Liebherr-diepvriezer lijkt niet meer (verder) af te koelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-07 11:28
Een week geleden ging het deuralarm af bij onze Liebherr NoFrost-diepvriezer. Heel erg lang kan de deur niet open gestaan hebben, maar door de hoge temperaturen was er toch best wat condens-afzetting. Op zich geen nood: deur terug dicht, SuperFrost aan en dat zou zichzelf wel regelen. Na een dag was er hier en daar logischerwijs wat ijsafzetting, dat heb ik dan manueel verwijderd. Alleen op het rooster bovenaan, waarvan ik vermoed dat het de condensafvoer is, zit nog best wel wat ijs.

Sindsdien slaagt de vriezer er echter niet meer in om de ingestelde temperatuur te bereiken. Zelfs als hij ingesteld staat op de hoogste waarde (-15°C) blijven de temperatuuraanduiding én het alarmlampje knipperen. De inhoud van de vriezer blijft wel bevroren en we kunnen bvb. gewoon nog ijsblokjes maken.

Deze situatie staat niet in de handleiding beschreven en de Liebherr-klantendienst blijkt moeilijk bereikbaar (nu ja, lange wachttijden), dus ik hoop dat iemand hier de gouden tip heeft. Ik heb al een 'reset' geprobeerd, maar dat is ook niet meer dan het apparaat tien minuten uitgeschakeld houden. Zou het bvb. nut hebben om de ijsafzetting boven in de diepvriezer te verwijderen met het risico dat de temperatuur verder stijgt?

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Beste antwoord (via HellPunk op 03-07-2026 10:14)

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:08
Vermoedelijk zit er dusdanig veel ijs in de verdamper (rooster bovenaan), dat de vriezer dit in de normale ontdooicyclus niet weg krijgt. Hierdoor koelt de vriezer niet goed genoeg meer.

Oplossing (en de vermoedelijk de eerste suggestie van de Liebherr klantenservice) is dan om de vriezer minimaal 24 uur uit te schakelen met de deur open. Op deze manier zal al het ijs ontdooid zijn.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:08
Vermoedelijk zit er dusdanig veel ijs in de verdamper (rooster bovenaan), dat de vriezer dit in de normale ontdooicyclus niet weg krijgt. Hierdoor koelt de vriezer niet goed genoeg meer.

Oplossing (en de vermoedelijk de eerste suggestie van de Liebherr klantenservice) is dan om de vriezer minimaal 24 uur uit te schakelen met de deur open. Op deze manier zal al het ijs ontdooid zijn.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:31
Ik lees even mee want wij lopen tegen hetzelfde probleem aan (geen Liebherr overigens). Ik meen dat wij dit een jaar of 5 terug ook gehad hebben, en het toen inderdaad ook opgelost hebben door de manier van @niels132
Dus dat gaan we nu weer doen. Enige uitdaging is altijd om de spullen die in de vriezer liggen tijdelijk te stallen. We hebben wel een kleine koelkast in de berging staan maar de vriezer daarvan is erg klein. Wellicht de buren maar eens lief aankijken, die hebben een grote vriezer in de berging staan :P

Join het GoT Pulse-Team!