Vraag

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:50
Ik kwam er gisteren achter dat mijn goodwe GW1500xs een probleem heeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcVfaHOm1tPbR7zZP1jvxzuH1NU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zb1KlHqmBYVGNXjKWbVnZFKA.png?f=fotoalbum_large Dit viel niet eerder op omdat mijn GW8000 het nog wel gewoon doet.

Hij blijft op wachten staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fnDhqf040YLMOLfhh5zNmMa1h_E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fyIFmQzRMFCfz90O19Zk9caB.png?f=fotoalbum_large

Ik log hem ook in HA, en daar uiteraard hetzelfde beeld. Hij heeft verder geen error code.

Op de Goodwe zelf is het pauze logo groen aan het knipperen.

Ik heb hem al een keer opnieuw opgestart, maar helaas niet geholpen.

Is er iets wat ik kan doen, behalve de installateur informeren?

Tijd van werken, tijd van rusten

Beste antwoord (via Driek op 03-07-2026 13:39)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:31
Ik heb hier een GW3000-XS-11, die kan ik gewoon met HomeAssistant via het lokale netwerk volledig naar 0 zetten indien gewenst.

Heb vorig jaar de laatste 40 dagen van mijn contract zero-export gedraaid op die manier: 0,5KWh teruglevering per dag.

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:27
Denk het niet. Welke panelen heb je eraan hangen?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• anpat
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-07 14:58
Zelfde issue hier ook gehad met een Goodwe, binnen 1,5 jaar zelfde issue, terug naar leverancier laten sturen en 5 dagen later een gereviseerd model terug, Helaas hadden we ons laten misleiden en een nieuwe solplanet gekocht...
Bij uitschakelen wel lang genoeg gewacht tot hij echt afgesloten is, want dat duurt wel even.

• Driek
anpat schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:38:
Zelfde issue hier ook gehad met een Goodwe, binnen 1,5 jaar zelfde issue, terug naar leverancier laten sturen en 5 dagen later een gereviseerd model terug, Helaas hadden we ons laten misleiden en een nieuwe solplanet gekocht...
Bij uitschakelen wel lang genoeg gewacht tot hij echt afgesloten is, want dat duurt wel even.
Tja, start hij niet iedere dag opnieuw op als de zon opkomt?

Maar ik kan hem dadelijk nog wel even langer uitzetten en kijken wat er gebeurt.

• Driek
De werkmodus is nu Normal, er knippert niks.

Maar met 1800W aan panelen is de opbrengst op zuid nu 23W, dus dat is zeker niet goed. Aangezien er iets van opbrengst lijkt te zijn lijkt het geen kabelbreuk ofzo.

Panelen zijn 7 jaar oud. Ik heb er op de andere omvormer 20 van hangen die het gewoon lijken te doen.

• anpat
Nee correct, maar als je de schakelaar op 0 zet zeker een 10 minuten wachten, want hij gaat dan idd zelf uitschakelen, 23 watt is idd niet veel, die van ons destijds deed dat ook heel even om vervolgens weer 0 te doen, Ik zou de leverancier is vragen!

Nog garantie? of niet?

• Driek
Ik heb de leverancier inmiddels gebeld.

Systeem is van 2023, dus ik denk geen garantie meer.
Wellicht maar op zoek naar een andere omvormer, die ik software matig kan limiteren en met Home Assistant aan kan sturen.
Tenmiste als de aanname klopt dat het de omvormer is.

Aangezien alles al is aangesloten denk ik dat vervangen door mijzelf wel mogelijk is.

[ Voor 8% gewijzigd door Driek op 03-07-2026 12:50 ]

• anpat
Driek schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 12:50:
Ik heb de leverancier inmiddels gebeld.

Systeem is van 2023, dus ik denk geen garantie meer.
Wellicht maar op zoek naar een andere omvormer, die ik software matig kan limiteren en met Home Assistant aan kan sturen.
Tenmiste als de aanname klopt dat het de omvormer is.

Aangezien alles al is aangesloten denk ik dat vervangen door mijzelf wel mogelijk is.
Hier in Belgie is bij de aanschaf meestal ook installatie en nieuwe keuring inbegrepen... Blijf weg van Solplanet als je kan, want die krijg ik met geen mogelijkheid in HA

• Driek
anpat schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:06:
[...]

Hier in Belgie is bij de aanschaf meestal ook installatie en nieuwe keuring inbegrepen... Blijf weg van Solplanet als je kan, want die krijg ik met geen mogelijkheid in HA
Ik zit in Nederland, dan is er geen keuring nodig.

Ik zie dezelfde omvormers nu voor 180 voorbij komen. Dat is nog te overzien.

GoodWe XS GW2000-XS 2 kW Enkelfasige Zonne-omvormer GOODWE - GroupSumi

Maar goed, dan kan ik niet softwarematig uitschakelen.

Acties:
  • Beste antwoord

• _JGC_
Ik heb hier een GW3000-XS-11, die kan ik gewoon met HomeAssistant via het lokale netwerk volledig naar 0 zetten indien gewenst.

Heb vorig jaar de laatste 40 dagen van mijn contract zero-export gedraaid op die manier: 0,5KWh teruglevering per dag.

• Driek
_JGC_ schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:14:

Nu zeg je me wat, ik heb laatst wel de integratie opnieuw moeten instellen en zag die entiteit voro de limit staan.

number.grid_export_limit

die staat nu op 0, dus wellicht is hij gewoon druk bezig niks terug te sturen.

Waar moet hij op staan om gewoon terug te leveren?

• anpat
Volgens AI

Setting it to 0% disables all grid feeding, while 100% allows maximum allowable export

• _JGC_
Driek schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:18:
[...]

Nu zeg je me wat, ik heb laatst wel de integratie opnieuw moeten instellen en zag die entiteit voro de limit staan.

number.grid_export_limit

die staat nu op 0, dus wellicht is hij gewoon druk bezig niks terug te sturen.

Waar moet hij op staan om gewoon terug te leveren?
Die staat hier ook gewoon op 0, maar in een vorige versie van de integratie stond die op 3000 (of 1500 in jouw geval voor een GW-1500). Je kunt hem eens op 1500 zetten en kijken wat 'ie dan doet.
Kan je in Sems+ zien waar het actief vermogen op staat?

Als er niks is ingesteld voor max vermogen geeft HA 0 aan. Als je daadwerkelijk 0 instelt doet de omvormer idd niks.

[ Voor 8% gewijzigd door _JGC_ op 03-07-2026 13:31 ]

• Driek
ik heb hem nu op 4000 gezet, en het wattage schiet omhoog.

In de history van HA kan ik zien dat hij nooit een andere waarde dan 0 heeft gehad.

Maar het lijkt er dus wel op dat hij gewoon probeerde niks terug te leveren sinds 8 juni. Wat er toen gebeurd is geen idee Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcrGMtJCJa25CFNh0M2lFKYsfqY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/O0AzwcyxZFbpQEa6q2uakRSQ.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door Driek op 03-07-2026 13:36 ]

• anpat
Driek schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:34:
ik heb hem nu op 4000 gezet, en het wattage schiet omhoog.

In de history van HA kan ik zien dat hij nooit een andere waarde dan 0 heeft gehad.

Maar het lijkt er dus wel op dat hij gewoon probeerde niks terug te leveren sinds 8 juni. Wat er toen gebeurd is geen idee [Afbeelding]
Dat scheelt je weer een paar honderd euro :)

• Driek
anpat schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 13:35:
[...]

Dat scheelt je weer een paar honderd euro :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5DmPC9A_7XyKVTgD880f7nYWvM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7G9CAjwdnGgYcWhaRM6GV80Q.png?f=fotoalbum_large daar lijkt het op :)
Heeft een paar tientjes opbrengst gekost, maar beter dan een nieuwe omvormer.

Nu nog proberen te achterhalen wat er op 8 juni veranderd is.

Pagina: 1