jaren70 renovatie: vloerverwarming of moderne convector

Pagina: 1
Acties:

• rnsmit
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:18
Ik renoveer de begane grond van mijn tussenwoning (1976, NEBI-vloer) en twijfel tussen dunne vloerverwarming of de bestaande oude convectorputten vernieuwen. Warmtepomp (Elga Ace, ~35 graden). Die putten met toegevoegde ventilatoren verwarmen de woonkamer nu al prima op lage temp. Er komt maar ~6 à 7 cm vloerhoogte vrij bij slopen tot daan het beton en de vloer mag niet hoger (schuifpui, hal en trap liggen vast). Vloerverwarming eet die hoogte op, waardoor er weinig isolatie overblijft; bij convectoren kan vrijwel alle hoogte naar PIR-isolatie. Wat zouden jullie doen?

Achtergrond:
  • Tussenwoning 1976, giet-bouw, NEBI-broodjesvloer op een koude/vochtige kruipruimte (bodemfolie heb ik erin, van onder nog niet ge-isoleerd). Schil is al top:
    triple glas overal, spouw, dak. Hybride warmtepomp (Elga Ace), ~35 graden aanvoer.
  • Gietbouwwoning (betonnen dragende én woningscheidende wanden) dus veel massa
  • Ik verwarm nu met twee convectorputten (3 + 2 m) bij de schuifpui, met zelf geplaatste ventilatoren erin. Dat werkt verrassend goed, de woonkamer wordt comfortabel warm op lage temp. De keukenconvector staat bijna altijd uit. Daar kan ik niet zo goed bij voor ventilatoren upgrade.
  • De begane grond (~60 m2) gaat volledig op de schop: oude vloer eruit (houten vloer + leisteen in cement + ~4 cm dekvloer), nieuwe geïsoleerde vloer + nieuwe keuken.
Het knelpunt: tot op de constructievloer komt zo'n 6 à 7 cm vrij, maar de vloer mag niet hoger (dorpel schuifpui, hal en trap liggen vast). Die hoogte is dus alles wat ik heb.

Waar ik nu aan zit te denken: de putten werken al, dus waarom overstappen? Ik ben vooral huiverig voor vloerverwarming die een dikke vloer moet opwarmen, dat lijkt me traag en we zijn nu die snelheid gewend. Een paar buren met vloerverwarming op dezelfde vloerconstructie klagen over een koud huis dat traag bijtrekt (al weet ik niet of dat aan het ontwerp ligt). Met veel glas wil ik iets dat snel reageert, en dat doen die putten met ventilatoren heel goed.

Een dunne droogbouw-vloerverwarming zou sneller zijn, maar die eet zoveel van die 6 à 7 cm op dat ik onder de buizen te weinig isolatie overhoud, terwijl goed isoleren boven die koude kruipruimte juist het hoofddoel is. Het komt voor mij dus neer op één keuze: gebruik ik die schaarse centimeters voor een wármtebron (vloerverwarming) of vooreen goede thermische schil (isolatie)? In dit huis lijkt isolatie me logischer.

Daarom neig ik naar maximaal isoleren + houtenvloer direct daar op + de putten vernieuwen (ondiepe LT-units met ventilatoren, bijv. Jaga Mini Canal), eventueel een plintconvector in de keuken. Bestaande bakken opwaarderen dan weer niet omdat ze zo diep zijn. Het zijn echt van die oude originele putten.

Toch blijf ik twijfelen, want vloerverwarming heeft een betere reputatie en wordt vaak als waardeverhogend gezien. Droogbouw is wel iets duurder en weet niet of ik het goed warm krijg. Zie ik iets over het hoofd, en wat zouden jullie doen als dit je eigen woning was?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Aangezien je een kruipruimte hebt zou mijn voorkeur altijd zijn om onder de vloer te isoleren i.p.v. tussen de vloer. Als je vanaf onderen isoleert is die opbouwhoogte plotseling niet belangrijk meer. Met goede isolatie hoeft de vloer bij opstarten ook niet opgewarmd te worden; die is namelijk nog (grotendeels) op temperatuur.

Verder heb ik heb het idee dat je de relevantie van snelheid van opwarmen overschat, bij verwarming op lage temperatuur gaat dat hoe dan ook beperkt zijn. Met een goed geisoleerde schil moet dat ook echt niet zo belangrijk zijn; ook niet met flink wat glas.

Er is ook nog de optie om vloerverwarming in te frezen; dan ligt hij ook gewoon dicht aan de oppervlakte. Bij mij werkt dat gewoon harstikke snel. Zelf geen ervaring met convectorputten maar wat mij betreft is de belangrijkere afweging die van de isolatie. Een paar cm pir tussen vloer en dekvloer is echt een gigantische concessie wat mij betreft. Dan heb je dus een relatief slecht geisoleerde vloer zonder vloerverwarming; dat gaat een behoorlijk verschil zijn qua comfort t.o.v. vloerverwarming.

[ Voor 28% gewijzigd door assje op 30-06-2026 14:53 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• rnsmit
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:18
@assje bedankt voor je input. Goed te weten dat het bij jou goed gaat. Inderdaad, de traagheid van de massa en lekkage naar de buren en fundering van het beton is mijn grootste zorg bij natbouw.
Bij "alle ruimte gebruiken voor isoleren, en nieuwe LT-units" bedoel ik dat er direct na de 5 cm isolatie osb-platen en houten vloer op komen.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
rnsmit schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:35:
[list]
Schil is al top:
triple glas overal, spouw, dak.
Ik weet natuurlijk niet welke Rc waarde jij als "top" ziet. 5cm PIR i.c.m. vloerverwarming zie ik in ieder geval niet als top, dan denk ik eerder aan het dubbele (zeker als er ook nog eens een houten vloer op komt).

Overigens zie ik alleen maar voordelen aan een hogere warmtecapaciteit binnen de thermische schil.

[ Voor 13% gewijzigd door assje op 30-06-2026 15:58 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]