Kosten verwijderen overkapping

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Papjo
  • Registratie: Juni 2026
  • Laatst online: 30-06 20:26
Mijn vraag
Onze buren hebben een veranda en wat andere bouwsels tegen onze privemuur (buitenmuur) gebouwd. Nu willen wij onze muur laten voegen en blijkt dat ze onze muur als draagconstructie gebruikt hebben, zonder onze toestemming. Buren willen best meewerken om alles tijdelijk te verwijderen, en terug te plaatsen maar geven aan dat wij juridisch gezien deze kosten moeten betalen. Het gaat waarschijnlijk om enkele duizenden euro's. Eventuele schade en vochtproblemen aan onze muur door deze constructie zijn ze niet bereid te vergoeden.

Heeft iemand ervaring met eenzelfde situatie? Als de constructies zijn verwijderd kan ik dan weigeren dat ze opnieuw onze privemuur muur gebruiken?

Alle reacties

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:16
Wat is hun argumentatie, het is jouw muur? Denk dat dit juridisch best nog weleens een leuke kan wezen. Heb je toevallig rechtbijstand?

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als die muur (jouw buitenblad) op de erfgrens staat dan heb je misschien wel een geschil te slechten.... Dan is 'jouw muur' ook de muur van de buren.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
doe eens een tekening van de situatie.

En beschrijf deze muur. Staat hij op jou grond? staat hij strak op de erfgrens? staat hij op hun grond?
wat zijn ''wat andere bouwsels''

Wat staat er in de tekeningen en contracten over deze muur.. Staan er uberhaupt bepalingen over eigendom van de muur?

Wat maakt voegen nodig voor iets wat jij niet ziet? zou je de veranda kunnen laten staan/hangen en er omheen voegen? (beetje afhankelijk van andere bouwsels)

[ Voor 15% gewijzigd door jack zomer op 29-06-2026 19:45 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Will_M schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:41:
Als die muur (jouw buitenblad) op de erfgrens staat dan heb je misschien wel een geschil te slechten.... Dan is 'jouw muur' ook de muur van de buren.
Dat ligt er helemaal aan. Als de muur onderdeel is van het gebouw dan is het wettelijk een prive muur.

@Papjo wat bedoel je hier precies mee?
Eventuele schade en vochtproblemen aan onze muur door deze constructie zijn ze niet bereid te vergoeden.

[ Voor 18% gewijzigd door Wolly op 29-06-2026 19:45 ]

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wolly schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:44:
[...]

Dat ligt er helemaal aan. Als de muur onderdeel is van het gebouw dan is het wettelijk een prive muur.
En dan ga je dus een geschil moeten beslechten op basis van kadastrale gegevens (en eventuele verjaring). Zonder exact te weten waar er over gepraat wordt is er dus nog niets te zeggen qua 'uitkomst'.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Papjo
Het gaat om onze privemuur er staat een houten veranda, buitenkeuken, vaste barbecue met overkapping, houten kastje en een houtopslag. Het voegwerk van de muur is erg slecht, vandaar dat we deze muur opnieuw willen laten voegen.

We hebben rechtsbijstand, die ga ik zeker inschakelen.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Let op dat je op pad bent naar een oorlog met de buren en dat dat daarna nooit meer goed komt.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Papjo
Frontysco schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:38:
Wat is hun argumentatie, het is jouw muur? Denk dat dit juridisch best nog weleens een leuke kan wezen. Heb je toevallig rechtbijstand?
Ik heb alleen maar de reactie dat we juridisch gezien de kosten moeten betalen, ik heb hier geen onderbouwing voor gekregen, heb hier uiteraard om gevraagd. Ik heb rechtsbijstand, dus die ga ik inschakelen.

• Papjo
Will_M schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:47:
[...]

En dan ga je dus een geschil moeten beslechten op basis van kadastrale gegevens (en eventuele verjaring). Zonder exact te weten waar er over gepraat wordt is er dus nog niets te zeggen qua 'uitkomst'.
Ja, het is onze buitenmuur waar alleen de tuin van de buren aan grenst

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:55
Als de buren direct al zo beginnen voorspelt het weinig goeds.

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:25
Papjo schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:48:
Het gaat om onze privemuur er staat een houten veranda, buitenkeuken, vaste barbecue met overkapping, houten kastje en een houtopslag. Het voegwerk van de muur is erg slecht, vandaar dat we deze muur opnieuw willen laten voegen.

We hebben rechtsbijstand, die ga ik zeker inschakelen.
Die overkapping staat bij jou? Of beschrijf je de overkapping van de buren? Als het een muur op de erfgrens is waar jij een overkapping aangezet heb zou ik eerst eens goed uitzoeken of die niet gewoon mandelig is. Waarop baseer je dat het jou muur is en dat die niet mandelig is?

• Papjo
Wolly schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:44:
[...]

@Papjo wat bedoel je hier precies mee?

Ik bedoel hiermee dat de kans groot is dat het achter de balken erg vochtig kan zijn. Het is hout dat tegen onze muur aan zit waardoor vocht niet goed weg kan. Deze uitleg is van degene die het voegwerk gaat doen, ikzelf heb die kennis niet.

• Papjo
Mania-92 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:56:
[...]

Die overkapping staat bij jou? Of beschrijf je de overkapping van de buren? Als het een muur op de erfgrens is waar jij een overkapping aangezet heb zou ik eerst eens goed uitzoeken of die niet gewoon mandelig is. Waarop baseer je dat het jou muur is en dat die niet mandelig is?
Nee, het is de overkapping van onze buren. Aangezien het een buitenmuur die bij onze woning hoort en er alleen de tuin van de buren aan grenst en er in de koopakte niet wordt gesproken over een mandelige muur ga ik ervan uit dat het onze privemuur is.

• Papjo
Juup schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:52:
Let op dat je op pad bent naar een oorlog met de buren en dat dat daarna nooit meer goed komt.
Ja, dat hopen we te voorkomen, maar of dat gaat lukken?

• Papjo
squashedraven schreef op maandag 29 juni 2026 @ 19:55:
Als de buren direct al zo beginnen voorspelt het weinig goeds.
Eens, zo kennen we ze ook niet, dus hopelijk komen we er nog wel goed uit.

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:25
Papjo schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:02:
[...]

Nee, het is de overkapping van onze buren. Aangezien het een buitenmuur die bij onze woning hoort en er alleen de tuin van de buren aan grenst en er in de koopakte niet wordt gesproken over een mandelige muur ga ik ervan uit dat het onze privemuur is.
Maar het is dus de muur van je woning. Maar je wilt de binnenkant opnieuw voegen? Is die niet gestuct dan?

• Papjo
Mania-92 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:07:
[...]

Maar het is dus de muur van je woning. Maar je wilt de binnenkant opnieuw voegen? Is die niet gestuct dan?
Nee, het gaat om het opnieuw voegen van de buitenkant van de muur. Zou wat zijn als hun overkapping enzo in mijn woonkamer zou staan.

• plag
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Papjo schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:02:
[...]

De buitenmuur van je woning is niet automatisch "jouw muur" - heb je inzicht of deze buitenmuur volledig op jouw grond ligt (kadaster)/op de erfgrens staat/op je buren hun kadastrale grond staat. Dat is bepalend wie wat mag.

Bijvoorbeeld: vanuit de nieuwbouw word er vaak een uitbouw gebouwd op de buren hun grond omdat dan binnen je muren recht lopen. Dit is een andere situatie dan een eigen aanbouw op eigen grond.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dit soort zaken gaat vooral over de kleine lettertjes in het koopcontract. Doorgaans kun je je buren niet verbieden om iets voor jouw muur te plaatsen; het is immers hun grond. De kosten om bij jouw muur te komen zijn daarom in de meeste gevallen voor jouw rekening, net als eventuele herstelkosten aan hun tuin.

Als je op dit moment alsnog gaat eisen dat ze niets aan jouw muur mogen bevestigen, kan dat overkomen alsof je op oorlogspad bent.

Maar ik heb ook goed nieuws: een muur die wordt afgeschermd door o.a. een overkapping heeft doorgaans weinig noodzaak om opnieuw gevoegd te worden, behalve om esthetische redenen. Ik heb eens een project gehad in een vergelijkbare situatie waarbij we alleen het deel van de muur boven de overkapping opnieuw hebben gevoegd. Dat kan vaak eenvoudig door een paar platen op het dak te leggen en eventueel een stempel onder de constructie te plaatsen. Hoe oud is het metselwerk?

• Papjo
plag schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:12:
[...]

De buitenmuur van je woning is niet automatisch "jouw muur" - heb je inzicht of deze buitenmuur volledig op jouw grond ligt (kadaster)/op de erfgrens staat/op je buren hun kadastrale grond staat. Dat is bepalend wie wat mag.

Bijvoorbeeld: vanuit de nieuwbouw word er vaak een uitbouw gebouwd op de buren hun grond omdat dan binnen je muren recht lopen. Dit is een andere situatie dan een eigen aanbouw op eigen grond.
Nee, ik heb niet helder of de muur niet op de grens staat. Ga ik achteraan, bedankt.

• Papjo
twain4me schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:21:
Dit soort zaken gaat vooral over de kleine lettertjes in het koopcontract. Doorgaans kun je je buren niet verbieden om iets voor jouw muur te plaatsen; het is immers hun grond. De kosten om bij jouw muur te komen zijn daarom in de meeste gevallen voor jouw rekening, net als eventuele herstelkosten aan hun tuin.

Als je op dit moment alsnog gaat eisen dat ze niets aan jouw muur mogen bevestigen, kan dat overkomen alsof je op oorlogspad bent.

Maar ik heb ook goed nieuws: een muur die wordt afgeschermd door o.a. een overkapping heeft doorgaans weinig noodzaak om opnieuw gevoegd te worden, behalve om esthetische redenen. Ik heb eens een project gehad in een vergelijkbare situatie waarbij we alleen het deel van de muur boven de overkapping opnieuw hebben gevoegd. Dat kan vaak eenvoudig door een paar platen op het dak te leggen en eventueel een stempel onder de constructie te plaatsen. Hoe oud is het metselwerk?
Het metselwerk en voegwerk dateert van eind jaren zeventig. Het betreft helaas een vlak dak waardoor platen met stempels niet gaan werken. Het is ook te breed voor een brug begreep ik van de voeger (de overkapping is bijna 7 meter breed). Zorg van de voeger zit er met name in dat de aansluiting van de overkapping en onze muur niet waterdicht is waardoor water prima tussen de overkapping en de muur kan stromen.

• Juup
  • Niet online
Papjo schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:05:
Ja, dat hopen we te voorkomen, maar of dat gaat lukken?
Dat hangt voor 80% van jouzelf af.
Je buren hebben misschien een fout gemaakt in het verleden en je staat misschien wel in je recht om ze met hoge kosten op te zadelen - maar dan ben jij nog steeds de persoon die iemand met hoge kosten opzadelt.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.

• squashedraven
Juup schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:32:
[...]

Je buren hebben misschien een fout gemaakt in het verleden en je staat misschien wel in je recht om ze met hoge kosten op te zadelen - maar dan ben jij nog steeds de persoon die iemand met hoge kosten opzadelt.
En aan de andere kant zadelen de buren dan TS op met hoge kosten. Dus wat is nu "eerlijker"

• Rukapul
  • Nu online
Standaard is zo'n muur niet mandelig. Zelfs de erfgrens doet er hierbij niet toe (natrekking). In de koopakte kan iets anders bepaald zijn maar dat is in dit geval onwaarschijnlijk.

Overigens hebben beide partijen een issue:

De buren mogen niets bevestigen zonder toestemming.

De buren kunnen echter de constructie aanpassen zodat deze zelfstandig staat. In dat geval kun je wel ladderrecht uitoefenen maar alle kosten en risico zijn dan voor topicstarter.

Het komt mogelijk dus op onderhandeling neer.

• Papjo
Juup schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:32:
[...]

Deels, de buren gebruiken de muur zonder onze toestemming en zadelen ons met hoge kosten op. Ze waren zich bewust van het feit dat ze de alles een keer zouden moeten weghalen als we onderhoud zouden moeten plegen. Ik realiseer me dat het veel kosten en werk met zich meebrengt om alles te verwijderen en eventueel terug te plaatsen, maar dat is de keuze die de buren zelf gemaakt hebben. Ik snap dat als ik alle kosten voor mijn rekening neem de buren daar geen problemen mee hebben, maar ik wil graag zeker weten dat ik die kosten moet betalen of dat juridisch anders in elkaar steekt.

• Papjo
Rukapul schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:48:
Standaard is zo'n muur niet mandelig. Zelfs de erfgrens doet er hierbij niet toe (natrekking). In de koopakte kan iets anders bepaald zijn maar dat is in dit geval onwaarschijnlijk.

De buren kunnen echter de constructie aanpassen zodat deze zelfstandig staat. In dat geval kun je wel ladderrecht uitoefenen maar alle kosten en risico zijn dan voor topicstarter.

Hopelijk komen we er inderdaad op deze manier uit.

• Juup
  • Niet online
Is het een optie om alleen jouw kant van de muur opnieuw te laten voegen?

• HugoStiglitz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:18
Papjo schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:31:
[...]

Het metselwerk en voegwerk dateert van eind jaren zeventig. Het betreft helaas een vlak dak waardoor platen met stempels niet gaan werken. Het is ook te breed voor een brug begreep ik van de voeger (de overkapping is bijna 7 meter breed). Zorg van de voeger zit er met name in dat de aansluiting van de overkapping en onze muur niet waterdicht is waardoor water prima tussen de overkapping en de muur kan stromen.
Zou dat een mooie middenweg kunnen zijn om de aansluiting wel waterdicht te maken en daarboven te voegen?
Over de kosten zou je het dan kunnen hebben.

Zit alles vast aan de muur? Of is het wellicht iets makkelijker te verplaatsen? Dat zou ik wel verwachten bij de bouwsels.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:31

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Papjo schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:48:
[...]

Deels, de buren gebruiken de muur zonder onze toestemming en zadelen ons met hoge kosten op.
Controleer nu eerst de status van die muur eens.... Weet je zeker dat die muur 100% van jou is, en dat het "verboden" voor je buren is om er iets aan te bevestigen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• squashedraven
Gewoon (als de muur echt van jouw is) heel simpel zeggen, jullie halen de rotzooi weg en plaatsen het nadien weer terug, doe ik niet moeilijk over het feit dat ik er geen toestemming voor hebt gegeven en het eigenlijk niet mag. Absoluut geen ruimte voor discussie geven

• Rukapul
  • Nu online
HugoStiglitz schreef op dinsdag 30 juni 2026 @ 10:32:

Zit alles vast aan de muur? Of is het wellicht iets makkelijker te verplaatsen? Dat zou ik wel verwachten bij de bouwsels.
Een overkapping heeft een goede fundering / bevestiging nodig. Die verplaats je niet zomaar even. Dat komt neer op demontage. En demontage van oude bouwsels gaat vaak niet zonder schade.

Interessant hier is of de buren constructief afhankelijk zijn van de muur van topicstarter. Als er bijvoorbeeld al gefundeerde staanders aanwezig zijn dan is de afhankelijkheid van de muur potentieel nihil. Bouten eruit draaien en klaar. (In de praktijk bespaart men typisch op zulke staanders als de kans zich voordoet want minder werk.)

Als de grond grenzend aan de muur van de buren is dan mogen ze (binnen de omgevingsvergunning) elk bouwwerk voor/tegen de muur plaatsen. Het mag alleen niet zonder toestemming bevestigd zijn aan de muur.

• grimselman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18:22
Rukapul schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:48:

Een muur waarvan één zijde onderdeel van een bouwwerk vormt is idd niet mandelig. In deze situatie is de muur aan de andere zijde ook onderdeel van een bouwwerk, namelijk de constructie die de buren hebben gemaakt. Dat kan de juridische status van de muur veranderen in mandelig. Dat is iets wat ik zeker zou voorleggen aan een jurist.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:17
Om de vrede te bewaren zou je kunnen voorstellen om de (de)montage kosten te delen maar onder de voorwaarde dat het afdak geheel vrijdragend komt te staan los van jouw muur.
Gezelliger zal het er niet op worden maar er komt dan hopelijk geen burenoorlog.
Pagina: 1