Ik heb een nieuwe baan en mag voor een budget van maximaal 3800 euro een laptop uitzoeken. Ik wil voor een MacBook Pro gaan, 14 inch. Welke configuratie is aan te raden? Welke processor (specifiek ook hoeveelheid cores) hoeveelheid RAM, en opslag etc? Ik werk meestal gewoon dichtgeklapt met extern aangesloten beeldschermen, dus ik hoef geen nanotexture display.
Wat ga je met je laptop doen?
Hoofdzakelijk development werkzaamheden en test automation. Dus IDE draaien (talen en specifieke software zijn afhankelijk van de klant waar ik terecht kom, baan is detachering). Maar ik verwacht wel ook docker containers etc. Ik wil het liefst zo lang mogelijk met de laptop kunnen doen.
Wat is je budget?
Zoals beschreven, tot 3800 budget gekregen van de nieuwe werkgever. Hoeft niet op, maar mag wel.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, dat wel maar ga hem vervolgens waarschijnlijk vaak wel docked gebruiken.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
MacBook Pro. Het gaat specifiek om de configuratie adviezen. Ga je voor een M5 of M5 pro chip? En met hoeveel cores dan? En leg je de nadruk op meer cores of meer werkgeheugen? En ik schat in dat 1TB voldoende is of is het verstandiger om voor 2TB te gaan? De lichtnet adapter heb ik wel nodig (USB-C, 96 W)
Wat ga je met je laptop doen?
Hoofdzakelijk development werkzaamheden en test automation. Dus IDE draaien (talen en specifieke software zijn afhankelijk van de klant waar ik terecht kom, baan is detachering). Maar ik verwacht wel ook docker containers etc. Ik wil het liefst zo lang mogelijk met de laptop kunnen doen.
Wat is je budget?
Zoals beschreven, tot 3800 budget gekregen van de nieuwe werkgever. Hoeft niet op, maar mag wel.
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, dat wel maar ga hem vervolgens waarschijnlijk vaak wel docked gebruiken.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
MacBook Pro. Het gaat specifiek om de configuratie adviezen. Ga je voor een M5 of M5 pro chip? En met hoeveel cores dan? En leg je de nadruk op meer cores of meer werkgeheugen? En ik schat in dat 1TB voldoende is of is het verstandiger om voor 2TB te gaan? De lichtnet adapter heb ik wel nodig (USB-C, 96 W)
[ Voor 61% gewijzigd door jorisjacob op 02-07-2026 13:54 ]