DPG Media neemt Viaplay voor 142 miljoen euro over...

Pagina: 1
Acties:

• Decimae
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:13
Artikel: nieuws: DPG Media neemt Viaplay voor 142 miljoen euro over, content gaat naar Videoland
Auteur: @Imre Himmelbauer

Geachte redactie,

Ik las zonet dit artikel over de overname van Videoland door DPG nieuws: DPG Media neemt Viaplay voor 142 miljoen euro over, content gaat naar Videoland , en dat is op zich een prima artikel. Maar ik verbaasde me wel dat er nergens in dit artikel vermeld is dat DPG eigenaar is van Tweakers.

Nu denk ik niet dat hier waarschijnlijk iets onethisch gebeurt - het artikel klinkt vrij neutraal - maar ik vind het vrij belangrijk om dat te vermelden in ieder artikel dat gaat over DPG. Nu weten een redelijk aantal tweakers wel dat Tweakers eigendom is van DPG, maar zeker niet iedereen die de voorpagina scrolled weet dit.

Waarom voegen jullie niet automatisch toe in ieder artikel over DPG dat deze organisatie eigenaar is van Tweakers? Dat lijkt me een vrij simpele manier om mogelijke onpartijdigheid in ieder geval duidelijk aan te geven.

Nogmaals, ik vind dit artikel zelf niet partijdig, maar ik vind het alsnog niet netjes dat dat er niet in staat.

Thanks!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10:23

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Wat ik weet is dat DPG directie als overkoepelende geen invloed heeft op wat media outlets publiceren zoals tweakers. (er worden ook negatieve nieuws artikelen door tweakers geplaats als het over DPG gaat)

Beetje vertrouwen hebben mag ook wel, elke keer vermelden dat dpg eigenaar is van tweakers als er iets met DPG wordt vermeld is onzinnig en voegt niks toe in mijn optiek.

[ Voor 14% gewijzigd door 42dpi op 01-07-2026 22:38 ]

Si vis pacem, para bellum

• Decimae
42dpi schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:35:
Wat ik weet is dat DPG directie als overkoepelende geen invloed heeft op wat media outlets publiceren zoals tweakers. (er worden ook negatieve nieuws artikelen door tweakers geplaats als het over DPG gaat)

Beetje vertrouwen hebben mag ook wel, elke keer vermelden dat dpg eigenaar is van tweakers als er iets met DPG wordt vermeld is onzinnig en voegt niks toe in mijn optiek.
Ik ben het met je eens dat DPG geen invloed heeft op dit artikel, maar ik kan die afweging maken omdat ik weet dat Tweakers eigendom is van DPG. Mensen die dit artikel lezen en dat niet weten kunnen deze afweging niet maken, en dat vind ik niet netjes. Het gaat niet om het vertrouwen, het gaat erom dat ik vind dat ieder artikel waar een mogelijkheid tot belangenverstrengeling is dat dat wordt aangegeven, zelfs al is dat hier duidelijk niet van sprake.

Want soms hebben journalisten zelf niet door hoe zo'n belangenverstrengeling hun artikelen kan aanpassen. (nogmaals, niet hier, en ik ga ervan uit dat dat niet bij Tweakers gebeurt, maar ik vind het belangrijk dat die beslissing bij de lezer ligt en niet bij de journalist)

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:35
Decimae schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:31:
[...]

Ik ben het met je eens dat DPG geen invloed heeft op dit artikel, maar ik kan die afweging maken omdat ik weet dat Tweakers eigendom is van DPG. Mensen die dit artikel lezen en dat niet weten kunnen deze afweging niet maken, en dat vind ik niet netjes. Het gaat niet om het vertrouwen, het gaat erom dat ik vind dat ieder artikel waar een mogelijkheid tot belangenverstrengeling is dat dat wordt aangegeven, zelfs al is dat hier duidelijk niet van sprake.

Want soms hebben journalisten zelf niet door hoe zo'n belangenverstrengeling hun artikelen kan aanpassen. (nogmaals, niet hier, en ik ga ervan uit dat dat niet bij Tweakers gebeurt, maar ik vind het belangrijk dat die beslissing bij de lezer ligt en niet bij de journalist)
In de footer van de website staat "Tweakers is onderdeel van DPG Media B.V.", wat wil je nog meer?

• Decimae
DeMolT. schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 09:34:
[...]

In de footer van de website staat "Tweakers is onderdeel van DPG Media B.V.", wat wil je nog meer?
Dat in het artikel iets staat als
DPG Media, de eigenaar van Tweakers, neemt de Nederlandse tak van Viaplay voor 142 miljoen euro over.
want niemand leest die footer behalve als ze specifiek naar footer-dingen op zoek zijn, en deze is ook ver verwijderd van het artikel zelf. (had jij die footer gelezen voordat je dit topic leesde?) Een alternatief is een zin als "DPG Media is eigenaar van Tweakers maar heeft geen redactionele impact op dit artikel." aan het einde van het artikel toevoegen.

Waar ik om vraag is dat dit duidelijk in het artikel zelf wordt aangegeven, niet dat dit in de footer staat.

• Fraske
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Lijkt me redactioneel wel netjes. Het Financieel Dagblad doet dat ook altijd als ze nieuws plaatsen over eigenaar HAL investments.

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:26

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
We doen het regelmatig maar niet als regel. Ik denk niet dat het hier heel essentieel is voor het artikel. Als het gaat over bijvoorbeeld trackinginitiatieven van DPG, of advertentiezaken, of de overname van journalistieke media, dan voegt het wel wat toe. Maar hier niet echt - dit is gewoon een grote uitgever die een streamingdienst over neemt, dat raakt Tweakers op geen enkele manier dus ik vind het noemen niet zo relevant.

Zoals andere ook opmerken: het is niet alsof we het normaal verstoppen. Maar we jkijken wel naar de relevantie.

Deze handtekening is momenteel langer dan u van ons gewend bent.

• Decimae
TijsZonderH schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:15:
We doen het regelmatig maar niet als regel. Ik denk niet dat het hier heel essentieel is voor het artikel. Als het gaat over bijvoorbeeld trackinginitiatieven van DPG, of advertentiezaken, of de overname van journalistieke media, dan voegt het wel wat toe. Maar hier niet echt - dit is gewoon een grote uitgever die een streamingdienst over neemt, dat raakt Tweakers op geen enkele manier dus ik vind het noemen niet zo relevant.

Zoals andere ook opmerken: het is niet alsof we het normaal verstoppen. Maar we jkijken wel naar de relevantie.
Ik apprecieer het antwoord, bedankt daarvoor, maar ik vind het nog steeds niet netjes (ik zie vaak bij andere sites dat dit in ieder bericht in ieder geval kort wordt aangegeven). Is er in ieder geval een interne code waarop deze beslissing gemaakt wordt, of is het gebaseerd op de intuïtie van de auteur?

(daarbuiten raakt dit Tweakers wel, historische artikelen (en toekomstige, maar daar ga ik vanuit dat daar dat wel wordt aangegeven) over Viaplay worden hierdoor in een ander daglicht gezet; nu vertrouw ik Tweakers zeker wel dat daar niks raars bij gebeurd, maar dat is een keuze van mij, en die wordt nu de willekeurige lezer afgenomen)

• TijsZonderH
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13:26

TijsZonderH

Nieuwscoördinator
Nee daar hebben we geen vaste regels voor, maar ik zal het eens in de groep gooien om te kijken wat de rest denkt.

Ik denk dat je hier zelf meer waarde aan hecht dan de meeste. Ik blijf erbij dat het voor dit artikel niet erg relevant is om te noemen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld dit, dit of dit artikel.

Deze handtekening is momenteel langer dan u van ons gewend bent.

Pagina: 1