Vraag

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:17
Ik ben mijn Victron ESS systeem aan het ontwerpen.
De meeste aankopen zijn al gedaan, waaronder 1 omschakelaar voor noodstroom bedrijf.

Ik wil 3 situaties kunnen creëren.
- Normaal bedrijf met Victron ESS.
- Eiland / noodstroom bedrijf.
- Volledig op het grid zonder Victron (bij een defect of onderhoud)

In eerste instantie had ik mijn systeem zo ingetekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAze7rdoLjaX9RiY3gWmuxOoYLY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bGq51EPaYLjotYrXZBxXWcl2.jpg?f=fotoalbum_large

Situatie 1
In normaal bedrijf wordt de Victron gevoed vanuit het grid, en alles van en naar het grid gaat door de victron AC-IN heen. Omdat AC-IN en AC-OUT1 aan elkaar gekoppeld zijn, staat de Victron omvormer dus parallel in het complete systeem.

Situatie 2
Voor eilandbedrijf zet ik simpelweg de hoofdschakelaar uit, en ben ik losgekoppeld van het grid (ook als noodstroom bedrijf).

Situatie 3
Als de Victron ooit defect is zet ik de automaten van AC-OUT1 dicht en kan ik met de omschakelaar mijn huis voeden rechtstreeks vanaf het grid.

Echter kwam ik op youtube weer tegen (in de Video's van Toby) dat de omschakelaar pas achter de AC-OUT1 aangesloten wordt zoals hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XvAoLy2TgOqZapE0p5VGUpf7NE4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9TVdKWXzlRMe6gnOonh3Caxy.jpg?f=fotoalbum_largeWelke aansluiting is nu juist, en waarom heeft de ene methode de voorkeur boven de andere?

Ook lees ik hier dan weer dat Victron zelf adviseert om met 2 omschakelaar te werken. Wat is daar het voordeel van als ik alle 3 de gewenste situaties ook met 1 schakelaar kan bereiken?

Alle reacties

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:06
Situatie 3 mag volgens mij niet. Het tweede schema is wel correct. De tweede omschakelaar zal voor de groepen in de garage zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Jim423 op 01-07-2026 23:16 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning