Wegvallende verbinding binnen netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:23
Mijn vraag
Ik loopt nu al weken tegen het volgende aan: meerdere keren per dag valt mijn verbinding weg op alle apparaten (Chromecast, laptops, tablets, telefoon, televisie). Die zijn allen aangesloten (draadloos) op mijn Deco x55. Zoals TP link dit beschrijft

Youfone Modem > hoofd deco > netwerkswitch

Relevante software en hardware die ik gebruik
Deco X55, Youfone modem, android tablets, telefoons en Windows laptops

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de deco in router modus staan. De deco deelt alle ip adressen uit. 192.168.2.x range. Het modem heb ik al aangepast naar 192.168.1.x

In het modem heb ik de deco in DMZ toegevoegd met een gereserveerd ip adres.

Ip lease time heb ik tevens verhoogd.

Allen zonder resultaat. Het is echt enorm frustrerend. Youfone geeft aan dat er geen verstoord signaal binnenkomt dus dat sluit ik ook maar even uit. Zwak wifi signaal kan ik ook even parkeren, want als ik onder het modem sta dan gebeurd het ook.

-edit- nog erbij vergeten te melden: bijna altijd hersteld de verbinding zich binnen een minuut. Wanneer de verbinding wegvalt is de led van de hoofd deco ook rood

Wie kan me verder helpen? Alvast dank!

[ Voor 6% gewijzigd door Steefmeister op 29-06-2026 19:41 ]

https://www.youtube.com/@GoedBeterBier

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:34

lier

MikroTik nerd

DFS scan? Iets in de X55 log?
Bij radar detectie kan het gebeuren dat voor het nieuw gekozen kanaal eerst een scan gedaan moet worden. Dit kan 1-10 minuten duren, afhankelijk van het gekozen kanaal.

Treedt dit probleem alleen op bij draadloze clients? Of ook bij bekabelde clients?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:19
Je hebt nu router > router, dus 2x achter elkaar gekoppeld. kan op zich wel maar je maakt het jezelf lastiger dan nodig. (volgens mij, en ik heb thuis een hele andere configuratie maar denk even met je mee) zou het moeten zijn : youfone modem > deco in accesspoint mode > switch.

mijn verzameling A.I. afbeeldingen

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:23
lier schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:34:
Bij radar detectie kan het gebeuren dat voor het nieuw gekozen kanaal eerst een scan gedaan moet worden. Dit kan 1-10 minuten duren, afhankelijk van het gekozen kanaal.

Treedt dit probleem alleen op bij draadloze clients? Of ook bij bekabelde clients?
DFS scan zou ik in de deco app moeten zien terugkomen? Niet gezien helaas.

De log kon ik in de app niet vinden. Gelukkig wel in de webinterface en zie veel ipconflicten.

Ik heb de ip range veranderd nu binnen de deco. Even zien wat dat gaat opleveren.

Bekabeld heb ik helaas nog niet kunnen testen
EverLast2002 schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:34:
Je hebt nu router > router, dus 2x achter elkaar gekoppeld. kan op zich wel maar je maakt het jezelf lastiger dan nodig. (volgens mij, en ik heb thuis een hele andere configuratie maar denk even met je mee) zou het moeten zijn : youfone modem > deco in accesspoint mode > switch.
Ik heb bewust de deco als router ingesteld en het modem 'dom' gemaakt. Achter de deco de switch (unmanaged) voor wat extra bekabelde verbindingen. Wip.

https://www.youtube.com/@GoedBeterBier

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

lier schreef op maandag 29 juni 2026 @ 20:34:

DFS op een Deco? :')

Die dingen doen 160MHz, maar altijd 36-64 met 36 als primary kanaal. Als er iets verdachts is in kanalen 52-64 schakelt het terug naar 80MHz non-DFS met nog steeds primary op 36. Voila, DFS compliant zonder onderbrekingen (maar ook dus altijd met iedere andere Deco-installatie op aarde interfererend)

Oslik blyat! Oslik!