Vraag

• Tommi4444
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:29
Vanaf september heeft Viessmann een nieuwe warmtepomp beschikbaar, de Viessmann Vitocal 200-A ie.

Vitocal 200-A ie

Ik zie hier heel weinig topics verschijnen over Viessmann.

Zijn er mensen die ervaring hebben met dit merk voor wamtepompen?

Op vlak van prijs lijkt me dit een voordelige warmtepomp (prijslijst), goedkoper dan Vaillant, Daikin en Nibe.

Wat is jullie mening? En is deze lagere prijs het gevolg van een lagere kwaliteit?

Bedankt voor jullie input.

Alle reacties

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:05
Als je installateur in de buurt kan vinden, vind ik het een goede keuze.
Heb zijn voorganger en zie R290 ipv R32 en SWW nu tot 70C op compressor ipv 58C.
Is stiller in mijn ogen dan de getallen me doen geloven. Maar ja, dB(A) meten/vergelijken is wel een dingetje.
One-Base is hun nieuwe platform, waar batterij/WP/EV/CV/Pellet op past.
Maar is wel een vorm van vendor locking als alles door hun laat regelen.
Via de cloud goed aan HA oid te koppelen.
Local vergt een IR-apparaatje, dat je zelf moet bouwen en ik weet niet wat garantie dan doet.
Want dan kan je installateur er niet meer bij vanaf afstand.
Bij hoge communicatiesnelheid kost een abbo geld.

Een goede installateur in de buurt is beter dan een verre vriend.

• Tommi4444
Bedankt voor de feedback.

In de lokale installateur heb ik wel vertrouwen, dus dat is zeker een pluspunt.

Geluidproductie is hier wel een dingetje. Valt dit mee, zowel op vlak van geluid als op vlak van trillingen?

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 20:05
Geluid, als je in een stilte gebied woont, zal anders worden ervaren als een huis waar je via de omgevingswet al een voorgeveldruk van 50dB krijgt door fabrieken in de buurt. Dat laatste is bij mij het geval.
Trillingen moet je wel even serieus aanpakken, want bij defrost wil die wel eens wat meer produceren.
Bij mij staat die op kanaalplaatvloer met isolatie en hoor hem soms binnen.

In zeeuws-vlaanderen is die te beluisteren.

[ Voor 17% gewijzigd door Dapdodo op 30-06-2026 10:22 ]

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik word allergisch van de folder waar ze bazelen over energieklasse A+++ (wat praktisch alle moderne warmtepompen zijn) zonder de SCOP/COP te benoemen.

Ga ik dan verder zoeken, https://www.viessmann.nl/nl/producten/warmtepompen/vitocal-200-a.html, een COP tot 4.1. Dat is nou niet echt formidabel. Ga vooral even rekenen wat een beter presterende pomp je over tijd bespaart. Er zijn warmtepompen die over de 5 gaan. Dat betekent voor elke kWh aan electra die je verbruikt dat er een hele extra kWh aan warmte wordt gemaakt, 25% winst per kWh aan stroom dus (en dus een lagere energierekening)

[ Voor 26% gewijzigd door pagani op 30-06-2026 10:42 ]

• Tommi4444
Bedankt voor de input. Zeeuw-Vlaanderen is helaas niet bij de deur :-(

Wat de COP betreft is er voor het nieuwe model helaas nog niet veel info beschibaar (is dit verdacht?)...

Maar ik ga er toch van uit dat het beter zal zijn vergeleken met het oude model:
  • Vermogensgegevens verwarmen volgens EN 14511 (A2/W35): 3,96
  • Vermogensgegevens verwarmen volgens EN 14511 (A7/W35, spreiding 5 K): 4,69
  • Vermogensgegevens verwarmen volgens EN 14511 (A–7/W35): 3,14
  • Prestatiegegevens verwarmen conform EU-verordening nr. 813/2013 (gemiddelde klimaatverhoudingen) Lagetemperatuurtoepassing (W35): 4,47
  • Prestatiegegevens verwarmen conform EU-verordening nr. 813/2013 (gemiddelde klimaatverhoudingen) Gemiddelde temperatuurtoepassing (W55): 3,29
Als je spreekt over 5, ga ik ervan uit dat dit in het scenario A7/W35 gaat?

Op zich lijken mij dit geen topwaarden, maar ook niet direct problematisch.

De nieuwe Vaillant Arotherm Plus upgarde doet 5,29 voor A7/W35 indien ik de tabellen correct lees (https://www.vaillant.nl/producten/arothermplus/). En 5,13 en 3,86 als SCOP.

Dus toch 0,6 SCOP verschil, maar zoals gezegd hoop ik dat Viessmann ook wel stappen heeft gezet. Al lees ik: The system used propane (R290) as refrigerant and can achieve a seasonal coefficient of performance (SCOP) or 4.6–5.0 depending on the size...

Maar installatieprijs speelt wat mij ook een rol. Ik heb nog twee andere offertes van Vaillant en Daikin en deze verschillen respectievelijk 13k en 10k.
Pagina: 1