Vraag

• AndredB
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:13
SDcard vernaggeld?

Ik heb een microSDkaartje die ik altijd via een USBcardreader gebruik. Er staat alleen een Veracrypt containerbestand met backups op, die ~240 van de 256GB beslaat. Die is container is kaduuk, kan ik niet meer benaderen, dus dan maar de hele SDkaart herinrichten. Formatteren, partititie wissen, wipen, maakt me allemaal niet uit, maar niets werkt. Ik heb via Hirens BootCD alle tools er op los gelaten die ik daar kan vinden, tot en met formatteren met Rufus, maar niets werkt. Of ik krijg een foutmelding, of alles wordt zogenaamd goed uitgevoerd, maar in de verkenner geen wijzigingen: alleen maar weer dat containerbestand.

Ik ben ten einde raad. Wie weet raad? Hoe krijg ik het kaartje weer op orde?

Alle reacties

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Aangezien jij alle tools er al op hebt los gelaten.
Breng hem naar een data herstel bedrijf.

Maar waarom niet van je micro kaartje afstappen. Een 2 of 3 256gb sticks gebruiken als backup.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-07 09:10
Backuppen naar een SD Kaart is echt de slechtste optie die er is, hoogstwaarschijnlijk is je SD kaart overleden door de vele schrijfacties...

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-07 17:07
microSD kaartjes kunnen ook stuk gaan.
Dat lijkt hier het geval.
Weggooien en een andere kopen

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:57
Wanneer de flash controller einde levensduur of andere kritische fout ontdekt gaat hij in read-only.
Dit is permanent.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:41

franssie

Save the albatross

En al zou je 'm weer aan de praat krijgen, dan nog ik het niet vertrouwen deze nog te gebruiken.
Dat gezegd hebbende, met diskpart in de windows commandline heb ik wel eens USB sticks weer aan de praat gekregen die na de installatie van een Linux Live OS nergens meer benaderbaar waren.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• AndredB
Ik ga die Diskpart nog eens proberen. N.a.v. de andere opmerkingen: het is een reservebackup, maar dit past in mijn portemonnaie. Superklein. Heb ik altijd de datapartitie bij me van mijn laptop. Heeft me op vakantie in Spanje in een ziekenhuis al eens uit de brand geholpen...

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als het al niet uitmaakt om hem geheel te wissen en dat werkt niet dan lijkt een defect voor de hand liggend en zou vervanging van het kaartje mij de logische oplossing lijken.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-07 16:54

Patriot

Fulltime #whatpulsert

AndredB schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 19:59:
Ik ga die Diskpart nog eens proberen. N.a.v. de andere opmerkingen: het is een reservebackup, maar dit past in mijn portemonnaie. Superklein. Heb ik altijd de datapartitie bij me van mijn laptop. Heeft me op vakantie in Spanje in een ziekenhuis al eens uit de brand geholpen...
Even los van het backup-perspectief, is dit gewoon niet het soort gebruik waar een SD-kaart goed in is. Dit soort gebruik maakt dat je relatief veel schrijft en dan gaat zo'n ding gewoon stuk. SD-kaarten slijten, en dat doen ze vooral als je er naartoe schrijft.

Dat hoeft op zichzelf geen enorm probleem te zijn, als één van de kopieën die je hebt van je data hier op staat dan kan dat op zich best. Maar weet wel dat je relatief snel door je SD-kaarten heen zal gaan, dus beter bouw je een voorraadje op.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:41

franssie

Save the albatross

En veracrypt is dacht ik ook nogal schrijf intensief bij wijzigingen?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-07 06:16
Onder linux zou je kunnen proberen,

met gparted, de mbr wissen en dan formatteren,

met schijven(disks(, hier ook mbr wissen en formatteren.

daarna met "f3 gui" elke sector herschrijven, dus schijven en lezen, om te checken of sd nog goed is.

• Spijker79
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 20-07 13:50
Mijn ervaring is dat een SD kaartje nog snel kapot gaat.

Ik heb er in mijn telefoon en tablet ook eentje zitten waar alles foto's op staan. Gewoon handig voor onderweg. Maar ik zou daar zeker niet alleen op vertrouwen voor Back-up.

Ik heb een Nas staan waar alle computers in huis op Back-uppen. En ook een cloud bij Proton Drive waar documenten/foto's van het gezin op staan.

Ook heb ik nog een compacte externe sdd die ik zo kan mee nemen waar ik een Back-up staat.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:57
Je kunt met linux in ieder geval zien wat er mis gaat als je in de kernel logs kijkt met `dmesg`.

• AndredB
AndredB schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 08:55:
>Ik ben ten einde raad. Wie weet raad? Hoe krijg ik het kaartje weer op orde?
Dank allen, voor de reacties.

Ik heb de tip van Diskpart geprobeerd ---> niets

Ook heb ik het SD Memory Card programmaatje geinstalleerd en geprobeerd---> niets.

Ik ben nog eens in mijn bonnetjesverzameling gaan kijken en op het kaartje zelf. Het merk is Patriot en er zit 3 jaar garantie op, waar er bijna 2 van zijn verstreken. Dus daar maar eens aangekaart. Ik ben benieuwd.

Kaartje destijds 18 euro, nu bijna 50...

• WargamingPlayer
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 22-07 13:30
Kaartje heeft waarschijnlijk zijn maximale writes gehad op begin sectoren. Dan is ie gewoon in Read Only mode en klopt de data van het bestandssysteem ook niet meer met wat er op staat. AD kaartjes hebben geen Trim. En per 4K page kan je ongeveer 1000 keer schrijven.

☀️ 8 x 430wp op zuid | ☀️ Huawei SUN2000-3KTL-L1 | 🔋 2 x Marstek Venus-E (V2 en V3) | 📱 Home Assistant | 🚗 Kia EV6-LR 2024 |🔌 Delta 8/8

Pagina: 1