Reduceren schokken caravan trekken op slecht wegdek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:53

Iska

In case of fire, use stairs!

Topicstarter
Hallo allen,

Wij hebben een Hyundai Ioniq 6 RWD icm een T@B 400 caravan. Helaas heeft mijn vrouw sinds een ongeluk snel last van nekklachten. Nu gaat dit overwegend goed, maar op slecht wegdek (we wonen in de ardennen..) krijgt zij snel last van de deceleratie wanneer we over bijv. een gat in weg rijden. De caravan trekt dat kort flink aan de auto, waardoor haar hoofd naar voren gaat, een beetje alsof iemand kort de rem staat.

Bandenspanning, gewichtsverdeling, kogeldruk en stabilisatorkoppeling zijn goed zo ver ik kan beoordelen. Idealiter zou ik een trekhaak nemen met een schokdemper in de lengterichting, maar ik kom deze vrijwel enkel tegen op sites in noord-amerika.
Langzamer rijden helpt, maar lost het probleem niet volledig op.

Hebben andere mensen hier ervaring mee? Zo ja, zijn er oplossing die ik over het hoofd heb gezien?

Bvd!

-- All science is either physics or stamp collecting

Beste antwoord (via Iska op 01-07-2026 12:28)

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:31
Enige wat echt werkt, meer massa in de auto, minder massa in caravan.

Oftewel: caravan leeg maken, geen bagage, geen potten en pannen etc. Als dit niet genoeg helpt: kleinere caravan.

Auto juist zwaarder maken, dus alle spullen in de koffer. Als dit neit helpt, grotere auto.

Alle reacties

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:03
ik zou in eerste instantie denken aan een(versleten) demper/gasveer van de oplooprem.

Acties:
  • Beste antwoord

• 99ruud99

Oftewel: caravan leeg maken, geen bagage, geen potten en pannen etc. Als dit niet genoeg helpt: kleinere caravan.

Auto juist zwaarder maken, dus alle spullen in de koffer. Als dit neit helpt, grotere auto.

• Iska

Iska

Topicstarter
peter-rm schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:11:
ik zou in eerste instantie denken aan een(versleten) demper/gasveer van de oplooprem.
Dacht ik eerst ook aan, maar is dat niet de andere richting op, wanneer de caravan tegen de auto duwt? Ik zou verwachten dat je in dat geval overmatige acceleratie voelt i.p.v. deceleratie

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:19

Dentheman

Zie signature

Ik heb gister mijn caravan thuis geparkeerd nadat er een asrubber-revisie heeft plaatsgevonden. Waar ik normaliter best wel heen-en-weer werd geslingerd bij putdeksels, drempels en klinkers had ik gisteren het gevoel dat de caravan er niet eens aan hing, zo goed werden oneffenheden weggenomen.

Ik zou (afhankelijk van leeftijd/kilometrage) effort steken in de Remmen, Ophanging & Banden van de caravan. Daarnaast zijn hulpveren voor het trekkend voertuig het overwegen waard (zelf geen ervaring mee).

Zie ondertitel

• Iska

Iska

Topicstarter
99ruud99 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:14:

We zitten al op de max voor een B-rijbewijs (auto 2 ton, caravan 1 ton), maar we kunnen nog spullen verhuizen. Goed idee
Dentheman schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:14:
Ik heb gister mijn caravan thuis geparkeerd nadat er een asrubber-revisie heeft plaatsgevonden. Waar ik normaliter best wel heen-en-weer werd geslingerd bij putdeksels, drempels en klinkers had ik gisteren het gevoel dat de caravan er niet eens aan hing, zo goed werden oneffenheden weggenomen.

Ik zou (afhankelijk van leeftijd/kilometrage) effort steken in de Remmen, Ophanging & Banden van de caravan. Daarnaast zijn hulpveren voor het trekkend voertuig het overwegen waard (zelf geen ervaring mee).
Dan moet ik die misschien toch voor de zekerheid maar een keer vervangen!
Hulpveren zouden misschien kunnen helpen, maar op-en-neer is niet het grootste probleem. Ik weet niet of deze ook helpen voor de lengterichting?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:31

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

99ruud99 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:14:

Zo’n Ioniq 6 gaat met passagier sowieso al over de 2 ton. Geen idee hoe groot/zwaar die aanhanger is, maar meer dan 1500 mag ie niet trekken wat ik zo snel kan zien, dus in die zin is de auto sowieso al flink zwaarder dan de caravan.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• 99ruud99
Ik begrijp dat je al aan je maximum zit, maar enige optie is verhouding auto - aanhanger aanpassen (uitgaande van geen mankementen aan ophanging etc).

Dus alle zware spullen in kofferbak, licht spullen in caravan.

• Iska

Iska

Topicstarter
Dank! Genoeg om te proberen voor de volgende keer.
Wel jammer dat er geen trekhaken met schokbrekers zijn.

Pagina: 1