Beginnen met Home Assistant: Matter over Thread of Zigbee?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• falcon186
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:42
Ik heb zojuist een home assistant green gekocht om mijn huis wat slimmer te maken. Ik weet nu enkel niet op welke techniek ik best inzet: Matter over Thread oo Zigbee?

Ik heb al een Hue Bridge (maar de Zigbee spullen die daar mee lijken te werken: sensoren) lijken nogal prijzig. Ik keek ook naar de Ikea spulletjes (de nieuwe) die via Matter werken en deze zijn een stuk goedkoper....

De grote vraag vooraleer ik begin uit te bouwen met sensoren... welk systeem neem ik best? Ik begreep dat ik ook voor Matter nog een extra antenne bij mijn Green moet kopen.

Alle reacties

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:38
review: IKEA ruilt Zigbee in voor Matter: nog steeds goedkoop, maar minder soepel

denk dat er genoeg op het forum staat over zigbee en matter

let wel veel matter spullen zijn matter over wifi en niet matter over thread

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12:17
Ik heb HA in een docker draaien, zigbee is veel fijner naar mijn ervaring. Ik heb ook matter over thread werkende, maar dat is echt een drama om in te stellen.
Dus als het even kan zou ik bij zigbee blijven.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:55

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

falcon186 schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 09:20:
Ik begreep dat ik ook voor Matter nog een extra antenne bij mijn Green moet kopen.
Niet voor Matter an sich, want dat is een 'taal' die over een netwerkkabel ,of draadloos via wifi of Thread,verloopt. Wel voor Matter over Thread.

Maar! Het kopen van een aparte antenne geldt eigenlijk ook voor Zigbee. Want je huidige Hue-hub begrijpt maar een klein deel van de Zigbee-apparaten die te koop zijn. Hou je het bij de Hue-bridge, dan zul je bij aankoop van sensoren en andere apparaten goed moeten opletten dat er expliciet vermeldt wordt dat het met Hue werkt.

Een extra antenne kost geen vermogen. Voor €25 heb je een usb-stick die Thread of Zigbee aankan.

Mijn advies: ga voor Zigbee. Er is op dit moment veel meer Zigbee-spul te koop dan Thread-spul. Koop een stickje en geef jezelf de mogelijkheid om uit 5437 verschillende compatible zigbee-apparaten te kiezen (en dat getal loopt nog elke maand op).

Kom je een keer een Thread-device tegen dat je écht graag wil en wat niet bestaat in een Zigbee-uitvoering? Dan koop je nog een usb-stickje en draai je Thread naast Zigbee. Dat heb ik ook. Maar in de basis zou ik lekker met Zigbee starten :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:08
Matter, geen integraties meer nodig en geen gare Zigbee coordinator die om de 5min al zn settings weer kwijt is. Je proeft het al, ik ben helemaal om. :)

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

chaoscontrol schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:55:
Matter, geen integraties meer nodig
Minder integrations nodig met Matter over Thread dan Zigbee? Hoe dan? Mijn ervaring is juist dat je veel meer nodig hebt en er veel meer schakels zijn waarbij het verkeerd kan gaan.

Om in mijn HA-installatie Matter over Thread te laten werken met een usb-antenne (ZBT-2) heb ik nodig:
  1. OpenThread Border Router integration
  2. OpenThread Border Router app
  3. Matter app
  4. Thread integration
  5. Matter integration
  6. Home Assistant Connect ZBT-2 integration
Bij het ontbreken van, of problemen met, een van deze 6 apps of integrations werkt de boel niet meer. Bizar onoverzichtelijk en érg lastig te troubleshooten.

Terwijl je met een usb-stickje voor zigbee voldoende hebt aan alleen de ingebouwde ZHA-integration (al geef ik zelf de voorkeur aan Z2M + Mosquitto als apps)

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 30-06-2026 14:03 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• chaoscontrol
Gizz schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:02:
[...]

Minder integrations nodig met Matter over Thread dan Zigbee? Hoe dan? Mijn ervaring is juist dat je veel meer nodig hebt en er veel meer schakels zijn waarbij het verkeerd kan gaan.

Om in mijn HA-installatie Matter over Thread te laten werken met een usb-antenne (ZBT-2) heb ik nodig:
  3. Matter app
  4. Thread integration
  5. Matter integration
Bij het ontbreken van, of problemen met, een van deze 6 apps of integrations werkt de boel niet meer. Bizar onoverzichtelijk en érg lastig te troubleshooten.

Terwijl je met een usb-stickje voor zigbee voldoende hebt aan alleen de ingebouwde ZHA-integration (al geef ik zelf de voorkeur aan Z2M + Mosquitto als apps)
Zijn allemaal basic HA eigen integraties. OTBR kun je overal draaien en hoeft dus niet in HA. Ik ben zelf erg blij dat ik helemaal geen MQTT laag meer heb. Alles voelt juist heel plat t.o.v. Zigbee.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

chaoscontrol schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:17:
[...]

Zijn allemaal basic HA eigen integraties.
Dat is ZHA toch ook?
OTBR kun je overal draaien en hoeft dus niet in HA.
Nee, maar het is wel iets dat je nodig hebt.
Ik ben zelf erg blij dat ik helemaal geen MQTT laag meer heb.
Dat kan ik begrijpen. ZHA is dan handiger :)

Maar samengevat snap ik niet dat:

Matter over Thread:
  3. Matter app
  4. Thread integration
  5. Matter integration
(of eventueel een lijst die 2 of 3 items korter is vanwege een (O)TBR ergens anders)

versus

Zigbee:
  1. ZHA integration
Tot deze conclusie leidt:
chaoscontrol schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 13:55:
Matter, geen integraties meer nodig

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:16
Ik ben helemaal gelukkig met ZHA en gebruik geen MQTT; ik gebruik geen HA hardware maar een SLZB-MR3U over ethernet in combinatie met een passief gekoelt systeem waar HAOS op draait.

Deze heeft twee radios; de EFR32MG24 draait als Zigbee Coordinator en de CC2674P10 draait als Thread met OTBR draaiende op de SLZB-MR3U. Dat laatste is nog experimenteel.

Ik heb dus zowel Zigbee als Thread beschikbaar; in mijn ervaring is Zigbee een stuk meer stabiel (Noxious in 'IKEA ruilt Zigbee in voor Matter: nog steeds goedkoop, maar minder soepel') maar wat merken zoals de Ikea zijn wel aan het overstappen op Thread, waardoor dat meer 'de toekomst' heeft waarschijnlijk.

Daarom vind ik mijn dual-radio situatie prettig; in theorie ben ik er klaar voor en kan ik beide gebruiken. In de praktijk werkt Zigbee (voor nu) een stuk beter in mijn ervaring.

Ik gebruik niet alleen Ikea devices, maar ook wat Sonoff spul (voornamelijk temperatuursensors enzo). Ook die werken probleemloos.

Om als toevoeging nog even te reageren op 'en geen gare Zigbee coordinator die om de 5min al zn settings weer kwijt is' - ik kan die ervaring niet beamen. Mijn Zigbee coordinator had een uptime van ruim een half jaar (sinds de laatste firmware update) tot 'ie vorige week door stroomuitval herstart is. Nooit settings kwijt geweest en ook probleemloos terug online gekomen na stroomuitval. Na het eenmalig instellen nog nooit iets aan m'n Zigbee netwerk met ZHA hoeven te doen, en ook geen integraties per device type oid nodig. Het werkt gewoon altijd.

[ Voor 21% gewijzigd door Noxious op 30-06-2026 14:36 ]

• chaoscontrol
Gizz schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:22:
[...]

Dat is ZHA toch ook?

[...]

Nee, maar het is wel iets dat je nodig hebt.

[...]

Dat kan ik begrijpen. ZHA is dan handiger :)

Maar samengevat snap ik niet dat:

Matter over Thread:
  3. Matter app
  4. Thread integration
  5. Matter integration
(of eventueel een lijst die 2 of 3 items korter is vanwege een (O)TBR ergens anders)

versus

Zigbee:
  1. ZHA integration
Tot deze conclusie leidt:

[...]
Dat lijstje kun je afhankelijk van je inrichting terug brengen naar 2 componenten. Niet vergeten dat het ook een stukje flexibiliteit is waar Zigbee alles onder 1 noemer gooit. Toegegeven er is meer om kapot te gaan, maar ik vind de toevoegingen en scheiding van rollen logisch (en voor mij "klikt" het daardoor allemaal wat beter).

Hiermee ga je er ook vanuit de Zigbee en Matter over Thread hetzelfde doen, maar dat is natuurlijk ook niet zo. Voor de modulairdere opzet van Matter en Thread (en het loskoppelen van de "taal" over de "lijn") krijg je ook voordelen die Zigbee niet bied.

Geen coördinator als SPOF. Thread heeft geen vaste baas, elke router (FTD) kan het overnemen. Valt bij Zigbee je coördinator om, dan ligt alles plat.

Meerdere border routers tegelijk. Op één Thread-netwerk kun je meerdere OTBR's hangen die allemaal naar je LAN bridgen, dus eentje down en de ander neemt over. Zigbee is per definitie precies één coördinator.

Maar het echte punt voor mij is multi-fabric. Ik kan hetzelfde fysieke device tegelijk in m'n productie HA én een test instance hangen. Dus een nieuwe HA versie of een automation testen tegen echte hardware, zonder dat ik iets uit productie hoef te trekken. Met Zigbee kan dat principieel niet, een device hangt aan precies één coördinator, dus testen betekent of destructief opnieuw pairen, of dubbele hardware kopen.

• chaoscontrol
Noxious schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 14:31:
Om als toevoeging nog even te reageren op 'en geen gare Zigbee coordinator die om de 5min al zn settings weer kwijt is' - ik kan die ervaring niet beamen. Mijn Zigbee coordinator had een uptime van ruim een half jaar (sinds de laatste firmware update) tot 'ie vorige week door stroomuitval herstart is. Nooit settings kwijt geweest en ook probleemloos terug online gekomen na stroomuitval. Na het eenmalig instellen nog nooit iets aan m'n Zigbee netwerk met ZHA hoeven te doen, en ook geen integraties per device type oid nodig. Het werkt gewoon altijd.
Dat was gechargeerd. Mijn HA omgeving is nu 7jaar up en heb in die tijd problemen met Zigbee gehad. Dat neemt niet weg dat er ook jaren tussen hebben gezeten dat ik geen problemen heb ervaren. :)

Ik ben gewoon erg gecharmeerd van Thread vanwege de voordelen t.o.v. Zigbee (zie vorige post) en over Matter als taal vanwege de onafhankelijkheid van de fabrikant. Ook ben ik blijkbaar 1 van de lucky few waarbij alles in 1x goed werkt en blijft werken.

Een Thread netwerk opzetten voelt ook als een wifi netwerk opzetten, zorg gewoon voor goede dekking met wat Access Points (OTBR's) en het werkt! Waar het bij Zigbee aan de Zigbee goden lag of ze een mesh konden bouwen met wat er beschikbaar is.

Als alles uiteindelijk Matter praat, heb je nog maar een aantal (of handjevol @Gizz ;)) integraties in HA en verder niets meer.

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:16
chaoscontrol schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 16:03:
[...]
heb je nog maar een aantal (of handjevol @Gizz ;)) integraties in HA en verder niets meer.
Dit punt volg ik niet helemaal; ik heb een boel Zigbee devices maar ook geen tientallen integraties oid. Enkel ZHA van HA zelf, en SMLIGHT SLZB voor firmware updates op m'n SLZB-MR3U (maar die wordt ook gebruikt voor Thread).

Nog niets tegengekomen binnen mijn gebruik wat een extra integratie oid nodig heeft :P verder draait ZHA ook al een paar jaar probleemloos. Misschien is mijn woning gewoon wat minder problematisch voor Zigbee, want nooit issues met meshing gehad.

• chaoscontrol
ZHA en Z2MQTT zijn afhankelijk van gebruikers om apparaten bekend te maken. Omdat elke fabrikant het op zijn eigen manier implementeert moet iemand dat altijd weer even uitzoeken. Als niemand dat heeft gedaan zit je vast aan de integratie van de fabrikant of HACS versies. Dat komt omdat [Zigbee] in de volksmond betekend "manier van praten" en "taal" waar fabrikanten die 2 nogal losjes nemen en vaak vooral mikken op "manier van praten" en de "taal" is wat ze die dag hebben verzonnen.

Bij Matter "taal" is er afgesproken dat een lamp altijd op manier X ontsloten wordt en een temperatuur op manier Y etc. Nieuwe apparaten zouden in principe dus direct moeten werken in je Matter omgeving. Het "manier van praten" is dan weer geregeld in de Wifi en Thread standaarden.

[ Voor 6% gewijzigd door chaoscontrol op 30-06-2026 16:59 ]

Pagina: 1