Advies GPU/PSU upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Timrab
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:19
Situatie:
Ik heb besloten om mijn pc te gaan upgraden, hiervoor wil ik mijn processor en videokaart gaan updaten. De keuze ligt nu voornamelijk bij de "nieuwe" AMD Ryzen 7 5800X3D 10th Anniversary Edition 3.4 GHz 8-Core Processor, gezien dit met de huidige RAM prijzen gigantisch veel geld scheelt en deze nog steeds erg goed presteert.

Daarnaast wil ik mijn videokaart upgraden. Hierbij wil ik de keuze maken tussen een 3080 Ti (deze kan ik overkopen van iemand) of een 9070 XT.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De rest van mijn systeem:
  • Be Quiet Koeler
  • X570 gaming edge WiFi moederbord
  • 16GB vengeance ram van corsair
  • 2 x m.2 SSD's
  • 1 x Sata SSD
  • 650 Watt voeding
  • Be quiet case
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Mijn systeem is de afgelopen jaren zeer stabiel geweest en gebleven. Waar mijn voorkeur naar uitgaat, is dat dit zo ver mogelijk blijft. Daarnaast draai ik sinds een jaar een dual-bootomgeving met Nobara Linux als daily driver en staat er op een andere schijf een Windows-installatie wanneer ik games wil spelen die niet goed werken op Linux (bijvoorbeeld de nieuwe Forza Horizon 6).

Wat verwacht je van ons?
Mijn voorkeur ligt bij het zo simpel mogelijk uitvoeren van deze upgrade, maar ik heb wel een aantal vragen waar ik graag een mening van andere mensen over wil hebben. Dit betreft de volgende vragen:
  1. Is de huidige voeding van 650 genoeg om de combinatie van processor en GPU te draaien zonder problemen wanneer verbruik op zijn hoogst is?
  2. Momenteel koelt mijn koeler een 3700x en heeft hier nooit problemen. Zou een upgrade nodig zijn voor de nieuwe processor? Ik las dat deze een lager topwattage heeft, dus ik zou denken van niet.
  3. Ik neig momenteel meer naar de keuze om naar een volledig AMD systeem te switchen. Zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden, wat anders werkt dan mijn huidige grafische kaart? (2070 super)
Ik hoor graag jullie mening!

Beste antwoord (via Timrab op 01-07-2026 14:11)

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:27
1. 650 Watt voeding vertelt ons niet zoveel. Het specifieke merk en model is belangrijker. Dus als je dit verder zou kunnen aanvullen. ;)
2. De 5800X3D wordt over het algemeen iets warmer, ondanks het lagere verbruik, maar in principe moet deze kunnen koelen eraan liggende welke koeler het precies is. Anders is de https://www.amazon.nl/The...n-120-Black/dp/B0G1CB95NZ, uitvoering: ID-Cooling FROZN A620 PRO SE of product: ARCTIC Freezer 36 een goed alternatief.
3. AMD Software knalt uit zichzelf nog wel eens een overclock aan in de driver software. Ook moet het geheugen bij eerste keer opstarten, en soms daarna, getraind worden waardoor het wat langer duurt Dit is enkel van toepassing op AM5. AMD werkt wel een heel stuk beter met Linux.

Mbt. hierboven van @DeNachtwacht, inderdaad is 16GB extra geheugen ook misschien leuk, maar ik zou hier eerst ook inderdaad het model nummer even opzoeken, en dan eventueel in plaats van nieuw op de Vraag en Aanbod categorie: Geheugen intern kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Apart op 01-07-2026 13:54 ]

https://ko-fi.com/apart

Alle reacties

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Even een uitgewerkt opzetje:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D - 10th Anniversary Edition Boxed€ 363,90€ 363,90
1VideokaartenASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6€ 674,99€ 674,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2E3200C16€ 129,85€ 129,85
1VoedingenGigabyte UD750GM PG5 V2€ 69,-€ 69,-
Totaal€ 1.237,74
Dus ja, ik zou wel een PSU upgrade doen. Eventueel kan de Chieftec Vega 850W nog een mooi stapje erbij zijn zodat je voor een toekomstige upgrade niet meer over die PSU hoeft na te denken. De 9070 XT is echt meer dan prima denk ik, een 3080 Ti kan natuurlijk ook maar dan moet hij wel interessant geprijsd zijn, hij is namelijk her en der ook wel weer een tikje verouderd. Kortom, het hangt daar echt van de prijs af.

Verder zou ik er nog 16GB DDR4 bij prikken, even goed kijken naar het exacte typenummer en die vervolgens kopen (wat ik er nu in heb gezet is even een gok dus). Maar met zo'n totaalpakketje ben je inderdaad op alles weer een leuke stap hoger en heb je een perfect 1440P gaming systeem dat zeker een dikke boost is t.o.v. een 2070 super systeem.

Vergeet niet ergens voordat je begint een bios update te doen ;)

Acties:
  • Beste antwoord

• Apart
1. 650 Watt voeding vertelt ons niet zoveel. Het specifieke merk en model is belangrijker. Dus als je dit verder zou kunnen aanvullen. ;)
2. De 5800X3D wordt over het algemeen iets warmer, ondanks het lagere verbruik, maar in principe moet deze kunnen koelen eraan liggende welke koeler het precies is. Anders is de https://www.amazon.nl/The...n-120-Black/dp/B0G1CB95NZ, uitvoering: ID-Cooling FROZN A620 PRO SE of product: ARCTIC Freezer 36 een goed alternatief.
3. AMD Software knalt uit zichzelf nog wel eens een overclock aan in de driver software. Ook moet het geheugen bij eerste keer opstarten, en soms daarna, getraind worden waardoor het wat langer duurt Dit is enkel van toepassing op AM5. AMD werkt wel een heel stuk beter met Linux.

Mbt. hierboven van @DeNachtwacht, inderdaad is 16GB extra geheugen ook misschien leuk, maar ik zou hier eerst ook inderdaad het model nummer even opzoeken, en dan eventueel in plaats van nieuw op de Vraag en Aanbod categorie: Geheugen intern kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door Apart op 01-07-2026 13:54 ]

• DeNachtwacht
  • Niet online
Hmm.. in de basis lijkt mij een al wat oudere 650W voeding niet heel slim om te doen. Je zoekt met een RX9070XT dan wel echt de grens op als het werkt, dus voor t zelfde geld zit je dan toch ook af en toe met onverklaarbare problemen.

• Timrab
Apart schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:50:
3. AMD Software knalt uit zichzelf nog wel eens een overclock aan in de driver software. Ook moet het geheugen bij eerste keer opstarten, en soms daarna, getraind worden waardoor het wat langer duurt. AMD werkt wel een heel stuk beter met Linux.

Het gaat om een RM650 van Corsair met een 80+ gold rating en een dark rock 4 van be quiet als koeler

• Apart
Timrab schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:53:
[...]

Het gaat om een RM650 van Corsair met een 80+ gold rating
Daar zijn vele uitvoering van, elk van andere jaren etc.

RM650x uit 2018, 2021 of 2025
RM650 uit 2014, 2019 of 2023
RM650e uit 2023 of 2025
RM650i uit 2015

Kan je uitzoeken welke? :D

Het belangrijkste is dat je 3x 6+2 PCIe aansluitingen hebt. Corsair voeding zijn van hoge kwaliteit dus in principe moeten die met een RX 9070 XT overweg kunnen, maar is het wel krapjes met de rest van het systeem op 100%, waardoor het moeilijker is om piekvermogen van de RX 9070 XT van ~400W op te vangen.

[ Voor 29% gewijzigd door Apart op 01-07-2026 13:58 ]

• Timrab
Apart schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 13:56:
[...]

Daar zijn vele uitvoering van, elk van andere jaren etc.

RM650x uit 2018, 2021 of 2025
RM650 uit 2014, 2019 of 2023
RM650e uit 2023 of 2025
RM650i uit 2015

Kan je uitzoeken welke? :D

Het belangrijkste is dat je 3x 6+2 PCIe aansluitingen hebt. Corsair voeding zijn van hoge kwaliteit dus in principe moeten die met een RX 9070 XT overweg kunnen, maar is het wel krapjes met de rest van het systeem op 100%, waardoor het moeilijker is om piekvermogen van de RX 9070 XT van ~400W op te vangen.
Het gaat om de RM650 uit 2019

• Apart
Dat moet in principe kunnen, maar wordt krapjes op volledig systeem verbruik, zoals ik in de edit op mijn vorige post uitleg. De RM (2019) is een goedkopere RM-x van 2018.

[ Voor 11% gewijzigd door Apart op 01-07-2026 14:01 ]

• Timrab
Ok duidelijk! Dan weet ik genoeg. Dan ga ik er voor de zekerheid een nieuwe voeding bij bestellen, aangezien dit het systeem betrouwbaarder maakt.

Ram ben ik zelf idd ook al een tijdje naar opzoek. Maar zoals jullie weten is de prijs hiervan niet super...

Dank voor jullie hulp!

• DeNachtwacht
  • Niet online
Je zou 2e hands 2x 16GB DDR4 ook kunnen overwegen, en dan daarna je eigen 16GB verkopen. 16GB is relatief duur, dus netto kost de upgrade je dan minder.
Pagina: 1