Offertes constructeur en architect, alles nodig?

Pagina: 1
Acties:

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:34
Ik wil een opbouw op onze aanbouw laten plaatsen waarvoor een vergunning nodig is. Ik heb een constructeur en een tekenbureau om offerte gevraagd. Het totaal komt op € 5000 incl btw.

Ik heb er geen verstand van, maar het is hoger dan ik in mijn omgeving hoor, al is dat wat langer geleden (voor de nieuwe omgevingswet). Ik krijg van beide partijen geen goed antwoord op de vraag wat ik nu minimaal nodig heb voor de aanvraag (constructeur heeft aangegeven dat de bestaande constructie de opbouw kan dragen zonder aanpassingen). Bij de tekenaar hebben we aangegeven wat we willen, geen architectonisch hoogstandje maar een kubus erop zoals verderop in de straat al binnen vergunning op vergelijkbaar huis gerealiseerd. Tekenaar werkt met onderstaande totaalbedragen waarbinnen niet te onderhandelen is over werkzaamheden die je al dan niet nodig hebt.

Mijn vraag, is dit een realistisch aanbod, moet ik nog ergens specifiek op letten?

Constructeur

Voorontwerp € 850

werkbezoek ter plaatse
schetsmatige ontwerptekeningen die de basis vormen van het definitieve ontwerp; incl. een rapport uitgangspunten. Hoofddraagconstructie t.b.v. indiening bouwaanvraag

Definitief ontwerp: € 1000
dimensionering constructies t.b.v. de te realiseren dakopbouw bovenop de bestaande aanbouw. Exclusief detailberekeningen diverse leveranciers

Tekenaar

Voorlopig ontwerp 1800
  • Data & Documenten: Opvragen van archieftekeningen (gemeente) en de digitale kadastrale kaart (kosten voor de opdrachtnemer).
    Onderzoek & Inmeting: Digitalisering en 3D-modellering van de huidige woning (inclusief eventuele nameting) en controle van het Omgevings-/Bestemmingsplan en de Welstandsnota.
    VO-tekeningen (bestaand en nieuw, incl. varianten):
    Situatie- en perceeltekeningen
    Plattegronden van alle bouwlagen (met voorlopige indeling)
    Gevelaanzichten en doorsneden
    3D-impressies
    Evaluatie: Bespreking van het VO en het meenemen van de feedback naar de Definitief Ontwerp (DO)-fase.
Definitief ontwerp 1500
  • DO-tekeningen (uitwerking van het VO):
    • Situatierapportages, plattegronden (definitieve indeling), gevelaanzichten (met materiaal-, afwerkings- en kleurdetails) en doorsneden.
    • Relevante bouwkundige principedetails (schaal 1:10) voor de welstandscommissie.
    • Geüpdatete 3D-impressies.
  • Wet- en regelgeving (BBL): Toetsing aan de eisen van het Besluit Bouwwerken Leefomgeving en het uitvoeren van de benodigde berekeningen voor oppervlakten, daglicht en ventilatie.
  • Constructeur: Offerteaanvraag, aansturing en begeleiding van de constructeur, plus de controle en integratie van de constructieschetsen in het ontwerp.
  • Vergunningsaanvraag: Digitale indiening en verzorging van de Omgevingsvergunning via het Omgevingsloket (na aanlevering van de activatiecode door de opdrachtgever).
  • Technisch ontwerp, werkomschrijving, prijsvorming en bouwbegeleiding zijn niet inbegrepen en worden optioneel/additioneel aangeboden.
Ter info: de teksten hierboven zijn geen exacte kopie van de offerte maar samengevat.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:53
aanbellen bij dat vergelijkbare huis en vragen en vragen om hun tekeningen of op overheid.nl hun vergunning opzoeken en daar de info uithalen.

of ergens anders een offerte vragen, 1 offerte is geen offerte.

[ Voor 19% gewijzigd door No Hands op 29-06-2026 18:34 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:00
Vooral de tekenkosten zijn enorm. Het bestaande huis in 3D? Je wilt toch gewoon een aanbouw?

100% verder zoeken (lees: meer offertes opvragen). Dit kan echt aanzienlijk goedkoper!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou een ander bouwkundig buro zoeken, deze wil graag dingen verkopen die je niet nodig hebt. (ontwerp, 3d, etc) Als je het ontwerp in feiten al hebt omdat je dat van de buren hebt gekregen of bij de gemeente kan opvragen kan je dat gewoon uit laten werken (er zullen vast wel wat persoonlijke voorkeuren zijn)

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 23:55
Vraag bij de gemeente welke stukken ze willen zien voor de aanvraag om vergunning. Sommige gemeenten hebben specifiek beleid omtrent indieningsvereisten. En / of vraag het bouwdossier op van de gerealiseerde opbouw. Als je deze stukken gaat gebruiken, dan is het wel zo netjes om de eigenaar te informeren (en compeseren).

Aan de andere kant wil je een goed ontwerp voor jouw specifieke situatie, op basis daarvan kun je offertes opvragen bij bouwers.

• Separator
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22:34
Bedankt voor jullie reacties, ik ga een aantal nieuwe offertes opvragen.

• MikaX
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 22:56
Kijk goed na wat de gemeente wil hebben. Ik vond het aardig wat. Wij hebben een architect de tekeningen laten maken, bij ons ging het om het hele huis. En een constructeur heeft de constructietekeningen gemaakt. Dit alles moest ingediend worden. De vergunningsaanvraag hebben we zelf gedaan. Je kunt gewoon een dossier aanmaken en zien wat ze nodig hebben.
Pagina: 1