Ik wil een opbouw op onze aanbouw laten plaatsen waarvoor een vergunning nodig is. Ik heb een constructeur en een tekenbureau om offerte gevraagd. Het totaal komt op € 5000 incl btw.
Ik heb er geen verstand van, maar het is hoger dan ik in mijn omgeving hoor, al is dat wat langer geleden (voor de nieuwe omgevingswet). Ik krijg van beide partijen geen goed antwoord op de vraag wat ik nu minimaal nodig heb voor de aanvraag (constructeur heeft aangegeven dat de bestaande constructie de opbouw kan dragen zonder aanpassingen). Bij de tekenaar hebben we aangegeven wat we willen, geen architectonisch hoogstandje maar een kubus erop zoals verderop in de straat al binnen vergunning op vergelijkbaar huis gerealiseerd. Tekenaar werkt met onderstaande totaalbedragen waarbinnen niet te onderhandelen is over werkzaamheden die je al dan niet nodig hebt.
Mijn vraag, is dit een realistisch aanbod, moet ik nog ergens specifiek op letten?
Constructeur
Voorontwerp € 850
werkbezoek ter plaatse
schetsmatige ontwerptekeningen die de basis vormen van het definitieve ontwerp; incl. een rapport uitgangspunten. Hoofddraagconstructie t.b.v. indiening bouwaanvraag
Definitief ontwerp: € 1000
dimensionering constructies t.b.v. de te realiseren dakopbouw bovenop de bestaande aanbouw. Exclusief detailberekeningen diverse leveranciers
Tekenaar
Voorlopig ontwerp 1800
Ik heb er geen verstand van, maar het is hoger dan ik in mijn omgeving hoor, al is dat wat langer geleden (voor de nieuwe omgevingswet). Ik krijg van beide partijen geen goed antwoord op de vraag wat ik nu minimaal nodig heb voor de aanvraag (constructeur heeft aangegeven dat de bestaande constructie de opbouw kan dragen zonder aanpassingen). Bij de tekenaar hebben we aangegeven wat we willen, geen architectonisch hoogstandje maar een kubus erop zoals verderop in de straat al binnen vergunning op vergelijkbaar huis gerealiseerd. Tekenaar werkt met onderstaande totaalbedragen waarbinnen niet te onderhandelen is over werkzaamheden die je al dan niet nodig hebt.
Mijn vraag, is dit een realistisch aanbod, moet ik nog ergens specifiek op letten?
Constructeur
Voorontwerp € 850
werkbezoek ter plaatse
schetsmatige ontwerptekeningen die de basis vormen van het definitieve ontwerp; incl. een rapport uitgangspunten. Hoofddraagconstructie t.b.v. indiening bouwaanvraag
Definitief ontwerp: € 1000
dimensionering constructies t.b.v. de te realiseren dakopbouw bovenop de bestaande aanbouw. Exclusief detailberekeningen diverse leveranciers
Tekenaar
Voorlopig ontwerp 1800
- Data & Documenten: Opvragen van archieftekeningen (gemeente) en de digitale kadastrale kaart (kosten voor de opdrachtnemer).
Onderzoek & Inmeting: Digitalisering en 3D-modellering van de huidige woning (inclusief eventuele nameting) en controle van het Omgevings-/Bestemmingsplan en de Welstandsnota.
VO-tekeningen (bestaand en nieuw, incl. varianten):
Situatie- en perceeltekeningen
Plattegronden van alle bouwlagen (met voorlopige indeling)
Gevelaanzichten en doorsneden
3D-impressies
Evaluatie: Bespreking van het VO en het meenemen van de feedback naar de Definitief Ontwerp (DO)-fase.
- DO-tekeningen (uitwerking van het VO):
- Situatierapportages, plattegronden (definitieve indeling), gevelaanzichten (met materiaal-, afwerkings- en kleurdetails) en doorsneden.
- Relevante bouwkundige principedetails (schaal 1:10) voor de welstandscommissie.
- Geüpdatete 3D-impressies.
- Wet- en regelgeving (BBL): Toetsing aan de eisen van het Besluit Bouwwerken Leefomgeving en het uitvoeren van de benodigde berekeningen voor oppervlakten, daglicht en ventilatie.
- Constructeur: Offerteaanvraag, aansturing en begeleiding van de constructeur, plus de controle en integratie van de constructieschetsen in het ontwerp.
- Vergunningsaanvraag: Digitale indiening en verzorging van de Omgevingsvergunning via het Omgevingsloket (na aanlevering van de activatiecode door de opdrachtgever).
- Technisch ontwerp, werkomschrijving, prijsvorming en bouwbegeleiding zijn niet inbegrepen en worden optioneel/additioneel aangeboden.