Trap dicht/mooi maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Leondekort
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14:55
Beste allen,

Wij zijn bezig met de renovatie van ons huis en nu hebben we twee trappen waarvan de onderkanten er zo uit zien (zie hieronder).

NB: de trap in de kelderruimte en WC betreft dezelfde trap (daar zit een draai in).

Mijn vraag concreet:
- Hoe kunnen we de verschillende situaties zo mooi mogelijk afwerken? De WC ruimte is het belangrijkst om echt mooi te maken, de kelder wat minder belangrijk.
- Welke methodes kunnen we hiervoor gebruiken die een leek zoals ik (geen timmerman, heb een kantoorbaan) zelf zou kunnen toepassen? Of moeten we hiervoor niet zelf gaan lopen prielen en gewoon een professional inschakelen? We willen het uiteraard niet te duur laten worden.
- Eventueel andere dingen waar we op moeten letten?

Alvast bedankt. Groet Leon

Situatie 1 - WC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-e_LGmBFGBU0MnekxXuy5bg8UY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZRxvKrwilJOQME4O05gujJ3.jpg?f=fotoalbum_large
Dit moet de nieuwe WC worden. Hiervoor is het waarschijnlijk het makkelijkste om het dicht te maken met gipsplaten?

Situatie 2 - Kelder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RsaKGtFSRqdIUIjii7vTpN6i-E0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gU850bK8espkDs7HHSf49jg.jpg?f=fotoalbum_large Dit is een ruimte die dmv een gesloten deur vast zit aan de keuken. Hier zit ook o.a. de verdeler van de vloerverwarming en gaan we ook opslag leggen. Hoeft dus geen geweldig mooie ruimte te worden, maar gaan we wel laten stucen.

Situatie 3 - Onderkant trap in slaapkamer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhMYH8UWRv19k06r70sd0gWh-iI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtKWOWUfmCDAqyh3qLxl71rK.jpg?f=fotoalbum_large Deze onderkant van de trap zit in een soort van extra ruimte in de slaapkamer. Hier denken wij later een bureauruimte te creëren samen met bijvoorbeeld opslag voor schoenen. Maar dit willen we wel mooi maken uiteraard.

Alle reacties

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:16
Ik weet niet hoe hoog het in de WC is maar de kans dat je daar je hoofd gaat stoten lijken me niet onwaarschijnlijk, dus ik vraag me af of dat wel en goede plek er voor is. Als je de stootborden netjes schildert dan hoef je er ook niks overheen te doen. Bij de laatste foto zou je zelfs nog aan planken onder de stootborden kunnen denken zodat je wat opbergruimte creëert.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Het is jou keuze uiteraard, maar zelf had ik liever gehad dat de trap niet afgewerkt was, zodat ik nog aan de onderkant kon om deze wat te verstevigen tegen de kudde tapdansende neushoorns die mee met de kinderen de trap op lopen.

In het toilet: likje bleke verf geeft een ruimer gevoel, al wat je daar afdekt maakt de ruimte nog lager.

In de kelder: wil je dit verder afwerken? Praat eens met degene die komt stucen. Vroeger gingen ze dunne houten latjes timmeren, en er dan daar bovenop pleisteren; er bestaat daar vast een moderne oplossing voor.

In de slaapkamer: Wil je een nette opslag en mooie bureauruimte kan ik echt aanraden een goeie timmerman te zoeken, die denken met je mee om de beste oplossing voor jou situatie en wensen te creëren.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:42
In het toilet zitten al twee mooie balkjes aan de zijkant van de trap, daar zou je een plaat tegenaan kunnen monteren zodat je een mooi glad/schuin plafond hebt. De ruimte tussen de trap en de houten plaat volstouwen met steenwol dempt ook het geluid van wc naar trap en omgekeerd. Wel fijn dat je niet het gevoel hebt dat iemand op je hoofd stampt als je op het toilet zit :D

De andere twee trappen, netjes afkitten en aflakken. Dan ziet het er al heel anders uit.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zou de trappen gronden, afkitten (acrylaat) en aflakken. Dat gaat er al een stuk beter/frissen uitzien.

🪦🪦RIP Pricewatch design 19-01-2026 🪦🪦

• Leondekort
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 14:55
stin00 schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 13:21:
Ik zou de trappen gronden, afkitten (acrylaat) en aflakken. Dat gaat er al een stuk beter/frissen uitzien.
Misschien een domme vraag, maar dit kunnen we dan denk ik pas het beste doen na de stucadoor is geweest toch? De ruimtes waar de trappen in staan moeten voor de rest wel gestuct worden.

Voor de rest: super bedankt voor al jullie reacties. Zeer bruikbaar en behulpzaam.
Pagina: 1