Meerdere stopcontacten nodig vanuit dubbele lasklem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• magerhert
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:37
UPDATE! 18:43u
Vanmiddag langs het bedrijf geweest dat het onderhoud/storingen doet voor mijn woningbouw.
Volgende week komen ze langs en gaan ze het bekijken en indien nodig oplossen met nieuwe groepen etc. Volgens het bedrijf zit het nu al op een aparte groep, maar dat weet hij niet zeker.
Zodra ik meer weet, zal ik weer met een gedetailleerde update komen.

Beste klussers en experts,

Ik zou graag electra en soort benodigde onderdelen advies willen hebben.
Ik ga 2 kasten naast elkaar plaatsen en daarnaast op elkaar gestapeld witgoed.

Van links naar rechts.
Kast 1: inbouw oven en inbouw magnetron (2 stopcontacten onder de kast voor nodig)
Kast 2: inbouw koelkast (1 stopcontacten onder de kast voor nodig)
Kast 3: 2x witgoed met daarboven een plank met bijvoorbeeld een airfryer. (3 stopcontacten onder de kast voor nodig)

Mijn eigen idee was:
kabeldoos IP55 te plaatsen en vanuit daar kabels naar verschillende stekkerdozen die onder de kasten komen te liggen.

Hoe kan ik dit veilig en goedkoop aanpakken?
Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyocoRIufmFQpj0T-e6BdCp2-aQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5QUdC1UlWIwD3UJA2kcNvdlf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FqUmttTE5D_NZl_6MVlREjUF-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16IXTr2FExVVVZScTI02jXhb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/210kHxyl-klAgAX60hVPLR-Btcc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xd6MxgWq7cL8sQzCOqpKwd9p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCPJkuyz4EArdDZSswAhu7pBJ2w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HiMYDvpmrW14BioHmPB1zjIV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IJw6TFktmRaLR18wDqoOnQ_rke8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jUfgWP3t3K17L6o79c0PGbAE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_mRirrg56A8-1EgcVhQ96K0qkh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/plmow5CWH4Pzzy25Ns1YW5q9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door magerhert op 01-07-2026 18:50 ]

Daniel

Alle reacties

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Dit zijn gewoon een stuk of 3 of 4 aparte groepen in je meterkast waar je allemaal individuele aansluitingen vandaan moet gaan maken?

Qua wattage wat een oven trekt zal die op een aparte groep moeten, wasmachine moet sowieso op een natte groep etc.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:27
Ik zou bijna alles gewoon direct op aparte groepen aansluiten in je meterkast. Dit is eigenlijk al vereist.

Wat je nu wilt, is een kwestie van tijd, voordat je zekering er uitvliegt en je een hoop frustratie hebt.
Nu kun je het goed doen, dus doe dit ook.

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
"Hoe kan ik dit veilig en goedkoop aanpakken?"

Veilig is hier het lastige vermoed ik zo een beetje was machine heeft een en piek vermogen van 2000w evenals een normale droger (warmtepomp iets lager) dan een airfryer ook al snel 1800w+ en een oven denk ik ook en magnetron 900w+

Dus

wasmachine 2000w
Droger 2000W
Airfryer 1800W
Magnetron 900w
Oven 1800W

Max vermogen 1 groep in je groepenkast 3600w

Je komt 4900W tekort om alles op een groep aan te sluiten.

Nu zal je denken lekker boeiend maar dit betekend dat als jij een wasje draait en je doet ook een frietje in je airfryer is het ineens donker in je kamer en moet je stop vervangen of schakelen. Laat staan dat er door zoveel vermogen ook brand kan onstaan.

P.s. ik ben absoluut geen elektricien dus dit is mijn pure leken idee bij dit probleem ik persoonlijk zou het NIET doen gezien het niet veilig kan.

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:27
YakuzA schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:42:
Qua wattage wat een oven trekt zal die op een aparte groep moeten, wasmachine moet sowieso op een natte groep etc.
Natte groep bestaat niet echt meer volgens mij. Eigenlijk is het gewoon een standaard aparte groep en achter een aardlekschakelaar.

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Ga inderdaad eerst maar voor meerdere groepen zorgen, dit alles op 1 groep gaat fout. Tenzij je de apparaten 1 voor 1 gaat gebruiken ;)

Daarna kan je inderdaad prima vertakken vanuit doosjes voor sommige dingen. BIjv. de koelkast trekt niet zo veel en als de droger een warmtepomp droger is, kan die ook wel gecombineerd worden. Vertakken kan ook in de WCD intern, Let er wel op dat alle draden dubbel geisoleerd moet blijven. Dus kabels met dubbele isolatie op de muur (bijv YMVK) of VD draad in buisjes.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Rolfie schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:52:
[...]

Natte groep bestaat niet echt meer volgens mij. Eigenlijk is het gewoon een standaard aparte groep en achter een aardlekschakelaar.
Ah ik zie het inderdaad :)
Zie dat ze tegenwoordig ook gewoon achter een aardlek zitten.

Maargoed, ook de wasmachine zit bij mij thuis achter 1 groep schakelaar in de meterkast met maar 1 stopcontact daar achter :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• magerhert
In de oude situatie had ik de wasmachine, koelkast en magnetron op dezelfde groep als waar mijn gasplaat en vaatwasmachine op is aangesloten.
ik realiseer goed dat als er nu een oven bijkomt en ook nog de airfryer en/of magentron ook aangaat, het nu wel krap wordt op 1 groep.
voorheen koelkast en was+droger tegelijk was nooit een probleem, maar dat doe ik uberhaubt nooit tegelijk.

Ik heb zo het vermoede dat ik een elektricien moet gaan inhuren voor het plaatsen van een extra groep. Ik woon in een huurwoning, heb geen idee of ik dit offcieel via de woningbouw moet laten lopen/aanvragen....

Daniel

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
"Ik heb zo het vermoede dat ik een elektricien moet gaan inhuren voor het plaatsen van een extra groep. Ik woon in een huurwoning, heb geen idee of ik dit offcieel via de woningbouw moet laten lopen/aanvragen...."

Houd er inderdaad rekening mee dat in een huurwoning je vaak niet teveel mag breken en aanpassen zonder goedkeuring van de verhuurder. Het lijkt me dan ook slim om dit voor te leggen aan de verhuurder en te kijken of die hierin iets kan betekenen. Het lijkt mij dat ook zei graag willen dat het pand "veilig" blijft en niet afbrand door een slechte Electra installatie?

Daarnaast is het tegenwoordig verplicht om voor bepaalde apparaten aparte groepen te hebben zoals hierboven al vaker is benoemd dus dit zou je eventueel ook aan de verhuurder kunnen doorgeven dat je dat graag zou willen uit veiligheid overweging.

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

• magerhert
Als het mogelijk is graag nog hulp bij de juiste materialen voor vertakken zodat ik op een later tijdstip alles tegelijk kan gaan zetten. Ik wil namelijk de kasten op zijn plek gaan zetten en de apparaten gaan inbouwen/plaatsen.

Het enige wat ik ga gebruiken totdat een elektricien is geweest, zal een koelkast en een oven tegelijkertijd zijn :-)

[ Voor 3% gewijzigd door magerhert op 01-07-2026 10:24 ]

Daniel

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:58
magerhert schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:23:

Het enige wat ik ga gebruiken totdat een elektricien is geweest, zal een koelkast en een oven tegelijkertijd zijn :-)
Een beetje electricien rekent bij jou zijn voorrij kosten af en stapt direct weer in zijn auto om weg te rijden als je dit plan voorlegt. Wat jij nodig hebt is meerdere groepen die apart naar de muur achter de kast lopen. dat is de veilige en goedkope optie. De duurdere optie is de woningbouw die begint te steigeren als het rapport van de brandweer naar voren komt waarin staat
brand brak uit in WCD die zich achter de wasmachine, droger, combimagnetron en airfryer bevond.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Vooral dat laatste inderdaad. Snap niet waarom je potentieel risico wil lopen met andermans eigendom qua bijvoorbeeld brandveiligheid. Bespreek dit vooral voordat je ook maar iets koopt of gaat doen met de verhuurder, misschien wil deze wel faciliteren of meedenken.

Zo niet, en je wil toch doorzetten, laat alles fatsoenlijk vooral inrichten door een elektricien voordat je apparaten gaat aansluiten of gebruiken.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Als je toch wil beunen - zet er dan minimaal zoiets tussen: https://stekkerblokkenshop.nl/stekkerdoos-automatische-schakeling-wasmachine-droger.html waarbij je bijvoorbeeld de wasmachine & droger op de eerste zet en airfryer & oven op de tweede. Dan valt je oven/airfryer uit bij overbelasting.

En de fasedraad die uit je stopcontact komt is gesmolten/beschadigd - check die ook even.

[ Voor 20% gewijzigd door BCC op 01-07-2026 11:11 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:06
Rolfie schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:52:
[...]

[ot]

Het ironische is dat vroeger de wasmachine juist voor de aardlek geplaats werd omdat anders de aardlek constant af zou slaan. Weet even niet of dat kwam van de aardlekschakelaars van 40 jaar terug of door de wasmachines.

Ik weet dit omdat ik een stoppenkast had en de aardlek uit had gezet. Tijdens de verbouwing dacht ik even de oude bedrading van de wasmachinegroep door te knippen omdat ik deze opnieuw zou aanleggen. Kwam een flinke knal en de stop lag eruit :+ Ging toch maar even aan de elektricien vragen hoe het zat toen hij de boel ging vernieuwen in de meterkast.

[/ot]

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:09
magerhert schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:00:
Ik heb zo het vermoede dat ik een elektricien moet gaan inhuren voor het plaatsen van een extra groep. Ik woon in een huurwoning, heb geen idee of ik dit offcieel via de woningbouw moet laten lopen/aanvragen....
Huurder vragen. Het zijn aanpassingen aan de woning. Dit kan je niet zomaar doen. Als de staat nu al zo is dan zou ik er al helemaal niet aan beginnen. Eventueel via je eigen opstal/brandverzekering een elektrakeuring aanvragen.

Als je aanpassingen gaat doen en ze kwaad willen mag je de boel in originele staat maken als je uit het huis gaat. Dus altijd dit soort dingen via de huurbaas laten verlopen.

• Marko3333
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:35
Altijd leuk om al die aannames te lezen.

Een groep kan en mag je langdurig belasten op 80%.

Echter een wasmachine trekt niet langdurig 2000watt.

Een warmtepompdroger heeft vaak een aansluitwaarde die veel lager is, soms maar 800 watt. Die van mij gebruikt dan in de praktijk (langdurig) slechts 550 watt.

Bij elkaar zit je nog Ruim onder de 80% belasting van een automaat van 16A/3680 watt.

Gevaar op brand? (ik zie 2,5mm2 vd draad). Nee. Op afstanden van circa 10 meter kan je zelfs 25a trekken zonder dat deze te warm wordt. Het enige probleem is dat je 16A automaten er uit klappen.

Of je apparaten kan combineren hangt af van de aansluitwaarde, niet van aannames. Persoonlijk zou ik, gezien je toch bezig bent, gewoon genoeg groepen aanleggen.

Je groepenkast zou ik ook gelijk vervangen, wel door iemands met kennis van zaken.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

copywizard schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:52:
Laat staan dat er door zoveel vermogen ook brand kan onstaan.
Die beveiligingen in de meterkast zijn er juist om te voorkomen dat er brand kan ontstaan....
P.s. ik ben absoluut geen elektricien [..]
Dat is duidelijk ;)

Verder is het natuurlijk evident dat dit absoluut niet op een groep kan. Overigens eist de NEN norm dat stopcontacten in een keuken verdeeld zijn over minimaal twee groepen, juist omdat de appratuur die je daar neerzet vaak nog wel eens hoge vermogens kan trekken (airfryer, koffiemachine, frituurpan, broodrooster, waterkoker.. allemaal apparaten die stiekem behoorlijk wat vermogen vragen).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:17
Om de meterkast niet over te belasten zou je ook kunnen kiezen voor 2 master/slave contactdozen. Er kan dan nooit meer dan 1 apparaat tegelijk op de contactdoos van stroom worden voorzien ook als je 2 apparaten tegelijk inschakeld, de "master" krijgt dan voorrang op de "slave".
Zelf gedaan met vaatwasser en keukenboiler.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:50
Ik snap dat je niet teveel wilt uitgeven, maar ik zou niet teveel op het geld letten. Dit soort dingen moet gewoon goed gebeuren. Enerzijds omdat je geen gezeik wilt als alle meubelen er eenmaal voor staan. Anderzijds omdat het gewoon veilig moet zijn.

Tuurlijk, als je een PVC-buis koopt en de zwarte is een paar procent duurder dan de beige buis dan kan je de beige variant kiezen. Maar qua elektro-technische inrichting zou ik geen compromissen maken omwille van het budget.

Is het budget niet toereikend? Dan misschien eerst nu de elektra (goed) doen, even doorsparen en dan later het meubel pas kopen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• epicrates86
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:03
Alles wat je noemt heeft een aparte groep nodig behalve de koelkast, omdat de rest veel verbruikt kun je de koelkast hier niet bij zetten en zal die hoogstwaarschijnlijk ook op een aparte groep moeten. Misschien dat die samen met de airfryer kan maar dat ligt aan het vermogen van de airfryer.

Wat anderen zeggen, beknibbel niet op elektra, dat gaat fout met als gevolg brand. Ook gewoon degelijke merken kopen, niet van de Praxis, Gamma etc. Dat is gewoonweg rommel. Zelfs de elektra pijpjes van een Praxis zijn van mindere kwaliteit. Daar kom je wel achter met buigen en kabel er doorheen trekken.

Daarnaast als je zelf de pijpjes gaat leggen alles goed ontbramen en zo min mogelijk kant en klare bochtjes gebruiken maar zelf de pijpjes buigen, niet te krap. Als je dit alles niet secuur doet dan krijg je er straks geen kabel doorheen getrokken.

[ Voor 48% gewijzigd door epicrates86 op 01-07-2026 17:03 ]

• PappieDappie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:33
Ik heb niet alle posten doorgenomen, maar het is gewoon een eis/ verplichting om zeker wasmachine en (normale) droger op een aparte groep te hebben, evenals een oven. Dus als je toch gaat verbouwen pas dit dan gelijk goed en veilig aan, en ga alsjeblieft niet alles over 11 groep gooien. Dit geeft 100% problemen in de nabije toekomst

• PappieDappie
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:33
Marko3333 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 15:39:
Altijd leuk om al die aannames te lezen.

Een groep kan en mag je langdurig belasten op 80%.

Echter een wasmachine trekt niet langdurig 2000watt.

Een warmtepompdroger heeft vaak een aansluitwaarde die veel lager is, soms maar 800 watt. Die van mij gebruikt dan in de praktijk (langdurig) slechts 550 watt.

Bij elkaar zit je nog Ruim onder de 80% belasting van een automaat van 16A/3680 watt.

Gevaar op brand? (ik zie 2,5mm2 vd draad). Nee. Op afstanden van circa 10 meter kan je zelfs 25a trekken zonder dat deze te warm wordt. Het enige probleem is dat je 16A automaten er uit klappen.

Of je apparaten kan combineren hangt af van de aansluitwaarde, niet van aannames. Persoonlijk zou ik, gezien je toch bezig bent, gewoon genoeg groepen aanleggen.

Je groepenkast zou ik ook gelijk vervangen, wel door iemands met kennis van zaken.
Je hoeft hier helemaal niet aan te rekenen of aannames te doen, zie mijn post hierboven. Gewoon aparte groepen gebruiken, is een verplichting, einde discussie. 1 uitzondering, ik ben onlangs een droger tegen gekomen met een maximaal vermogen van 1100W. Die zou je, bij hoge uitzondering, niet op een aparte groep hoeven te zetten. Alle apparaten boven de 2200W (ongeveer) moeten op een aparte groep, of ze nu 1 uur of 10 minuten 2200W verbruiken.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:41
PappieDappie schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:26:
Ik heb niet alle posten doorgenomen, maar het is gewoon een eis/ verplichting om zeker wasmachine en (normale) droger op een aparte groep te hebben, evenals een oven. Dus als je toch gaat verbouwen pas dit dan gelijk goed en veilig aan, en ga alsjeblieft niet alles over 11 groep gooien. Dit geeft 100% problemen in de nabije toekomst
Soms is het wel handig om het hele topic te lezen......
TS is een huurder, dus wijzigingen in de meterkast zal hij/zij via de verhuurder moeten doen.
Alleen nieuw aan te leggen installaties, of bij installaties die voor een grootste deel gewijzigd worden is er de verplichting zoals je die omschrijft..
Maar wanneer ik nog koperen draden met textiel in een ijzeren buis heb liggen (en ik verander daar niks aan) dan ben ik, wanneer ik een oven koop niet verplicht om mijn hele installatie te vernieuwen.
Er staan in Nederland nog honderdduizenden woningen met meterkasten die niet voldoen aan de allernieuwste NEN normen. En dat is ook helemaal niet erg, de elektriciens die 50 jaar geleden de boel aansloten wisten ook al hoe dat veilig moest.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• eppo16
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:38
Succes!

[ Voor 98% gewijzigd door eppo16 op 01-07-2026 18:44 ]

• magerhert
Heel constructief antwoord EPPO :D 8)7

Daniel

• magerhert
Allen allemaal bedankt voor jullie feedback, wat ik straks nodig heb om alles aan te sluiten als de nieuwe groepen zijn gemaakt is mij nog niet helemaal duidelijk, ik laat nu eerst de elektricien komen en kijken wat hij/zij ervan zegt.

Mijn woordkeuze over goedkoop, was misschien niet geheel goed uitgelegd, maar met goedkoop bedoelde ik geen rommel, Temu of beunhaas kwaliteit. Als iemand mij had gevraagd wat ik met goedkoop bedoelde had ik dat graag uitgelegd. Als ik bijvoorbeeld een veilige en goedkope auto zoek, kan je met een Volvo maar ook een Bentley aankomen...
Ik heb naar mijn inziens niet perse "Triple-A Hilton 5 sterren kwaliteit kabels, stekkerdozen of kabeldozen nodig. Ik noemde al als eerste het woord VEILIG, maar ook veilig kan goedkoop en duur gedaan worden toch...

Als gamma als niet veilig wordt bestempeld, neem ik dat klakkeloos aan, een alternatieve website waar ik dan wel zou kunnen kopen had ik graag nog willen weten.

Ik ben heel dankbaar en vind de discussie ook leerzaam laat daar geen misverstand over bestaan, maar mijn vraag hoe ik meerdere stopcontacten VEILIG en HEEL DUUR :-) kan creëren, werd een beetje overspoeld met advies over groepen aanleggen, wat ik ook wel enigszins had kunnen zien aankomen.

Anyway, allen bedankt en ik kom met een uitgebreid update verslag volgende week (indien mogelijk binnen forum?) als de elektricien is geweest.

[ Voor 4% gewijzigd door magerhert op 01-07-2026 19:09 ]

Daniel

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat je nu op de grond hebt liggen is prima spul. Koop nog een paar van die dubbele WCD's en sluit ze aan met een paar meter van dezelfde kabel als wat je nu hebt. In die lasdoos plaats je nieuwe lasklemmen van Wago met meer aansluitingen en vervolgens nog een deksel over de lasdoos. De grijze kabels die hier vervolgens uit komen doe je in een pijpje en dat pijpje schroef je met klemmen op de wand. Net als het WCD, wat nu nog op de grond ligt, die schroef je ook op de wand zodat een lekke wasmachine niet gelijk voor vuurwerk zorgt.
Nee, je kan nu niet alles tegelijk aan zetten, maar het is wel veilig.

Wat je groepenkast betreft is het enige wat nog uit de 21e eeuw komt dat ding van ABB, daar mogen ze de rest ook wel door vervangen.

Hier een plaatje met het idee hoe je een opbouw WCD met 3G2.5 kabel netjes in pijp monteert:
https://www.elektramat.nl...schakelaar-ip55-47803515/

[ Voor 11% gewijzigd door jadjong op 01-07-2026 19:23 ]

• Marko3333
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:35
Deze verplichting is er voor een particulier helemaal niet. En hou toch op met je einde discussie, zeker als je niet weet waar je over praat.

• MarkSdS
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20:41
Dennism schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:02:
Vooral dat laatste inderdaad. Snap niet waarom je potentieel risico wil lopen met andermans eigendom qua bijvoorbeeld brandveiligheid. Bespreek dit vooral voordat je ook maar iets koopt of gaat doen met de verhuurder, misschien wil deze wel faciliteren of meedenken.

Zo niet, en je wil toch doorzetten, laat alles fatsoenlijk vooral inrichten door een elektricien voordat je apparaten gaat aansluiten of gebruiken.
En breng vooral de huidige situatie goed in beeld (foto's) zodat je straks geen gezeik krijgt dat jij die WACOs aan elkaar geknoopt hebt. Ik ga er daarbij vanuit dat de vorige bewoner hier verantwoordelijk voor is.

• Wuursj
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

Ik heb niet alle posten doorgenomen, maar het is gewoon een eis/ verplichting om zeker wasmachine en (normale) droger op een aparte groep te hebben, evenals een oven. [..]
PappieDappie schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 18:33:
[...]

Je hoeft hier helemaal niet aan te rekenen of aannames te doen, zie mijn post hierboven. Gewoon aparte groepen gebruiken, is een verplichting, einde discussie. 1 uitzondering, ik ben onlangs een droger tegen gekomen met een maximaal vermogen van 1100W. Die zou je, bij hoge uitzondering, niet op een aparte groep hoeven te zetten. Alle apparaten boven de 2200W (ongeveer) moeten op een aparte groep, of ze nu 1 uur of 10 minuten 2200W verbruiken.
Die 2000 watt regel is in de laatste NEN1010 update geschrapt en dus helemaal geen vaste eis meer (en dat was de NEN1010 sowieso al niet). Gelijktijdigheid is nu onderdeel van het advies.

In de praktijk is dat ook prima in bepaalde gevallen, een oven staat bijv. zelden tegelijk aan met een vaatwasser.

En voor de mensen die lopen te schermen met brand: de 2,5mm^2 mag meer hebben dan de 16A van de zekering. Als de boel netjes is aangelegd, is het probleem alleen dat de zeker continue klapt. Maar niet brand.

[ Voor 10% gewijzigd door Wuursj op 01-07-2026 21:13 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1