Ik wil mijn bestaande server stiller krijgen zonder (grote) prestatieverliezen. Het gaat niet om een nieuw systeem of aankoopadvies, maar puur om advies over het optimaliseren van de koeling van mijn huidige setup. Ik ben bereid flink te modden, ik heb een 3D printer en ben niet bang om zelf onderdelen te ontwerpen en printen.
Ik heb geen vast budget, maar ik wil het liefst zo min mogelijk uitgeven en eerst kijken wat er mogelijk is met wat ik al heb. Een moederbordwissel is de "hail mary" optie, ik zoek eerst naar goedkopere of minder ingrijpende alternatieven, eventueel met wat 3D-printwerk.
Zijn er componenten die ik al heb:
De originele 7x 80mm fans waren luid maar genereerden veel statische druk, ideaal voor een dicht chassis zoals de SC847. Ik heb ze vervangen door 3x 140mm Arctic P14 Pro's, wat het geluid flink heeft teruggebracht. Het nadeel is dat de statische druk nu onvoldoende is,wat zichtbaar is in hogere temperaturen of een minder gelijkmatige luchtstroom langs de schijven en het moederbord.
Ik zie meerdere richtingen en wil graag jullie input en creatieve ideeën:
Als toevoeging; dit is een deel van de hobby. Het eraan sleutelen, aanpassen, vervangen e.d. vind ik juist leuk. Dus graag geen "Koop gewoon een still desktop met 12 HDD slots".
EDIT:
De 3 Arctic's op full speed en/of de 3 Noctua's op 2000RPM gaven voldoende druk en airflow, alleen zijn te luidruchtig.
Ik heb geen vast budget, maar ik wil het liefst zo min mogelijk uitgeven en eerst kijken wat er mogelijk is met wat ik al heb. Een moederbordwissel is de "hail mary" optie, ik zoek eerst naar goedkopere of minder ingrijpende alternatieven, eventueel met wat 3D-printwerk.
Zijn er componenten die ik al heb:
- Supermicro X10DRH-CLN4 moederbord
- 2x Intel Xeon E5-2630 v3
- Supermicro SC847E16-R1400LP case (4U, 24-bay, 7x 80mm fanslots)
- 10 HDD's momenteel voorin in "grid" voor maximale luchttoevoer
- Supermicro SQ PSU (semi-passive/stille voeding, helpt al enorm)
- 9x Arctic P14 Pro (3 geïnstalleerd als vervanging voor de 7x 80mm fans, 6 nog beschikbaar)
- Voor de fans heb ik een fanwall geprint. Hier had ik eerst de Noctua NF-A14 industrialPPC-3000 PWM op zitten maar vanwege het heftige geluid vervangen met de Arctic P14 Pro's.
- 3D printer
De originele 7x 80mm fans waren luid maar genereerden veel statische druk, ideaal voor een dicht chassis zoals de SC847. Ik heb ze vervangen door 3x 140mm Arctic P14 Pro's, wat het geluid flink heeft teruggebracht. Het nadeel is dat de statische druk nu onvoldoende is,wat zichtbaar is in hogere temperaturen of een minder gelijkmatige luchtstroom langs de schijven en het moederbord.
Ik zie meerdere richtingen en wil graag jullie input en creatieve ideeën:
- Oplossingen binnen de huidige setup:
Zijn er slimme manieren om meer statische druk te genereren met de beschikbare P14 Pro's? Ik denk aan dingen als fans in serie plaatsen via 3D-geprinte adapters/ducting, andere positionering in het chassis, of het dichtzetten van onnodige openingen zodat de lucht gedwongen wordt langs de juiste componenten te stromen. Heeft iemand ervaring met dit soort mods op een SC847 of vergelijkbaar chassis? - Fan controller / PWM sturing:
Momenteel weet ik niet zeker of de fans optimaal aangestuurd worden, iedere fan heeft zijn eigen header op het moederbord en wordt binnen unraid met IPMI aangestuurd. Zijn er (externe) fancontrollers die goed werken in combinatie met Supermicro IPMI, zodat ik de fans zo laag mogelijk kan laten draaien zonder dat de BMC in paniek schiet en alles op vol vermogen zet? - Moederbordwissel als laatste redmiddel:
Mijn plan B is het X10DRH-CLN4 vervangen door een kleiner board met 1 CPU, zodat de warmteproductie omlaag gaat en ik meer ruimte en vrijheid krijg voor een custom koeloplossing. Met de 6 extra P14 Pro's zou ik dan één of twee extra fanrijen in serie kunnen plaatsen via zelfgeprinte frames, op ~1000 RPM zouden ze gezamenlijk genoeg statische druk moeten kunnen leveren voor het hele chassis. Is dit realistisch, of zijn er valkuilen waar ik rekening mee moet houden?
Als toevoeging; dit is een deel van de hobby. Het eraan sleutelen, aanpassen, vervangen e.d. vind ik juist leuk. Dus graag geen "Koop gewoon een still desktop met 12 HDD slots".
EDIT:
De 3 Arctic's op full speed en/of de 3 Noctua's op 2000RPM gaven voldoende druk en airflow, alleen zijn te luidruchtig.
Pixel 8 Pro | Machine Gen 6 Hybrid Smartwatch Smoke | Kobo Aura One | Xbox Series S | PS 5 | Switch OLED