Gebruik surplus zonne-energie zonder teruglevering

Pagina: 1
Acties:

• jpmwilmes
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01-07 21:48
Ik heb een Goodwe solar installatie met batterij. Ik heb stroom over maar wil deze principieel niet gratis teruglevering. Ik heb de terugleverstroom daarom op 0 gezet. Probleem is nu dat ik niet weet hoeveel potentiële stroom ik over heb waardoor ik geen gebruikers kan inschakelen.

De grootste gebruiker is de auto. Laadpaal wordt door evcc gestuurd maar ook evcc weet niet hoeveel potentieel vermogensrecht is.

Alles hangt aan Homeassistant

Conceptueel zou je een variabele moeten hebben die de potentiële hoeveelheid solarpower bevat op basis waarvan je dan gebruikers kunt inschakelen.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:03

paQ

Er zal altijd overlap zijn. Met name als wolken overwaaien.
Als je alles wil 'gebruiken' dan kun je ook nog je accu capaciteit uitbreiden.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-07 21:36
Is terugleveren op basis van marktprijs met een dynamisch contract geen optie?

PV 11.87kWp, EV 64kWh, PIB 6kWh

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-07 22:06
jpmwilmes schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:41:
Ik heb een Goodwe solar installatie met batterij. Ik heb stroom over maar wil deze principieel niet gratis teruglevering. Ik heb de terugleverstroom daarom op 0 gezet. Probleem is nu dat ik niet weet hoeveel potentiële stroom ik over heb waardoor ik geen gebruikers kan inschakelen.

De grootste gebruiker is de auto. Laadpaal wordt door evcc gestuurd maar ook evcc weet niet hoeveel potentieel vermogensrecht is.

Alles hangt aan Homeassistant

Conceptueel zou je een variabele moeten hebben die de potentiële hoeveelheid solarpower bevat op basis waarvan je dan gebruikers kunt inschakelen.
lijkt me het makkelijkst om die terugleverstop afhankelijk te maken van of er nog stroom in je auto moet. Weet EVCC wel de SOC van je auto-accu? want dan kan ik me voorstellen dat je zolang de SOC bijv. <=95% er geen beperking op de omvormer gelegd wordt omdat je het altijd wel kwijt kunt in je auto. en als je auto er niet is of vol zit dan wel exportbeperking.

ik vind het zelf wat te veel gedoe om me druk te maken over "principieel niet gratis terug willen leveren" dus dat kun je ook heroverwegen natuurlijk