Vraag

• t95bsjj7
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 01-07 16:56
Ik heb een vraag over de vervanging van een brinewater warmtepomp op een schip.

8 jaar geleden is een systeem geïnstalleerd met vloerverwarming, een boilervat (500 L), 3 zonnecollectoren van 2,5 m2 en een brinewaterwarmtepomp (16 kW Hitachi WP5RW) met een bron onder de steiger gevuld met glycol.

Nu is de brinewaterwarmtepomp kapot. Er zat een lek in het koelelement, waardoor F-gassen zijn ontsnapt en daardoor zijn andere elementen van de warmtepomp stuk gegaan. De garantie van 2 jaar is allang verlopen.

Nu kregen we een offerte van 26.000 € voor een nieuwe pomp (Eco Forest 4 16 PRO), excl btw en installatie. Dat vinden we erg hoog: de tvt wordt met het verlies van de oude pomp zo aan de lange kant.

Bovendien is voorspeld dat de bron - ivm een eerste lekkage afgelopen jaar - uiterlijk nog zo'n 7 jaar mee kan.

We willen ofwel een nieuwe brinewaterwarmtepomp vinden voor minder dan de offerte, of overstappen naar een luchtwarmtepomp. Wat raden de kenners aan?

We hebben grofweg zo'n 200 m2 aan vloerverwarming (en 2 houtkachels, die we ironisch genoeg liever niet gebruiken ivm het binnen- en buitenmilieu). In de boiler laten we nu een elektrisch element installeren, zodat wat de zonnecollectoren niet verwarmen opgevangen wordt door elektrisch verwarmen.

Alle reacties

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:20
Paar vraagjes.

een bron gaat normaliter nooit of iig niet snel kapot, het is een gesloten lus in de grond uitgevoerd in materiaal wat niet vergaat als het goed is. De lekkage zal een bovengrondse koppeling zijn geweest? Het is een gesloten bron toch?

Een Eco forrest is nou niet je van het, het totaalbedrag voor vervanging is erg hoog.

Wat is je woonplaats/gebied ongeveer?

Weet je de bronbouwer nog, heb je gegevens en tekeningen van de bron? Dit is belangrijk, anders vraag die op. En was de bron in balans/voldoende van capaciteit?

Een W/W is ideaal en geeft vrijwel “gratis” koeling waarmee de bron weer geregenereerd wordt. Doodzonde deze niet te gebruiken.

Een hele mooie goede installatie zal voor ong 20k of minder mogelijk zijn van een heel goed merk.

• Technician-
Bijvoorbeeld een Stiebel Eltron WPE-I 15 R454C 15kW 0/35C met installatie materiaal en montage zal Zo’n 21-23k kosten. Incl btw

Nieuwe pompen, glycol, appendages etc erbij

[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 01-07-2026 18:53 ]

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik moet beter lezen.

Schip=bewegen van a naar b.
Welke bron gebruik je dan..

Maar beter lezen loste het mysterie op voor mij

[ Voor 159% gewijzigd door jack zomer op 01-07-2026 18:27 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Technician-
Is TS nog aanwezig of blijft het hierbij?

• Technician-
jack zomer schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:24:
Ik moet beter lezen.

Wat??

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:36

Jan2023

KISS

Quote:

"Wat is brine-water? Brine is een mengsel van water en glycol dat als warmtedrager dient in het gesloten buizensysteem. Het Engelse woord ‘brine’ betekent letterlijk pekel. De glycolconcentratie bedraagt … "

Dat wordt over het algemeen in de grond gebruikt?

Dus hoe dit op een schip wordt toegepast ??

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:56
Staat toch gewoon in de ts?
..met een bron onder de steiger gevuld met glycol.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:36

Jan2023

KISS

Nielson schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 17:33:
Staat toch gewoon in de ts?

[q]..met een bron onder de steiger gevuld met glycol.[/]
Ja klopt.

De benaming schip zet je op het verkeerde been.

Wij noemen zoiets een woonboot.

:P

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
jack zomer schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:24:

Wat is er exact onduidelijk voor je aan mijn opmerking?
Het impliceert namelijk exact wat er gebeurde. Ik las de start te snel, had een reactie. Las het bericht nog een keer. En op basis van de nieuwe door mij verworven info heb ik mijn bericht aangepast. Conclusie. Ik had wat doms getyped, omdat ik niet goed gelezen had.....want we hadden het niet over een schip dat van a naar b gaat. Dit schip (woonschip) is stationair. Dus het kan prima een bron hebben, zoals beschreven in de topicstart. Welke zich onder de stijger bevind en gevuld is met glycol

[ Voor 23% gewijzigd door jack zomer op 02-07-2026 17:53 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:47
Je hebt een woonboot en water.
Bron boren is dan denk ik niet echt nodig. Gewoon een buizenstelsel gevuld met glycol.
je gebruikt dan de temperatuur van het water ipv de grond. Een warmtewisselaar zogezegd.
Pagina: 1