dev/gaming pc van 1.25k bouwen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• woolliedev
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 04-07 16:16
de software die ik wil gebruiken is linux als OS (dus hoef ik geen windows licentie te kopen) en vs code, godot als andere software. en dan de games zoals minecraft en terraria.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
ik wil hierop programmeren, met dat bedoel ik websites en simpele 2D games, ook wou ik simpele games kunnen runnen zoals minecraft en terraria op hogere fps (200?) gaming is niet echt de mik punt want ik heb zelf al de ps5 en nintendo switch oled waarop ik game.

Wat mag het systeem gaan kosten?
mijn schatting is 1k, absolute hoogte is 1.25k

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
nee, ik tel zelf alleen de pc in dit prijs, dus geen muis of toetsenboord ermee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
het liefst 1tb ssd nvme, met minimaal 16gb ddr5 ram

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
zover ik weet is amd best goed voor programmeren, ook is het goed voor gamen hoorde ik. maar dan de ryzen 7x00 want ik wil ddr5 ram kunnen gebruiken.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
nee behalve dat ik dan geen problemen zou krijgen met programmeren van websites en 2D games.

en de Jonsbo Z20 MESH Mini Tower Wit Behuizing case in iedergeval, wil namelijk een mini itx build maken.

Ga je overklokken?
nee, ik ben van plan om dit pc langer te gaan gebruiken, overclocken zou dat korter maken.

Wat verwacht je van ons?
ik zou wel een mooie case willen ik had de Jonsbo Z20 MESH Mini Tower Wit Behuizing in gedachte zelf zou ik het ook leuke vinden om een rgb fan te hebben dat zou het mooier maken.

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
het is echt echt de bedoeling dat je ook een eigen opzetje erbij maakt ;) Je kan eens beginnen met de best buy guide voor een budget systeem.

• Spikeydedraak
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-07 23:42
Alvast een tip: pak een AMD GPU als je linux wilt gaan gebruiken

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Nou... tegenwoordig is nvidia stukken beter geworden hoor, sinds de AI opkomst zijn ze hier vol op gegaan. Voorbeeldje: als jij een nvidia spark koopt, draait die op een door nvidia zelf aangepaste Ubuntu variant. Dat draait zelfs beter dan windows (daarom doen ze het ook).

Voor gaming is e.e.a. natuurlijk anders, maar de drivers zijn dus ook lang zo slecht neit meer.

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-07 22:45
Inderdaad verwachten we dat je zelf ook met een opzetje komt opdraven zodat we wat meer weten of je zelf al onderzoek hebt gedaan, en welke kant je op wilt gaan met je componenten. Lees ook:
Handleiding Pricewatch
DKA beleid

https://ko-fi.com/apart

• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:27
Heel makkelijk wordt het niet met dit budget, vooral ook omdat het aantal budgetopties voor mini-ITX componenten enigzins beperkt is. Een GPU met 12GB VRAM of meer lukt eigenlijk niet met dit budget, al is dat wellicht ook niet nodig.

Ik kom hier op uit als basis, maar daar moeten dan nog casefans bij en ik heb ook nog niet gechecked of het allemaal wel past:

wenslijst: Woollie's
Spikeydedraak schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 16:32:
Alvast een tip: pak een AMD GPU als je linux wilt gaan gebruiken
Mee eens.

Ik heb zelf wel NVIDIA met linux en het werkt fantastisch, maar het vereiste wel aardig wat tweaking. Voor "simpele 2D games" zou ik deze optie niet aanraden.

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:45
Wellicht een AMD AI HX370 met 890M igpu, 1Tb SSD, 32Gb memory, zoals:
https://de.gmktec.com/en/...yzen%E2%84%A2-ai-9-hx-370
Of onder je bureau (fanless): https://tweakers.net/pric...-9-hx-370-win-11-pro.html
Review: https://www.club386.com/arctic-senza-ai-370-review/
Zie voor de prestaties in onder meer Minecraft (vanaf 12:38):

[ Voor 7% gewijzigd door Woezik op 04-07-2026 12:24 ]

R.I.P. Pricewatch

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:34
Micro-ATX zou ook moeten passen in de Jonsbo Z20 Mesh. Dan wordt het moederbord een stuk goedkoper, waardoor je zelfs met een veel betere grafische kaart (+50% tov RX 7600) alsnog € 100 bespaart.
Gekozen voor 1 latje RAM, zo kan je later nog 16 GB toevoegen indien gewenst.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500X3D Tray€ 209,95€ 209,95
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 93,05€ 93,05
1VideokaartenPowerColor Reaper Radeon RX 9060 XT 8GB€ 319,99€ 319,99
1BehuizingenJonsbo Z20 MESH White€ 86,33€ 86,33
1ProcessorkoelingARCTIC Freezer 36-S, Zilver€ 20,22€ 20,22
1Case fansARCTIC P12 Slim PWM PST 3-pack, 120mm€ 12,-€ 12,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF552C40BB-16€ 198,-€ 198,-
1VoedingenCooler Master MWE GOLD 550 V3 ATX 3.1 Non-Modular€ 49,90€ 49,90
1Interne ssd'sKingston NV3 M.2 2280 (retail) 1TB€ 139,-€ 139,-
Totaal€ 1.128,44

• Polyprobatos
LievenD schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 14:00:
Micro-ATX zou ook moeten passen in de Jonsbo Z20 Mesh. Dan wordt het moederbord een stuk goedkoper, waardoor je zelfs met een veel betere grafische kaart (+50% tov RX 7600) alsnog € 100 bespaart.
Gekozen voor 1 latje RAM, zo kan je later nog 16 GB toevoegen indien gewenst.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1VideokaartenPowerColor Reaper Radeon RX 9060 XT 8GB€ 319,99€ 319,99
Ah,nice, was gewoon vergeten dat de 8GB versie van de 9060 bestond, of liever gezegd dat die bestaat en zo geprijsd is dat er eigenlijk geen argument meer is voor de 7600.

Ook eens met de iets duurdere NVMe vanwege merk.

Voeding ben ik dan weer minder fan van: je levert veel vermogen en daarmee toekomstbestendigheid in en gaat van volledig modulair naar non-modulair, voor slechts een paar tientjes. Zeker im een kleine kast zou ik volledig modulair willen.

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:34
Omdat je zegt dat gaming niet de hoofdzaak is, dacht ik dat je ook niet van plan was om later een 9070 XT of zo te plaatsen. Maar als je toch alles wil open houden, kies dan voor een Chieftec Vega M 750 of een NZXT C850 Gold Core. Die laatste kost enkele euro's extra maar is wel wat stiller.

• Polyprobatos
LievenD schreef op zondag 5 juli 2026 @ 00:04:
Omdat je zegt dat gaming niet de hoofdzaak is, dacht ik dat je ook niet van plan was om later een 9070 XT of zo te plaatsen. Maar als je toch alles wil open houden, kies dan voor een Chieftec Vega M 750 of een NZXT C850 Gold Core. Die laatste kost enkele euro's extra maar is wel wat stiller.
Even voor de duidelijkheid: ik ben niet de OP hè :D

Omdat de OP dat nog niet gedaan had, had ik maar even een lijstje gemaakt.
Pagina: 1