Radiatoren tijdelijk afdoppen | maat koppeling onduidelijk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• spork
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:14
Goedemorgen!
Tijdelijk moet ik een drietal radiatoren zonder voetventiel afdoppen (omdat er anders geen warm water beschikbaar is).
Vanochtend heb ik hiervoor bij de warmteservice 6 half duims staartstukken en 6 bijpassende doppen gehaald. Deze zijn helaas te groot. Dus dat zou 3/8 moeten zijn verwacht ik.

Ik begrijp niet zo goed hoe de maten bij conische radiotor koppelingen werken.. De schroefdraad kant van het 1/2 duims staartstuk is namelijk kleiner dan mijn koppeling maar de conische kant is groter.

Drie vragen:
- Kan iemand uitleggen hoe deze maten zouden moeten werken?
- Bestaan er doppen die rechtstreeks over de conische koppelingen passen zodat er geen staartstuk nodig is?
- 3/8 staartstukken lijken nagenoeg niet verkrijgbaar. Is er een betere zoekterm of oplossing?

Hopelijk kunnen jullie helpen zodat mijn zus (en kinderen) na de verhuizing (zaterdag) wel gewoon warm kunnen douchen. O+

Wat foto's voor de duidelijkheid:
De half duims koppeling van warmteservice naast de bestaande koppelingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d38tMG0r0RDIAW3_B5ws_BYuiEw=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVn8t2laMUDpMYkpUO1tqvco.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VNgOudDG8Ah9gy5oK4ozjsx_nWw=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tiqTQjheGR7T5OoxtKmwfhy3.jpg?f=fotoalbum_small

De half duims schroefdraad die dus wel kleiner is dan deze "3/8" koppeling? :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_E3wPwZGR-9-jXtXqjNJzilFqB8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1PDJJ4cbvN6U8HJRKe0ki6p.jpg?f=fotoalbum_small

De buitenmaat van mijn conische koppelingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIS887qm1xed0XrLtVaMX1sMG3w=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0RMqoVYDQ7EKPGT5HC2QfKwg.jpg?f=fotoalbum_small

Alle reacties

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:14
Ik heb het antwoord niet, maar toevallig ook onlangs radiatoren moeten afkoppelen waarbij het warm water wel nog moest blijven lopen: aan de ketel heb je meestal een afsluiter (inbus) voor de verwarmingsbuizen, waardoor je de ketel kan gebruiken terwijl er radiatoren afgekoppeld zijn door die gewoon af te sluiten. Ik had die wel toegedraaid toen de ketel nog op druk stond. Geen idee of dat belangrijk is.

• spork
jeroenikke schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:50:
Ik heb het antwoord niet, maar toevallig ook onlangs radiatoren moeten afkoppelen waarbij het warm water wel nog moest blijven lopen: aan de ketel heb je meestal een afsluiter (inbus) voor de verwarmingsbuizen, waardoor je de ketel kan gebruiken terwijl er radiatoren afgekoppeld zijn door die gewoon af te sluiten. Ik had die wel toegedraaid toen de ketel nog op druk stond. Geen idee of dat belangrijk is.
Bedankt voor je reactie! ben bang dat dat inderdaad alleen werkt als het systeem gevuld is voordat je hem dichtdraait. Een volgende keer zal ik hier zeker naar kijken!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je zoekt, volgens mij, een euroconus koppeling. Die zijn ook te krijgen in een eindkap. Volgens mij is de normale maat 3/4"

• spork
BlueKeenan schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:48:
Je zoekt, volgens mij, een euroconus koppeling. Die zijn ook te krijgen in een eindkap. Volgens mij is de normale maat 3/4"
Als een 1/2 te groot is lijkt het mij dat 3/4 het niet gaat oplossen? Of maak ik nu een denkfout?

• spork
Ondertussen ben ik zelf ook verder aan het zoeken en kom de maat "23 P.1,5" tegen.
Is het aannemelijk dat dit het antwoord is? Dan bestel ik onderstaande:
Benem Eindkap

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
spork schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 11:58:
[...]

Als een 1/2 te groot is lijkt het mij dat 3/4 het niet gaat oplossen? Of maak ik nu een denkfout?
Nee daar heb je gelijk in, ik was niet zo goed aan het opletten zie ik :p

3/8ste bestaat ook en is zo te zien ook de maat die je nodig hebt. Maar je hoeft eigenlijk niet perse een euroconus blindkap te kopen. Als je een 3/8 dop koopt en er een rubber in stopt werkt het meestal ook wel, het is toch tijdelijk. Of teflon gebruiken.
Pagina: 1