Aankoopadvies of tips multi-bay behuizing externe harddisk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• vtpeters
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 13-07 08:30
Hallo,

Ik ben op zoek naar een multi-bay behuizing voor harddisks met USB-C aansluiting.
Deze wil ik gebruiken om aan de televisie of mediaspeler te koppelen en de films en series op de harddisk af te spelen op televisie.
De maximale capaciteit per harddisk moet 12+ of 16+ TB zijn en het moet mogelijk zijn om schijven van verschillende makelij en capaciteit naast elkaar te kunnen inbouwen.

Op dit moment gebruik ik nog een Synology NAS, draai daarop Plex server en kan met de Plex app op de televisie of de mediaspeler de films op televisie afspelen. Maar ik vindt het beheer van de NAS teveel 'gedoe' en zoek een eenvoudige(re) oplossing om de films op televisie te bekijken.

Alvast bedankt voor jullie tips.

[ Voor 13% gewijzigd door vtpeters op 03-07-2026 15:05 ]

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:56
wat vind je aan beheer teveel gedoe?

dat zal voor een belangrijk deel bepalen welke richting je moet zoeken

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:32
@vtpeters
Momenteel heb ik het zo opgelost:
Tv met daarop Kodi als player.
Lange USB-kabel die in mijn TV zit en naar mijn PC loopt.
In mijn PC heb ik mijn opslag met films en series.
Wil ik iets kijken, ik heb een SSD in een usb-c behuizing zitten. Die sluit ik aan op mijn pc, ik kopieer mijn film erheen (SSD is super snel, dus max 1 a 2 minuten), uitpluggen en in usb-kabel prikken, TV aan, Kodi aan, Afspelen, klaar.
Reden was omdat Kodi soms ruzie had als ik een film via mijn netwerk afspeelde (vooral met Blu-ray-rips van 60GB).
Dus je zou ook kunnen proberen om via een netwerk-share je films te kijken.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Ik zou eerst eens nagaan hoe je dit dan aan je tv wilt presenteren. Als je enclosure er 1 jbod van maakt, zullen de meeste tv’s er geen probleem mee hebben, als je dit echter als meerdere lossen schijven wilt zien, dan kunnen veel tv’s dat niet.

• vtpeters
peter-rm schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 09:31:
wat vind je aan beheer teveel gedoe?

dat zal voor een belangrijk deel bepalen welke richting je moet zoeken
Het komt nog wel eens voor dat tijdens het afspelen van een film of serie hapering optreedt.
Als ik dan m'n laptop erbij pak en inlog op de NAS dan blijken er vaak een of meerdere updates voor geïnstalleerde packages beschikbaar te zijn of een update van het OS. Soms blijkt dan ook de Plex server spontaan te zijn gestopt. Het uitvoeren van de updates en het (her)starten van de Plex server lost dan wel weer het probleem op. Maar dat betekent wel een ongewenste onderbreking van de kijk-beleving.

Met het gebruik van een DAS aangesloten op m'n televisie of mediaspeler hoop ik van dit soort verstoringen en 'admin' werkzaamheden te zijn verlost.

• vtpeters
White Feather schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 13:04:
Ik zou eerst eens nagaan hoe je dit dan aan je tv wilt presenteren. Als je enclosure er 1 jbod van maakt, zullen de meeste tv’s er geen probleem mee hebben, als je dit echter als meerdere lossen schijven wilt zien, dan kunnen veel tv’s dat niet.
Ik moest even opzoeken wat "jbod" betekent ;-)

Inderdaad, het zou fijn zijn als (op termijn) alle fysieke schijven in de behuizing als één logisch volume benaderd zouden kunnen worden. Of er zou een mediaspeler / set top box moeten zijn die meerdere (fysieke) volumes aan kan.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08:45

CeesKees

I rest my Kees

En als je Plex er tussenuit haalt?

Gewoon via nfs streamen met een (Kodi) mediaspeler.

Kleinere investering, en dit werkt, bij bekabeld aansluiten, perfect.

Daarnaast, je kunt je Nas toch ook gewoon als file server gebruiken en door je mappen structuur bladeren en vanaf daar streamen (ook met een simpele mediaspeler).

Het leuke met Kodi is wel dat je je mooie videowall etc gewoon hebt.

[ Voor 42% gewijzigd door CeesKees op 06-07-2026 10:12 ]

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• vtpeters
CeesKees schreef op maandag 6 juli 2026 @ 08:19:
En als je Plex er tussenuit haalt?

Gewoon via nfs streamen met een (Kodi) mediaspeler.

Kleinere investering, en dit werkt, bij bekabeld aansluiten, perfect.

Daarnaast, je kunt je Nas toch ook gewoon als file server gebruiken en door je mappen structuur bladeren en vanaf daar streamen (ook met een simpele mediaspeler).

Het leuke met Kodi is wel dat je je mooie videowall etc gewoon hebt.
Ik heb (nog) geen dedicated hardware 'mediaspeler'.

Wat ik wel heb:
  1. Een KPN tv-ontvanger (volgens mij een VIP5202, Google TV compiant) waarop ik een mediaspeler app zoals VLC kan installeren;
  2. Een Samsung 'smart' televisie waarop ik ook apps kan installeren (zou nog moeten uitzoeken welke).
Beide hebben een USB-A poort, maar de snelheid hiervan weet ik niet. Hierop zou wellicht een DAS aangesloten kunnen worden.

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Ja, je moet dus hoe dan ook zaken gaan aankopen.

Je bent echt één stap verwijdert van een optimale setup.
Volgens mij is die stap de aanschaf van een mediaspeler, en dan bij voorkeur een met KODI aan boor, zodat je optimaal kunt profiteren van de voordelen en eyecandy.

Je zou kunnen proberen KODI op je TV te installeren, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat niet uit naar apps op een TV, omdat je dan niet afhankelijk bent van het updatebeleid van de fabrikant.

Je zou bijvoorbeeld een van deze kunnen overwegen:
https://osmc.tv/vero/
uitvoering: Xiaomi TV Box S (3rd Gen) 32GB
uitvoering: Nokia Streaming box 8010 32GB

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• vtpeters
CeesKees schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:20:
Ja, je moet dus hoe dan ook zaken gaan aankopen.

Je bent echt één stap verwijdert van een optimale setup.
Volgens mij is die stap de aanschaf van een mediaspeler, en dan bij voorkeur een met KODI aan boor, zodat je optimaal kunt profiteren van de voordelen en eyecandy.

Je zou kunnen proberen KODI op je TV te installeren, maar mijn persoonlijke voorkeur gaat niet uit naar apps op een TV, omdat je dan niet afhankelijk bent van het updatebeleid van de fabrikant.

Je zou bijvoorbeeld een van deze kunnen overwegen:
https://osmc.tv/vero/
uitvoering: Xiaomi TV Box S (3rd Gen) 32GB
uitvoering: Nokia Streaming box 8010 32GB
Dank voor de tips. Ga er zeker naar kijken.

Aanvullende vraag: kan KODI ook overweg met audiobestanden?

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

Yup, dit ook een audioplayer in.
Heb ik zelf nog nooit iets mee gedaan, maar het is beschikbaar.

Wikipedia: Kodi (software)

"Muziek

De functie Muziek speelt audiobestanden af: muzieknummers, enz. Kodi leest audiobestanden op verschillende manieren:
  • Audiobestanden opgeslagen in een of meer mappen door de optie Bestanden: de gebruiker voegt een muziekbron toe, dat wil zeggen, de map met de audiobestanden. Vervolgens opent de gebruiker de audiobestanden in de map. De gebruiker voegt alle gewenste bronnen toe,
  • Afspeellijsten, groepen audiobestanden, volgens de optie Afspeellijsten: de gebruiker maakt afspeellijsten met audiobestanden die al zijn toegevoegd met de optie Bestanden. Aanvankelijk maakt de gebruiker een lijst met audiobestanden op type of trefwoorden (trefwoorden in de titel of samenvatting). De gebruiker maakt alle gewenste afspeellijsten,
  • Met specifieke methoden via de optie Muziek add-ons: extensies zijn applicaties die door derden zijn ontwikkeld. Toepassingen lezen audiobestanden op een specifieke manier: internetpodcasts, zelfs in streaming, internetradio, enz."

[ Voor 85% gewijzigd door CeesKees op 06-07-2026 13:35 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:55
vtpeters schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 15:00:
Op dit moment gebruik ik nog een Synology NAS, draai daarop Plex server en kan met de Plex app op de televisie of de mediaspeler de films op televisie afspelen. Maar ik vindt het beheer van de NAS teveel 'gedoe' en zoek een eenvoudige(re) oplossing om de films op televisie te bekijken
vtpeters schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:11:
Wat ik wel heb:
Een Samsung 'smart' televisie waarop ik ook apps kan installeren (zou nog moeten uitzoeken welke).~[/li]
Een eenmaal geconfigureerde NAS is toch ook maar een behuizing met HDD's waar je niet veel meer aan hoeft te doen/beheren?
Maar de eenvoudigste manier om bestanden op je TV af te spelen is via DLNA.
Misschien is dat ook een optie om eens te proberen?

Media streamen naar TV
The_Doman schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 22:47:
Een Windows DLNA server gebruiken is het makkelijkst inderdaad.
Werkt prima hier met een oude Samsung TV (2014).
HottoGeek: How to Turn Your Computer Into a DLNA Media Server

Er zijn vele DLNA Media Server tools beschikbaar, sommige routers met USB hebben die mogelijkheid ook.
LG heeft ook wel een makkelijk DNLA tooltje om te proberen:
LG: DNLA Smart Share
Plex en Synology hebben ook DLNA ondersteuning:
Google: PLEX DLNA server
Google: Synology DLNA server

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

The_Doman schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:50:
[...]

[...]

Een eenmaal geconfigureerde NAS is toch ook maar een behuizing met HDD's waar je niet veel meer aan hoeft te doen/beheren?
Maar de eenvoudigste manier om bestanden op je TV af te spelen is via DLNA.
Misschien is dat ook een optie om eens te proberen?

Media streamen naar TV

[...]

Plex en Synology hebben ook DLNA ondersteuning:
Google: PLEX DLNA server
Google: Synology DLNA server
DLNA is op papier leuk, maar vereist flinke transcoding. Volgens mij is dat nu juist een van de problemen.

Een war tragere NAS geeft gewoon geen vloeiend beeld bij transcoded.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:55
CeesKees schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 07:52:
DLNA is op papier leuk, maar vereist flinke transcoding. Volgens mij is dat nu juist een van de problemen.
DLNA zelf doet helemaal niets aan transcoding maar deelt alleen media aan compatible DLNA apparaten/clients zonder extra verder "gedoe" voor de gebruiker.
Je kan mogelijk wel je Plex of andere server configureren om toch alles te laten transcoden, maar dat staat verder los van de DLNA functie zelf.
Hier gebruik ik een oude Linksys E8350 met wat USB HDD/SSD's als DLNA server zonder problemen.

• CeesKees

CeesKees

I rest my Kees

The_Doman schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:19:
[...]

DLNA zelf doet helemaal niets aan transcoding maar deelt alleen media aan compatible DLNA apparaten/clients zonder extra verder "gedoe" voor de gebruiker.
Je kan mogelijk wel je Plex of andere server configureren om toch alles te laten transcoden, maar dat staat verder los van de DLNA functie zelf.
Hier gebruik ik een oude Linksys E8350 met wat USB HDD/SSD's als DLNA server zonder problemen.
I stand corrected.

• vtpeters
Heb KODI geïnstalleerd op m'n KPN (Google TV)-ontvanger en ben even bezig geweest om de app te configureren om mediabestanden te kunnen afspelen.
Ik heb een eerste poging gewaagd om de verschillende mappen met (video)bestanden in KODI te configureren. Maar 't neemt nogal wat tijd in beslag en ik moet dat de komende tijd, als het wat minder warm is, eens echt goed voor gaan zitten en me daarnaast ook verder in gaan verdiepen. Een grafische schil waarin de video's worden getoond zoals Plex die heeft heb ik nog niet kunnen ontdekken...
Pagina: 1