Koelfunctie warmtepomp: cv-leiding in zomer 'omkeren'

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:37
Afgelopen week heb ik op de warmtepomp voor het eerst de koelfunctie gebruikt. Heerlijk voor de vloer op begane grond, maar niet heel effectief op de bovenverdieping met radiatoren met ventilatoren.

Nu ontdekte ik dat de natuurwetten ook in mijn woning van toepassing zijn en dat daardoor het koelen, zelfs met ventilatoren, niet genoeg doet. Slechts 5% van de radiator heeft de koude temperatuur; het water stroomt bovenin de radiator en 'valt' direct naar de retour.

Ik bedacht dat ik na de aftakking naar de vloerverwarming de leiding moet zien te kruisen. Dat de retourleiding de aanvoer wordt en vice versa. In het vervolg van het cv-systeem zitten geen keerkleppen of thermostaatkranen (klapperen).

Maar hoe pak ik dit het handigst aan? Verder dan twee driewegkleppen of handmatig 4 kranen bedienen kom ik niet. En de ruimte lijkt mij beperkt.

Vooraanzicht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zdCjtb915xffsKkxAGGPSYTD4d4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b7TzZsqgcHwCOpgkkavgNpA8.jpg?f=fotoalbum_large

Zijaanzicht Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i9vDUVpeCdsXLE_xgiY6LE-4SBQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1drOwo6wqlsnCmsdQYjkrCrN.jpg?f=fotoalbum_large

Tekening 1Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tki49amjCw5T0Ekvbhumai7kAQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGqTD0VbNBCPqDNyXvwFiKos.jpg?f=fotoalbum_large (w=winter z=zomer)

Tekening 2 Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tWoMjryn4zq3mqQJX2QEbtJ1S_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dJnxFtiJa58fQQLiZY5s005Y.jpg?f=fotoalbum_large (w=winter z=zomer)

[ Voor 46% gewijzigd door Chewmonkey op 02-07-2026 18:55 . Reden: Foto's toegevoegd ]

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. DeWarmte AO 6kw.Gasloos sinds 11-2025

Alle reacties

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-07 20:59
Tja, misschien is het uiteindelijk makkelijker om de radiator te vervangen door een fancoil. Ben je gelijk van dit euvel af

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Kun je de radiator retour niet aan de andere zijde aansluiten? Vaak hebben ze aan beide kanten een aansluiting. Of inderdaad vervangen door een jaga/fancoil. Een Jaga kun je vaak voor een paar tientjes van marktplaats halen, ben je aan fitwerk voor je aanpassing ook kwijt.

• Chewmonkey
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:37
Ok, dit zijn inderdaad gedachten waar ik niet mee bezig was. Dank jullie wel alvast.

Ik zie nu ook het topic over fancoil, die zal ik dadelijk verkennen.

Maar voor nu: is een radiator vervangen zonder te veel ingrepen, buigen etc van leidingwerk te doen?

24x 380Wp oost-west, Marstek E 5.12, MGzs2019, NibeF130 met lekkere geknutsel om hem hybride op cv te zetten. DeWarmte AO 6kw.Gasloos sinds 11-2025

• joozt86
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:01
Ik heb alle radiatoren vervangen door Jaga's. Via Marktplaats zijn de convectoren wel te doen qua prijs maar de Jaga ventilatoren (Let op de je de versie neemt die kan koelen) zijn schreeuwend duur. Vergeet ook niet dat je normale thermostaatkraan koud water niet snapt dus je dus als je gaat koelen moet verwijderen of de knop moet aanschaffen die ook kan koelen (K).

• spoorzicht
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 08:43
Mij is verteld dat wanneer je de stroom richting omdraait er kleine deeltjes die zijn gaan hechten aan de leidingen en radiatoren los komen en die kunnen schadelijk zijn voor de pomp. Ik had zo n zelfde plan voor de aansluiting van de warmwater warmte pomp maar dat werd dus afgeraden. Ik kwam daarbij ook niet compacter of slimmer dan 4 kranen.

• Voogel
  • Registratie: April 2016
  • Nu online
Ook niet onbelangrijk: wanneer je thermostaatkranen hebt kunnen ze enorm gaan klapperen wanneer de stroming de verkeerde kant op gaat.

6 zonnepanelen, 4kWh thuis accu en een Flint op een huisje uit 1896

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
spoorzicht schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 08:43:
Mij is verteld dat wanneer je de stroom richting omdraait er kleine deeltjes die zijn gaan hechten aan de leidingen en radiatoren los komen en die kunnen schadelijk zijn voor de pomp. Ik had zo n zelfde plan voor de aansluiting van de warmwater warmte pomp maar dat werd dus afgeraden. Ik kwam daarbij ook niet compacter of slimmer dan 4 kranen.
Daarom keer je ook om na het vuilfilter. Het vuilfilter moet in de retour van je warmtepomp zitten, anders zuigt je warmtepomp alsnog rotzooi op.
Pagina: 1