Hoi allemaal,
Ik ben bezig met een renovatie van een woning uit 1923 (steens muur in staand verband, geen spouw) en zit met een vraag over de juiste bouwkundige aanpak voor een erker.
Bij het vervangen van kozijnen is het houten frame van de erker volledig verwijderd. Het nieuwe kozijn bleek niet goed te passen en er is daarna geprobeerd dit passend te maken door:
Wat ik nu heb:
Mijn vragen:
1. Hoe herstel je beschadigd metselwerk op zo’n plek constructief en duurzaam? (bijv. deels opnieuw opmetselen vs. reparatiemortel)
2. Is het verstandig om eerst de sparing weer “strak en haaks” op te bouwen en daarna pas een kozijn te plaatsen?
3. Zijn er nog dingen waar ik extra op moet letten bij dit type oude muur?
Foto’s:
Buitenaanzicht erker:

Binnenzijde – groot gat onderin:

Detail weggekapte stenen:

Ik probeer vooral te begrijpen wat de bouwfysisch en praktijktechnisch juiste aanpak is, zodat ik niet afhankelijk ben van één partij.
Alle inzichten zijn welkom!
Tinus
Ik ben bezig met een renovatie van een woning uit 1923 (steens muur in staand verband, geen spouw) en zit met een vraag over de juiste bouwkundige aanpak voor een erker.
Bij het vervangen van kozijnen is het houten frame van de erker volledig verwijderd. Het nieuwe kozijn bleek niet goed te passen en er is daarna geprobeerd dit passend te maken door:
- slijpen in de buitengevel
- hakken van stenen aan de binnenzijde
Wat ik nu heb:
- Steens muur, ongeveer 100 jaar oud (ongeveer 20 cm dik baksteen, geen spouw dus
- Lokale beschadigingen in metselwerk (uitgehakte en afgeslepen stukken, niet strak)
- Openingen rondom waar het kozijn niet goed aansluit (op sommige plekken fors)
- Vermoeden dat de sparing feitelijk te groot/ongelijk is geworden
- Mogelijk loszittende stenen door het hakwerk
- Er komt nog een voorzetwand aan de binnenzijde
- Ik wil het uiteindelijk luchtdicht, waterdicht en duurzaam herstellen
- Buitenaanzicht is belangrijk (voorgevel)
Mijn vragen:
1. Hoe herstel je beschadigd metselwerk op zo’n plek constructief en duurzaam? (bijv. deels opnieuw opmetselen vs. reparatiemortel)
2. Is het verstandig om eerst de sparing weer “strak en haaks” op te bouwen en daarna pas een kozijn te plaatsen?
3. Zijn er nog dingen waar ik extra op moet letten bij dit type oude muur?
Foto’s:
Buitenaanzicht erker:

Binnenzijde – groot gat onderin:

Detail weggekapte stenen:

Ik probeer vooral te begrijpen wat de bouwfysisch en praktijktechnisch juiste aanpak is, zodat ik niet afhankelijk ben van één partij.
Alle inzichten zijn welkom!
Tinus