Vraag

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:30
Hi allemaal, ik heb een vraag over onze groepenkast waar ik geen eenduidig antwoord op kan vinden. Ik heb flink wat artikelen doorgelezen en snap redelijk hoe busboards nu werken, maar ik kan niet bepalen welk soort busboard ik nu heb.

Lang verhaal kort; we willen onze huidige aansluiting verzwaren van 1-fase naar 3-fase en daar moet onze groepenkast ook op aangepast worden. Nu heb ik verschillende elektriciëns uit de buurt om een offerte gevraagd maar krijg ik tegenstrijdige berichten, namelijk;
  1. Deze kast bevat een 1-fase ABB busboard en kan niet omgebouwd worden naar 3-fase. Hier moet een nieuwe 3-fase kast komen à €600.
  2. Dit is een makkelijk klusje; nieuwe 4-polige hoofdschakelaar installeren en klaar. Iedere set van 4 groepen zijn dan verdeeld achter een van de 3 ALS.
Kunnen jullie me op basis van onderstaande foto van mijn groepenkast vertellen welke situatie de juiste is, en voor welke werkzaamheden ik zou moeten tekenen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60N_tHi-_vFVEXxFxM2GNtWVTkU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZMHAH7ZUh0DdU2NrK9meNKO3.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:50

paQ

Je zou de HS kunnen vervangen voor een 4P, de beltrafo opschuiven, en daisychainen waar nodig.
kosten: 1 nieuwe HS van wat... 4 tientjes?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het is al een mengelmoesje - de groepen zonder schoefjes zijn busboard, terwijl die met schroefjes later zijn toegevoegd.

Als ik zo denk, zitten er 6 op 1 aardlek, 2 op 1 aardlek en 4 op 1 aardlek.

Advies > helemaal vervangen en naar standaard van nu brengen, inclusief overspanningsbeveilgiing.

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:30
Vorkie schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:59:
Het is al een mengelmoesje - de groepen zonder schoefjes zijn busboard, terwijl die met schroefjes later zijn toegevoegd.

Als ik zo denk, zitten er 6 op 1 aardlek, 2 op 1 aardlek en 4 op 1 aardlek.
Dank voor je reactie! Zodat ik het zelf ook begrijp en van kan leren; waarom denk je dit en is er een manier waarop ik zelf kan nakijken of dit inderdaad het geval is? :)

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:45
Hier kan je veel beter voor een nieuwe kast gaan, 3 fasen uitgevoerd. En neem dan een met 3 rijen zodat je reserve ruimte houdt voor 3 fase groepen.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Leetness schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:01:
[...]

Dank voor je reactie! Zodat ik het zelf ook begrijp en van kan leren; waarom denk je dit en is er een manier waarop ik zelf kan nakijken of dit inderdaad het geval is? :)
Diegene met schroefjes aan de onderzijde zijn geen busboard, dan zijn er dus 6 met busboard en de andere 6 zonder :)

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:29
Aangezien er vanaf de aardlekken maar een afgaande kleur combinatie zwart blauw heeft vermoed ik dat het een 1F 2 split is. Ook is dat de goedkoopste oplossing van een simpel kastje.

Ik zou op die middelste aardlek de afgaande blauwe aansluiting eens nakijken of dat nog wel oke is, blank koper zien is mijn inziens niet lekker.

Ook de kast er onder is helemaal open met het gevaar als daar wat in valt voor veel problemen kan zorgen.

Bij een betere overzicht foto zou het zomaar kunnen dat er een kastje naast te zetten is, dat is nu niet zien. Je hebt wel wat meer ruimte nodig en het mag wel wat netter, wat bij meer ruimte makkelijker gaat zijn.

Van het internet, de mogelijkheden:

1-fase 3 split (1F 3x4), ABB Haf Hafonorm - Busboard 120313

1-fase 2 split (1F 2x6), ABB Haf Hafonorm - Busboard 105252

3-fase non split (3F 1x12), ABB Haf Hafonorm - Busboard 105251

3-fase 2 split (3F 2x6). ABB Haf Hafonorm - Busboard 105249
Pagina: 1