neem aan dat er ook een binnen muur is? Ik mag hopen dat daar wel een deugdelijke H balk oid zie om de dak constructie te dragen. De buitenmuur is eigenlijk poppenkast (doet verder niets)

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:44
HKLM_ schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:34:
Wij hebben dit jaar ook onze kozijnen laten vervangen en ook hier hebben ze voornamelijk in de dakkapel wat “oud” hout laten zitten voor de draagconstructie echter is dit zowel aan de buitenkant als aan de binnenkant volledig binnen het kozijn/konstof afwerking geplaatst waardoor je er niets van ziet.
Wij hebben in de dakkapel inderdaad hetzelfde. Ze hadden anders niet veel mogelijkheden om het nieuwe kozijn aan de bovenkant in vast te zetten. Is verder heel netjes weggewerkt met kunststof.

• D-e-n
  • Nu online
Dat is niet waar. Bij houten serres of dakkapellen zie je soms het wel degelijk. Maar dat is dan wel een stevig houten kozijn.

• DNLK
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-07 21:27
Ik zou mij eerder ergeren aan dat de deuren scheef zijn afgehangen. Als ze het hout hadden weggehaald, dan was het kozijn te klein geweest, dus denk dat de aannemer er wel vanuit was gegaan dat die het liet zitten, waarschijnlijk alleen niet goed gecommuniceerd. Was het hout wel weggehaald en had het kozijn tot bovenaan gelopen, dan zaten je ventilatie roosters nu achter het zonnescherm wat ook niet ideaal zou zijn.

• DNLK
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-07 21:27
D-e-n schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:55:
[...]

Dat is niet waar. Bij houten serres of dakkapellen zie je soms het wel degelijk. Maar dat is dan wel een stevig houten kozijn.
Dan is het waarschijnlijk een houten raamwerk met daarin een normaal kozijn. Vroeger had je wel een dragende kozijnen, maar dan liep je bovendorpel ook verder door het metselwerk in.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:35

FreakNL

Well do ya punk?

Zag ik ook direct, dacht dat het aan mij lag omdat niemand anders iets zij..

Kost bij mij altijd de meeste tijd als ik iets in elkaar zet met deurtjes :+
Pagina: 1