Twijfel tussen Giant Talon E+ en Cube Reaction Hybrid ONE

Pagina: 1
Acties:

• admiralawesome
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:22
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een nieuwe mountainbike, specifiek een elektrische hardtail. Momenteel fiets ik nog op een gewone Gazelle stadsfiets. Die heb ik destijds gekocht om met kleine kinderen voor- en achterop te kunnen fietsen, maar inmiddels ben ik weer op zoek naar iets leukers en sportievers.

Ik twijfel op dit moment tussen deze twee fietsen:

Giant Talon E+
https://www.giant-bicycles.com/nl/talon-eplus

Cube Reaction Hybrid ONE 800
https://www.cubestores.nl/products/cube-reaction-hybrid-one-800-royalgreen-prism

Ik heb op beide fietsen gereden en ze rijden allebei erg prettig. Puur qua looks vind ik de Giant het mooist. Tegelijkertijd heeft de Giant wel een kleiner accupakket, al is daar een externe accu voor beschikbaar.

De Cube spreekt mij juist weer aan vanwege het scherm/display; dat vind ik vele malen prettiger en moderner aanvoelen. Ook heeft de Cube een grotere accu, wat een voordeel kan zijn.

Mijn gebruik zal voorlopig bestaan uit fietsen in en rond de stad. Maar zeker niet veel: in de zomermaanden hooguit 30 kilometer per maand, in de winter of als het regent helemaal niet. Er zal niet of nauwelijks echt mee gemountainbiket worden, al sluit ik niet uit dat ik dat op termijn misschien wel wat ga doen. Het gaat dus vooral om een sportieve, fijne elektrische fiets. Het prijsverschil tussen beide fietsen weegt overigens niet mee in de keuze. 

Ik ben benieuwd hoe jullie naar deze keuze kijken. Zouden jullie in mijn situatie eerder kiezen voor de Giant vanwege de looks en het minder “e-bike”-achtige uiterlijk, of voor de Cube vanwege de grotere accu en het fijnere display? En hoe zwaar zouden jullie het kleinere accupakket van de Giant meewegen als er eventueel een tweede externe accu mogelijk is?

Alvast dank voor het meedenken!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:27
Waarom een E-mountainbike en niet een reguliere sportievere elektrische fiets? Je krijgt (te) grove banden en je mist spatborden/verlichting/slot etc.

Random alternatief Cube model voor het idee:

https://www.cubestores.nl/products/cube-nuride-hybrid-pro-600-chilli-black?_pos=10&_fid=e7d58b42a&_ss=c

[ Voor 47% gewijzigd door nooberke op 29-06-2026 16:20 ]

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:33

FlyEragon

Alien Monkeys

Je gaat van een Lada naar een Ferrari bij wijze van, waarom niet eerst een normale MTB? Ik ben een jaar geleden van een oude stadsfiets naar een vrij simpele Decathlon ST120 gegaan en ik wist niet wat ik meemaakte, ik reed met gemak 25+ km/h continu i.p.v 12km/u met de stadfiets.Dit vanwege de soepele aandrijflijn en de dikke maar harde banden, kwa comfort en rijeigenschappen eigenlijk ook nog steeds heerlijk soepel. Af en toe een stukje bos en grindpaden pakken is ook geen enkel probleem en ook veel leuker dan alleen maar asfalt. Verder is het voordeel van een niet elektrische fiets ook dat hij veel lichter is, dus meer wendbaar, geen omkijken naar en minder kans op defecten. 30KM per maand is ook echt ontzettend weinig om de investering te rechtvaardigen, just my 2 eurocents.

• admiralawesome
FlyEragon schreef op maandag 29 juni 2026 @ 16:25:
Je gaat van een Lada naar een Ferrari bij wijze van, waarom niet eerst een normale MTB? Ik ben een jaar geleden van een oude stadsfiets naar een vrij simpele Decathlon ST120 gegaan en ik wist niet wat ik meemaakte, ik reed met gemak 25+ km/h continu i.p.v 12km/u met de stadfiets.Dit vanwege de soepele aandrijflijn en de dikke maar harde banden, kwa comfort en rijeigenschappen eigenlijk ook nog steeds heerlijk soepel. Af en toe een stukje bos en grindpaden pakken is ook geen enkel probleem en ook veel leuker dan alleen maar asfalt. Verder is het voordeel van een niet elektrische fiets ook dat hij veel lichter is, dus meer wendbaar, geen omkijken naar en minder kans op defecten. 30KM per maand is ook echt ontzettend weinig om de investering te rechtvaardigen, just my 2 eurocents.
Ja grappig dat je dat zo stelt. Ik heb juist precies het tegenovergestelde idee. Ik heb, destijds, het meest complete model van gazelle gekocht (enkel niet electrisch). Een Decathlon fiets zie ik juist als iets van een budget merk, zonder waardeoordeel hoor. Het zal vast een prima fiets zijn.

Reden dat ik nu een Giant of Cube wil, is dat ik iets wil kopen voor de komende jaren en daar ook in wil investeren. Ja ik koop het voor de looks, daarom ook niet een hybride tussenvorm zoals hierboven ook aangegeven.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:33

FlyEragon

Alien Monkeys

Aha dat verklaart de ervaringsverschil, mijn stadfiets was al 30 jaar oud en de banden waren ook al 30 keer geplakt waarschijnlijk.

Bij stadfiets denk ik al snel aan een soort van afgedankt sloopfiets. Perceptie.. Ja een moderne Gazelle en een MTB zit dan weinig verschil in kwa snelheid en een stapje hoger is dan een goede keuze voor meer comfort.

Ik ken Giant al van vroeger en dat waren echt kwaliteitsfietsen. Verder geen ervaring mee.

Update: Ik bedenk met net, vaak is service en bereikbaarheid in geval van service ook een belangrijk punt om te overwegen, heb je daaral naar gekeken?

[ Voor 14% gewijzigd door FlyEragon op 29-06-2026 17:33 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:19

sapphire

Die-hard pruts0r

Als je 30km per maand wil fietsen en het voor de looks koopt ga dan voor de Giant. Die vind je het mooiste en 30km per maand dan is het verschil in accupakket het verschil tussen heel weinig en heel erg weinig opladen :+

Gabriël AM5

• admiralawesome
Weten jullie of er kwaliteitsverschil zit tussen beide merken? De motor is Bosch (cube) of (mede ontwikkeld met) Yamaha (Giant). Verder heeft Giant vooral eigen merk onderdelen en een suntour voorvork, en de Cube ook een suntour voorvork en veel Shimano spul.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:19

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik heb opzich weinig verstand van (e)
mountainbikes specifiek maar volgens mij gebruiken beide grotendeels dezelfde aandrijflijn (Shimano Cues), beide MT200 remmen, beide een eigen merk crankset en is de afmontage (wielen, stuur, stuurpen, zadel, etc ) eigen merk spul met als bij bijna elk groot merk.

Beide zullen prima fietsen zijn, mijn ervaring is dat Cube vaak iets scherper geprijsd is of meer bied voor dezelfde prijs als Giant.
Zoals ik zei geen ervaring met mountainbikes, wel diverse fietsen van beide merken in bezit of bezit gehad.

Gabriël AM5

Pagina: 1