Advies airco-installatie Daikin Multi en Single split

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mehmet_078
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22:36
Ik ben aan het oriënteren op een airco-installatie voor mijn nieuwbouwwoning (bouwjaar 2025). Het gaat om 2 slaapkamers en 1 woonkamer:

Slaapkamer 1: 38,3 m³
Slaapkamer 2: 31,6 m³
Woonkamer: 95 m³

Voorstel installateur:

1x multisplit 5,2kW met 2x 3,5kW buitenunit voor slaapkamer 2 en de woonkamer
1x single split 3,5kW voor slaapkamer 1

Merk: Daikin Sensira. Voor zover ik heb kunnen achterhalen is dit de budgetlijn van Daikin, met relatief weinig opties om de luchtstroom te sturen (geen 3D-swing bijvoorbeeld). Prijs: €4.600, via een familievriend dus enigszins "vriendenprijs".

Mijn eigen gedachte:
Ik overweeg om voor de slaapkamers te kiezen voor 2,5kW-units in plaats van 3,5kW, om pendelen (kort aan/uit cyclen) te voorkomen en voor een rustigere, efficiëntere werking. Klopt deze gedachte, of zit ik ernaast qua vermogen t.o.v. de m³?
Daarnaast twijfel ik over de Daikin Sensira-lijn. In mijn vorige woning had ik 2x een LG-systeem (single splits), en dat beviel me qua app en instelmogelijkheden erg goed.

Vragen aan de collectieve wijsheid:

Is 2,5kW voldoende voor de slaapkamers gezien het volume, of is dat te krap dimensioneren?
Hoe verhoudt de Daikin Sensira zich tot bijvoorbeeld Daikin Perfera/Stylish, LG, Mitsubishi Electric/HI of Samsung wat betreft geluid, sturing van luchtstroom en app-functionaliteit?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:42
Ik zie dat je een huis bouwjaar 2025 hebt.
Dat is goede isolatie, maar bij airco moet je ook de zoninval in de gaten houden en de orientatie van de ramen.
Het meeste zonlicht (en warmte) houd je aan de buitenkant van je ramen tegen.
Daarmee hoeft je airco minder hard te werken (op de lange termijn altijd de goedkopere optie) en daarmee is 2.5kW echt wel voldoende.

Kwa sturing van de luchtstroom.... het beste plaats je de binnenunit dusdanig (in het midden van de muur) zodanig dat de koude lucht zo makkelijk mogelijk door de kamer stroomt.
Er zit wel wat sturing op de binnenunit, maar hiermee kan je slechte positionering van de binnenunit NIET compenseren.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je dat vermogen nodig hebt moet je eerst naar de zonwering winkel … allemamachies Adriaan wat is dat overdreven.

Pendelen gebeurd als de buitenunit vermogen niet kwijt kan. Verminder je niet met kleinere binnenunit. Op gegeven moment is het koud genoeg…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mehmet_078
GarBaGe schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:45:
Ik zie dat je een huis bouwjaar 2025 hebt.
Dat is goede isolatie, maar bij airco moet je ook de zoninval in de gaten houden en de orientatie van de ramen.
Het meeste zonlicht (en warmte) houd je aan de buitenkant van je ramen tegen.
Daarmee hoeft je airco minder hard te werken (op de lange termijn altijd de goedkopere optie) en daarmee is 2.5kW echt wel voldoende.

Kwa sturing van de luchtstroom.... het beste plaats je de binnenunit dusdanig (in het midden van de muur) zodanig dat de koude lucht zo makkelijk mogelijk door de kamer stroomt.
Er zit wel wat sturing op de binnenunit, maar hiermee kan je slechte positionering van de binnenunit NIET compenseren.
Dankjewel! Klopt dat de isolatie echt top is inderdaad. Echter is het nadeel dan ook wanneer de woning eenmaal opwarmt, dat heel lastig weer koud wordt binnen door enkel te luchten in de nachten.

• mehmet_078
Ronald schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:46:
Als je dat vermogen nodig hebt moet je eerst naar de zonwering winkel … allemamachies Adriaan wat is dat overdreven.

Pendelen gebeurd als de buitenunit vermogen niet kwijt kan. Verminder je niet met kleinere binnenunit. Op gegeven moment is het koud genoeg…
100% eens, zo veel KW is ook overkill. Vandaar dat ik graag wat wil downscalen van 3.5kw op de slaapkamers naar 2.5kw. Denk dat 3.5kw in de woonkamer wel voldoende zal zijn. Tevens zal de 5.2kw multi split buitenunit ook wel kleiner kunnen denk ik als de slaapkamer naar 2.5kw gaat. Of maak ik hier een denkfout in.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:55
Dus, jouw slaapkamers zijn zeg maar 3x4 meter (ongeveer) en met isolatie van zeer recent bouwjaar.

Wat dacht je van 1,5 kW per slaapkamer? Of 2 kW als Daikin dat niet heeft. Is makkelijk genoeg. Bij verwarmen is het vermogen nog ietsje hoger, rond 2 kW bij een 1,5 unit. Blaas je elke slaapkamer van dat formaat in no-time mee warm. Voor de woonkamer klinkt 3,5 prima.

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 03-07-2026 14:07 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
En één buitenunit? Daikin heeft een 5,2 of 6,8 triple split …

Voor koelen amper verschil in minimum vermogen, 1,8 en 1,9 kW… lichter wil je de binnenunit dus niet.
Voor verwarmen zit er wel groot verschil in de 2… (1,3 VS 2)
https://www.aircovoordeel...m68a-6-8-kw#specificaties

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• mehmet_078
Wilke schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:05:
Dus, jouw slaapkamers zijn zeg maar 3x4 meter (ongeveer) en met isolatie van zeer recent bouwjaar.

Wat dacht je van 1,5 kW per slaapkamer? Of 2 kW als Daikin dat niet heeft. Is makkelijk genoeg. Bij verwarmen is het vermogen nog ietsje hoger, rond 2 kW bij een 1,5 unit. Blaas je elke slaapkamer van dat formaat in no-time mee warm. Voor de woonkamer klinkt 3,5 prima.
1 slaapkamer is inderdaad ongeveer 3x4 en de andere ongeveer 3x5m.

2kw zou dus ook kunnen zo te lezen, we gaan er voornamelijk mee koelen en enkel incidenteel mee bij verwarmen.

• Bushie
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21:37
slaapkamers kan wel tandje minder, koelen van de slaapkamer wordt belangrijk als de "zon onder" is, terwijl de woonkamer "overdag" koeling nodig heeft

• mehmet_078
Ronald schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:23:
En één buitenunit? Daikin heeft een 5,2 of 6,8 triple split …

Voor koelen amper verschil in minimum vermogen, 1,8 en 1,9 kW… lichter wil je de binnenunit dus niet.
Voor verwarmen zit er wel groot verschil in de 2… (1,3 VS 2)
https://www.aircovoordeel...m68a-6-8-kw#specificaties
Helaas krijg ik dat er niet doorheen bij de vrouw, die vind 2 gootjes aan de zijgevel nu al spuuglelijk maar accepteert het en een 3e komt er niet bij helaas. Vandaar wilden we de enkele split unit aan de voorkant van de woning monteren zodat het enkel een rechte leiding omhoog zou worden.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19:42
Ik heb een huis uit 2000
LG multi split.
10kW buitenunit
3x 2,5kW in de slaapkamers
1x 5kW in de woonkamer
Op de heetste dag van dit jaar, was het 38 graden buiten.
Binnen was het 24.
Ik had 3 units draaien (inclusief de woonkamer).
De totale installatie verbruikte 1,2kW electriciteit tijdens de piek.
Naar mijn idee had de installatie nog heel veel rest capaciteit over.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Heb je geen warmtepomp? Een dergelijke woning lijkt mij toch op elke verdieping vloerverwarming- en koeling te hebben. In de woonkamer zou het (voor mij) aangenaam genoeg zijn met een koele vloer en koel plafond ( =minder tralingswarmte ).

Zonwering aan de buitenkant zou ik ook als eerste adviseren. Heb je al eens nagedacht hoe je de warmte preventief buiten kan houden?

In mijn beleving zijn alle airco's te zwaar overgedimensioneerd. Altijd een maatje kleiner pakken als dat kan. 2,5 kW lijkt mij al zat voor de woonkamer. Tenzij je glazendak hebt en een wedstrijdje tegen de zon wilt spelen :P

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 03-07-2026 20:13 ]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:06
mehmet_078 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 14:25:
[...]

1 slaapkamer is inderdaad ongeveer 3x4 en de andere ongeveer 3x5m.

2kw zou dus ook kunnen zo te lezen, we gaan er voornamelijk mee koelen en enkel incidenteel mee bij verwarmen.
Voor je beeldvorming. Ik koel op met iedere verdieping een unit. Voor koelen is per verdieping een 2kW voldoende als je 24/7 koelt. Ze staan hier zelfs met dit weer aan. Huis koelt niet af met ramen open. Met de afgelopen hittegolf 22/23 graden binnen. Verwarmen deed ik er vroeger ook mee maar heb nu L/W. Ik heb Daikin Perfera. Al die toeters en bellen heb je niet nodig dus gewoon de Sensira kopen.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:31
De slaapkamer naar een 2,5 aanpassen en gauw opdracht geven. 3 units voor dat geld is een koopje.

PV: 39x @ 13.5KWP, L/L WP 6x, L/W WP 9kW Panasonic H 3-fase + J 1-fase, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• mehmet_078
Dre schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 19:55:
Heb je geen warmtepomp? Een dergelijke woning lijkt mij toch op elke verdieping vloerverwarming- en koeling te hebben. In de woonkamer zou het (voor mij) aangenaam genoeg zijn met een koele vloer en koel plafond ( =minder tralingswarmte ).

Zonwering aan de buitenkant zou ik ook als eerste adviseren. Heb je al eens nagedacht hoe je de warmte preventief buiten kan houden?

In mijn beleving zijn alle airco's te zwaar overgedimensioneerd. Altijd een maatje kleiner pakken als dat kan. 2,5 kW lijkt mij al zat voor de woonkamer. Tenzij je glazendak hebt en een wedstrijdje tegen de zon wilt spelen :P
Ik heb helaas geen warmtepomp maar stadsverwarming. Wel vloerverwarming op iedere verdieping.

We doen ons best om de zon buiten te houden, dat lukt ook aardig. Echter het nadeel van deze woningen is dat ze langzaam opwarmen en erg langzaam weer afkoelen. Zo tikte het pas 28 graden binnen aan in de nacht van de eerste code rood. En eindelijk is het weer rond de 23 graden binnen met elke nacht goed ventileren.

• mehmet_078
MotorBeast schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:04:
[...]

Voor je beeldvorming. Ik koel op met iedere verdieping een unit. Voor koelen is per verdieping een 2kW voldoende als je 24/7 koelt. Ze staan hier zelfs met dit weer aan. Huis koelt niet af met ramen open. Met de afgelopen hittegolf 22/23 graden binnen. Verwarmen deed ik er vroeger ook mee maar heb nu L/W. Ik heb Daikin Perfera. Al die toeters en bellen heb je niet nodig dus gewoon de Sensira kopen.
Thanks voor je reactie. Twijfel zelf echt over de Sensira, vind het wel fijn om de luchtstroom en dergelijke via de app of met de afstandsbediening te kunnen regelen. Maar volgens mij kan je bij de Sensira alleen de verticale luchtstroom veranderen en moet je de horizontale met de hand doen, lijkt me een beetje "armoedig" als je zoveel geld neerlegt voor een airco...

Bovendien is onze woonkamer in de lengte best lang, en qua diepte redelijk. De airco komt een beetje aan de voorkant van de woonkamer vlakbij de tuin, zou het dan handig vinden als ik de lucht makkelijk kan sturen naar de andere kant van de woonkamer automatisch, in plaats van elke keer dat schuifje te moeten bewegen.

• mehmet_078
Gieliovd520 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 20:08:
De slaapkamer naar een 2,5 aanpassen en gauw opdracht geven. 3 units voor dat geld is een koopje.
Thanks voor de bevestiging, ter info zojuist ook onderstaand aanbod gekregen van een andere bekende monteur:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Nog meer stof om over na te denken haha, vond de LG best fijn in de vorige woning maar begreep dat de meningen daarover verdeeld zijn.
Pagina: 1