Buitenkraan geeft geen water

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-07 13:11
Heb achter een buitenkraan waar geen water uitkomt
de aanvoerleiding gaat via de bijkeuken door de muur waar een kogelkraan? zit, daarna door een muur naar buiten
In de bijkeuken staat een wasmachine die gewoon water krijgt, dus tot op dat punt is het goed
De kogelkraan? heeft een zwart hendeltje die ik kan draaien wat ik wil, maakt geen verschil
Kan compleet vastgedraaid worden, kan er ook af
Onderkant zit een paar mm schroefdraad

Iemand enig idee of een vermoeden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aagitkRMACzjpfIx8tf5aguErnE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QSfzNwL3JfTNAwn0UiwV3DbG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zDwD841aLFxFmmP6NGeWjpbo-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qB40vqT8rMtJnkunN95ajElH.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:20

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
De kraan zit dicht, als de hendel in de richting van de leiding zit, dan staat deze normaal open.

• Ragnar9999
twain4me schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:04:
De kraan zit dicht, als de hendel in de richting van de leiding zit, dan staat deze normaal open.
Dank je, de stand van de hendel maakt niet uit, kan hem ronddraaien tot hij niet verder gaat of de andere kant tot hij er af gedraaid wordt, voor de buitenkraan maakt het geen verschil

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:29

Fanta

FordPerformance™️

Lijkt me duidelijk dan, dan is de kogelkraan defect. Je moet hem niet rond kunnen draaien.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
Hobby car | '07 Mazda MX-5 2.0 Sportive

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:20

twain4me

Dan is de kans het grootst dat de kraan stuk is.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

Relatief eenvoudige reparatie, het enige wat je nodig hebt is een nieuwe kogelkraan, klein stukje koper en 2 knelringen. Vanaf het t-stuk onder de beluchterkraan kan je het opnieuw aansluiten. Je kan ook proberen de kogelkraan er tussenuit te halen, de knelringen door te slijpen met een dremel, en een nieuwe kogelkraan er tussen, met 2 nieuwe knelringen. Daar hoort overigens geen teflontape tussen.

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Draai wel eerst even de hoofdafaluiter dicht voordat je het kraantje er tussen uit haalt

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:31
Weet niet wat voor kraan er zit,anders kun je ook overwegen (als het esthetisch past). om een kraantje met aftapmogelijkheid te monteren. Dan kun je als je geen vorstvrije kraan hebt deze in de winter aftappen!

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:27

Septillion

Als je het hendeltje eraf kunt draaien klinkt het mij een beetje alsof de hendel los zit en dus niet de kogel zelf draait. Zou ik eens kijken of je die vast kan draaien of juist eens de hendel eraf en de pin draaien met een tang.

Anders nieuwe ertussen. Als de buitenkraan direct aan de andere kant van de muur zit zou ik niet eens kijken naar een aftapkraan.

Als je zelfde model kunt vinden zou je zelfs kunnen kijken of je gewoon zelfde knellen kunt gebruiken. Anders nieuw setje knelringen. Oude eraf halen door de ring zachtjes tussen twee hamers rondom te tikken. Degene die dit geïnstalleerd heeft was wel een prutser want op knelkoppelingen hoort helemaal geen teflon. Heeft ook helemaal geen zin, maakt het alleen lastiger.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

In de TS wordt gezegd dat de wasmachine wel water krijgt. Het verhaal lijkt te vertellen dat die kraan ook achter de kogelkraan zit. Als dat inderdaad zo is, dan is de kogelkraan blijkbaar prima in orde.

Alles kan stuk.

• Fanta

Fanta

FordPerformance™️

remco_k schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:51:
In de TS wordt gezegd dat de wasmachine wel water krijgt. Het verhaal lijkt te vertellen dat die kraan ook achter de kogelkraan zit. Als dat inderdaad zo is, dan is de kogelkraan blijkbaar prima in orde.
Kijk nog eens goed naar de foto's. Het t-stuk zit achter de wasmachine, daar vandaan gaat de leiding naar de buitenkraan, via een kogelkraantje. Feit dat het hendeltje rond kan draaien betekent dat de kogel niet beweegt en dat daar dus het defect zit.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Je hebt gelijk. Ik zag de leiding met kogelkraan als aanvoer van beide aan.

Alles kan stuk.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ragnar9999 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:06:
[...]

Dank je, de stand van de hendel maakt niet uit, kan hem ronddraaien tot hij niet verder gaat of de andere kant tot hij er af gedraaid wordt, voor de buitenkraan maakt het geen verschil
Een kogelkraan draai je een kwart slag, ronddraaien heeft nul effect.
Dus om goed te testen de kraan telkens een kwartslag draaien of zelfs maar een achtste om een scheef gemonteerde hendel uit te sluiten.

Ps. Ik heb me ook een keer vergist, dan blijft je draaien, de 'waarom blijft hij nu lekken'-variant had ik.

• Ragnar9999
Thnx all, op de onderste foto zie je links de leiding door de muur gaan
op de bovenste foto komt deze leiding rechts uit die muur
Op de bovenste foto gaat hij links door de muur naar de buitenkraan
Kraan op de onderste foto doet het dus (wasmachine)

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hendeltje van de kogelkraan is lam / kogelkraan zit vast.

Hendeltje kan je er wel afhalen doorgaans! En dan kan je met een tang mogelijk wel de kogel kraan voor "nood" bedienen..

404 Signature not found

• Speeddragon
Septillion schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 09:45:
Als je het hendeltje eraf kunt draaien klinkt het mij een beetje alsof de hendel los zit en dus niet de kogel zelf draait. Zou ik eens kijken of je die vast kan draaien of juist eens de hendel eraf en de pin draaien met een tang.

Anders nieuwe ertussen. Als de buitenkraan direct aan de andere kant van de muur zit zou ik niet eens kijken naar een aftapkraan.

Als je zelfde model kunt vinden zou je zelfs kunnen kijken of je gewoon zelfde knellen kunt gebruiken. Anders nieuw setje knelringen. Oude eraf halen door de ring zachtjes tussen twee hamers rondom te tikken. Degene die dit geïnstalleerd heeft was wel een prutser want op knelkoppelingen hoort helemaal geen teflon. Heeft ook helemaal geen zin, maakt het alleen lastiger.
Uit interesse, waarom zou je een aftapkraantje dan laten zitten?

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:02
Om ervoor te zorgen dat je waterleiding in de winter niet bevriest.

• Speeddragon
Maar daarvoor wil je toch juist wel een aftapkraan

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08:27

Septillion

@Speeddragon Meer dat ik wel verwacht dat meeste water er wel gewoon uitloopt zo, zeker als je in de winter de buitenkraan half open laat staan. Tuurlijk is aftapkraan mooier, maar is ook meer werk dan 1 op 1 vervangen.

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-07 21:13
Ik zou even de hendel er afdraaien en kijken of je met een waterpomptang de kraan kunt bedienen, desnoods de schroefdraad kapot draaien, kapotter kan toch niet, dan kun je testen of het echt aan de kogelkraan ligt. Eventueel die 2x per jaar dat je de kraan moet bedienen de waterpomptang blijven gebruiken :)

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Vervang die kogelkraan voor een kogelkraan met een hendel en aftapmogelijkheid.

Kogelkraan

Oh en bij knelkoppelingen geen teflon.

Please state the nature of the technical emergency

• KevinH78
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 14-07 09:31
Het antwoord is al gegeven: de hendel van de kogelkraan is dol.

Maar het moet echt een lekkende zooi zijn met al dat teflontape. Kan me niet voorstellen dat de ringen dan nog knellen.
Pagina: 1