LG OLED55GX6LA rare horizontale streep bovenin scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• fixen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:29
Sinds gister heb ik ineens een rare streep bovenin het scherm van mijn LG GX. Ik vroeg mij af of iemand een dergelijke streep herkent en of dit op een manier nog te fixen is?

Ik heb de handmatige pixel refresh al gedaan en ook is de tv volledig van de stroom af geweest voor langere tijd, helaas geen verschil. Ik vrees zelf al voor het ergste, maar misschien heeft iemand hier ervaring mee?

Zowel gewone als HDR content is aangedaan. Het is het meest opvallend wanneer er een donkergrijze tint op het scherm is, maar met iedere kleur is het in meer of minder mate wel te zien.

Het lijkt mij wel een soort delaminatie van het scherm, omdat de kleuren een andere tint hebben, maar nog wel gewoon het beeld volgen en het niet exact horizontale lijnen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nizCd8QAfzswAYuLRQ5oEfQqJgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hhcg2qe9HGgjeesw9j69mZom.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RUCCfavfUazimqJcY05ZdhjTutc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DlGnAzyum5ys0pNBaVKUMVFf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNrvlLuKt9Fyt9l6KYXTlBEKfCw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCYKp8whSCR5Q9sOHVcyOPux.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:17
Ziet er inderdaad uit als delaminatie, dit is een productiefout. Komt helaas vaker voor bij de X serie.

Neem contact op met de verkoper, je hebt recht op kosteloos herstel. Een TV uit deze prijsklassen dient langer mee te gaan zonder issues. De praktijk leert dat je hier wel moeite voor moet doen. Zie het shopping forum voor meer tips en Tweakers die kosteloos herstel voor elkaar hebben gekregen.

• fixen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:29
Freshouttheoven schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 17:58:
Ziet er inderdaad uit als delaminatie, dit is een productiefout. Komt helaas vaker voor bij de X serie.

Neem contact op met de verkoper, je hebt recht op kosteloos herstel. Een TV uit deze prijsklassen dient langer mee te gaan zonder issues. De praktijk leert dat je hier wel moeite voor moet doen. Zie het shopping forum voor meer tips en Tweakers die kosteloos herstel voor elkaar hebben gekregen.
Denk je dat het überhaupt kans van slagen heeft bij een tv van bijna 6 jaar oud? Dat het buiten het verwachtingspatroon ligt van de levensduur van een tv staat vast, maar het is nogal makkelijk voor de winkel/fabrikant om te wijzen naar de consument als boosdoener bij deze leeftijd. Ook al zijn we er altijd heel zuinig mee omgegaan.

Ik kon ook niet zo een topic vinden waar ze succesvol waren.
edit:
Toch een aantal succes verhalen gevonden. Ik zal ze eens goed bestuderen

[ Voor 4% gewijzigd door fixen op 03-07-2026 20:51 ]

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:49

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het is een televisie van ruim boven de 1000 euro. De beroemde Uneto-VNI-tabel geeft daarvoor een economische levensduur van 72 maanden. De tabel is niet onomstredem, omdat het eenzijdig de visie van de elektronicasector is, maar in dit geval kun je hem in je voordeel gebruiken. Dus ja, als de televisie nog geen 6 jaar oud is, dan is het een garantiegeval, volgens de richtlijnen van de sector zelf.

De bewijslast dat geen sprake is van oneigenlijk gebruik ligt na 6 jaar bij de consument. Dit is evenwel geen grensgeval, bij zaken als inbranden kun je stellen dat het natuurlijke te verwachten slijtage is, maar dit is zonder meer een defect dat de televisie onbruikbaar maakt en goed gedocumenteert als een productiefout. Kortom, bewijslast geen probleem.

De ellende blijft, bij garantie in Nederland moet je je recht halen, je krijgt zowat altijd discussie met winkels en ik verwacht niet anders dan dat ze je met een kluitje het riet in proberen te sturen, maar je hebt gewoon recht op garantie in dit geval.

• SDiver
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
Helaas bij ons hetzelfde nog geen 6 jaar oud. Winkel stuurt je van kastje naar de muur visa versa. Probeert zich te onttrekken aan service verlenen. Je koopt bij winkel je kan beter bij de goedkoopste kopen want uiteindelijk is de service en afhandeling van een klacht van winkel ook totaal niets waard. En je krijgt iemand van winkel aan de lijn die geïnstrueerd is om je totaal niet te helpen, meerdere malen mijn verhaal gedaan en geen hulp want ze doen of ze het niet begrijpen. Na contact met LG een offerte gehad van bijna 1000 euro na enige druk omlaag gesteld naar 500 uiteindelijk niet gedaan. Nu kijken naar een een nieuwe tv. En dit is een zeer bekende productie fout van LG de fora staan er vol van. :( :( :(

[ Voor 5% gewijzigd door dmantione op 04-07-2026 09:42 ]

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:49

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Helaas mogen winkels op het forum niet genoemd worden tenzij daar een goede reden voor is, dus ik heb even censuur toegepast. Je kunt wel een winkelrecensie schrijven als je je ervaring met een winkel wilt delen.

Verder is dit verhaal vrij typisch: Winkels weigeren doodleuk garantie omdat ze ermee wegkomen. Als je er met een winkel niet uitkomt is de geschillencommissie vaak een goede manier om je tanden erin te zetten. Voorwaarde is dat lid van Uneto-VNI of Thuiswinkel.org zijn, zijn ze dat niet, dan zul je naar de rechter moeten.
Pagina: 1