Leiding afdoppen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• junior1981
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 08:27
Goedeavond allemaal.

Wij hebben een radiator in de woonkamer weggehaald omdat qua indeling van het huis
we anders de bank of tv niet netjes kunnen plaatsen, deze zouden dan voor de radiator komen
te staan, alleen nu krijg ik hem niet netjes lekvrij afgedicht. Ik heb al speciale rubberenring
geprobeerd zelfs teflon met divers aantal wentelingen. Maar bij het vullen van de ketel gaat die
toch weer licht druppelen. Voorheen toen de radiator daar nog zat, had de leiding van de radiator
wel een knelkoppeling, maakt dit voor het afdichten ook nog verschil?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4hC9PZvrd5Q1iXxoemeKqRC_D4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fa0avvZF4vnvmycVIQE9RYkj.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via junior1981 op 02-07-2026 23:21)

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Yup

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Alle reacties

• Jan_
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Jan_

Discussie is daar >>>

Blijft de radiator defintief weg? dan zou je de leiding lager af kunnen knippen en er een dop op kunnen zetten. Bijvoorbeeld: https://www.technim.nl/p/bonfix-alu-knel-eindkoppeling-16-mm/ (maat/merk van de buis controleren!)

www.elecdev.nl

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-07 20:55
Truc is vaak om hennep te gebruiken ipv teflon (met pasta)

[ Voor 11% gewijzigd door barbarbar op 02-07-2026 20:55 ]

• junior1981
Jan_ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:34:
Blijft de radiator defintief weg? dan zou je de leiding lager af kunnen knippen en er een dop op kunnen zetten. Bijvoorbeeld: https://www.technim.nl/p/bonfix-alu-knel-eindkoppeling-16-mm/ (maat/merk van de buis controleren!)
Het is nog niet zeker of die helemaal weg blijft, daar in tegen is het ook een huurhuis dus willen dit ook niet zomaar doen. Maar ik snap niet waarom het afdoppen niet lekvrij lukt. ik het het geprobeert met een Fiber ring(advies bouwmakr en met Teflon tape. Maar is een rubebren ring beter?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je de teflontape ook tegendraads gebruikt?

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:46
Ja, er moet een rubberen ring tussen. Als je een blindkap koopt zitten die er in veel gevallen al op (in de buitendraad)

vb: https://www.technim.nl/p/bonfix-draad-vertind-radiatorblindstop-o-ring-1-2-bu/?g_c_l_i_d=CjwKCAjwmJjSBhB-EiwAkZgxi_9xCLIe1g_CKMDCIV7kEqftOd8WPWnDmUzIFUoAOAr6yv0A3s7psBoC_jkQAvD_BwE&g_b_r_a_i_d=0AAAAADCjKJDVf918VeGFNsTi5-S1Urc4r&w_b_r_a_i_d=CkEKCQjw9ZLSBhCxARIwAMqojDOi1S5DD4Xbnzmmj3EeNO6xLYTVfrnNqOROu60CwuBUOXNWxhXTIhDzdgxZGgJLEg

Voor dit type kap zou je een ring in de kap moeten plaatsen denk ik.

Overigens: de teflon die ik zie zitten is voor veel fijne draad dan war je nu mee aan de slag bent, als je het wil proberen zou je zoals al voorgesteld hennep en kit, of een Loctite 55 draadje kunnen proberen.

Goedkoopste is denk ik even een ander blindkapje halen.

[ Voor 13% gewijzigd door Gwindorian op 02-07-2026 21:01 ]

Gwindorian's Diablo Profiel

• junior1981
TERW_DAN schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:55:
Heb je de teflontape ook tegendraads gebruikt?
nee die heb ik niet tegendraads gebruikt

• junior1981
Gwindorian schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 20:56:
Ja, er moet een rubberen ring tussen. Als je een blindkap koopt zitten die er in veel gevallen al op (in de buitendraad)

vb: https://www.technim.nl/p/bonfix-draad-vertind-radiatorblindstop-o-ring-1-2-bu/?g_c_l_i_d=CjwKCAjwmJjSBhB-EiwAkZgxi_9xCLIe1g_CKMDCIV7kEqftOd8WPWnDmUzIFUoAOAr6yv0A3s7psBoC_jkQAvD_BwE&g_b_r_a_i_d=0AAAAADCjKJDVf918VeGFNsTi5-S1Urc4r&w_b_r_a_i_d=CkEKCQjw9ZLSBhCxARIwAMqojDOi1S5DD4Xbnzmmj3EeNO6xLYTVfrnNqOROu60CwuBUOXNWxhXTIhDzdgxZGgJLEg

Voor dit type kap zou je een ring in de kap moeten plaatsen denk ik.

Overigens: de teflon die ik zie zitten is voor veel fijne draad dan war je nu mee aan de slag bent, als je het wil proberen zou je zoals al voorgesteld hennep en kit, of een Loctite 55 draadje kunnen proberen.

Goedkoopste is denk ik even een ander blindkapje halen.

Heeft een karwei etc zo iets ook standaard?

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:18

AlphaRomeo

FP ProMod
Vaak is het óf rubber óf teflon toch? Niet allebei? Die fout heb ik een tijdje geleden gemaakt met een kraan, daar had ik teflon achter gedaan omdat ik dacht dat dat zo hoorde op schroefdraad, maar als er dus een rubber zit dat haaks op de pijp komt hoort er geen teflon tussen want dan zorgt dat juist voor lekken.

• junior1981
AlphaRomeo schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:23:
Vaak is het óf rubber óf teflon toch? Niet allebei? Die fout heb ik een tijdje geleden gemaakt met een kraan, daar had ik teflon achter gedaan omdat ik dacht dat dat zo hoorde op schroefdraad, maar als er dus een rubber zit dat haaks op de pijp komt hoort er geen teflon tussen want dan zorgt dat juist voor lekken.
heb ze beide geprobeerd, uiteraard los van elkaar

• Illusion
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Als daar een knelkoppeling zat, dan:
-Is de schroefdraad te dun/kort voor tape/hennep.
-heeft de kopse kant een te dunne/scherpe rand voor een O-ring.

Je moet er dan een conisch eindplaatje tussen stoppen, dat dicht af op het conische klemvlak:
https://www.bonfix.nl/nl/...tingen/166/afsluitplaatje

• junior1981
Illusion schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:57:

Je moet er dan een conisch eindplaatje tussen stoppen, dat dicht af op het conische klemvlak:

ik heb een fiber ring geprobeerd maar geen rubberen o ring, zou dat ook nog verschil maken?

• junior1981
Illusion schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 21:57:

Maar kan een knel eindkap dan ook ?

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:47
junior1981 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:41:
[...]

Maar kan een knel eindkap dan ook ?
Nee want die moer krijg je daar niet. Verder wat @Illusion zegt.

[ Voor 6% gewijzigd door tafkaw op 02-07-2026 22:46 ]

• junior1981
tafkaw schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 22:45:
[...]

Nee want die moer krijg je daar niet. Verder wat @Illusion zegt.
maar nu draai ik er ook een dop overheen toch?

• junior1981
maar dan gaat zo een conisch eindplaatjhe erop en dan die dop erop en dan moet het goed zijn?

Acties:
  • Beste antwoord

• Illusion
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Yup

• Ronald38
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:09
Of je draait links van de aansluiting het kraantje dicht, vaak met inbus of platte schroevendraaier.

• MarkSdS
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 07:35
Daar waar jij nu afdopt zat voorheen de buis naar de invoer van de radiator, verbonden door een knelkoppeling.

Knelkoppelingen krijg je alleen dicht met een... Knelkoppeling. Dus neem 5 cm leiding, die aan een zijde is afgedopt en andere kant in die knelkoppeling gaat.

Of verwijder de gehele instroom unit en dop de twee witte buizen af (of nog beter: verbind ze door)

• junior1981
Ronald38 schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 05:51:
Of je draait links van de aansluiting het kraantje dicht, vaak met inbus of platte schroevendraaier.
die is dicht maar die sluit alleen de opening rechts af waar de gele slang op zit
Pagina: 1