lekkage dakdoorvoer rookgasafvoer CV , Huur / VVE

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tronmedia
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:56
Zit met twee problemen.

Het eerste probleem is dat ik sinds een jaar een lekkage heb bij de dakdoorvoer, het gaat eigenlijk om rookgasafvoer van de buren, deze komen samen op de bovenste
verdieping, lekkage is ontstaan tijdens groot onderhoud ( VVE ) en meermaals zijn dakdekkers langs geweest maar het probleem is nog niet verholpen, lekkage ontstaat alleen bij hevige regen zoals de laatste weken het geval was, altijd een plas water boven op de HR ketel en op de wasmachine, deze staat onder de HR Ketel ( niet op de foto, inmiddels een afdekzeil erover), bij een beetje regen blijft alles droog, Ik ben zelf huurder, zover ik weet is de VVE verantwoordelijk voor het dak.

Het tweede probleem of eerder een vraag of de onderburen een nieuwe HR ketel rechtstreeks op Rookgasafvoerkanalen mogen aansluiten ( deze zijn zo'n 20 jaar oud )of dat er eerst binnenbuis ( Flexibele Rookgasafvoer ) doorheen moet.

Alvast bedankt.

Foto 1 Rookgasafvoerkanalen buren, Foto 2. eigen HR ketel Foto 3. box Rookgasafvoerkanalen boven op het dak ( mag zelf niet meer op het dak dus deze is van internet )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mS6WCXPFpt2Vk6fqSr-yo6R1c6k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8fqAhWEehx4P9WT2BBj8S291.jpg?f=fotoalbum_large .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wVDmJwtvwUZW6xdvL_rUGNIMX0U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/db2Iy9l9H81NKMA4PZHXeNtn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://buurtcooperatieohg.nl/wp-content/uploads/2025/01/rga-2.jpg

Alle reacties

• JeroenV_
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15:07
tronmedia schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:23:
Het tweede probleem of eerder een vraag of de onderburen een nieuwe HR ketel rechtstreeks op Rookgasafvoerkanalen mogen aansluiten ( deze zijn zo'n 20 jaar oud )of dat er eerst binnenbuis ( Flexibele Rookgasafvoer ) doorheen moet.
Geen idee over vraag 1, maar vwb vraag 2: ik had eerst een VR ketel en heb die vervangen door HR.
De ketelboer kwam zelf direct met de vraag; heb je een eigen afvoerkanaal (woon ook in appartement), want daar moeten we een binnenbuis doorheen voeren want je oude kan niet 1 op 1 gebruikt worden.
Als je buren nu al een HR ketel hebben zal er dus niets aangepast hoeven worden maar anders wel.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:21
tronmedia schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 22:23:
Ik ben zelf huurder, zover ik weet is de VVE verantwoordelijk voor het dak.
Dit moet je bij je verhuurder neerleggen. Heb je die hier al eens op aangesproken? Je verhuurder moet het dan verder uitzoeken met de VVE.

Je hebt als huurder recht op een lekvrij huis: geef aan bij de verhuurder dat je verwacht dat het hersteld wordt en dat je hem aansprakelijk stelt voor eventuele schade aan je wasmachine als gevolg van lekkend water.
Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom dit een probleem voor jou zou zijn?

Ook hier geldt dat je verhuurder verantwoordelijk is voor dit soort zaken. Als je gehuurde woning door een verbouwing van buren onveilig wordt is het je verhuurder die daar actie op moet nemen.

Spel en typfouten voorbehouden

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

JeroenV_ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:20:
[...]

Geen idee over vraag 1, maar vwb vraag 2: ik had eerst een VR ketel en heb die vervangen door HR.
De ketelboer kwam zelf direct met de vraag; heb je een eigen afvoerkanaal (woon ook in appartement), want daar moeten we een binnenbuis doorheen voeren want je oude kan niet 1 op 1 gebruikt worden.
Als je buren nu al een HR ketel hebben zal er dus niets aangepast hoeven worden maar anders wel.
Ook al zit er nu een hr ketel de rookgasafvoer moet ook vervangen worden.

@tronmedia de lekkage komt dus ergens bij de verzamelkast vandaan. Dan mag de dakdekker op herhaling of er is iets mis met de kast zelf.

De rookgasafvoeren van de buren zijn bij jou zichtbaar waar ze door het dak gaan.

Ik zou daar een koolmonoxide melder in de buurt hangen. Als er iets met die buizen gebeurt wordt je in ieder geval gewaarschuwd.

Please state the nature of the technical emergency

• tronmedia
JeroenV_ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:20:
[...]

Ik weet van de buren op de eerste verdieping ( dit zijn huurders ) dat bij het plaatsen van hun nieuwe HR Ketel ( door Breman installatiegroep ) een Flexibele Rookgasafvoer is gebruikt in de bestaande rookgasafvoer, de rest van de onderburen zijn allemaal kopers maken echter geen gebruikt van Breman

• tronmedia
edsandje schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:51:
[...]

Ook al zit er nu een hr ketel de rookgasafvoer moet ook vervangen worden.

@tronmedia de lekkage komt dus ergens bij de verzamelkast vandaan. Dan mag de dakdekker op herhaling of er is iets mis met de kast zelf.

De rookgasafvoeren van de buren zijn bij jou zichtbaar waar ze door het dak gaan.

Ik zou daar een koolmonoxide melder in de buurt hangen. Als er iets met die buizen gebeurt wordt je in ieder geval gewaarschuwd.
3 koolmonoxidemelders heb ik hangen, woonkamer, gang en slaapkamer, van af boven denken installateurs dat alle rookgasafvoerkanalen recht zijn maar 2 hebben een haakse bocht, de vraag is kom je hier met flexibele rookgasafvoer doorheen ? .

• tronmedia
FredvZ schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 07:44:
[...]

Dit moet je bij je verhuurder neerleggen. Heb je die hier al eens op aangesproken? Je verhuurder moet het dan verder uitzoeken met de VVE.

Je hebt als huurder recht op een lekvrij huis: geef aan bij de verhuurder dat je verwacht dat het hersteld wordt en dat je hem aansprakelijk stelt voor eventuele schade aan je wasmachine als gevolg van lekkend water.

[...]

Ik zie eerlijk gezegd niet in waarom dit een probleem voor jou zou zijn?

Ook hier geldt dat je verhuurder verantwoordelijk is voor dit soort zaken. Als je gehuurde woning door een verbouwing van buren onveilig wordt is het je verhuurder die daar actie op moet nemen.
Meermaals doorgegeven, ben echter de telt kwijt geraakt zoveel keer, zowel aan de verhuurder ,technisch beheer ( VVE ) , dakdekkers hierop aangesproken toen ze nog bezig waren, wasmachine onder de HR ketel was vol met gruis en losgekomen isolatie, dus ze hebben iets gedaan maar wat ?
Pagina: 1