Steam Controller - Onverkrijgbare Controller is steengoed

Pagina: 1
Acties:

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Artikel: review: Steam Controller - Onverkrijgbare Controller is steengoed
Auteur: @Dennis de Vries

Een paar oprechte vragen:

Wat is de onderbouwing om de steam controller "wat duurder" te noemen in de conclusie en "daarom betaal je er iets meer voor" in de tekst te gebruiken? Vergeleken met ene Dualsense hebben we het over 60% meer betalen, De opslag tov een 8bitdo Ultimate 2 BT is 65%. Kijkend naar een Switch 2 Pro controller? 32% meer betalen voor de Steam controller. Dat zijn toch aardige percentages, al is het tientjeswerk in absolute euro's.

Verder wordt de d-pad als niet top beschreven, of in ieder geval minder dan andere controllers.,De haptics lijken zelfs matig gevonden te worden (maak ik op uit de vergelijking met goedkopere telefoons).

En als laatste het punt dat je een storefront moet installeren om het ding te kunnen gebruiken, want geen apart driver package. Misschien geneuzel in de marge want bestellen gaat ook via Steam, maar uiteindelijk is het een driver die een account vereist en een winkel die je niet kan de-installeren na aankoop.

Is de controller verder zo goed dat de Excellent award op zijn plaats is?

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:22

Dennis de Vries

Redacteur
Hey Bundin,

Ik vind hem 'wat duurder' en niet 'veel duurder' omdat hij dankzij de back buttons naar mijn inziens tussen de 'standaard' en Elite-uitvoeringen van de meeste controllers inzit. Hij kost dus meer dan bijvoorbeeld de controllers die je noemt, maar minder dan modellen die in de buurt komen van de hoeveelheid inputs. Al hebben die natuurlijk weer sommige andere puntjes.

De controller vind ik verder daadwerkelijk zo goed dat een Excellent-award mij op z'n plaats lijkt. De out-of-the-box ervaring vind ik al prima, maar als je dan kijkt naar hoeveel opties je kunt tweaken, kun je hem helemaal eigen maken. Sommige hardwarekeuzes verdienen ook lof, zoals de keuze voor tmr-sticks of het ontzettend repareerbare ontwerp.

De punten die ik minder sterk vind (zoals de diagonale input van de d-pad) doen daar niet genoeg aan af naar mijn inziens. Daarnaast begrijp ik het 'je moet Steam draaien en die verplichting is niet fijn'-argument zeker wel en XInput was inderdaad welkom geweest. Maar... het is de Steam Controller. Je kunt dat ook omdraaien: bij andere controllers moet je soms op zoek naar de juiste drivers om ze met bv. Linux lekker werkend krijgen. Dat is hier niet het geval.

Feit blijft daarnaast dat je er méér mee kunt dan veel andere modellen op de markt. Sommige daarvan zijn een open deur dankzij de touchpads, andere zijn fijne 'nice-to-haves' die mogelijk worden gemaakt door de gripdetectie.

Als we kijken naar van die kleine details onderstreept dat voor mij ook weer dat het niet je doorsneecontroller is. Modders die ermee aan het klooien zijn om hem automatisch naar zijn Puck te laten 'rijden' en met andere hacks komen, samen met van die nerdy easter eggs zoals de Wilhelm scream bijvoorbeeld. De communityprofielen (als je Steam gebruikt) zijn ook erg fijn.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Thanks voor de toelichting @Dennis de Vries,wordt enorm gewaardeerd :)

• Dennis de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:22

Dennis de Vries

Redacteur
Bundin schreef op maandag 29 juni 2026 @ 10:48:
Thanks voor de toelichting @Dennis de Vries,wordt enorm gewaardeerd :)
Anytime!