Zonnescherm pas omhoog na OMLAAG, MY en OMHOOG knop

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• uncleben52
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
HI,

Ik heb een zonnescherm met SOMFY RTS motor.
Sinds enige tijd gaat het scherm niet meer omhoog als het scherm maximaal uit staat.
Ik moet dan flink schudden aan het scherm en tegelijk de OMHOOG knop indrukken.

Om dit te voorkomen heb ik op de afstandbediening TELIS 1 RTS PURE de MY KNOP geprogrammeerd, zodat het scherm niet maximaal uitstaat. Dit werkt goed.

Om het scherm nu weer omhoog te krijgen moet ik
- eerst de OMLAAG knop indrukken,
- snel daarna de MY KNOP om het uitzakken te stoppen.
- Vervolgens druk ik op OMHOOG en dan gaat het scherm weer omhoog

Iemand enig idee wat er aan de hand is
MN de vraag : is een nieuwe handzender de oplossing?
...

...

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Heb je het batterijtje van de handzender al vervangen?

Spel en typfouten voorbehouden

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:25

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Sinds enige tijd gaat het scherm niet meer omhoog als het scherm maximaal uit staat.
Ik moet dan flink schudden aan het scherm en tegelijk de OMHOOG knop indrukken.
Klinkt alsof het scherm op de maximale stand te ver uitgerold / uitgeknikt is en de motor dit registreert als een blokkade en niet wil inrollen. Dit zou ik bij de bron oplossen in plaats van het proberen te ondervangen met de My-knop :)

Oplossing zou dan zijn om de uitgerolde stand aan te passen, waardoor hij minder ver uitrolt. De uiterste standen (ingerold / uitgerold) kun je aanpassen door het scherm naar die stand uit te laten rollen en vervolgens de boven en beneden knop tegelijk ingedrukt te houden totdat het scherm eventjes kort beweegt. Dan staat hij in de programmeerstand en kun je hem met de boven en beneden knoppen in stapjes verstellen. Klaar? Dan de my-knop ingedrukt houden om de nieuwe (minder ver uitgerolde) eindstand op te slaan.

Zie bijvoorbeeld dit filmpje:
edit: ben verder geen zonnescherm-expert (heb zelf alleen screens), maar als het een oud scherm is en je de boel dus heen en weer moet bewegen voordat het goed gaat (of dat nou is met de afstandsbediening of handmatig), kan het mischien zijn dat er scharnieren van je zonnescherm niet lekker lopen? Misschien roest, scharnierpunten van de knikarm die mischien een drupje olie kunnen gebruiken?

[ Voor 38% gewijzigd door Gizz op 30-06-2026 14:15 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX