Vraag

• InPieces
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:29
Hi iedereen,

De BIOS van mijn laptop wordt niet meer geupdate door Lenovo waardoor ik Call of Duty nauwelijks meer kan spelen. Ik vrees dat er weinig mogelijkheden zijn dan mijn huidige laptop (uitvoering: Lenovo Legion 5 15ACH6H (82JU0089MH)) verkopen en een nieuwe halen. Kan ik hopelijk ook weer wat jaren verder.

Vraag: Wat zou een goede vervanger zijn? Eigenlijk ben ik voor de rest erg tevreden met mijn laptop.
Voorkeuren
Mijn voorkeuren zijn vooral gebaseerd op de specs van mijn huidige laptop.
  • Budget: Max. 1300 (is dat tegenwoordig nog realistisch?)
  • Werkgeheugen: 16GB
  • Opslag: min. 512 GB SSD (Ik heb COD op een externe SSD geinstalleerd).
  • Videogeheugen: 6GB
  • Merk: alles wat betrouwbaar is.
Appendix
Systeemrequirements Call of Duty:
  • CPU: AMD Ryzen 5 1600X or Intel Core i7-6700K
  • RAM: 12 GB
  • Video Card: AMD Radeon RX 6600XT or NVIDIA GeForce RTX 3060 or Intel Arc B580
  • Video Memory: 8 GB
  • Storage Space: SSD with 116 GB available space
Alvast bedankt!

Alle reacties

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:26
Wat heeft de laatste bios versie hebben met een spel spelen te maken?

• InPieces
Lang verhaal kort: de BIOS moet een bepaalde versie hebben om langs de anticheat van Activision langs te gaan. Kom je er niet langs, dan kan je niet echt spelen.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:18

Croga

The Unreasonable Man

InPieces schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:30:
Lang verhaal kort: de BIOS moet een bepaalde versie hebben om langs de anticheat van Activision langs te gaan. Kom je er niet langs, dan kan je niet echt spelen.
Wow, dat moet wel een hele brakke BIOS zijn....
Er is niet zoiets als een algemene "bepaalde versie van een BIOS". Er zijn wellicht functies in de BIOS die daar iets mee doen. De meeste moederborden en laptops krijgen geen updates van de BIOS dus als dit het probleem zou zijn dan zou niemand met een PC ouder dan een jaar of 3 dat spel kunnen spelen.

De hardware in je laptop is nog meer dan genoeg om alle spellen te spelen, soms wellicht op lager detail. Ik geloof nooit dat jouw issue veroorzaakt wordt door de BIOS van je laptop. Het is nu ook een bar slecht moment om een nieuwe te moeten kopen. Ik zou dus, als ik jou was, eerst op zoek gaan naar een oplossing om gewoon door te kunnen spelen.

• Hell-Slave
Oke dus je gaat 1300euro uitgeven om een spelletje te kunnen spelen, terwijl je huidige laptop nog prima is voor andere games? :X

• Hell-Slave
Croga schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:34:
[...]

De hardware in je laptop is nog meer dan genoeg om alle spellen te spelen, soms wellicht op lager detail. Ik geloof nooit dat jouw issue veroorzaakt wordt door de BIOS van je laptop. Het is nu ook een bar slecht moment om een nieuwe te moeten kopen. Ik zou dus, als ik jou was, eerst op zoek gaan naar een oplossing om gewoon door te kunnen spelen.
Of tijd voor een ander spelletje. ;)

• N H Tech
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online
Heb je al gecheckt of TPM 2.0 en Secure Boot wel gewoon aanstaan in je BIOS?

De anti-cheat van Call of Duty eist dit namelijk verplicht op Windows 11. Grote kans dat het daar wringt en dat het dus niks met een te oude BIOS versie zelf te maken heeft.

• InPieces
Croga schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:34:
[...]

De hardware is inderdaad nog steeds prima. Ik snap dat je het lastig kan geloven dat het door de BIOS van mijn laptop komt, Misschien leg ik het ook niet goed uit, maar de firmware van de BIOS moet geupgrade worden. De fabrikant van de BIOS heeft zijn werk gedaan, maar Lenovo moet dit wel via een update klaarzetten voor eindgebruikers zoals ik. En dat doen ze dus niet. Voor meer info: een thread van 96 pagina's over dit probleem.

Als het inderdaad een bar slecht moment is op een nieuwe te kopen, dan doe ik dat uiteraard niet!
Hell-Slave schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:35:
Oke dus je gaat 1300euro uitgeven om een spelletje te kunnen spelen, terwijl je huidige laptop nog prima is voor andere games? :X
Ik ga mijn huidige laptop wel verkopen natuurlijk. Maar ik zit nog in de overwegingsfase want als het financieel een slechte keuze is, dan ga ik dat natuurlijk niet doen.
N H Tech schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:07:
Heb je al gecheckt of TPM 2.0 en Secure Boot wel gewoon aanstaan in je BIOS?

De anti-cheat van Call of Duty eist dit namelijk verplicht op Windows 11. Grote kans dat het daar wringt en dat het dus niks met een te oude BIOS ver sie zelf te maken heeft.
Ik heb die twee al aangepast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N8qnZt8aNyXQgIa_ysH0KeO93-4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QU67JLqu1j96ChNvAAv1txfz.png?f=fotoalbum_large

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:52
InPieces schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 14:14:
Als het inderdaad een bar slecht moment is op een nieuwe te kopen, dan doe ik dat uiteraard niet!

[...]

Ik ga mijn huidige laptop wel verkopen natuurlijk. Maar ik zit nog in de overwegingsfase want als het financieel een slechte keuze is, dan ga ik dat natuurlijk niet doen.
Erg vervelend probleem!

Ik ben alleen bang dat je niet heel veel voor je laptop zult krijgen.
En het slechte moment om een nieuwe te kopen nog wel zal blijven. Komt voornamelijk door de opmars van AI, geheugen en andere onderdelen worden alleen maar duurder omdat het gebruikt wordt voor AI.
Dus het is niet zo dat als je nu een jaartje wacht, dat de prijzen veel beter zullen zijn.
Je zult het dan vooral moeten hebben van deals. (Zo heb ik net een nieuwe laptop gekocht met de Amazon Prime-dagen.)

Succes,

• N H Tech
  • Registratie: Oktober 2025
  • Nu online
[...]

De hardware is inderdaad nog steeds prima. Ik snap dat je het lastig kan geloven dat het door de BIOS van mijn laptop komt, Misschien leg ik het ook niet goed uit, maar de firmware van de BIOS moet geupgrade worden. De fabrikant van de BIOS heeft zijn werk gedaan, maar Lenovo moet dit wel via een update klaarzetten voor eindgebruikers zoals ik. En dat doen ze dus niet. Voor meer info: een thread van 96 pagina's over dit probleem.

[...]

[...]

Ik heb die twee al aangepast:
[Afbeelding]
Kleine zijnoot: Het flashen van een BIOS is natuurlijk altijd op eigen risico. Zie dit puur als achtergrondinformatie over wat er waarschijnlijk aan de hand is, en ga niet zelf met onofficiële bestanden rommelen:
Het zou goed kunnen dat je hier te maken hebt met een bekend, dieper firmware probleem tussen AMD en Lenovo, waar de anti-cheat van Call of Duty tegenwoordig heel streng op handhaaft via een cloud check. AMD had destijds een fout in de fTPM-firmware (versie 3.x.0.x) waardoor de TPM-attestatie op afstand faalt. Hoewel AMD dit in 2022 al heeft opgelost, heeft Lenovo die fix voor een hoop specifieke laptopmodellen helaas nooit doorgezet in de officiële, openbare BIOS updates.

Je hoeft zelf gelukkig niks raars te proberen in Windows, want de mogelijke route naar een oplossing ligt puur bij de fabrikant. Voor veel getroffen modellen (zoals de Legion 15ACH6H met bèta-BIOS GKCN65WWT) heeft Lenovo achter de schermen namelijk speciale test-patches klaarliggen die de fTPM-firmware wél upgraden naar een veilige versie (3.x.2.x of hoger).

Je kunt het beste gewoon even contact opnemen met de support van Lenovo of hun officiële forum om te vragen of er voor jouw model zo'n specifieke fTPM bèta-BIOS beschikbaar is. Het is het navragen sowieso waard voordat je besluit de laptop weg te doen! :)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:18

Croga

The Unreasonable Man

Wow.... Excuses voor mijn scepsis! Dit is inderdaad bar, bar slecht van Lenovo....

Zoals gezegd heb je een behoorlijke laptop, daar zou je nog best wat voor moeten kunnen krijgen. maar €1300 is op dit moment wat beperkt voor een vervanger tenzij je soortgelijke specs kunt vinden maar dan van een ander merk....
Pagina: 1