Lekkage binnen door ontbrekende voegen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zimmert
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:37
Beste allemaal

helaas kom ik er achter dat de plint in onze uitbouw door vocht krom is gaan trekken. dit is na afgelopen weekend ontstaan met t noodweer. we wonen hier al 7 jaar en het is echt voor het eerst.

Ik denk dat het komt door de harde wind en ontbrekende voegen aan de buitenzijde. Er is geen vocht zichtbaar dat vanaf het dak zou komen.

hoe kan ik deze voegen het beste vullen. Echt met mortel of meer met van de Alabastine buitenvoegreparatie kit

bijgevoegd foto’s van de plint en de ontbrekende voegen op meerdere plekken bij t kozijn.

Wat is de beste optie danwel de makkelijkste.

dank voor t meedenken vast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/to0OfBMhrV0WunE5IaYCteNGSNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Ne54eAmbFywTB0sIkgT3Nvs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SvKh20Y5-wV8zY6RqD-a3l8MjXc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0S35O4f9ZkFADfumWGdabGS6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mgdm69kNGU2TEmIhNAE4TrUWXkM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IfyM2etauonZ3k9PowB6vqkr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0wdrZwax-MSXPS6-ekR2RHBkjg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bv5Lxmdp3pDL6vTN3obnv2tE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vq7BFcBsUxj0kb8wEeM4_HAFOQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p9EH7UluqtLPDftjw5uDYBLN.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:21

orf

Ik zou dit nog niet direct als definitieve oorzaak zien. Hoe ziet de constructie van de uitbouw eruit? Is dit een spouwmuur? Is de spouw geïsoleerd?

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Op de foto is het niet jofel te zien maar zit er geen compriband (zwelband) tussen kozijn en muur? Het is te donker om dat zo te beoordelen vanaf mijn PC.

en wat @orf al zegt.....zit er geen spouw achter? dan lijkt het me sterk dat het vanuit de spouw ook nog eens door je binnenblad heen trekt. Al helemaal als je daar al 7 jaar woont, je hebt toch vast al eens eerder daar smerig (nood)weer op die kant gehad?

Ik zie achter dat wandje ook nog eens leidingen lopen, dat zou mijn eerste gedachte zijn dat daar iets mis is.

Kun je achter die binnenwand kijken? Allicht even een endoscoop huren/kopen?

Het vervelende met lekkages is dat je "linksonder" schade ziet ontstaan, terwijl de lekkage zich "rechtsboven" bevindt. Met andere woorden, het is vaak héél lastig te bepalen waar de lekkage vandaan komt.

Het noodweer ten tijde van de lekkage kan ook zomaar stom toeval zijn.

Succes in elk geval, ik weet als ervaringsdeskundige hoe vervelend lekkages in huis zijn.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• zimmert
Ik heb nog wat extra foto’s.

Ik zie geen compriband zitten. Als ik in de grootse opening naar binnenkijk zie ik mogelijk iets van dampfolie maar dat is echt niet zeker.

Ik weet niet of je hier kunt spreken van een spouwmuur. Het ijzeren deel aan de binnenzijde wat in de plint steekt is de geleide rail van de schuifpui.

Waar zie je de leidingen lopen? bedoel je de stopcontacten aan de buitenzijde? De flexibele pvc buis waar de stroomdraad inzit heeft enige spelen in de mortel zie en merk ik

Onze dakbedekking op de uitbouw is 3 jaar geleden compleet vervangen.

De Lekkage zit op de binnenplint/zijde tussen deur en schuifpui

Op deze foto’s is er rechts de deur van t muurtje waar de lekkage binnenzit en links een schuifpui waarbij het linker raam van de schuifpui naar rechts schuift aan de binnenzijde vanaf buiten gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iILF_FYYt1fSMOa4B57nNbcxZgs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mQolPUdszhEHk0O0NqGIHWA4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l9fFqMptuootmAEq9ArRIp5g1ZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l8Wo215W33gtzH36oPjGDwgV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door zimmert op 01-07-2026 08:37 ]

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:21

orf

Je opstalverzekering kan misschien wel voorzien in lekdetectie. De gevolgschade is waarschijnlijk ook verzekerd.

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

zimmert schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:35:
Ik heb nog wat extra foto’s.

Ik zie geen compriband zitten. Als ik in de grootse opening naar binnenkijk zie ik mogelijk iets van dampfolie maar dat is echt niet zeker.

Ik weet niet of je hier kunt spreken van een spouwmuur. Het ijzeren deel aan de binnenzijde wat in de plint steekt is de geleide rail van de schuifpui.

Waar zie je de leidingen lopen? bedoel je de stopcontacten aan de buitenzijde? De flexibele pvc buis waar de stroomdraad inzit heeft enige spelen in de mortel zie en merk ik

Onze dakbedekking op de uitbouw is 3 jaar geleden compleet vervangen.

De Lekkage zit op de binnenplint/zijde tussen deur en schuifpui

Op deze foto’s is er rechts de deur van t muurtje waar de lekkage binnenzit en links een schuifpui waarbij het linker raam van de schuifpui naar rechts schuift aan de binnenzijde vanaf buiten gezien.
Ik denk (vandaar dat ik al even riep dat het allemaal zo vanaf een foto niet amkkelijk te zien is) dat ik de geleiderail van de schuifpui aanzag voor een CV leiding.

Of je een spouwmuur hebt zou je uit de bouwtekening kunnen herleiden, die is desnoods opvraagbaar bij de gemeente.

WIj hebben op de begane grond wat lekkage gehad, dat water liep via de de binnenkant van het kozijn (dus onzichtbaar) naar beneden. Oorzaak was een breuk in de koppeling tussen 2 dakgootdelen waardoor regen achter de gevelbekleding kon komen en IN het kozijn naar beneden kon.

Bij normale regen nergens last van, bij veel regen (en dus meer water in de dakgoot) kroop het er door de hogere waterstand wel achter en kon het naar beneden lopen..

• zimmert
Wat levert de kennis over de spouwmuur op?

en kan het kwaad die openingen in de voegen dicht te maken met van de Alabastine reparatie kit. Ga binnenkort op zomer vakantie en zit niet te wachten op lekkage in mn afwezigheid.

[ Voor 68% gewijzigd door zimmert op 01-07-2026 09:16 ]

• Fraggert
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

zimmert schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:13:
Wat levert de kennis over de spouwmuur op?
Hoe aannemelijk het is dat er water vanuit de spouw door het binnenblad je woonkamer intrekt.

Heb je een steensmuur dan lijkt mij die kans aanzienlijk groter.

Ik zou overigens niet met kit in de weer zonder te weten waar die lekkage nu vandaan komt.

Met een vakantie voor de boeg zou ik dan eerder alleen dat kozijn afplakken met een fatsoenlijke tape en na de vakantie eens op onderzoek uit.

Ik zou overigens echt even met een endoscoop achter dat wandje kijken waar het kunststofkozijn strak tegenaan zit of daar druppels komen als je de tuinslang of hogedruk opzet. Die eerste foto waar die je hebt gepost.

Aangezien de boel toch al opgezwollen is daar kun je ook met een gatenboor even een gat maken en met een zaklamp kijken. Het lijkt mij dat je dat wilt gaan vervangen.

• __Dennis__
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17:19
Volgens mij zijn ze de compriband vergeten.

Door de vochtschade zou ik de kast/koof helemaal verwijderen, laten drogen. Naden tussen kozijn en muur met transparante siliconen kit dicht maken. Volgende storm afwachten of met tuinslang testen, geen lekkage dan binnen opnieuw afwerken.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:17
Waarschijnlijk is het vocht van onderen gekomen. Op de foto is te zien dat er opspattent water is geweest tegen de kozijnen en ook dat de plastic ontluchtingsplaatjes (onderkant kozijnen) er niet meer opzitten.
Tijdens hevige slagregens zou het water via die gaatjes naar binnen kunnen komen en via de geleiderail achter het muurtje kunnen komen.

• zimmert
__Dennis__ schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 09:54:
Volgens mij zijn ze de compriband vergeten.

Door de vochtschade zou ik de kast/koof helemaal verwijderen, laten drogen. Naden tussen kozijn en muur met transparante siliconen kit dicht maken. Volgende storm afwachten of met tuinslang testen, geen lekkage dan binnen opnieuw afwerken.
Het waren Poolse kluslui die dit pand hebben gerenoveerd voor een belegger. Dat kochten wij jaren gelden van deze belegger. De dakbedekking was ruk en is vervangen vanwege lekkage (gelukkig onder mom van verborgen gebrek betaalt door de verkoper). Dat er geen compriband zit verbaast me niks. lijkt me ook niet iets van makkelijk achteraf gemonteerd wordt?

Kan ik dit kitten niet vanaf de buitenzijde (laten doen) Dan kan ik de plint laten zitten misschien.

Ik heb een opstal verzekering van de ING. Is het handig om dit te melden daarbij?

Mss inderdaad van de onderkant. Het is echt nieuw na afgelopen weeken. Woon vlak bij amsterdam en daar was t echt vreselijk raak dit weekend qua water en storm.

En qua plastic ontluchtingsplaatjes op de kozijn. Bedoelen jullie dan dit?

https://www.aluparts.nl/product/silisto-wind-water-afdekkapjes-10-stuksral-9016-verkeerswit?gad_source=1&gad_campaignid=21089100391&gbraid=0AAAAADryOiE4k60yT9zp9ivahhGzRIpVN&gclid=EAIaIQobChMI_ore94KxlQMVnbCDBx0EXAPREAQYBiABEgK9j_D_BwE

[ Voor 18% gewijzigd door zimmert op 01-07-2026 10:46 ]

• __Dennis__
Als je zeker weet dat het water tussen de muur en de kozijnen komt dan aan de buitenzijde afkitten.

• __Dennis__
Eerst erachter komen waar de lekkage vandaan komt voordat je van alles gaat dichtsmeren. Met bijv. een tuinslang kom je er snel genoeg achter waar het water naar binnenkomt.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:49

Agent47

I always close my contracts.

Kan het niet zo zijn dat het via de wind zo daar achter is gekomen? Mogelijk door het vergeten van combriband oid. Ik zou zoals @__Dennis__ zegt proberen met een tuinslang.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• zimmert
__Dennis__ schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:28:
Eerst erachter komen waar de lekkage vandaan komt voordat je van alles gaat dichtsmeren. Met bijv. een tuinslang kom je er snel genoeg achter waar het water naar binnenkomt.
Dat kan alleen als ik de plinten losmaak aan de binnenzijde toch?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Lopen die stenen dorpels onder het kozijn ook af naar buiten?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:36
__Dennis__ schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:52:
Als je zeker weet dat het water tussen de muur en de kozijnen komt dan aan de buitenzijde afkitten.
Dit zou ik ook doen, kitspuit en juiste kit halen en afkitten. Bij mijn keuken kwam er ook water binnen bij harde wind en regen gericht op het kozijn.

• zimmert
BCC schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:33:
Lopen die stenen dorpels onder het kozijn ook af naar buiten?
bedoel je hier mee schuine afloop naar de tuinzijde?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:01
orf schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 08:10:
Ik zou dit nog niet direct als definitieve oorzaak zien. Hoe ziet de constructie van de uitbouw eruit? Is dit een spouwmuur? Is de spouw geïsoleerd?
dit is gewoon een HSB uitbouw met stenen buitenblad. het stenen buitenblad stopt en achter die kier zit gewoon miofol en verder niets waarschijnlijk. bijzondere regen met bijzondere wind veroorzaakt dan al snel dit soort verschijnselen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• vogelmans
https://www.aluparts.nl/p...0EXAPREAQYBiABEgK9j_D_BwE

Die bedoel ik inderdaad. Goed de gaatjes opmeten om te kijken of het past want dat is geen standaard maat.
Als je gaat kitten zou ik Butyleenkit gebruiken, die blijft flexibel. Kozijnen werken door kou en hitte. Butyleenkit is ook speciaal voor buitengebruik.
Ruitenkit die ze in de autoindustrie gebruiken kan ook.

• zimmert
Ik heb net een digitale schuifmaat besteld voor het opmeten.

Dank voor de tip van Butyleenkit.

Vraag is moet ik dan echt die plinten aan de binnenzijde gaan verwijderen. Dat is nu wel wat meer gedoe en moet externe partijen voor inhuren

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Tja, je moet het zelf weten, maar je moet toch de koof eraf trekken om te zien wat er aan de hand is - zeker als een het een flip woning zou ik graag willen zien wat er daar gebeund is - het is nu toch al stuk. Slopen kan je IMHO zelf. Voor hetzelfde geld is de verwarming lek oid. Fotos maken en opstal verzekering aanspreken en doorrrrrrr. Kitten is het probleem voor je uitschuiven tot de winter imho.

[ Voor 22% gewijzigd door BCC op 01-07-2026 12:26 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
sowieso voordat je gaat klussen je opstalverzekering inlichten en de situatie toelichten, anders is mogelijk je (vervolg)schade niet gedekt.

• zimmert
Schade gemeld bij de opstalverzekering.

Bij thuiskomst net een klein beetje vocht/water in het hoekje daar te vinden.

Waar komt dat nu nog vandaan?

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 18:09
zimmert schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 10:27:
[...]
Ik heb een opstal verzekering van de ING. Is het handig om dit te melden daarbij?
Dat is altijd beter om te doen. Melding van maken. Dan kan er een dossier opgebouwd worden.
zimmert schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 12:01:
Ik heb net een digitale schuifmaat besteld voor het opmeten.
Wauw... Je kan beter even naar de Action lopen. Daar is een simpele digitale schuifmaat te krijgen. Voor dit soort werk hoeft het echt niet zo precies te zijn. Een andere methode is simpel met een papiertje, een potlood en een meetlat. Door overtrekken van het gat is zo de afmeting te bepalen.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:01

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou voor de lekdetectie route gaan, dit soort naadjes langs het kozijn geven doorgaans niet zulke schade ,zolang je er geen spuit opzet. Het zou mij niets verbazen als het van het dak af komt.

• vogelmans
Als je een compressortje met luchtspuitje hebt kun je met de luchtspuit langs de sponning van het kozijn gaan en voelen of er langs die naad lucht naar binnen komt. Zoja dan kan er ook vocht naar binnen komen.

• zimmert
Ik zie nu een druppel hangen aan de onderzijde van het kozijn Zie de bijgevoegde foto. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHBkFDe2lzvgNqMcXD52FuMLu0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V0RXB9CPMVLPQqEExOARuRcr.jpg?f=fotoalbum_large

• vogelmans
zimmert schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 16:22:
Ik zie nu een druppel hangen aan de onderzijde van het kozijn Zie de bijgevoegde foto. [Afbeelding]
Dan zal het waarschijnlijk toch via de geleiderail naar binnen komen. Misschien staat er een klein laagje water aan de binnen-onderkant van de kozijnen dat met storm en stortregen door de gaatjes is binnengekomen.

• zimmert
Bedoel je dan via de ontluchting gaatjes aan de buitenzijde van het raam?

En is de "binnen-onderkant van de kozijnen' op een manier te inspecteren? Om deze diagnose te stellen.

Het slechte weer is van paar dagen geleden. Kan dat nog steeds zulke druppels opleveren?

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:50
Mogelijk ook dat het water via het buitenstopcontact naar binnen is gekomen, misschien wel gewoon recht door de voeg geboord en de kabel geplaatst, in plaats van van schuin naar boven van buiten af gezien.

• zimmert
Zou ook zomaar kunnen via dat buitenstopcontact. Maar nu nog 5 dagen na de hevige regen>?

Ik neig ernaar om in ieder geval met de kit aan de slag te gaan rondom kozijn en dat buitenstopconatct

Andere optie is voor de vakantie/afwezigheid periode er ducktape over heen te plakken.

De opstal verzekering gaat vast moeilijk doen als ik nu begin te kitten denken jullie niet?

• zimmert
Slecht nieuws. Ik kom t nu ook aan de andere zijde in de hoek tegen. Daar waar de schuifdeur opengaat.

Op die plek is in t verleden ook al eens lekkage geweest met vloerverkleuring. Toen is de dakbedekking van de uitbouw vervangen. De vloer verkleuring is niet nieuw en bestaat al jaren.

De plint zichtbaar op de foto is droog in tegenstelling tot de eerder vandaag verstuurde plint

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HHpgzasdCQRbTOpMSb-Q4ZyuUQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGUl16Lzg0TJwa64FLJSBQgj.jpg?f=fotoalbum_large

En in dit gat zie ik vocht zitten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqq2YxRm0tO1v04R5yDi0zLnzZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WKBN3q9OC4rFUME63dwuP4dT.jpg?f=fotoalbum_large

In t gat meer naar links in t kozijn is t droog

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0aWs8-kywWVK7f3oq_i_5FEGb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kfPEiSrdHni30kvXsnto1f7s.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door zimmert op 01-07-2026 17:01 ]

• vogelmans
Controleer ook of het kozijn van de schuifpui wel goed aansluit als die dicht is. zet de waterslang op de naden en kijk of er water binnenkomt. Normaal gesproken is het niet heel erg als de naden niet luchtdicht afsluiten maar bij storm en slagregen kan dat wel een probleem opleveren.

• zimmert
vogelmans schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 17:14:
Controleer ook of het kozijn van de schuifpui wel goed aansluit als die dicht is. zet de waterslang op de naden en kijk of er water binnenkomt. Normaal gesproken is het niet heel erg als de naden niet luchtdicht afsluiten maar bij storm en slagregen kan dat wel een probleem opleveren.
Waar bedoel je aansluit. In het omliggende kozijn waar de schuifpui invalt of juist aan de metselmuur aan de buitenzijde van het kozijn?

Kan dit hele probleem ontstaan door verstopping van de afvoergaten van het water? En dit kan toch alleen aan de klant waar de schuifpui open gaat? De kant waar ik vachten over begon heeft helemaal geen schuifpui en is een dicht raam.

nog even twee foto’s van de buitenzijde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nwn0Kh2GE2QXtLqttjLYI5miZAk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbxhMUPbZtSN3mUuGh1g7qln.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BEfhzWEhoIp27jkOyQgg42Kl804=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n8LPzGA9biDKRxLR2d8kUc1p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door zimmert op 01-07-2026 17:38 ]

• Stormrider nl
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
in principe is een kunststof kozijn nooit waterdicht en zal er langs de rubberen randen van het glas en ingezet kozijn wat naar binnen sijpelen. bij hevige regen en wind erop zal dit meer dan normaal zijn. het kozijn heeft inwendige afwatering om dit lekwater af te voeren. vandaar de gaten aan de voorzijde onderop. als de inwendige afwatering verstopt is loop je kunststof vol met water en gaat het zich een weg naar buiten zoeken. Als je tikt op de onderkant van het kozijn klinkt het dan hol of niet ? klinkt het niet hol goede kans dat die niet meer goed afvoert.
Pagina: 1