Vraag

• Binx6
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 30-06 21:51
Afgelopen week ik heb m'n koelvriescombinatie ijsvrij en schoongemaakt. Ondanks de hoeveelheid ijsvorming koelde deze toen nog perfect (5 graden koelkast).
- Helemaal leeggehaald
- Stekker uit het stopcontact gehaald
- Grote brokken ijs verwijderd
- Paar uur zonder stroom laten staan zodat de binnenkant goed kon ontdooien en schoon- en drooggemaakt kon worden.
- Stekker weer in het stopcontact gestoken met het vriesgedeelte volgeladen.

Na een uur of 3 ingeschakeld wilde ik ook de koelkast weer inruimen, maar viel het me op dat deze nog niet bepaald koel was. Warm weer afgelopen week, dus een volle dag leeg laten staan draaien en toen was ie wel iets gekoeld, maar minder dan 14 graden wordt het niet.
Het vriesgedeelte werkt wel gewoon zoals vanouds.

Inmiddels heb ik gekeken wat hij doet wanneer ik de thermostaat overbrug (zwart+bruin kabeltje direct met elkaar verbinden ipv op de thermostaat aangesloten) en met deze kabels volledig losgekoppeld. Maakt geen verschil.

Binnenin de koelkast voelt van de achterwand enkel de linker bovenhoek koeler aan. Daar zit er ook een beetje condens op.

Is dit game over of kan er nog iets gedaan/gefixt worden.

Ik zou 'm nog een keer een dagje volledig stil willen zetten en laten ontdooien/rusten (las ergens iets over een klep die bevroren kon zijn), maar ik ben een beetje bang voor het geval dat de vriezer het daarna ook niet meer doet en de inhoud daarvan kan ik niet ergens anders kwijt.

Model: Indesit LR8 S1 W.

Kleine toevoeging: in mijn herinnering was de koelkast na de volle dag draaien wel een stuk koeler dan nu, en is dat over het verloop van een paar dagen minder en minder geworden. Maar dat zou ook in m'n beleving zo geweest kunnen zijn met de temperaturen buiten en hier binnen van de afgelopen week.

[ Voor 10% gewijzigd door Binx6 op 30-06-2026 21:51 ]

Alle reacties

• Limbra
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-07 20:37
De koel-vries combi 24 tot 48uur uit laten staan wordt in de regel wel aanbevolen om er zeker van te zijn dat al het ijs dat voor eventuele blokkades kan zorgen gesmolten is, het beste kun je dit toch als eerste doen.

Zaten er grote brokken ijs in het koel gedeelte of in het vries gedeelte, of beide ? controleer om te beginnen of de deur rubbers niet kapot zijn en goed afdichten als de koelkast deur dicht is.

controleer of de lucht stroom sleuven (rooster) open is en niet geblokkeerd met ijs. controleer de deurschakelaar, als de deur schakelaar defect is werkt de verdamper ventilator meestal ook niet, (de verdamper ventilator wordt bij de meeste koelkasten uitgeschakeld als de koelkastdeur open is),

controleer de verdamper ventilator, kan deze vrij draaien, krijgt hij aansturing (voeding), zijn de ventilator schoepen schoon, geen ijs aanzetting, geen vuil ?

(ik heb op dit moment helaas geen onderdelen tekening / exploded parts view van dit type bij de hand),

Als ik het goed heb, zit de ventilator achter de achterwand van het vriesgedeelte, of achter een afdekkap in het vriesgedeelte,

sowieso altijd eerst de stekker uit het stopcontact halen !!

Het komt geregeld voor dat de verdamper ventilator defect is, het vriesgedeelte vriest dan maar het koelgedeelte koelt niet meer,

eerst maar eens de bovengenoemde punt controleren.

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:08
Een koudemiddelsysteem werkt met druk waarbij druk en temperatuur evenredig aan elkaar zijn. Je geeft aan de koelkast schoongemaakt te hebben en daarna heb je de vriezer gevuld en de koelkast niet. Daar zit het probleem.

Door je vriezer vol te laden met koude spullen zakt de temperatuur in de vriezer, met de temperatuur dus ook de druk. Omdat je niks in de koelkast hebt gedaan en lucht een slechte geleider is van warmte blijft de koelkast warm omdat al je koudemiddel naar de vriezer gaat. (bijna alles) Iets met de weg van de minste weerstand.

Dat je last hebt van veel ijvorming doet mij vermoeden dat er geen verdamperventilator aanwezig is en dat wordt ook aangegeven in de gebruiksaanwijzing. Daar hoef je niet naar te kijken.

Mijn tip: uitzetten, ontdooien, aanzetten en leeg laten draaien en na een uur of 6 de spullen er weer in doen. Dan zou alles het weer moeten doen.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als de vriezer wel koud is zou het inderdaad nog de klep kunnen zijn als de koelkast luxe genoeg is. Misschien dat die na lager uit wel weer vrij komt maar dat is gokken. Maar dan zou condensor op de buitenkant wel gewoon warm moeten worden en dus je vriezer wel echt koud blijven.

De vriezer eerst inruimen lijkt me geen probleem imho. Deze is altijd gewoon veel kouder dan de koelkast en het koelmiddel in de verdamper nog veel kouder. Koel-vriescombinaties in vakantiestand zetten ook gewoon de koelkast nagenoeg uit.

Zelf maand terug ook mijn (puur) koelkast moeten vervangen. Ook hier werd achterwand maar heel klein stukje koud terwijl hij constant draaide. Dus of koelmiddel weggelekt of keerklep in compressor stuk. Een keer helemaal uit kan precies de druppel geweest zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Septillion op 03-07-2026 09:30 ]