Creality 3D Ender-3 Pro extrurder vervangen, loopt vast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:48
Nadat mijn standaard 3 Ender extruder was overleden. Vervangen door deze, echter blijft hij hangen en klikken filament trekt hij niet mee. Ik heb al veren afgesteld ,blijkbaar niet goed?

Voo de duidelijkheid even filmpje van gemaakt YouTube: Kut ender 3

Alle reacties

• Silko1995
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-07 10:43
Ik zou als eerste de extrudermotor even volledig loshalen van de extruder. Laat hem dan via het menu draaien. Draait de motor dan nog steeds niet en hoor je alleen geklik? Dan kun je de oorzaak waarschijnlijk zoeken in de motor zelf, de bekabeling of de driver op het moederbord.
Draait hij wél netjes, dan zit het probleem waarschijnlijk in de nieuwe extruder (te hoge veerspanning, verkeerde montage, blokkade of uitlijning van het filamentpad).

Mocht je toch nog willen upgraden, dan kan ik de Creality Sprite Direct Drive Extruder aanraden. Ik heb die zelf op mijn Ender 3 gezet en dat heeft een hoop problemen met de standaard Bowden-extruder opgelost. Op AliExpress zijn ze vaak al voor rond de €35 te vinden. Naast betrouwbaardere filamenttoevoer is hij ook een stuk fijner als je ooit TPU of andere flexibele filamenten wilt printen. (https://nl.aliexpress.com/item/1005006728503016.html)

• Amdwarrior
Grappig de extrudermotor heb ik nieuw bij gekocht, vanwege die moer erop vast wel geslagen ipv inbus. Ik heb namelijk hem in 2021 gekocht. Nieuwe hebben nu allemaal inbus op de extrudermotor begreep ik.

Maar zal eerste tip vanmiddag proberen. Is die Creality Sprite Direct Drive Extruder echt zoveel beter?

• Silko1995
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-07 10:43
Bedoel je dat het tandwiel op de motoras is geperst (zoals bij de oudere Ender 3's) of heb je hem er zelf met een hamer op gezet? Als dat laatste het geval is, bestaat de kans dat de motor of lagers beschadigd zijn geraakt.

Zelf ben ik erg tevreden over de Creality Sprite Direct Drive. Mijn oude extruder had af en toe moeite om voldoende grip op het filament te houden, waardoor hij ging skippen. Sinds de overstap heb ik daar geen last meer van en printen ook PLA-CF, PETG en ABS een stuk betrouwbaarder.

• Amdwarrior
Silko1995 schreef op woensdag 1 juli 2026 @ 11:57:
Bedoel je dat het tandwiel op de motoras is geperst (zoals bij de oudere Ender 3's) of heb je hem er zelf met een hamer op gezet? Als dat laatste het geval is, bestaat de kans dat de motor of lagers beschadigd zijn geraakt.

Zelf ben ik erg tevreden over de Creality Sprite Direct Drive. Mijn oude extruder had af en toe moeite om voldoende grip op het filament te houden, waardoor hij ging skippen. Sinds de overstap heb ik daar geen last meer van en printen ook PLA-CF, PETG en ABS een stuk betrouwbaarder.
Ja die motoras waar tandwiel op geperst is. Die hele motor vervangen, aangezien niet los was te krijgen zelfs niet met heat gun op 200 graden en met knijptang snel uit trekken muurvast zat.

https://www.youtube.com/shorts/1ZSrM72DeJY

Deze is dus nieuwe motor. Klinkt prima toch?