Vraag

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-07 23:17
Mijn vraag

Sinds de recente update naar Android 17 op mijn Pixel 10 Pro kan ik met gebruik van Google Assistant geen contacten meer een berichtje sturen of bellen, telkens "sorry wie wil je bellen" of "sorry, wie wil je een bericht sturen". Niet bellen, niet sms-en, niet whatsappen... kan wel reageren op binnenkomende berichten, maar geen nieuwe starten.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Google Pixel 10 Pro, volledig up-to-date,

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Legio aan stappen doorlopen gevonden op Reddit, met gebruik van ChatGPT etc... apps resetten, caches opruimen, 20x toestel opnieuw starten etc, tussen Gemini en Assistant switchen. Helpt allemaal niets.

Ben benieuwd of er meer mensen zijn met een Pixel en tegen hetzelfde probleem aanlopen... het lijkt er volgens mij op dat er met A17 iets wat dat betreft stuk is gegaan, maar kan eigenlijk nergens een geheel lijkend. Kan iemand dit bevestigen? Misschien een mogelijke oplossing? Ik hoor het graag!

[ Voor 6% gewijzigd door MicGlou op 29-06-2026 23:55 ]

Alle reacties

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:39
Als altijd na een grote versie upgrade kan er ergens in de achtergrond een bitje omgevallen zijn. Gebeurd niet vaak, maar met tientallen miljoenen gebruiker is er altijd wel iemand het haasje.

Maak een back-up, doe een factory reset, zet geen backup terug, en doe een test of het werkt of niet. Werkt het, dan weet je dat het niet aan Android 17 ligt. Nu kun je de backup terugzetten en kijken of het dan nog werkt. Werkt het dan niet meer, moet opnieuw resetten en handmatig opbouwen, want dan gaat de kapotte instelling mee in de backup/restore actie.

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:48
Ik zou eerst even afwachten totdat er een update is. A17 is net uitgerold en de kinderziektes moeten er nog worden uitgepatched.

• MicGlou
swhnld schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:10:
Als altijd na een grote versie upgrade kan er ergens in de achtergrond een bitje omgevallen zijn. Gebeurd niet vaak, maar met tientallen miljoenen gebruiker is er altijd wel iemand het haasje.

Maak een back-up, doe een factory reset, zet geen backup terug, en doe een test of het werkt of niet. Werkt het, dan weet je dat het niet aan Android 17 ligt. Nu kun je de backup terugzetten en kijken of het dan nog werkt. Werkt het dan niet meer, moet opnieuw resetten en handmatig opbouwen, want dan gaat de kapotte instelling mee in de backup/restore actie.
Doe ff een reset... dat is nogal een paardemiddel met iets wat met instellingen of updates verholpen zou kunnen(moeten) worden. Alleen als het echt niet anders kan, niet als 'eerste geboden oplossing'.
P-Rock schreef op donderdag 2 juli 2026 @ 11:18:
Ik zou eerst even afwachten totdat er een update is. A17 is net uitgerold en de kinderziektes moeten er nog worden uitgepatched.
Zojuist de nieuwe update binnen gehaald... probleem is er helaas nog steeds.

• P-Rock
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:48
MicGlou schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:36:
[...]

Doe ff een reset... dat is nogal een paardemiddel met iets wat met instellingen of updates verholpen zou kunnen(moeten) worden. Alleen als het echt niet anders kan, niet als 'eerste geboden oplossing'.

[...]

Zojuist de nieuwe update binnen gehaald... probleem is er helaas nog steeds.
Heb je je mobiele netwerk + Wifi al eens gereset?

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:39
MicGlou schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:36:
[...]

Mijn ervaring, als je het niet direct vind via de instellingen, ben je meer kwijt met zoeken dan de reset optie. De meeste van dit soort problemen vind je niet terug in de instellingen omdat die onder water fout zitten, en dan is een reset wat overblijft.

Omdat bijna alles aan apps al in de cloud zit, is een reset in 2 a 3 uur helemaal klaar, waarbij de meeste tijd gaat zitten in het zeker zijn dat je een backup hebt van je WhatsApp/Signal/Telegram/etc., en die backup daarna terugzetten, plus heractiveren/inloggen apps. En kun je zonder media in de chat apps, dan is het sneller, want dat is wat de backups en terugzetten zo groot maakt. Ik backup de media gewoon los naar de cloud met al mijn foto's e.d. en neem ze niet meer mee in de chat apps backup en doe een complete reset in onder de 2 uur.

Het is geen leuke klus, maar ook weer niet gruwelijk, dat is meer het er tegenop zien, dan realiteit. Dus als aanmoediging: "Kop op, even doorbijten, je kunt het!"

• MicGlou
P-Rock schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 11:43:
[...]

Heb je je mobiele netwerk + Wifi al eens gereset?
"alles" is al gereset geweest, ik mis alleen wat netwerk te maken heeft met waarom 'de assistent' de koppeling met contactpersonen niet kan maken als ik een bericht wil sturen of wil bellen via spraakopdracht of met gebruik van AA.
swhnld schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 12:35:
[...]

Mijn ervaring, als je het niet direct vind via de instellingen, ben je meer kwijt met zoeken dan de reset optie. De meeste van dit soort problemen vind je niet terug in de instellingen omdat die onder water fout zitten, en dan is een reset wat overblijft.

Omdat bijna alles aan apps al in de cloud zit, is een reset in 2 a 3 uur helemaal klaar, waarbij de meeste tijd gaat zitten in het zeker zijn dat je een backup hebt van je WhatsApp/Signal/Telegram/etc., en die backup daarna terugzetten, plus heractiveren/inloggen apps. En kun je zonder media in de chat apps, dan is het sneller, want dat is wat de backups en terugzetten zo groot maakt. Ik backup de media gewoon los naar de cloud met al mijn foto's e.d. en neem ze niet meer mee in de chat apps backup en doe een complete reset in onder de 2 uur.

Het is geen leuke klus, maar ook weer niet gruwelijk, dat is meer het er tegenop zien, dan realiteit. Dus als aanmoediging: "Kop op, even doorbijten, je kunt het!"
Bedankt voor de aanmoeding maar ik doe een dergelijke stap alleen als er meer zekerheid is dat het gaat werken want niets meer frustrerend dan een reset uitvoeren en dat het niets geholpen heeft.

Topic/vraag heeft ook meer de intentie om te peilen of meer mensen tegen hetzelfde probleem aanlopen na de update en eventuele oplossingen hebben gevonden. Als niets blijkt te werken en een reset de enige oplossing is prima... want een reset behelst wel wat meer dan alleen je media en berichthistorie. Diverse authenticators waarvoor er door hoepeltjes gesprongen moet worden om ze weer actief te krijgen bijvoorbeeld, personalisaties etc... gaan best wel wat uurtjes zitten om alles weer werkend te hebben. Dan doe ik toch liever eerst nog wat troubleshooten.

EDIT: inmiddels heb ik denk ik ongeveer de kern van het probleem ontdekt, zowel Google Assistant als Gemini zijn niet te selecteren onder Standaard Digitale Assistent... nu eens zien hoe ik ze daar wel beschikbaar krijg.

[ Voor 5% gewijzigd door MicGlou op 08-07-2026 14:01 ]

Pagina: 1