Toon posts:

ADSL + vast IP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vast IP van mijn provider gekregen voor mijn ADSL verbinding... alleen alle howto's zijn voor DHCP.

Ik heb gezocht in de man pages maar kan er weinig over vinden.

Wie weet hoe ik dit op kan lossen? Ik heb al iets getest met if_addr. Ik gebruik pptp.

Verwijderd

Welke distributie gebruik je?
Sommige distributies hebben nl. best wel handige toeltjes ;)
Als je je ADSL modem ziet (met ifconfig), kun je het van je provider gekregen ip-adres er aan vast knopen.
(iets van 'ifconfig ip xxx.xxx.xxx.xxx')

• ThreeBird
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 23:50

ThreeBird

That's the order of thing

Een vast adres? Voor je modem? Ik dacht dat dat altijd standaard 10.0.0.138 was. Voor je PC die aan het modem hangt?

You're not a doctor, you're a bricklayer.

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
ja dat is ook standaard 10.0.0.138. Aan deze kant van het modem is het altijd 10.0.0.138 en pas in het modem bij kpn zit volgens mij het echte vaste ipadres (of dit inderdaad zo is als ik denk weet ik niet, hoor graag van jullie als hetniet zo is:)

Verwijderd

Op vrijdag 21 september 2001 15:36 schreef ThreeBird het volgende:
Een vast adres? Voor je modem? Ik dacht dat dat altijd standaard 10.0.0.138 was. Voor je PC die aan het modem hangt?
ghi! als iedereen hetzelfde ip-adres had, hadden we allemaal conflict, denk je niet :)
Denk je maar eens in, als iedereen hetzelfde telefoonnummer zou hebben...

• ThreeBird
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 23:50

ThreeBird

That's the order of thing

Op vrijdag 21 september 2001 15:39 schreef e-forze het volgende:

[..]

ghi! als iedereen hetzelfde ip-adres had, hadden we allemaal conflict, denk je niet :)
Denk je maar eens in, als iedereen hetzelfde telefoonnummer zou hebben...
Snap ik. Het genoemde IP adres is een gereserveerd adres voor een lokaal netwerk. Komt dus nooit in aanraking met het internet.
Maar verandert dit adres als je contact hebt gemaakt met de provider?

You're not a doctor, you're a bricklayer.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 21 september 2001 15:35 schreef e-forze het volgende:
Welke distributie gebruik je?
Sommige distributies hebben nl. best wel handige toeltjes ;)
Als je je ADSL modem ziet (met ifconfig), kun je het van je provider gekregen ip-adres er aan vast knopen.
(iets van 'ifconfig ip xxx.xxx.xxx.xxx')
Ik draai FreeBSD 4.2

Verwijderd

Nope, volgens mij is het hetzelfde als een MAC-adres (=hardware adres) van een device in je comp.
Dit veranderd niet (vanzelf), zou ik persoonlijk niet echt vroluk van worden als er door je ISP automatisch adressen veranderen in je pc :)
Ik heb zelf geen ADSL, maar ik heb het idee dat het een soort doorschakel proces is bij je ISP:
MAC adres foo.bar krijgt IP-adres xxx.xxx.xxx.xxx

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 21 september 2001 15:48 schreef e-forze het volgende:
Nope, volgens mij is het hetzelfde als een MAC-adres (=hardware adres) van een device in je comp.
Dit veranderd niet (vanzelf), zou ik persoonlijk niet echt vroluk van worden als er door je ISP automatisch adressen veranderen in je pc :)
Ik heb zelf geen ADSL, maar ik heb het idee dat het een soort doorschakel proces is bij je ISP:
MAC adres foo.bar krijgt IP-adres xxx.xxx.xxx.xxx
Maar in welk scriptje zeg ik dat hij IP xxx.xxx.xxx.xxx moet gebruiken? :?

Verwijderd

Ik neem aan dat je console werk doet?
kweenie of je ifconfig ook hebt?
(ps: zou het niet kewl zijn als er tracker software voor linux/unix beschikbaar was? aangezien je mixt?) *D

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Als je DHCP gebruik, wil niet zeggen dat je automatisch een dynamisch IP adres hebt. Ze kunnen je een license geven die nooit verloopt, of altijd hetzelfde IP nummer toekennen aan jou MAC adres. (die zo te horen in het MODEM zelf zit.. weet dit niet zeker, want ben niet echt bekend met ADSL modems)

De DHCP server zegt dus welk IP je moet gebruiken (duh... hoe anders??)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Er is wel sprake van DHCP, alleen krijg je altijd t zelfde IP, dus de manuals kloppen gewoon.

"If God wanted us to have unlimited free energy He would have put a giant fusion reactor in the sky"

Verwijderd

nou, als je dus gebruik maakt van ifconfig heb je geen scriptje nodig...
Als je ASDL kaart nou bijvoorbeeld op de naam (in ifconfig ) ippp0 heeft, doe je ifconfig ip xxx.xxx.xxx.xxx ippp0 (ofzo)
heb er al een tijdje niet meer mee gewerkt, maar iets in die buurt...

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

je hoeft je ip adres die je van je provider hebt gekregen toch nergens in te vullen :?
deze krijg je toch alleen toegewezen zodra je "inbeld" :?

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 21 september 2001 15:59 schreef chucky666 het volgende:
je hoeft je ip adres die je van je provider hebt gekregen toch nergens in te vullen :?
deze krijg je toch alleen toegewezen zodra je "inbeld" :?
Normaal idd bij het inbellen.. maar bij mij niet :)

Verwijderd

Er is idd wel sprake van DHCP, ja.
Maar ADSL is een soort van netwerkverbinding, dus inbellen hoeft dit keer niet (gelukkig ;) )
Theoretisch gezien is het dus voldoende om het opgekregen ip-adres aan je kaart te koppelen...
Pagina: 1