MacBook Pro configuratie voor werk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• jorisjacob
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:50
Ik heb een nieuwe baan en mag voor een budget van maximaal 3800 euro een laptop uitzoeken. Ik wil voor een MacBook Pro gaan, 14 inch. Welke configuratie is aan te raden? Welke processor (specifiek ook hoeveelheid cores) hoeveelheid RAM, en opslag etc? Ik werk meestal gewoon dichtgeklapt met extern aangesloten beeldschermen, dus ik hoef geen nanotexture display.

Wat ga je met je laptop doen?
Hoofdzakelijk development werkzaamheden en test automation. Dus IDE draaien (talen en specifieke software zijn afhankelijk van de klant waar ik terecht kom, baan is detachering). Maar ik verwacht wel ook docker containers etc. Ik wil het liefst zo lang mogelijk met de laptop kunnen doen.

Wat is je budget?
Zoals beschreven, tot 3800 budget gekregen van de nieuwe werkgever. Hoeft niet op, maar mag wel.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, dat wel maar ga hem vervolgens waarschijnlijk vaak wel docked gebruiken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
MacBook Pro. Het gaat specifiek om de configuratie adviezen. Ga je voor een M5 of M5 pro chip? En met hoeveel cores dan? En leg je de nadruk op meer cores of meer werkgeheugen? En ik schat in dat 1TB voldoende is of is het verstandiger om voor 2TB te gaan? De lichtnet adapter heb ik wel nodig (USB-C, 96 W)

[ Voor 61% gewijzigd door jorisjacob op 02-07-2026 13:54 ]

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@jorisjacob eerst aan je ict afdeling vragen of dat zonder problemen kan.
Dat er niet een speciaal software pakje is die niet lief speelt met appel

kijk eens aan. dat maakt het topic al een heel stuk duidelijker.
vraag blijft, is alles appel ondersteund.

[ Voor 32% gewijzigd door jack zomer op 02-07-2026 14:06 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:27

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

Heb je zelf niet een idee met hoeveel opslag je voorheen uit de voeten kon? Mijn dev machine (wel windows) heeft 1 TB en dat is zat. Al het werk waar serieus opslag voor nodig is gebeurd in de cloud. Ik zou daarom denk ik 1TB en verder het maximale aanvinken wat je kan krijgen.

En wat betreft keuze voor Apple in detachering; mocht je .NET ontwikkelen dan kan dat, al is er geen recente visual studio voor Mac meer en je kan geen x64 Windows VM draaien mocht je dat een keer nodig hebben.

• jorisjacob
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15:50
beide bedankt voor jullie reply!

@jack zomer, dat gaat afhangen van de opdracht die ik krijg, en ik krijg waarschijnlijk wel verschillende opdrachten in de tijd dat ik deze laptop heb dus het is moeilijk te zeggen. Ik ben wel hoofdzakelijk .net, maar lees online dat developers van .net over het algemeen heel tevreden zijn over de m series macs.

@Bensjero volgens mij moet 1 tb idd wel voldoende zijn. Heb hiervoor vaak ik VDI’s gewerkt met 100 Gb ofzo. Dat was vaak erg krap maar het tienvoudige zou moeten werken schat ik in.

• Bensjero
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:27

Bensjero

Ik ben het, Bensjero.

@jorisjacob tsja het is nogal een discussie of je voor .NET een windows bak moet hebben of niet. Het werkt nog steeds het fijnst om .NET native op windows te draaien. Ik begreep van mijn collega’s dat er soms van sommige docker images geen mac versies zijn. .NET op een Mac is prima te doen, maar verwacht dat je hier en daar workarrounds nodig hebt. Ik heb zelf voor een windows laptop gekozen waar ik ook voor Mac kon kiezen.