• Martinus1955
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:13
Ik heb op dit moment aluminium kozijnen met HR++ glas uit het jaar 2000. Ik kan via een project deze ramen laten vervangen door HR++ glas van het jaar 2026. De totale investering zal rond de €10000,- zijn, verminderd met ongeveer €900 aan subsidie. Nu lees en hoor ik verschillende adviezen over het wel of niet vervangen van deze ramen. Het gaat over 9 ramen met een gezamenlijke oppervlakte van ongeveer 37 vierkante meter.(dus verschillende ramen zijn meer dan 6 viekante meter). Vervangen door triple glas gaat niet i.v.m. de kozijnen. Ik verwarm meestal met airco's en mijn gemiddeld jaarverbruik aan aardgas is ongeveer 600m3.

Welke advies kunt u mij geven? Vriendelijk dank voor uw reactie.

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14:33
Martinus1955 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:23:
Ik heb op dit moment aluminium kozijnen met HR++ glas uit het jaar 2000. Ik kan via een project deze ramen laten vervangen door HR++ glas van het jaar 2026. De totale investering zal rond de €10000,- zijn, verminderd met ongeveer €900 aan subsidie. Nu lees en hoor ik verschillende adviezen over het wel of niet vervangen van deze ramen. Het gaat over 9 ramen met een gezamenlijke oppervlakte van ongeveer 37 vierkante meter.(dus verschillende ramen zijn meer dan 6 viekante meter). Vervangen door triple glas gaat niet i.v.m. de kozijnen. Ik verwarm meestal met airco's en mijn gemiddeld jaarverbruik aan aardgas is ongeveer 600m3.

Er wordt weleens iets geroepen over hoe lang HR++ glas meegaat. Maar om zomaar 9100 euro uit te geven daar heb je een extra reden voor nodig, bijvoorbeeld als enkele ramen 'lek' zijn (condens aan de binnenzijde). Je aluminium kozijnen zijn waarschijnlijk de belangrijkste koudebron. En al helemaal als ze ouder zijn dan 2000.
Als je wél nieuw HR++ glas neemt moet je kiezen voor rubberen afstandhouders ipv de aluminium afstandshouders. Dan ga je wél gegarandeerd vooruit qua isolatie. Maar dat verschil is nog steeds miniem vergeleken met je warmteverlies door je aluminium kozijnen.

Mijn advies: sparen voor nieuwe kozijnen (al dan niet triple glas) en tegelijkertijd kijken of je je ventilatie wilt gaan veranderen. Om een of andere reden zegt men dat ventilatieroosters bij triple glas niet kan.

En sowieso méér dan 1 offerte aanvragen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:50

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Martinus1955 je hebt een eigen topic, in plaats van een oud topic van iemand anders.

Wise enough to play the fool

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wat is je doel? Wil je die investering terugverdienen? Wil je het minder warm hebben in huis? Wil je het comfort verbeteren?

• Martinus1955
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:13
Het doel is in ieder geval het comfort verbeteren. Mijn vrouw heeft het vaak koud, maar ik denk dat het vervangen van het glas dit niet zal veranderen/verbeteren. Investering terugverdienen...? Ik ben geen expert, maar misschien hebben we het wel over 20 of meer jaren!!!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:21
€10000 voor het vervangen van 37m2 glas is eng veel. riekt naar keiharde oplichting zeker in een project, had eerder 5-8k verwacht (duurste alleen met steigers en speciale afmetingen etc...)

Je mag ervanuit gaan dat HR++ uit 2000 anders is dan het huidige. zeker met de veroudering erbij zou ik het zien als hr+ (u=1,7) dan is de besparing max €450/jaar.

zelf zou ik de kozijnen ook vervangen dan is je ISDE-subsidie hoger en kun je naar HR+++ glas toe. zal wel meer dan 20k zijn

diskeltische lurker

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Kanoet schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 11:47:
Mijn advies: sparen voor nieuwe kozijnen (al dan niet triple glas) en tegelijkertijd kijken of je je ventilatie wilt gaan veranderen. Om een of andere reden zegt men dat ventilatieroosters bij triple glas niet kan.
Dat is hoe dan ook een misvatting. De overweging triple glas en WTW moet je volledig los van elkaar zien. De enige connectie is dat het moment van vervangen kozijnen HET moment is om roosters te laten vervallen. Als er om wat voor reden dan ook de keuze voor roosters wordt gemaakt doet dat niets af van de meerwaarde van triple glas.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Martinus1955 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:23:
De range wat HR++ genoemd wordt is 1,0-1,2W/m²K. De maximale potentiele winst op basis daarvan is 20%. Mogelijk zou er iets van degradatie kunnen zijn die de potentie iets groter maakt.

Voor de genoemde investering kan dit echt nooit uit, naar mijn mening moet dit niet eens een overweging zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door assje op 30-06-2026 13:29 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• PVPaneel
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 14:11
Dag @Martinus1955 ; Economisch gezien zou ik niets veranderen aan je glas. HR++ glas uit 2000 vergelijken met HR++ glas nu, gaat waarschijnlijk om een vermindering van 1-3m3 gas per m2 raam. Dat is tientjes werk per jaar, dus dat ga je nooit en te nimmer terugverdienen. Als het puur om comfortverbetering gaat is het misschien relevant om naar je stookgedrag te kijken? Met een airco de ruimte verwarmen gaat vaak snel qua ruimtetemperatuur, maar daar heeft een koude muur dan weer geen boodschap aan. Dus dan heb je een warme ruimte (op je thermostaat) met koudestraling van je muren. Pas als je de ruimte langdurig op dezelfde temperatuur houdt, warmen ook de muren op. Misschien valt daar nog iets te halen?

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:40
@Martinus1955
De gemiddelde levensduur voor dubbelglas is circa 25 jaar omdat de afdichting tussen de 2 glaspanelen achteruit gaat. In mijn complex zijn ook diverse ruiten lek gegaan toen ze rond de 30 jaar waren. Maar ze kunnen ook prima nog 20 jaar goed blijven.

Wil je een goede upgrade, dan moet je naar BENG-glas kijken. Dat past qua dikte in bijna elk kozijn en is significant beter dan hr++.
Is dat geen optie, dan zou ik het lekker zo laten. Is goedkoper om een keer een lekke ruit te vervangen. Lek is trouwens niet slechtere isolatie en is te repareren met een membraam.
Pagina: 1