Onregelmatig klappende groep

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Jojakim
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:54
Mijn vraag
Ik heb af en toe last van een klappende groep in m'n Hager groepenkast. In de meeste gevallen klapt de aardlekschakelaar en soms de schakelaar van aparte groep (styeeds dezelfde). Het was op een moment direct achterelkaar of op dezelfde dag, maar ook weleens met dagen ertussen. Bij m'n laatste speurtoch dacht ik dat een vinatge stereo setje de boosdoener was, maar na twee weken klapt de aardlek toch weer terwijl de stereoset ontkoppeld is. De werkkamer van m'n vrouw zit op deze groep, maar ondertussen de meest verdachte apparaten al uitgesloten. Verder zijn het inbouwspotjes, lampen, printer, lader...

Het vreemde zijn de tussenpozen en ik kan het ook niet relateren aan bijvoorbeeld regenval. Ik kan van mn P1 dongel zien dat er geen gekke pieken aan vooraf gaan. Vanochtend bijvoorbeeld sloeg de aardlek door om 5u 'ochtend toen idereen nog sliep en de electra idle was op ± 200watt.

Hoe kan ik deze onregelmatig aandienende storing localiseren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Hager groepenkast met P1 dongel homewizard. Huis electra nieuw aangelegd in 2021. Aangesloten op de groep: een 16 tal inbouwspotjes gu10, Workstation, NAS, switch, router. televisie.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Diverse apparaten afkoppelen en wachten op volgende uitval....

Alle reacties

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Lastig, ik verwacht dat het uiteindelijk een apparaat zal zijn waarvan je het niet had verwacht.
In eenzelfde situatie gezeten namelijk, totdat ik er achter kwam dat een Senseo de oorzaak was.
Die lekte (heel onregelmatig) intern een paar druppels water. Dat water condenseerde weer aan de buitenwand en vervolgens liep dat na enige tijd richting een spanningvoerend circuit waardoor de aardlek er uit ging. Achteraf heel logisch, maar voordat je daar achter bent........

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:01

fxs81

Julianadorp

Gebeurt erg weinig maar zou ook nog aan de groepschakelaar zelf kunnen liggen, als je verder vrijwel alles hebt uitgesloten zou ik die even vervangen en kijken hoe het dan gaat.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

fxs81 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:55:
Gebeurt erg weinig maar zou ook nog aan de groepschakelaar zelf kunnen liggen, als je verder vrijwel alles hebt uitgesloten zou ik die even vervangen en kijken hoe het dan gaat.
Ik begrijp dat om en om de groep zelf en de aardlek eruit klappen, dan zouden beide kapot zijn? Kan ook maar die kans is al een stuk kleiner.

@Jojakim wat voor automaten zitten er in je kast? (Merk Tyoe)

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:01

fxs81

Julianadorp

franssie schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:58:
[...]

Ik begrijp dat om en om de groep zelf en de aardlek eruit klappen, dan zouden beide kapot zijn? Kan ook maar die kans is al een stuk kleiner.

@Jojakim wat voor automaten zitten er in je kast? (Merk Tyoe)
Meer omdat als de groep er ook uit gaat het steeds dezelfde is, weet niet of de aardlek de groep zelf voor kan zijn. Beide defect lijkt mij ook stug maarja, van de andere kant, wat niet kan is nog nooit gebeurt.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:16
Heb zelf een keer een slecht afgemonteerde wandcontactdoos gehad. Een ader zat los en maakt soms net genoeg contact met de ander om de groep te laten klappen. Als alles uitgetrokken is en de groep nog steeds klapt zou je dat ook kunnen controleren.

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

denk dat je dit per leiding moet doormeten want mogelijk zit er ergens in het bedradingsnetwerk iets niet goed en doet af en toe kortsluiten als je de apparaten al hebt uitgesloten.

[ Voor 7% gewijzigd door JJ Le Funk op 01-07-2026 16:10 ]

d:)b :henk d:)b

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:44
Ik zou die groep aanspreken en vragen om niet de hele tijd te klappen op onregelmatige tijden :+

OT.

Ook ooit gehad in een vorig huis, nooit een oorzaak gevonden. Een keer of 2 in de maand.

Na een verbouwing was het weg, waarschijnlijk iets in de keuken (koelkast, vriezer, koffiemachine) want alle apparatuur is toen vervangen. Maar ook de groepenkast is toen vernieuwd.

Een voor een iets loskoppelen kan helpen zoeken maarja als het zoals bij mij weken goed gaat kan je niet even de koelkast uit laten. Maar zoals je nu zelf al dingen uitsluit moet je doorgaan met zoeken.

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:59

Fe2O3

Ja das roest

Jojakim schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:24:
Mijn vraag
Ik heb af en toe last van een klappende groep in m'n Hager groepenkast. In de meeste gevallen klapt de aardlekschakelaar en soms de schakelaar van aparte groep (styeeds dezelfde). Het was op een moment direct achterelkaar of op dezelfde dag, maar ook weleens met dagen ertussen. Bij m'n laatste speurtoch dacht ik dat een vinatge stereo setje de boosdoener was, maar na twee weken klapt de aardlek toch weer terwijl de stereoset ontkoppeld is. De werkkamer van m'n vrouw zit op deze groep, maar ondertussen de meest verdachte apparaten al uitgesloten. Verder zijn het inbouwspotjes, lampen, printer, lader...

Het vreemde zijn de tussenpozen en ik kan het ook niet relateren aan bijvoorbeeld regenval. Ik kan van mn P1 dongel zien dat er geen gekke pieken aan vooraf gaan. Vanochtend bijvoorbeeld sloeg de aardlek door om 5u 'ochtend toen idereen nog sliep en de electra idle was op ± 200watt.
Heb je zonnepanelen, of iets van verlichting op een sensor? Wat zit er op die groep die klapt?

Zon op was 5:24, het is daarvoor al licht met +/- 30 minuten.

Dum de dum

Pagina: 1