Herstel steens muur na verwijderen kozijn

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ttinus
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07:35
Hoi allemaal,

Ik ben bezig met een renovatie van een woning uit 1923 (steens muur in staand verband, geen spouw) en zit met een vraag over de juiste bouwkundige aanpak voor een erker.

Bij het vervangen van kozijnen is het houten frame van de erker volledig verwijderd. Het nieuwe kozijn bleek niet goed te passen en er is daarna geprobeerd dit passend te maken door:
  • slijpen in de buitengevel
  • hakken van stenen aan de binnenzijde
Dit heeft niet tot een goede passing geleid. Op dit moment is de situatie min of meer tijdelijk dichtgezet met PUR/XPS/tape, maar dat is uiteraard geen eindoplossing.

Wat ik nu heb:
  • Steens muur, ongeveer 100 jaar oud (ongeveer 20 cm dik baksteen, geen spouw dus
  • Lokale beschadigingen in metselwerk (uitgehakte en afgeslepen stukken, niet strak)
  • Openingen rondom waar het kozijn niet goed aansluit (op sommige plekken fors)
  • Vermoeden dat de sparing feitelijk te groot/ongelijk is geworden
  • Mogelijk loszittende stenen door het hakwerk 
Belangrijke context:
  • Er komt nog een voorzetwand aan de binnenzijde
  • Ik wil het uiteindelijk luchtdicht, waterdicht en duurzaam herstellen
  • Buitenaanzicht is belangrijk (voorgevel)

Mijn vragen:

1. Hoe herstel je beschadigd metselwerk op zo’n plek constructief en duurzaam? (bijv. deels opnieuw opmetselen vs. reparatiemortel)

2. Is het verstandig om eerst de sparing weer “strak en haaks” op te bouwen en daarna pas een kozijn te plaatsen?

3. Zijn er nog dingen waar ik extra op moet letten bij dit type oude muur?

Foto’s:

Buitenaanzicht erker:
buitenaanzicht 1

buitenaanzicht 2

Binnenzijde – groot gat onderin:
groot gat onderin

Detail weggekapte stenen:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HnHrsG1.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nmWD6hk.png

Ik probeer vooral te begrijpen wat de bouwfysisch en praktijktechnisch juiste aanpak is, zodat ik niet afhankelijk ben van één partij.

Alle inzichten zijn welkom!

Tinus

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
die schade aan de buitenkant kun je naar mijn idee alleen herstellen door een beschadigde steen uit te kappen en een nieuwe passende steen in te metselen. Maar, ook dat is niet onzichtbaar.

binnenzijde moet je toch aftimmeren dus daar kun je een afwerking timmeren en dan de ruimte tussen de aftimmering en de afgehakte stenen vullen met isolatie/pur.

Heb je deze toestand zelf veroorzaakt of heeft de professional die je kozijnen ging plaatsen dit gedaan? dit is natuurlijk gewoon verkeerd ingemeten en had niet geplaatst moeten worden zo.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Ttinus
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07:35
Bedankt voor je reactie, daar kan ik wel wat mee

Ik heb alleen het idee dat mijn situatie nét wat complexer is dan alleen “stenen vervangen”, dus ik probeer even te verduidelijken waar ik tegenaan loop:
  • Het gaat om een steens muur (±20 cm, geen spouw) waarbij binnen- en buitenzijde dus feitelijk dezelfde constructie zijn
  • Aan de buitenkant is een steen al dunner geslepen om het kozijn passend te krijgen
  • De zijkanten (dagkanten) zijn ruw weggehakt, dus niet vlak of haaks
  • De sparing lijkt daardoor nu te groot en ongelijk, waardoor het kozijn ook te ver naar opzij (in muur) komt te zitten
  • Daardoor krijg ik het ook niet goed dicht met bijv. compriband
Voor de volledigheid: deze situatie heb ik niet zelf veroorzaakt — ik heb de werkzaamheden juist laten stilleggen toen dit ontstond en gevraagd om een goede oplossing, dus ik probeer nu vooral te begrijpen wat bouwkundig de juiste aanpak is!

Wat ik zelf probeer te snappen is dus niet alleen hoe ik de schade herstel, maar vooral:
  • Moet ik de sparing eerst volledig opnieuw “opbouwen” in metselwerk (vlak/haaks), en daarna pas het kozijn correct laten aansluiten?
  • Is reparatiemortel hier überhaupt geschikt, of moet je bij dit soort beschadigingen eigenlijk terug naar uithakken en opnieuw inmetselen (zeker bij steens werk)?
  • Zijn er nog alternatieven die ik over het hoofd zie (bijvoorbeeld stelkozijn o.i.d.), of is dat bij een steens gevel juist geen goede route?
Binnen kan ik inderdaad nog afwerken, maar omdat dit een voorgevel is wil ik het buiten constructief en duurzaam goed hebben — niet alleen cosmetisch opgelost.

Eventueel kan ik nog wat detailfoto’s toevoegen als dat helpt.

En om het met de woorden van NoHands te zeggen:

“Veroordeel niet, verwonder u slechts” — dat probeer ik hier maar aan te houden 😉

Benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

Tinus

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:31
Ik had zelf in deze muur geen stompe montage geaccepteerd maar met stelkozijn laten zetten. Maargoed... het zal wel weer uitlopen op heel veel pur, kit voor de afdichting en dan kijken of er fatsoenlijk dagkanten op gemaakt kunnen worden.

Hadden ze die stenen echt niet kunnen bewerken met een slijper ipv alles aan gort slaan?

Edit: stelkozijnen ben je te laat voor, dan moet je een profiel met aanslag gebruiken, je huidige kozijn kan alleen stomp gemonteerd.

[ Voor 17% gewijzigd door _JGC_ op 01-07-2026 22:34 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
of je de sparing eerst volledig nieuw moet opbouwen is denk ik afhankelijk van hoe het er nu uitziet als je van buiten de overgang van kozijn naar muur bekijkt maar dat kan ik op de foto's van de buitenkant niet zo goed zien. als die overgang is afgebroken en gezaagd en is er 4cm compriband nodig om dat te dichten dan zou ik dat niet accepteren. dan wordt het stenen uitzagen en weer inboeten. steens of met spouw maakt hier niet uit. enige verschil is dat je binnen en buitenstenen dus dezelfde zijn en uitzagen aan de buitenkant dus ook binnen zooi en stof oplevert. heb je een foto met afgehakte gevel zonder kozijn in het gat?

reparatiemortel zijn we denk ik wel voorbij, dat is om gaten in stenen te dichten en verder niet constructief. een rand reparatiemortel zou ik mijn kozijn niet tegenaan willen monteren.

een stelkzoijn kan niet zoals @_JGC_ al aangeeft. daar is dit type kozijn niet voor bedoeld.

de binnenzijde kun je de dagkant inderdaad gewoon aftimmeren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10:13
Als een bedrijf dit zo heeft gedaan dan zou ik dit niet accepteren. De binnenkant is nog wel goed te krijgen maar de buitenkant niet op deze manier.
De enige oplossing volgens mij is het kozijn er weer uithalen en een nieuwe iets grotere opening uitzagen/slijpen dat moet met een professioneel apparaat netjes kunnen.
Omdat het kozijn dan niet meer past zal er ook een nieuwe grotere buitenrand om het kozijn moeten komen of een heel nieuw kozijn gemaakt en geplaatst moeten worden.

Een andere oplossing kan zijn: een grotere opening uitzagen en een soort sierrand inmetselen om de zaak passend te krijgen.

Mijn voorkeur waar ik op zou aansturen is een compleet nieuw kozijn.
Pagina: 1