Aankoopadvies Game PC (€3000 - €3500)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Balgehakt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01:25
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Surfen, werken, gamen. Ik hoef eigenlijk niet eens per se op de bleeding edge van spellen te zitten en heb er geen moeite mee om een spel pas een paar jaar later op te pakken (al maak ik voor GTA VI wel een uitzondering wanneer die op PC komt).

Dat gezegd, ik vind het wel prettig wanneer ik niet te veel na hoef te denken over het optimaliseren van settings en daar hoog in kan zetten. Ik spendeer ook dusdanig veel tijd achter mijn PC dat ik, wanneer ik de kosten uitsmeer over de levensduur, prima kan verantwoorden om er veel aan uit te geven.

Ik speel nu op 3440*1440 , maar denk dat ik als volgende monitor ga voor de 5120*2160 Alienware AW3926QW.

In de toekomst wil ik onder andere spelen:

Anno 117
Cities Skylines 2
Indiana Jones and the Great Circle
007 First Light
GTA VI
Civ 7

Wat mag het systeem gaan kosten?

Ergens tussen de 3000 en 3500 met nog wat rek naar boven als er tegenvallers zijn. Niet per se omdat ik aan een strak budget gebonden ben, maar meer omdat ik het gevoel heb dat het daarboven nogal overdreven wordt. Ik denk dat je dan naar de stap van een 5080 naar een 5090 moet gaan kijken, maar dat prijsverschil is me te gortig. Ik doe dan liever over een paar jaar weer een upgrade op hetzelfde platform.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In theorie zou ik er ook voor kunnen kiezen om enkel mijn videokaart een upgrade te geven. Dit is mijn huidige systeem:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X3D Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenAsus PRIME X470-PRO€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3080 Ti VENTUS 3X 12G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define S€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingDeepCool AK620 White Edition€ 59,50€ 59,50
3Case fansNoctua NF-S12B redux-1200 PWM, 120mm€ 13,99€ 41,97
1Geheugen internG.Skill Flare X F4-3200C16D-32GFX€ 263,80€ 263,80
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 0,-€ 0,-
1Interne ssd'sKingston A2000 500GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 365,27
De reden dat ik toch sterker neig naar een geheel nieuw systeem is omdat ik denk dat ik daarmee over een paar jaar nog weer een keer een tussenstap kan maken. Het huidige systeem begon ooit met een Ryzen 3600 en een 1070Ti (die ik weer had meegenomen uit het systeem daarvoor). Ik denk met een nieuw systeem nu hetzelfde te kunnen doen en daar op een gegeven moment (één van de) snelste processoren uit de toekomstige laatste serie op AM5 in te doen en dat ik daarmee ook weer een systeem heb waar ik te zijner tijd nog prima een (6080Ti? 6080 Super? 7080?) in zou kunnen plaatsen. Bij dat soort stappen (en ook bij deze eventuele upgrade) kan ik dan ook steeds weer de oude componenten verkopen terwijl ze nog een behoorlijke restwaarde hebben.

Ik zou kunnen wachten op AM6 en daar dan vroeg instappen, maar ik heb zelf het gevoel dat dat zo nog 3 jaar of meer kan duren. Als ik dan toch denk ergens de komende jaren naar een AM5 platform over te willen stappen, dan is mijn logica dat ik dat net zo goed nu kan doen en de hele tussentijd al kan genieten van een lekker snel systeem. Ik zou ook kunnen wachten tot de prijzen van componenten weer wat zakken, maar ik sta daar wat pessimistisch in en zie daar eigenlijk alleen heil in als ik zou denken dat er in de tussentijd ook interessante nieuwe hardware zou komen. Een 5080 Super zou het enige zijn waarvan ik denk dat we die weleens zouden kunnen gaan zien binnen 6 maanden tot een jaar, maar als daar meer geheugen op zit gaan die denk ik schreeuwend duur zijn. Ik denk niet dat ik dat het wachten, de extra prijs, en mogelijke hoofdpijn over de leverbaarheid waard vind.

Als ik een nieuw systeem bouw, dan neem ik denk ik alleen één of twee van de case fans mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

'Nodig' is het misschien niet, maar ik neig ondanks de hoge kosten sterk naar 64GB geheugen. Ik heb de gewoonte om veel te veel tabbladen en andere programma's open te laten. Ik merk dat ik met mijn huidige systeem er soms tegenaanloop dat ik even een rondje moet doen om dingen af te sluiten en wat geheugen vrij te maken en zeker wanneer ik wil gaan gamen. Nu is dat geen ramp, maar ik denk wel dat extra geheugen (waardoor ik minder actief hoef te managen) me sterker het gevoel geeft waarvoor ik een nieuw systeem zou kopen. Ik zou een beetje teleurgesteld zijn als ik met een hagelnieuw systeem alsnog gelijk al terughoudend moet zijn in wat ik van nature neig te doen. Daarbij, als ik nu voor 32GB ga, dan denk ik dat ik in de toekomst dat toch uit ga breiden. Kijk ik dan naar de prijs om dat nu al te doen uitgesmeerd over de levensduur van het systeem, dan kan ik voor mezelf de hoge extra kosten wel weer verantwoorden.

Verder denk ik iets minder in termen van wat ik nu direct nodig heb, maar meer vanuit het idee dat ik nu een mooie stap kan zetten naar meer performance en tegelijkertijd een platform neerzet waar ook nog een keer zo'n stap op mogelijk is. Ik denk dat een iets meer premium moederbord daar ook bij past.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Geen merkvoorkeuren

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

- Een beetje stil zou fijn zijn, zeker op idle. Ik heb er wel wat extra voor over dat de videokaart niet als een malle begint te loeien wanneer ik een game opstart, maar muisstil hoeft ook niet.
- Een beetje goede stoffilters zijn ook wenselijk. De computer staat niet direct op de grond, maar krijgt toch wel de kans om wat stof aan te zuigen.
- De case die ik gekozen heb vind ik mooi, maar een andere case zou geen dealbreaker zijn. De PC staat onder mijn bureau, dus niet heel zichtbaar. Ik wil alleen niet iets met een overdreven 'gamer' uiterlijk.
- Het uiterlijk van de interne componenten (of RGB aan de case en fans) heeft voor mij nul toegevoegde waarde.

Ga je overklokken?

Nee, dat denk ik niet.

Wat verwacht je van ons?

Ik wil vooral even checken of de componenten die ik gekozen heb passen, logisch zijn, of er eventueel alternatieven zijn die ik over het hoofd heb gezien, en of er nog ergens wat extras uit te halen is voor een kleine meerprijs. Daarnaast sta ik ook gewoon open voor andere inzichten, bijvoorbeeld indien iemand totaal iets anders zou bouwen, ervan overtuigd is dat ik mijn geld ga verspillen, andere inzichten heeft wat betreft toekomstige hardware en de timing van deze upgrade, etc.

Wat ik tot nu toe heb gevonden:
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 394,90€ 394,90
1MoederbordenGigabyte X870E AORUS PRO ICE€ 239,90€ 239,90
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 5080 GAMING OC 16G€ 1.299,-€ 1.299,-
1BehuizingenFractal Design North - TG Clear Charcoal Black€ 111,99€ 111,99
1ProcessorkoelingThermalright Phantom Spirit 120 EVO€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-64€ 795,-€ 795,-
1VoedingenSeasonic FOCUS GX ATX 3 (2024) 850W€ 132,65€ 132,65
1Interne ssd'sLexar NM990 2TB€ 258,50€ 258,50
Totaal€ 3.291,84

Alle reacties

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 00:59
Je huidige voeding is gewoon nog uitstekend en hoeft niet vervangen te worden (de Focus GX zou zelfs een minimale downgrade zijn). Koop een uitvoering: Corsair Type 4 PSU 90° 12V-2x6 Style B Cable Zwart en je bent in principe klaar qua voeding gedeelte.

Ook geld, des te hoger je resolutie is, des te meer werk je GPU krijgt, en minder werk je CPU hoeft te doen. Een 9800X3D is in principe niet nodig, en een 7800X3D is al goed.

64GB geheugen is per GB/€ goedkoper, maar nog niet echt nodig. Wel is het zo dat binnenkort de prijzen omhoog zullen gaan *zucht*. Gelukkig is er een rechtszaak aangespannen tegen de absurde prijsverhogingen. Ook wordt het geheugen aangeboden op bol Plaza door een nietszeggende verkoper qua computer hardware.

Behuizing is prima. Eventueel kijk je naar het goedkopere (maar met betere fans en front-IO) broertje, de product: Fractal Design Epoch

Processorkoeler is ook vrij duur. De Peerless Assassin V3, die in principe gelijkwaardig is (6 heatpipes vs. 7 heatpipes, maar beter fans) via Amazon.nl voor ~35 euro, of je neemt de uitvoering: ID-Cooling FROZN A620 PRO SE die in zijn geheel iets beter is.

Moederbord zie ik geen use-case waardoor je per se een X870 chipset nodig hebt. Je kan voldoende af met een B650E of B850 moederbord. Gigabyte moederborden heb ik het niet zo erg mee, gezien ze direct het eerste slot voor PCIe hebben, waardoor de CPU koeler en GPU dichter bij elkaar zitten, en krijgen ze meer moeite hebt met het afvoeren van die extra warme lucht.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Tray€ 389,90€ 389,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenASUS Prime GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition€ 1.279,-€ 1.279,-
1KabelsCorsair Type 4 PSU 90° 12V-2x6 Style B Cable Zwart€ 10,90€ 10,90
1ProcessorkoelingID-Cooling FROZN A620 PRO SE€ 30,90€ 30,90
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV564G600C30K€ 802,-€ 802,-
Totaal€ 3.062,19

https://ko-fi.com/apart

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:42
Afgezien van het wel heel dure geheugen en het witte moederbord is je build wel logisch. Als je een wit moederbord kiest, waarom dan ook niet een witte build, bijvoorbeeld:
1MoederbordenASUS X870 MAX GAMING WIFI7 W€ 222,22€ 222,22
1VideokaartenINNO3D GeForce RTX 5080 iCHILL X3€ 1.299,-€ 1.299,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 3 TG Clear Tint Wit€ 93,96€ 93,96
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 140 White€ 47,95€ 47,95
1Geheugen internCrucial Pro CP2K24G56C46U5€ 471,-€ 471,-
1VoedingenASRock Steel Legend SL-850GW€ 124,90€ 124,90
1Interne ssd'sLexar NM990 4TB€ 399,-€ 399,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.052,93
Iets goedkoper, maar nog altijd luxe ASUS X870 moederbord.
Witte Fractal Meshify 3 behuizing met extra dikke 3x14cm pwm front fans.
Flink goedkoper 48Gb memory. Timings zijn matig, maar is door de extra cache van de cpu nauwelijks belangrijk.
Grijze Inno3D videokaart met extreem grote/dikke koeler.
Stille witte Thermalright cpu-koeler met 6 heatpipes en 2x 14cm fans. Je huidige AK620 White is ook een uitstekende keus.
Een 4Tb SSD is per Gb duidelijk goedkoper dan 2Tb.
Witte ATX3.1 Tier-A voeding met semi-passieve fan, 10jaar garantie en ook de 12VHPWR connector die op je huidige RM850X ontbreekt.

R.I.P. Pricewatch

• Balgehakt
Apart schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:03:
Je huidige voeding is gewoon nog uitstekend en hoeft niet vervangen te worden (de Focus GX zou zelfs een minimale downgrade zijn). Koop een uitvoering: Corsair Type 4 PSU 90° 12V-2x6 Style B Cable Zwart en je bent in principe klaar qua voeding gedeelte.

Ook geld, des te hoger je resolutie is, des te meer werk je GPU krijgt, en minder werk je CPU hoeft te doen. Een 9800X3D is in principe niet nodig, en een 7800X3D is al goed.

64GB geheugen is per GB/€ goedkoper, maar nog niet echt nodig. Wel is het zo dat binnenkort de prijzen omhoog zullen gaan *zucht*. Gelukkig is er een rechtszaak aangespannen tegen de absurde prijsverhogingen. Ook wordt het geheugen aangeboden op bol Plaza door een nietszeggende verkoper qua computer hardware.

Behuizing is prima. Eventueel kijk je naar het goedkopere (maar met betere fans en front-IO) broertje, de product: Fractal Design Epoch

Processorkoeler is ook vrij duur. De Peerless Assassin V3, die in principe gelijkwaardig is (6 heatpipes vs. 7 heatpipes, maar beter fans) via Amazon.nl voor ~35 euro, of je neemt de uitvoering: ID-Cooling FROZN A620 PRO SE die in zijn geheel iets beter is.

Moederbord zie ik geen use-case waardoor je per se een X870 chipset nodig hebt. Je kan voldoende af met een B650E of B850 moederbord. Gigabyte moederborden heb ik het niet zo erg mee, gezien ze direct het eerste slot voor PCIe hebben, waardoor de CPU koeler en GPU dichter bij elkaar zitten, en krijgen ze meer moeite hebt met het afvoeren van die extra warme lucht.
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Tray€ 389,90€ 389,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming B850-PLUS WIFI€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenASUS Prime GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition€ 1.279,-€ 1.279,-
1KabelsCorsair Type 4 PSU 90° 12V-2x6 Style B Cable Zwart€ 10,90€ 10,90
1ProcessorkoelingID-Cooling FROZN A620 PRO SE€ 30,90€ 30,90
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV564G600C30K€ 802,-€ 802,-
Totaal€ 3.062,19
Dankje, dat zijn een paar mooie besparingen die je hebt gevonden. Die enigszins vage webshop voor het geheugen zat ik ook een beetje mee in mijn maag.

Jouw selecties lijken bij wat reputabelere shops te verkrijgen, top! Alleen de Peerless Assassin kan ik via pricewatch niet zo goed vinden als ik specifiek op V3 zoek (wel een heleboel varianten waar V3 niet specifiek genoemd wordt).

• Apart
Balgehakt schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:02:
[...]

Dankje, dat zijn een paar mooie besparingen die je hebt gevonden. Die enigszins vage webshop voor het geheugen zat ik ook een beetje mee in mijn maag.

Jouw selecties lijken bij wat reputabelere shops te verkrijgen, top! Alleen de Peerless Assassin kan ik via pricewatch niet zo goed vinden als ik specifiek op V3 zoek (wel een heleboel varianten waar V3 niet specifiek genoemd wordt).
https://www.amazon.nl/The...n-120-Black/dp/B0G1CB95NZ

Amazon bepaald jammer genoeg welk item getraceerd kan worden via hun API. Anderzijds jammer dat Tweakers.net geen ASIN nummers opneemt ipv. alleen EAN.

[ Voor 11% gewijzigd door Apart op 30-06-2026 20:05 ]

• Balgehakt
Woezik schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 19:55:
Afgezien van het wel heel dure geheugen en het witte moederbord is je build wel logisch. Als je een wit moederbord kiest, waarom dan ook niet een witte build, bijvoorbeeld:
1MoederbordenASUS X870 MAX GAMING WIFI7 W€ 222,22€ 222,22
1VideokaartenINNO3D GeForce RTX 5080 iCHILL X3€ 1.299,-€ 1.299,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 3 TG Clear Tint Wit€ 93,96€ 93,96
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 140 White€ 47,95€ 47,95
1Geheugen internCrucial Pro CP2K24G56C46U5€ 471,-€ 471,-
1VoedingenASRock Steel Legend SL-850GW€ 124,90€ 124,90
1Interne ssd'sLexar NM990 4TB€ 399,-€ 399,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.052,93
Iets goedkoper, maar nog altijd luxe ASUS X870 moederbord.
Witte Fractal Meshify 3 behuizing met extra dikke 3x14cm pwm front fans.
Flink goedkoper 48Gb memory. Timings zijn matig, maar is door de extra cache van de cpu nauwelijks belangrijk.
Grijze Inno3D videokaart met extreem grote/dikke koeler.
Stille witte Thermalright cpu-koeler met 6 heatpipes en 2x 14cm fans. Je huidige AK620 White is ook een uitstekende keus.
Een 4Tb SSD is per Gb duidelijk goedkoper dan 2Tb.
Witte ATX3.1 Tier-A voeding met semi-passieve fan, 10jaar garantie en ook de 12VHPWR connector die op je huidige RM850X ontbreekt.
Dankje!

Wat betreft de kleur van de build: de pc staat onder de tafel en aan mijn linkerkant. Ik kan dus helemaal niet in de case kijken en het maakt mij wat dat betreft ook niet uit hoe het er internal uitziet. De North koos ik vooral omdat je de houten accenten nog wel net ziet en die wel goed bij mijn interieur passen.

Vanwege het prijsverschil denk ik dat ik nu toch ga voor de case die @Apart noemt (product: Fractal Design Epoch) -- Edit: Al zie ik nu wel dat iemand specifiek stof als probleem noemt in de gebruikersreviews. Dat maakt de keuze weer wat lastiger.

48 GB is nog wel een interessante optie (ik wist eigenlijk niet dat dat kon). Het scheelt wel een boel geld.

• Apart
Balgehakt schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 20:07:
[...]

Dankje!

Wat betreft de kleur van de build: de pc staat onder de tafel en aan mijn linkerkant. Ik kan dus helemaal niet in de case kijken en het maakt mij wat dat betreft ook niet uit hoe het er internal uitziet. De North koos ik vooral omdat je de houten accenten nog wel net ziet en die wel goed bij mijn interieur passen.

Vanwege het prijsverschil denk ik dat ik nu toch ga voor de case die @Apart noemt (product: Fractal Design Epoch) -- Edit: Al zie ik nu wel dat iemand specifiek stof als probleem noemt in de gebruikersreviews. Dat maakt de keuze weer wat lastiger.

48 GB is nog wel een interessante optie (ik wist eigenlijk niet dat dat kon). Het scheelt wel een boel geld.
Er zit inderdaad geen stoffilter voorin de behuizing, dat is een minpuntje die ik volgende keer even zal meenemen wanneer ik advies geef.

48GB is interessant, maar is die kit met 5600MTs/CL46 dan toch wel merkbaar trager omdat het geheugen een stuk minder synchroon loopt met de geheugencontroller van de AM5 CPU. Ook is het merk Crucial van Micron goedkoop omdat het uit de markt verdwijnt, waardoor garantie mogelijk in de (nabije) toekomst in zijn geheel komt te vervallen.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Dit is echt weer een gevalletje "bezint eer gij begint". Je hebt momenteel een prima pc om zo ongeveer alles nog te kunnen. Een GPU upgrade naar de RTX 5080 is al voldoende voor 90% van de performancewinst, dat AM5 setje eromheen gaat alleen maar relatief heel duur zijn. Als je tóch per sé €3500 uit wil geven is er een véél slimmere uitgave te doen, namelijk:

categorie: Videokaarten

Ja, je ziet het goed. Met jouw budget kun je een RTX 5090 aanschaffen. Dan is misschien nog een dingetje dat je huidige moederbord PCIe 3.0 16x heeft, wat een kleine bottleneck geeft. Op zich is dat marginaal (zie de tests op youtube) maar als je het echt goed wil doen haal je nog even (naast een nieuwe voeding) een B550/X570 moederbord erbij zodat je PCIe 4.0 16x hebt. Die €100 is dan de enige investering die je doet die niet mee kan naar een AM6 build.

Ja, het is "wij van wc eend", want ik heb het zelf ook en werkt echt prima. Je koopt zo'n kaart om op 4K te gamen en laat nou juist op die resolutie de processor procentueel zeer minimaal invloed hebben. En jij wil zelfs nóg hoger dan 4K spelen (waarvoor een RTX 5080 sowieso echt in veel games te zwak is en te weinig vram heeft). Maar belangrijker: de denkfout die wordt gemaakt is "ah! ik zie een cpu bottleneck in een paar games, ook op 4k! ik moet dus tóch naar AM5!". Wat is daar denkfout aan?

Nou, voor €3000 een compleet AM5 systeem bouwen lukt alleen met een RTX 5080, terwijl jouw AM4 upgraden + RTX 5090 voor precies diezelfde €3000 veel meer FPS in elke game oplevert. Simpelweg omdat de winst van een RTX 5090 boven een RTX 5080 je meer oplevert dan de winst van een 9800X3D cpu boven een 5800X3D.

Gewoon even bij een betrouwbare tweaker in de buurt met goede reviews op de koffie en goed benchmarken, dan heb je de meeste fps voor je euro's ;). Grote voordeel is dat er ook best wat te koop staan dus nog wat afdingen moet mogelijk zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 30-06-2026 22:13 ]

• Apart
@Balgehakt eventueel koop je ipv. een dual-channel kit, twee individuele sticks van 32GB, zoals bijvoorbeeld uitvoering: G.Skill Aegis 5 F5-6000J3636F32GX1-IS waardoor je ~100 euro bespaart.

Edit: NVM. ik zie dat Azerty het beperkt tot 1 per persoon, lol.

[ Voor 10% gewijzigd door Apart op 30-06-2026 23:55 ]

• Balgehakt
DeNachtwacht schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 21:37:

Nou, voor €3000 een compleet AM5 systeem bouwen lukt alleen met een RTX 5080, terwijl jouw AM4 upgraden + RTX 5090 voor precies diezelfde €3000 veel meer FPS in elke game oplevert. Simpelweg omdat de winst van een RTX 5090 boven een RTX 5080 je meer oplevert dan de winst van een 9800X3D cpu boven een 5800X3D.
Poeh, dit is ook wel een interessante kijk. Hier moet ik even over nadenken.

De vergelijking is natuurlijk niet helemaal gelijk, want hoewel ik in beide gevallen 3000 euro uit zou geven heb ik bij het nieuwe systeem ook meer oude spullen om te verkopen. Netto valt het nieuwe systeem dan toch nog enkele honderden euro's lager uit t.o.v. een 5090.

Tegelijkertijd heb je natuurlijk wel een goed punt. De 5080 is eigenlijk het grote verschil, het platform maakt het af maar is eigenlijk niet echt waar de winst zit bij deze stap. Ik krijg er wel wat meer 'comfort' voor terug (nieuwe spulletjes, meer opslag, meer werkgeheugen), maar voor gaming maakt dat niet echt uit (zolang ik even wat vensters sluit voor ik aan een zwaar spel begin).

Het doet me een paar dingen realiseren:

1) Die monitor is echt heel zwaar om aan te sturen. Zelfs een hagelnieuwe PC gaat het daar niet makkelijk mee hebben. Het doet me wel twijfelen hoeveel ik daarvan kan genieten als je toch flink lager in settings moet gaan en meer met DLSS moet gaan werken om er een lekker soepele framerate op te krijgen. Misschien kan ik dat plan toch wat verder vooruitschuiven.

2) Ik merk dat ik toch wat onzeker ben over het 5090 + 5800X3D in verband met grotere verschillen tussen de gemiddelde fps en 1% lows. Ik heb eerder een systeem met een aardige CPU bottleneck gehad en vond dat toen toch storender dan een lager gemiddelde. Ik kan niet zo goed inschatten in hoeverre dat hier ook op zou gaan. Dat is misschien ook subjectief.

3) Ik kom toch weer terug bij de vraag hoe lang het nog zou duren voor AM6. In wezen lijkt de keuze tussen:

Nu een dure systeem upgrade en straks een mogelijkheid daar weer een stap in te zetten qua CPU en GPU binnen AM5. (Nu veel geld, straks waarschijnlijk een wat behapbaardere upgrade)

Of

Nu enkel een GPU upgrade (duur: 5090, minder duur: 5080) en het dan daarmee doen tot AM6 en dan de dure upgrade doen van het hele platform en (indien ik voor de 5080 ben gegaan) mogelijk ook de videokaart. Het is dan ook waarschijnlijker dat ik dat aan het begin van AM6 doe waardoor je denk ik nog een early adopter premium hebt.

• Balgehakt
Apart schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 23:54:
@Balgehakt eventueel koop je ipv. een dual-channel kit, twee individuele sticks van 32GB, zoals bijvoorbeeld uitvoering: G.Skill Aegis 5 F5-6000J3636F32GX1-IS waardoor je ~100 euro bespaart.

Edit: NVM. ik zie dat Azerty het beperkt tot 1 per persoon, lol.
Haha, goeie tip wel. Die limiet zou op zich niet moeilijk te omzeilen moeten zijn; ik kan eventueel wel een vriend vragen er één te bestellen.

Als het om iets anders zou gaan zou ik dat een beetje flauw vinden om te doen. Maar hoeveel mensen willen er nou één reepje geheugen bestellen? Twee per keer is daar toch wel een beetje de norm.

• DeNachtwacht
  • Niet online
Haha snap ik, ik heb ook lang getwijfeld maar geen moment spijt uiteindelijk. Voor wat betreft punt 2) nogmaals, je zit in dezelfde denkfout die ik ook eerst had. Waar word je blijer van, 100FPS met een CPU bottleneck, of 80FPS zonder een CPU bottleneck? En nogmaals, op 4K ultrawide gaat die bottleneck echt nog minimaler zijn dan op 4K normaal ;).

AM6 is nog zo'n 3-4 jaar van ons vandaan als we de berichten mogen geloven. Tot die tijd houdt je AM4 setup het echt wel uit, en als je nou écht zo graag die 5090 helemaal tot zijn recht wil laten komen kan je ipv die AM5 update over 2-3 jaar waar je het over hebt, beter misschien tegen die tijd nog eens een AM5 setup kopen. Tweedehands doorverkopen verlies je netto altijd geld op, hoe interessant het ook altijd even voelt. Door 1x nieuw kopen uit te stellen bespaar je sowieso dat verlies, en wellicht denk je toch over 2-3 jaar nou, die AM4 redt het nog wel even tot AM6 uitkomt en sla je hem helemaal over.

Wat je je ook goed moet realiseren is dat een 4K ultrawide setup simpelweg voor een 5090 nog een uitdaging is, en voor een RXT 5080 is dat met alle textures op ultra simpelweg gewoon geen optie door het beperkte vram bij de modernste titels. Sowieso moet je je even afvragen of je wel op zo'n topresolutie wil gamen, maar hoewel op 1440P ultrawide een CPU bottleneck wat serieuzer is, is alsnog puur fps per euro de 5090 setup altijd de winnaar.

[ Voor 3% gewijzigd door DeNachtwacht op 01-07-2026 00:16 ]

• Balgehakt
DeNachtwacht schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 00:09:
Waar word je blijer van, 100FPS met een CPU bottleneck, of 80FPS zonder een CPU bottleneck?;).
Ja, meestal het eerste, maar de vorige keer dat ik een CPU bottleneck had gaf dat soms wel een naar stotterend resultaat. Nou was dat met een FX8320 en een 1070Ti. Een tijd geleden, en met een CPU waar uiteindelijk niemand heel enthousiast over was. Die ervaring zal zich met jouw combo vast niet zo snel herhalen.
AM6 is nog zo'n 3-4 jaar van ons vandaan als we de berichten mogen geloven. Tot die tijd houdt je AM4 setup het echt wel uit, en als je nou écht zo graag die 5090 helemaal tot zijn recht wil laten komen kan je ipv die AM5 update over 2-3 jaar waar je het over hebt, beter misschien tegen die tijd nog eens een AM5 setup kopen.
Ja, daar zit wat in. 3 a 4 jaar lijkt me nu wel lang. Ik heb een beetje een PC van Theseus, maar een deel van de componenten zijn dan 10 jaar oud (op zich een goede zaak natuurlijk). Maar of ik nou echt voor die 5090 moet gaan.... dan misschien toch eerder de 5080 in mijn huidige systeem en over 2 jaar weer eens kijken hoe de vlag hangt. Twijfels.. twijfels...
Tweedehands doorverkopen verlies je netto altijd geld op, hoe interessant het ook altijd even voelt. Door 1x nieuw kopen uit te stellen bespaar je sowieso dat verlies, en wellicht denk je toch over 2-3 jaar nou, die AM4 redt het nog wel even tot AM6 uitkomt en sla je hem helemaal over.
Tuurlijk, dat is ook niet per se vanuit de gedachte om er winst op te maken, maar meer om de echte kosten in perspectief te plaatsen. Iets van 1000 euro is duur, maar als je er weer 500 euro voor terug kan krijgen wanneer je er klaar mee bent is de 'cost of ownership' maar de helft van het aankoopbedrag. Als ik daar naar kijk en dat uitsmeer over de levensduur van componenten geeft me dat een beter idee over de kosten van de hobby. Dat neemt verder niet weg dat vaker nieuwe spullen kopen wel duurder uitpakt, maar het verschil is minder groot dan de som van de kosten van alle extra componenten.

Overigens was de 5800 X3D volgens mij op een gegeven moment wel duurder dan waarvoor ik hem nieuw kocht en zal mijn huidige geheugen ook weleens op winst kunnen staan. Maar goed, daarmee zijn alle alternatieven ook duurder geworden.
Wat je je ook goed moet realiseren is dat een 4K ultrawide setup simpelweg voor een 5090 nog een uitdaging is, en voor een RXT 5080 is dat met alle textures op ultra simpelweg gewoon geen optie door het beperkte vram bij de modernste titels. Sowieso moet je je even afvragen of je wel op zo'n topresolutie wil gamen
Ja, ik denk dat ik daar misschien even een pas op de plaats moet doen. Ik zit een beetje te wachten op een scherm dat voldoende als een upgrade voelt ten opzichte van mijn huidige ultrawide, maar naar 4K ultrawide is een enorme sprong. Het is ergens wat tegenstrijdig om een nieuwe high end PC te bouwen en daar vervolgens een scherm aan te hangen waarbij die nieuwe PC meer moeite heeft om de frames te renderen dan de oude setup. Dat gaat denk ik toch een beetje teleurstellen.

• DeNachtwacht
  • Niet online
Ik snap de twijfels en ja het is nogal een bedrag voor een gpu. En ik denk idd dat je die stap niet aandurft als ik je zo lees… ook tweedehands zo’n bedrag is nog wel iets natuurlijk al zal er nog garantie op zitten.

Maar realiseer je ook dat de rtx 5080 setup, al zou je een AM5 build maken, niet echt een bijster grote sprong is vanaf een 3080 ti! Die is om en nabij vergelijkbaar met een 4080. Je gaat wel iets omhoog overal, maar om daar nou €3000 aan uit te geven… je hebt in de basis gewoon ook al een hele mooie setup vergeet dat niet.

Ik zou zelf de 5090 optie als enige overwegen, maar ja ik heb ook makkelijker praten ik kocht hem in een tijd dat we hier allemaal massaal klaagden dat hij €2200 kostte en dat nvidia woekerprijzen vroeg… niet wetend hoe de vlag er een half jaar later bij zou hangen :X
Pagina: 1