Martinus1955 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:23:
Ik heb op dit moment aluminium kozijnen met HR++ glas uit het jaar 2000. Ik kan via een project deze ramen laten vervangen door HR++ glas van het jaar 2026. De totale investering zal rond de €10000,- zijn, verminderd met ongeveer €900 aan subsidie. Nu lees en hoor ik verschillende adviezen over het wel of niet vervangen van deze ramen. Het gaat over 9 ramen met een gezamenlijke oppervlakte van ongeveer 37 vierkante meter.(dus verschillende ramen zijn meer dan 6 viekante meter). Vervangen door triple glas gaat niet i.v.m. de kozijnen. Ik verwarm meestal met airco's en mijn gemiddeld jaarverbruik aan aardgas is ongeveer 600m3.
Welke advies kunt u mij geven? Vriendelijk dank voor uw reactie.
Er wordt weleens iets geroepen over hoe lang HR++ glas meegaat. Maar om zomaar 9100 euro uit te geven daar heb je een extra reden voor nodig, bijvoorbeeld als enkele ramen 'lek' zijn (condens aan de binnenzijde). Je aluminium kozijnen zijn waarschijnlijk de belangrijkste koudebron. En al helemaal als ze ouder zijn dan 2000.
Als je wél nieuw HR++ glas neemt moet je kiezen voor rubberen afstandhouders ipv de aluminium afstandshouders. Dan ga je wél gegarandeerd vooruit qua isolatie. Maar dat verschil is nog steeds miniem vergeleken met je warmteverlies door je aluminium kozijnen.
Mijn advies: sparen voor nieuwe kozijnen (al dan niet triple glas) en tegelijkertijd kijken of je je ventilatie wilt gaan veranderen. Om een of andere reden zegt men dat ventilatieroosters bij triple glas niet kan.
En sowieso méér dan 1 offerte aanvragen.